Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Mogelijkheden sabbatjaar

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Elissa_93
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 6

Mogelijkheden sabbatjaar

Bericht door Elissa_93 »

Hallo !

ik ben 21 jaar en zit in mijn 1ste master wiskunde en volg ook de specifieke lerarenopleiding.
Het is mijn droom om na mijn studies een jaar naar de VS te gaan.

Nu zijn er zeer veel opties om een jaar naar de VS te gaan en ik weet niet precies wat ik zou willen doen omdat er zodanig veel mogelijkheden zijn. Taalcursussen zoals EF zou ik liever niet doen omdat je dan vooral met andere buitenlanders in contact komt en niet met Amerikanen.
Iets wat ik gevonden heb via google is : http://www.cicdgo.com/internships-in-th ... ternships/. Een stage in een Amerikaanse high school voor pas afgestudeerde buitenlandse leerkrachten. Dit lijkt me wel iets. Heeft iemand hier misschien ervaring mee ? Of weet iemand of dit een goede organisatie is ?
Het liefst zou ik gaan studeren voor 1 jaar omdat je dan ook echt ondergedompeld wordt in ervaringen. Maar met de bedoeling om voorlopig leerkracht wiskunde te worden en dan ook een masterdiploma te hebben, weet ik niet goed wat ik zou kunnen bijstuderen zodat het ook wat nut heeft. En veel masters of manama’s duren 2 jaar. Een bijkomend probleem is dat ik geen super hoge punten heb en er meestal gewoon door ben en dus waarschijnlijk niet eens zal binnengeraken.

Zijn er misschien mensen die nog andere ideeën hebben van wat ik kan doen in zo’n ‘sabbatjaar’ ?
Ik zou graag een beetje jullie mening over de verschillende opties krijgen zodat ik een beter idee krijg wat mogelijk en haalbaar is en wat ik echt graag zou doen.

Sorry als dit misschien een vrij brede vraag is :)

Alvast bedankt !

groetjes,
Elissa
Gast

Re: Mogelijkheden sabbatjaar

Bericht door Gast »

Ik begrijp uit je verhaal dat je wel bezig wilt blijven tijdens je verblijf. Ik heb zelf ook een tijdje onbetaald verlof gehad en ben toen op een B visum in de VS terecht gekomen. Hier kun je echter alleen op vakantie vieren of wat zakelijke dingen regelen maar beslist niet werken. Ik hoor ook her en der dat het vrij moeilijk is om zo'n visum uiteindelijk te krijgen, al ging dat tot mijn verbazing bij mij erg makkelijk. Dit is wat ik weet, mocht je overwegen om een toeristenvisum aan te vragen. (Wat ik overigens in jou geval niet aan raad omdat je graag een jaar wilt blijven, en bezig wilt zijn tijdens je verblijf.)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik ken de organisatie die je noemt, niet.
De keuze tussen een J-1 stage of studeren op een F-1, hangt ook samen met wat je in je achterhoofd hebt.
Wil je zeker weten terug naar Ned. dan is een jaar stage een prima manier een jaar in de US door te brengen.
Heb je in je achterhoofd dat je wellicht naar de US wilt verkassen dan zal studie-een M.S. denk ik een betere optie zijn.
Je zou kunnen denken aan een M.S. in Education (?). Helaas weet ik weinig van studeren in de US.

Punten zijn belangrijk. Maar ook belangrijk is een goede TOEFL score, goede referenties van docenten/werkgevers - minstens drie in totaal, een verslag van je buiten-de-school activiteiten, bv. vrijwilligerswerk - daar zijn ze in de US gek op. Ik dacht dat je ook een essay moet schrijven omtrent je intenties, verwachtingen, enz.
Ik zou dit idee dus niet meteen weggooien. Er schijnen ook mogelijkheden te zijn StuFi te benutten voor studie in de US ?
Minnim
Amerikafan

Bericht door Minnim »

Ik ken de organisatie ook niet maar het lijkt me wel een goede optie voor jou inderdaad. Een andere optie is om een jaar als au pair te komen. Er zijn organisaties die dat voor je regelen en dan is het echt 'even iets anders' dan studeren of gaan lesgeven. En als het goed is word je dan ook echt ondergedompeld in de lokale cultuur.

Qua geaccepteerd worden voor een studie: er zijn zoveel universiteiten dat ik inderdaad ook niet meteen zou denken dat je dat niet kunt doen. Maar een master doen is lastig, omdat het erg duur kan zijn en er niet zo veel beurzen beschikbaar zijn. Je kunt wel kijken naar Nederlandse beurzen zoals Erasmus (al is dat geloof ik alleen in Europa) en VSB Fonds. Veel masters zijn inderdaad wel voor 2 jaar.
Ik heb even gezocht of TFA (Teach For America) een mogelijkheid is maar helaas is dat alleen voor citizens / permanent residents. Dat is een programma waar je 2 jaar lesgeeft op een school die niet voldoende gekwalificeerde docenten kan vinden, bijvoorbeeld een school op een Indianenreservaat. Maar dat is dus helaas geen optie.
USA2004
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door USA2004 »

Dit is niet voor een heel jaar (maximaal 4 maanden) maar kijk hier eens: http://www.ccusa.nl/ProgrammaAanbod/Wor ... ummer.aspx

Heb ik jaren geleden ook gedaan, uitstekend bevallen. En in een paar maanden kun je flink wat van de cultuur en de taal leren.
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

Studeren is meestal extreem kostbaar als buitenlander. Bij openbaar onderwijs (van een staat) omdat je "out of state" bent. Bij particulier onderwijs al helemaal.

Tenzij je beurzen binnen haalt: niet waarschijnlijk als buitenlander.

Verder is het niet zo eenvoudig een lerarenopleiding binnen te komen volgens mij.

Hoe dan ook: heel veel succes en plezier. Andere landen zijn trouwens wellicht ook een optie: CA, UK, AU, NZ, ZA. Ook Engelstalig en meestal een stuk gemakkelijker qua mogelijkheden dan de VS. :thumbup:
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik zou zeker ook naar opties voor Canada kijken.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Voor Canada zou je naar het Working Holiday visum kunnen kijken (IEC - International Experience Canada), waar je als jongere een jaar mee mag wonen en werken in Canada. Wil je met kinderen werken, dan moet je een medisch examen ondergaan vooraleer je vertrekt.

Studeren kan hier ook, maar de opleiding tot leraar zit hier totaal anders in elkaar dan in Nederland of Belgie: je behaalt hier eerst je Bachelor Degree, en nadien (of heel soms tegelijkertijd) kan je je inschrijven voor de opleiding tot leerkracht.
Wel kan je een Masters doen, bijvoorbeeld in Curriculum Studies & Teacher Development. Maar om te zien of je daarvoor toegelaten wordt zal je eerst met je papierwinkel naar WES moeten om een credential evaluation te krijgen, zodat ze kunnen nagaan of je vooropleiding voldoende is om die studie aan te vangen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Elissa_93
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Elissa_93 »

Canada is zeker iets waar ik ook kan naar kijken. Het zal nog veel opzoeken en nadenken zijn, maar het is zeker handig eens anderen hun mening te horen.

Bedankt voor jullie reacties !
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

In ZA heb je ook pedagogische / lerarenopleidingen. Zelfs in het NL (OK: AF, geinig!): :study:
http://www.sun.ac.za/afrikaans/faculty/education
http://edu.ufs.ac.za/default.aspx
http://www.nwu.ac.za/af/opvoedingswetenskappe

In 2005 was ik toegelaten tot een honeurs (na bachelor) accountancy bij UVS. Uiteindelijk niet gedaan: daar heb ik nog steeds spijt van.

UK/IE/MT hebben ook Engelstalig onderwijs. In 2008 heb ik een MSc in UK gedaan: uitstekend onderwijs. :thumbup: Het mooie van onderwijs in de UK is dat het weinig kost (zelfs na verhogingen in het kader van bezuinigingen).

In Scandinavië kun je overigens gratis studeren. Alleen moet je er op tijd bij zijn. Erg strakke inschrijving via centrale overheidsorganen: zoals bij de IBG vroeger (geen idee of dat nog zo is).
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer