Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

ESTA/VWP I-94W formulier nog steeds in paspoort

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Abacus
Amerika-newbie

ESTA/VWP I-94W formulier nog steeds in paspoort

Bericht door Abacus »

Hallo,

Ik ben paar maanden geleden vanuit Amsterdam naar Nieuw Zeeland gevlogen met een tussenstop in Los Angeles Airport (LAX). Hierbij moesten we allemaal uit het vliegtuig stappen, door border control gaan en dan weer terug in hetzelfde vliegtuig *zucht*
Tijdens de controle werd tegen mij gezegd dat ik nog in bezit was van het I-94W in mijn paspoort door de border officer (ik was daarvoor op vakantie geweest naar New York) en dat mijn departure nooit "officieel" is vastgesteld.

Mij werd er een formulier meegegeven met daarin de instructies om dit op te lossen. Ik moest allerlei gegevens opsturen die aantonen dat ik niet meer aanwezig was in Amerika na vertrek uit New York.
De documenten heb ik allemaal netjes opgestuurd, maar ik heb nooit meer wat van hun gehoord.

Later las ik op de US Customs and Border Protection website dat ik geen zorgen hoeft te maken als ik was vertrokken met een commerciële vlucht ( https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/752 )
Op basis hiervan heb ik nog een email heb gestuurd naar de US CBP met daarin de vraag of mijn documenten zijn verwerkt of niet. En ook de vraag gesteld wat ik nou in hemelsnaam met de I-94W moet doen in mijn paspoort. Moet deze verwijderen uit mijn paspoort of laten zitten? Dit wordt namelijk nergens gezegd op de website.
De reactie die ik erop heb gekregen zag eruit als een auto-reply met daarin links naar paginas op hun website. Mijn waren TOTAAL NIET BEANTWOORD!

Dit is allemaal heel slordig en verwarrend, en ik raak helemaal gefrustreerd door zoiets simpels wat eigenlijk niet zoveel moeite hoeft te kosten.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Mijn vragen aan jullie zijn:
- Moet ik me nog drukmaken of mijn vertrek is vastgesteld?
- Weten jullie wat ik moet doen met de I-94W in mijn paspoort?

Heel veel dank!
Ik ga over 1,5 week weer weg uit Nieuw Zeeland en dan maak ik weer een tussenstop in Los Angeles.... hopelijk krijg ik hier geen gezeik mee....

Gr.
- E
6foot6
Amerika-expert

Re: ESTA/VWP I-94W formulier nog steeds in paspoort

Bericht door 6foot6 »

Abacus schreef: - Moet ik me nog drukmaken of mijn vertrek is vastgesteld?
- Weten jullie wat ik moet doen met de I-94W in mijn paspoort?
Als je hebt gezien hoe slordig er met de ingezamelde I94 slips werd omgesprongen dan kun je niet anders concluderen dan dat zo nooit een sluitend registratiesysteem voor miljoenen reizigers is te maken.
Gewoon verwijderen en weggooien dus.
... maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke opvatting
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

6foot6, wat voor advies is dat nou? :shock:
Het kan wel zijn dat jouw oordeel is dat men daar niet nauwkeurig mee omspringt, maar dat is alles behalve wat je wettelijk verwacht wordt om te doen! Ik neem aan dat jij niet de verantwoordelijkheid op je wilt nemen als Abacus jouw advies opvolgt, en nadien daar last mee krijgt?

Dus; als je het volgens de regels moet doen, dan kost je dit een postzegel naar de Us en 5 minuten van je tijd.
Je moet bewijs opsturen dat je ondertussen niet meer in de US zit. Zie weblink. En dat stuur je met een begeleidend briefje op naar:

DHS - CBP SBU
1084 South Laurel Road
London, KY 40744
USA

bron: https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/752
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
NaarNYState
Amerika-ontdekker

Bericht door NaarNYState »

Het lijkt er op dat Abacus al bewijzen heeft opgestuurd, maar daarbij dus niet zijn I-94W, volgens de instructie op de genoemde link https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/752 is dit wel de bedoeling: "If you failed to turn in your I-94 Departure Record, please send it, along with any documentation that proves you left the United States". Ze geven op deze link ook aan dat je geen antwoord hoeft te verwachten wanneer je hier vragen gaat stellen. Zelf kwam ik er toevallig laatst achter dat ik mijn I-94W nog in mijn oude paspoort heb zitten, van een reis van 4 dagen naar New York in mei 2009. Ik heb toen ook op internet zitten zoeken en kwam er achter dat dit veel gebeurt. Het is dus zeker geen waterdicht systeem. Zelf heb ik niets opgestuurd, omdat ik mij er niet eerder van bewust was en ik ben daarna alweer twee keer zonder problemen naar Amerika afgereisd. Nooit is er iets over gezegd. Op de link wordt ook aangegeven dat wanneer je per cruise schip of commercial airline bent vertrokken, je geen verdere actie hoeft te ondernemen. Ik ben dus geneigd te concluderen dat ik daarom ook geen problemen heb gehad bij mijn laatste twee bezoeken. MAAR het kan natuurlijk zijn dat het in sommige gevallen wel problemen geeft, dus wat ik Abacus zou aanraden is het volgende: Als er naar gevraagd wordt bij je volgende reis, dat je aangeeft dat je de nodige papieren met bewijzen hebt opgestuurd naar het adres in London, KY en dat je dan probeert je oude I-94W af te geven aan de CBP officer. Ik zou 'm zeker niet weggooien.

Zelf denk ik dat ik op mijn volgende reis twee loonstrookjes mee neem van de maanden na terugkomst in NL toen in 2009 en mijn oude I-94W formulier. Ik zal dit alleen afgeven als er naar gevraagd wordt. Oude boarding passes heb ik helaas niet meer. Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Succes ermee en ik ben benieuwd of er naar gevraagd gaat worden. Laat je dat nog even weten?
Abacus
Amerika-newbie

Bericht door Abacus »

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb met inderdaad vergist om de I-94W niet mee te sturen. Ik heb namelijk een brief meegekregen van de border control officer waarin de procedure erin staat in bullet points.
In deze brief stond nergens vermeldt over het meesturen van je I-94W, behalve in de laatste paragraaf "Do not mail your Form I-94 Departure Record or supporting information to any U.S. Consulate or Embassy, to any other CBP Office in the United States, or to any address other than the one above."
Ik had de zin waarschijnlijk verkeerd gelezen en gedacht dat ik het NIET moest opsturen. Eigen schuld dus :(

De information op CBP website kwam ik pas later achter nadat ik alle documenten had opgestuurd. Maar ik vind het toch wel slordig dat de informatie beetje tegenstrijdig is. Eerst werd er mij verteld dat ik mijn departure bij hun moet laten registreren en dan lees ik zelf op de website dat het niet moet.... :S

Het niet laten weten of de registratie is afgerond is ook helemaal niet nuttig voor de reiziger, dus ik moet maar hopen dat alles goed is verlopen.

Ik print de documenten die ik naar de CBP heb opgestuurd nog wel een keer uit voor als ik weer langs de border control ga, mocht het zo zijn dat ze ernaar vragen.
Ik laat het wel weten hoe het is afgelopen :)

Nogmaals bedankt!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat loopt waarschijnlijk allemaal vlot af. En zeker aangezien je die brief kan laten zien, dus ze weten dat jij wist wat je moet doen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Abacus
Amerika-newbie

Bericht door Abacus »

Hallo allemaal!

Mijn vlucht terug naar Nederland ging trouwens niet meer door Amerika, dus ik ben nog steeds in bezit van de I-94W.

Echter ik ben paar daar geleden langs de US consulaat geweest voor mijn studentenvisum.
Daar zeiden ze dat ik de I-94W gewoon kon afgeven bij de border control en dat het geen probleem zal zijn :)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer