Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Grace Period J1 - visa (short term scholar)

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Kimeva
Amerika-ontdekker

Grace Period J1 - visa (short term scholar)

Bericht door Kimeva »

Beste,

Klopt het dat jouw 'grace period' niet staat aangegeven in jouw paspoort? Mijn visum verloopt 15 maart 2015. Daarna zou ik dus nog max. 30 dagen in Amerika mogen blijven in de zogenaamde 'Grace Period'. Kan ik alvast een retourticket boeken voor 9 april 2015 of kan de douane daar moeilijk over doen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Hartelijk dank!!!

Travel Grace Period

Following the completion of their program, the period defined on the Form DS-2019, the United States Citizenship and Immigration Services (USCIS) allows participants a 30-day travel period commonly referred to as the "Grace Period." During this 30-day grace period, participants are no longer in J-visa status, and are under the jurisdiction of the USCIS. The USCIS grants this period to allow participants to settle their affairs and to prepare to return to their home countries. Program participants may no longer continue and/or complete exchange activities, nor may they work. Although participants may travel in the United States, it is recommended that they do not travel beyond the borders of the United States as they may not be permitted reentry.
USInsider
Amerika-expert

Re: Grace Period J1 - visa (short term scholar)

Bericht door USInsider »

Je visum geeft je alleen recht toegang tot de US te verzoeken.
Die toegang is niet gegarandeerd vlgs. officiële regels.
Ik vermoed dat je visum een M heeft voor Multiple Entry.
Je mag dus toegang verzoeken tot 15 maart 2015.
De datum tot waarop je in de US aanwezig mag zijn wordt bepaald door de CBP (Customs and Border Protection) Officer.
Die stempelt je pasoort en geeft de eind datum.
Jouw einddatum zou dus 30 dagen na 15 maart - is 13 of 14 april moeten zijn.
Die dertig dage zijn inderdaad om je affaired af te handelen, je spullen te pakken en nog iets van de US te zien.
Let dus op wat in je paspoort wordt gestempeld/geschreven aan de grens want dat is de datum waarop je weg moet zijn.
Alles daarna geldt als illegal stay.

Ik dacht dat je ook 30 dagen eerder naar de US mag al ?
Ik heb zelf geen ervaring maar er zijn hier meerdere deelnemers die J-1 visums hebben of hadden.
Ik hoop dat zij even reageren.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Staat er "D/S" bij de entry stempel in je paspoort? Dat is "Duration of Stay", en geeft aan dat er andere voorwaarden zijn die de maximale einddatum bepalen van je verblijf.

Zoals USInsider al aangeeft is de datum op je visum (de sticker met foto) de datum tot wanneer je toegelaten kan worden tot de VS. De grace period is vanaf het moment dat je 'out of status' bent, en dat kan de einddatum van je visum zijn, maar ook al eerder als je niet meer aan de voorwaarden voldoet (bijv voortijdig stopt met studie, stage of dienstverband). Tijdens de grace period mag je in de VS verblijven, maar niet meer terug in! Dus niet een dagje naar Canada...
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Goldenhills. Ik ben helaas onvoldoende bekend met de voorwaarden vam studie visa.
Betekent dit dat ik fout zit en Kimeka NIET meer dagen krijgt na afloop van haar visum?
Heeft men bij afgifte vsium de 'grace period' al ingecalculeerd dus ?

Of is de grace period just na afloop van het visum ?
Ik had dat altijd aldus begrepen omdat zo duidelijk wordt gesteld dat men in de grace period niet meer toegelaten kan worden na vertrek uit US.

Please help.
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

Ik heb zojuist even naar mijn eigen J1 visum gekeken. Daar staat op expiration date: 13 januari 2013. Mijn semester aan de universiteit liep rond 14 december 2012 geloof ik af. Ik heb volgens mij aan de instantie die mijn uitwisseling regelde van tevoren aan moeten geven of ik die grace period voor of na mijn studiesemester wilde gebruiken, aangezien het dus op mijn visum terecht is gekomen. Ik kan me echter zelf niet herinneren dat ik dat heb moeten melden tijdens mijn visum interview..
Kimeva
Amerika-ontdekker

Bericht door Kimeva »

Dank voor jullie reacties!

Op mijn visum staat bij Expiration date 15 maart 2015. Bij Entries staat 'M'. Bij visa type staat 'R' / J1. Er staat ook in dat de 'twee jaar regel' mij niet is opgelegd. Ik heb mijn uitwisseling zelf geregeld, dus heb geen bemiddelende instantie. Ik heb de universiteit al gemaild, maar zal ook zo bellen. Ik heb het tijdens het visum interview ook niet hoeven vermelden. Ze vroegen hoe lang ik blijf en toen zei ik 6 maanden. Het visumgesprek was 22 september, ik vertrek 7 oktober en op mijn DS - 2019 formulier staat dat ik de 6 maanden - 15 september tot 15 maart op de campus zal zijn. Volgend die vrouw maakte het voor mijn visum niks uit als ik er een paar weken (3) later ben.

Heb net dus een ticket geboekt voor 9 april 2015. Zo laten of omzetten naar 15 maart?
Kimeva
Amerika-ontdekker

Bericht door Kimeva »

Vond net dit! Wellicht helpt het andere J1- visumhouders.

What the Visa Expiration Date Means
The visa expiration date is shown on the visa along with the visa issuance date. The time between visa issuance and expiration date is called your visa validity. The visa validity is the length of time you are permitted to travel to a port-of-entry in the United States.

Depending on your nationality, visas can be issued from a single entry (application) up to multiple/unlimited entries.

A visa issued for a single entry (denoted on the visa under “Entries” with the number 1) is valid, or can be used from the date it is issued until the date it expires to travel to a U.S. port-of-entry one time.
A visa issued for multiple entries (denoted under “entries” with a certain number (2, 3, etc.) or “M” for multiple/unlimited entries) is valid, or can be used from the date it is issued until the date it expires to travel to the U.S. port-of-entry as many times as your visa states, provided that:
Applying for a new visa is not necessary if your visa has not expired and you have not exceeded the number of entries permitted on your visa.
Multiple uses of a visa must be for the same purpose of travel allowable on the type of visa you have.
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

Zoals ik het begrijp en zoals het bij mijn visum dus was, is dat de expiration date ook echt de expiration date is (grace period zit daar al in). Ik zou er zelf dan niet op gokken pas in april weg te gaan. Maar je kunt zelf toch bekijken hoelang je semester daar duurt? Als die een maand eerder afgelopen is dan je expiration date dan zegt dat genoeg lijkt me?

Edit: sorry ik las het verkeerd. Je bent dus tot 15 maart op de campus? Dan zou ik het even goed navragen allemaal want dan werkt het dus anders dan bij mij het geval was.
Kimeva
Amerika-ontdekker

Bericht door Kimeva »

Klopt,

Ik ben short term scholar en dan mag je 6 maanden werken voor een universiteit. Het maakt dan niet uit of je midden in een semester valt. Ze verwachtten mij al op 1 september vandaar dat mijn officiele einddatum 6 maanden later is. Ik denk dat dat ook weer verschilt per categorie. Ik bel de universiteit vanmiddag op om te checken!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Kimeva, de issue is NIET de tijd dat je visum geldig is is. Dit datum heb je. Staat op het visum gestempeld.

De vraag is of je een grace-period hebt in de US NADAT je viusum is agfelopen.
Of heeft men de grace period al inbegrepen toen het visumwerd uitgegeven ?

Zelf denk ik dat de grace period NA de afloop van het visum valt. Immers er wordt gesteld dat je beter in de grace period niet de US uit kunt gaan. Omdat de kans dan bestaat dat je geen toegang (meer) krijgt. Zou de grace period in de visa-periode vallen dan zou dat nergens op slaan. (Geldig visum betekent dat je toegang kunt vragen).

Een issue bij de H-1B viums is bv. dat er officieel GEEN grace period is. Dus verlies je je baan dan moet je eigenlijk meteen de volgende dag de US verlaten. Want het visum vervalt bijm ontlag. Was er wel een grace period dan zou men officieel toestemming hebben zaakjes te regelen en rustig te vertrekken.

Nogmaals, de datum op je visum geeft je alleen recht om TOEGANG te vragen. Hoe lang je verblijf mag duren nadat je die toegang heb gekregen, hangt af van het stempel dat de Immigration Officer bij de grens in je pas zet.
Is dat 30 dagen later dan je visum geldig is, dan is dat dus de grace period.

Even flauw: als jij komt en de Immigration Officer (CBP Officer) bevalt iets niet kan hij/zij je een stempel geven voor drie maanden. Ondaks het feit dat je visum langer geldig is, is je toegestane verblijf dan toch de helft korter. Want het I-94 stempel is wat het verblijf in de US bepaald. Niet het visum.

Let daarop als je vragen gaat stellen.
goldenhills
Amerika-expert

Volgens de State Department:
Travel Grace Period

Following the completion of their program, the period defined on the Form DS-2019, the United States Citizenship and Immigration Services (USCIS) allows participants a 30-day travel period commonly referred to as the "Grace Period." During this 30-day grace period, participants are no longer in J-visa status, and are under the jurisdiction of the USCIS. The USCIS grants this period to allow participants to settle their affairs and to prepare to return to their home countries. Program participants may no longer continue and/or complete exchange activities, nor may they work. Although participants may travel in the United States, it is recommended that they do not travel beyond the borders of the United States as they may not be permitted reentry.
Kimeva schreef:Op mijn visum staat bij Expiration date 15 maart 2015. [...] Het visumgesprek was 22 september, ik vertrek 7 oktober en op mijn DS - 2019 formulier staat dat ik de 6 maanden - 15 september tot 15 maart op de campus zal zijn.
Je visum loopt dus af op 15 maart, zowel omdat dat de expiration date is voor het visum, en omdat je dienstverband afloopt op 15 maart (ik neem aan dat dat werkelijk zo is). Vanaf dat moment gaat de grace period in.

Heb je een entry stempel? Welke einddatum staat daar bij?
Kimeva
Amerika-ontdekker

Bericht door Kimeva »

Beste,

Zojuist nogmaals mijn paspoort doorgespit;). Naast mijn visum (en dus de eerder vernoemde informatie daar op), kan ik verder niks in mijn paspoort vinden. Geen stempel op een andere bladzijde ofzo, op de visumbladzijde ook niet verder.

Volgens mij zit het zo wel goed. Ik neem voor de zekerheid een A4 mee met de informatie over de 'Grace Period'. Wel heel jammer dat mijn werkperiode tot 15 maart 2015 is. Als het nog voor mijn visumafspraak veranderd was, zou het 15 april 2015 zijn. Desallniettemin, superblij dat het is gelukt :)!

Dank voor jullie reacties!
goldenhills
Amerika-expert

Ik denk dat dat tegenwoordig ook voor J1 electronisch is? Wellicht dat je je entry info online kunt vinden:
https://i94.cbp.dhs.gov/I94/request.html
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

Blijf het bij mij dan toch vreemd vinden aangezien mijn grace period 14 dec - 13 januari was en deze laatste datum als expiration date op mijn visum vermeld stond?
volar92
Amerika-ontdekker

Bericht door volar92 »

Ik heb net mijn stage in de US be-eindigd (ik was er op J1 internship)

Bij mij zat het zo. De eind datum van mijn stage stond op mijn DS-2019 en ook op mijn visum. Deze was inderdaad het moment dat ik het visum heb aangevraagd + 1 jaar (Maximum duration).

De grace period start de dag nadat je DS-2019 datum bereikt is. Toen ik de US binnenging kreeg ik een stempel. De datum op de stempel tot dewelke ik in de US mocht blijven was inderdaad de datum op mijn DS-2019 + 30 dagen. Let wel op, in de grace period (De periode dat je DS-2019 verlopen is en de dag dat je de US uitmoet) mag je niet meer werken of studeren. Dat is ten strengste verboden. Je kan ook het land niet meer in na het verlopen van je DS-2019.
Dus een tripje naar Canada doen en dan de US weer binnenkomen zal er niet inzitten.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Kimeva, ik heb begrepen dat je nog niet in de US bent ?
Pas als je de US binnen komt wordt de I-94 in je pas gezet.

Of gaat dat bij J-1 anders ???

Bij het H-1B visum was de I-94 onderdeel van de goedkeuring van de non-immigrant petitie.

Nogmaals het gaat NIET om de expiration date van het visum. Het gaat om de expiration of the I-94.

Volar ik begrijp dat je inderdaad 30 dagen kreeg na afloop visum?
goldenhills
Amerika-expert

clp90 schreef:Blijf het bij mij dan toch vreemd vinden aangezien mijn grace period 14 dec - 13 januari was en deze laatste datum als expiration date op mijn visum vermeld stond?
Sowieso vervalt je visum (en start de grace period) als je niet meer aan de visum voorwaarden voldoet. Misschien dat je 30 dagen extra hebt gekregen voor eventuele uitloop? Dat staat dan los van de grace period.
Locutus
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Locutus »

tot wanneer is je DS-2019 geldig? Je hebt na afloop daarvan nog een maand/30 dagen om te vertrekken voordat je in de problemen raakt.
Kimeva
Amerika-ontdekker

Bericht door Kimeva »

Beste allemaal,

Volgens mij zitten we nu allemaal op 'the same page'! Mijn DS-2019 formulier is geldig tot 15 maart 2015. Ik mag dan dus nog 30 dagen in het land blijven. Ik heb een retourticket geboekt voor 9 april 2015 ( ong 25 dagen Grace Period). Ik zal er goed op letten welke datum er op mijn I-94 staat wanneer ik de US binnen ben gekomen; dat is dus alles bepalend.

Ik was dus aanvankelijk bang dat ze het gek zouden vinden dat ik mijn retourvlucht op de 9e van april heb geboekt, maar ik heb op verschillende websites gelezen dat je bij een J1 visum recht hebt op een Grace Period. Het staat ook vermeld op de website van Georgia State University.

Nogmaals dank allemaal :thumbup: !
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

goldenhills schreef:
clp90 schreef:Blijf het bij mij dan toch vreemd vinden aangezien mijn grace period 14 dec - 13 januari was en deze laatste datum als expiration date op mijn visum vermeld stond?
Sowieso vervalt je visum (en start de grace period) als je niet meer aan de visum voorwaarden voldoet. Misschien dat je 30 dagen extra hebt gekregen voor eventuele uitloop? Dat staat dan los van de grace period.
Dan ben ik waarschijnlijk verkeerd geïnformeerd of heb ik het verkeerd begrepen toentertijd!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer