oortjes schreef:Natuurlijk is de opmerking (van vraagsteller) wat ongelukkig, maar wel te begrijpen. Mijn man is hier binnengehaald (kom toch alsjeblieft hier werken !) en draagt op vele manieren behoorlijk bij aan de US economie. Ik daarentegen ben maar beperkt welkom (geweest.) Als je iemand hier laat wonen, moet je hem/haar ook laten werken.
Waarom? Je visa, althans dat van je man is een tijdelijk gesponsort visa, daarom heet het ook een non-immigrant visa. Het bedrijf van je man sponsort hem, staat voor hem garant, heeft z'n visa fees betaald etc. Jij mag hem vergezellen, voor jou staan ze niet garant of betalen ze visa fees. Je weet van te voren als je naar de US gaat op een H4 dat werken voor een salaris uitgesloten is tenzij je een werkgever kan vinden die bereid is je te sponsoren. Het is onzin om te zeggen dat je niet welkom bent, je bent wel welkom, je mag alleen geen geld verdienen.
Ik blijf daar op terug komen omdat ik niet begrijp dat mensen daar later een probleem van maken. Hebben ze daar dan niet over nagedacht voordat ze zo'n grote stap gingen maken om hun carriere op te geven zodat ze hun partner de kans konden geven te verbeteren in zijn/haar carriere? Hebben ze daar niet over gepraat met elkaar en research gedaan wat het is dat de andere partner zou kunnen doen gedurende die jaren? Hoe dat zou zijn voor die partner?
Om terug te komen op het geen geld mogen verdienen, het is in andere landen echt niet anders. men kan afgeven op de US zoveel ze willen maar wij hebben in vele landen als expats gewoond en gewerkt en de regelgeving is daar echt niet anders.
Het is nu dankzij de EU een stuk verandert in Europe maar toen wij in Frankrijk woonden had ik ook geen werkvergunning, hetzelfde toen we in Zwitserland of Italie woonden. Zelfs als Amerikanen in Nederland willen wonen en werken hebben ze een werkvergunning nodig, als een partner er een heeft betekend dit niet dat de andere partner dan ook maar mag werken. Woon en werk vergunning zijn 2 heel verschillende dingen.
Landen beschermen hun economie en werkgelegenheid door dit soort wetten en regelgeving op te stellen. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar dan moet je de konsekwenties daarvan aanvaarden en niet daar naar toe verhuizen.
oortjes schreef:Tink, ik weet niet hoe oud je bent, wat je opleiding is, wat je allemaal hebt gedaan in je H4 periode. Maar een gat van niet betaald gewerkt hebben in zes jaar op je resume, zal werk vinden niet eenvoudiger maken. Dus als je hebt gevrijwilligd ofzo, zorg dat je goede kontakten hebt als referenties.
Timmer ook een goed resume in elkaar waarin je jezelf echt verkoopt.
Wellicht dat mijn beroep zich wat makkelijker laat lenen voor niet betaald werk, ik weet het niet. Ik heb nooit voor een werkgever gewerkt maar altijd mijn eigen home-office gehad of freelance gewerkt. Ik ben Graphic Designer en doe IT stuff. Er is altijd veel vraag naar mijn werk, elke 503 organizatie will wel een website, newsletter, business cards etc. Ik kan veel office werk doen.
Maar ben ook op andere fronten actief. Dit jaar heb ik een conferentie georganiseert voor een Open Source (IT) worldwide organizatie. Ik had de functie Sponsor Coordinator and External Relations Officer en heb ruim 100.000 USD binnengehaald voor de conference.
Ik heb met CEO's en CTO's van o.a Sony, IBM, Intel, Nokia, Google, HP, Apple te maken gehad en heb veel 'ge-networked'. Dat networken was voor mij belangrijker dan de werkervaring, je komt tegenwoordig nergens binnen als je niet de juiste mensen kent. Het was een groot succes, zo groot dat ik al weer gevraagd ben voor een ander congres in een paar maanden. En ja het staat goed om m'n resume. Werkgevers zijn eerder geneigd iemand aan te nemen die volunteer work gedaan heeft dan iemand die dat niet heeft gedaan. Niet dat ik op zoek ben naar een baan, dat ligt niet in mijn lijn, ik zal altijd zelfstandig werken.
Het zou leuk zijn als het betaald werd maar dat wordt het niet, en dat is iets wat ik van te voren wist. Er zijn zoveel mogelijkheden hier om je te ontwikkelen dat het geen geld verdienen daar niet tegen niet opwoog.
Er zijn massa's opleidingen te volgen, elke grote organizatie waar je volunteered bied wel de mogelijkheid om cursussen te volgen als dat in de lijn ligt. Ik zie het niet als 'volunteren' maar als onbetaald werk en de vrijheid om te gaan en staan waar ik wil.
De dag dat we binnenkwamen in de US zijn visa lawyers van mijn man's werkgever een change in status procedure gestart, dat is standaard daar. We hebben de labor certification al weer achter de rug en zijn nu bezig met de medische keuring. De verwachting is dat het misschien nog een 7 tot 9 maanden duurt. Als het een keer zo ver is zal ook ik geld mogen verdienen, of dat iets uitmaakt in mijn houding ten opzichte van het werk dat ik nu doe? Ik denk het niet, ik heb zoveel geleerd tijdens deze periode dat zou ik niet hebben willen missen. Maar dat had ik met elk land waar we woonden, niet US specifiek. Dit is wel het land waar we ons permanent na vele jaren van heen en weer verhuizen zullen vestigen.