Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

B2 visum of Amerikaans paspoort vernieuwen?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Yasmine
Amerika-ontdekker

B2 visum of Amerikaans paspoort vernieuwen?

Bericht door Yasmine »

Ik zit met een probleem/dilemma en hoop dat hier enkele ervaringsdeskundigen zijn die me hiermee kunnen helpen :mrgreen:

Ten eerste: komend semester ga ik van september tem december in Canada (Vancouver) studeren als uitwisselingsstudente. Vanaf 20 december tem 27 januari (wanneer ik vanuit Vancouver weer terug naar België vlieg) was het de bedoeling om wat rond te reizen in Amerika, familie op te zoeken en ook even naar Hawaii te trekken. Maar tijdens het semester (september/oktober) wil ik ook graag nog een paar keertjes naar Seattle, evt. andere Amerikaanse steden die niet te ver zijn. Het probleem hier is dus dat de periode september/oktober tem einde januari de 90 dagen van de vista waiver overschreidt, waardoor ik in principe een B2 toeristen visum zou moeten aanvragen.

Nu het tweede dingetje: ik ben in Amerika geboren en in principe dus zowel van Belgische als Amerikaanse nationaliteit. Vroeger had ik dan ook een Amerikaans paspoort, dat we altijd gebruikten om naar België en weer terug te vliegen (ouders hebben gewoon een belgisch paspoort, overigens). Dat paspoort is inmiddels al meer dan 10 jaar vervallen en hebben we ook niet meer vernieuwd, aangezien we al 15 jaar weer in België wonen. De andere keuze zou dus zijn om mijn Amerikaanse paspoort weer te vernieuwen, waardoor ik geen visum moet aanvragen en in principe onbeperkt Amerika binnen en buiten mag. Maar ik ben hier eerlijk gezegd nogal huiverig voor, mensen hebben me altijd geadviseerd om dit niet te doen zolang ik niet van plan ben om definitief terug daar te gaan wonen. De laatste 8 jaren toen we naar Amerika op vakantie gingen, ben ik dus ook telkens gewoon met een Belgisch paspoort door immigrations gegaan (in de hoop dat ze "Washington" bij woonplaats niet zagen staan, want volgens de wet moet iedere Amerikaan met een Amerikaans paspoort de grens over).

Maar stel dat ik nu mijn paspoort vernieuw (en in principe zou ik hem alleen gebruiken om de grens over te gaan) - krijg ik dan geen problemen aan de grens? Ik heb daar geen vaste woonplaats, geen social security number, betaal geen taxes, niks. En je hoort altijd van die indianenverhalen waardoor het me niet echt trekt. Ik ga Canada binnen met een Belgisch paspoort, heb mijn vaste woonplaats hier in België en ga in Canada studeren als exchange student. Is het dan toch niet beter om gewoon een B2 tourist visa aan te vragen?
Bennogr
Amerika-expert

Re: B2 visum of Amerikaans paspoort vernieuwen?

Bericht door Bennogr »

Lijkt me geen probleem om dat Amerikaanse paspoort te vernieuwen. Voor zover ik weet heb je nooit wat gedaan om je Amerikaanse nationaliteit te verliezen en ik wou dat ik een dubbeltje had voor alle Amerikanen die geen paspoort hebben.

Ik zou contact opnemen met de Amerikaanse ambassade in Belgie en navragen wat je moet doen voor een nieuw Amerikaans paspoort. Het zou me niets verbazen als je alleen een officieel Amerikaans geboortebewijs moet laten zien (of een gewaarmerkte kopie daarvan moet kunnen overleggen, neem daarvoor contact op met de 'Secretary of State' van je geboortestaat -- dat is de echte secretaris van de staat, niet de federale minister van buitenlandse zaken).

Een Amerikaans paspoort is veel makkelijker dan al dat visum gedoe. Plus je gaat door een snellere rij op het vliegveld en er worden je geen moeilijke vragen gesteld. Wat je buiten de VS doet, moet je zelf weten, zo lijkt wel. Ik heb twee paspoorten en als ik uit Europa terug kom is mij (tot nu toe) nooit gevraagd waarom ik geen Europese stempeltjes in m'n Amerikaanse paspoort heb.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Yasmine
Amerika-ontdekker

Bericht door Yasmine »

Voor Amerikaanse paspoortvernieuwing staat op de site van de ambassade genoeg info, dat is volgens mij gewoon wat formulieren invullen, foto's afgeven, betalen en dat is het. Geboortecertificaat moet je inderdaad wel kunnen voorleggen, maar dat is geen probleem want daarop staat uiteraard gewoon dat ik in Missouri ben geboren.

Probleem is dat een nieuw paspoort mij inderdaad veel makkelijker lijkt, maar mijn vader is daar absoluut tegen. Ik weet eigenlijk niet eens waarom, want ik heb net online gekeken en er staat duidelijk "if you reside abroad and have no social security number, please fill in 0's in the boxes" etc. Ik veronderstel dat ik dan ook niet plotseling taxes zal moeten gaan betalen? En ik vraag me ook af wat ze dan doen met je adres, gezien ik enkel een permanent residence in België heb.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Amerikanen klagen altijd over dat ze teveel belasting betalen, maar de belasting in Belgie is veel hoger dan hier en omdat je krediet krijgt voor de belasting die je al in het buitenland betaalt, zal je vrijwel nooit ook nog in de VS hoeven te betalen.

Waarom je vader er tegen is dat je een nieuw Amerikaans paspoort wil, snap ik niet. Maar goed, hij zal wel z'n reden hebben. Ik zou het hem in ieder geval eens rechtstreeks vragen. Maar verder: als je ouder bent dan 18 (en dat ben je toch?) dan heeft hij weinig te zeggen over je en mag je zelf bepalen wat je doet.

Dat adres in Belgie betekent voor de VS niets, lijkt me. Behalve dat je misschien uitnodigen gaat krijgen om 4 juli te komen vieren op de ambassade. En een feestje is nooit weg.

Alles bij elkaar: hoe meer paspoorten hoe meer rechten je hebt in meerdere landen. En waarom niet? Zelfs als je er geen echt gebruik van maakt, lijkt me dat toch altijd leuk. Plus je hoeft een Amerikaans paspoort maar eens in de tien jaar te verlengen, dus zoveel kost het niet.
Yasmine
Amerika-ontdekker

Bericht door Yasmine »

Wij hebben nog wat familie in Amerika wonen, oa. een neef die Belgisch is maar later de Amerikaanse nationaliteit heeft opgenomen. Die is een tijd op andere plaatsen in de wereld gaan werken en zou dan problemen gehad met bepaalde verplichtingen die hij had tov Amerika. Wat dat juist is, weet ik ook niet, maar in zijn geval is het volgens mij ook gewoon anders, aangezien hij wel een permanente woonplaats in Amerika had etc.

Ik ben overigens 21 dus inderdaad, ik kan in principe wel doen wat ik wil. Het lijkt me sowieso handig om in welk geval dan ook een Amerikaans paspoort bij de hand te hebben, je weet nooit dat ik weer daarheen wil.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Wat je neef aan de hand kan hebben gehad, is dat hij ondertussen, terwijl hij in het buitenland verbleef, 'vergeten' is om jaarlijk zijn taxes te filen.
Ik denk dat, indien jij een Amerikaans paspoort aanvraagt, je dus ook best jaarlijks online een belastingaangifte in Amerika doet. Daar moet je gewoon op invullen dat je inkomen in Belgie had (of geen inkomen had) en dat je daar belastingen betaalde. En zelfs als je dat vergeet en niet direct naar ginder wil verhuizen, denk ik niet dat het een probleem is. Ik denk dat Anna, de Amerikaanse echtgenote van moderator Dento dat ook vergeten te doen is toen zij in Nederland woonde, maar uiteindelijk kan je dan retro aktief filen. Want het is niet dat je bewust belastingen wilt gaan ontduiken en nergens belastingen wilt betalen.

Maar: ik zie eigenlijk je probleem niet in...
Je mag maximaal 90 dagen *aaneensluitend* in de US verblijven (als Belg). Als ik het goed heb, dan ga jij van september tot december 2011 4 maanden naar Canada studeren. Met een geldig visum voor Canada. Ik neem aan dat je dan minder dan 90 (aaneensluitende) dagen naar Amerika gaat. Dus: geen probleem. Je reist van Canada naar Amerika en je neemt je Canadese visum mee. Als je per auto de grens over gaat, dan moet je bij Immigrations stoppen en daar in het kantoortje je ESTA invullen. Vlieg je de grens over, dan moet je enkele dagen op voorhand ESTA invullen. (als je niet weet wat ESTA is, gebruik dan even de zoekfunctie van dit forum).

Nadien wil je nog graag op Amerikaans grondgebied reizen vanaf 20 december tem 27 januari. Dat is ook minder dan 90 dagen, dus ook geen probleem.

Waarschijnlijk gaan een aantal mensen hier op het forum nu het voorhoofd fronsen, want in principe is het zo dat, wanneer jij van Belgie uit naar Amerika gaat, je maximaal 90 dagen mag blijven (als je geen Amerikaans visum aanvraagt of dus geen Amerikaans paspoort hebt). En je kan niet stiekem wat langer blijven door even de Mexicaanse of Canadese grens over te wippen, want dan zouden veel mensen haast permanent in Amerika wonen, met een buitenverblijfje in Canada of Mexico. :lol:
Maar... jouw situatie is anders. Jij reist immers Amerika in met een geldige verblijfsstatus voor Canada, en met een adres dat je in Canada hebt (documenten van de universiteit meenemen waarin ze melden dat je daar studie loopt, eventueel bewijs meenemen dat je daar huurt of in residence bent of zo, dat kan altijd helpen). Dus stel dat jij 5 dagen naar de US gaat en dan terugkeert, dan stopt het tellen van de dagen voor je Amerikaanse verblijf. Dus als jij een maand later teruggaat voor 7 dagen, dan tellen die weer vanaf 1.
Tenminste, zo is het mij uitgelegd. Maar als je het heel zeker wilt weten, contacteer dan het Belgische consulaat in Vancouver. Zij hebben ervaring met mensen die een geldige verblijfsstatus in Canada hebben en van daaruit trips maken naar de Us.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Yasmine
Amerika-ontdekker

Bericht door Yasmine »

kastelke schreef:Je mag maximaal 90 dagen *aaneensluitend* in de US verblijven (als Belg). Als ik het goed heb, dan ga jij van september tot december 2011 4 maanden naar Canada studeren. Met een geldig visum voor Canada. Ik neem aan dat je dan minder dan 90 (aaneensluitende) dagen naar Amerika gaat. Dus: geen probleem. Je reist van Canada naar Amerika en je neemt je Canadese visum mee. Als je per auto de grens over gaat, dan moet je bij Immigrations stoppen en daar in het kantoortje je ESTA invullen. Vlieg je de grens over, dan moet je enkele dagen op voorhand ESTA invullen. (als je niet weet wat ESTA is, gebruik dan even de zoekfunctie van dit forum).

Nadien wil je nog graag op Amerikaans grondgebied reizen vanaf 20 december tem 27 januari. Dat is ook minder dan 90 dagen, dus ook geen probleem
Mij was het dus helemaal anders uitgelegd. Zogezegd zou je ESTA ingaan vanaf de eerste dag dat je voet zet op Amerikaanse grond. Die 90 dagen blijven verder tikken, ook al ben je niet meer in Amerika. Dus als ik dan in oktober een keertje naar Seattle wil, gaan mijn 90 dagen in en die zijn dan in januari afgelopen. Maar wat jij zegt vind ik ook het meest logische. Ik weet er het fijne ook niet van, omdat wij gewoon iedere zomer een ESTA aanvragen en maar 3 weken daar blijven. Maar ik had er nog niet aan gedacht om de Belgische ambassade in Canada te contacteren, ga ik meteen doen. Bedankt voor de tip!
pbuyse1
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35

Bericht door pbuyse1 »

Visas

Customer Service Statement
Nonimmigrant Visas
Immigrant Visas
Embassy Location
Security Information
Hours Of Operation
Contact Us
Courier Service
FAQs
Nonimmigrant Visa
Immigrant Visa FAQs
DS-160 Visa Form
Visa News
Visa Forms
Visa Blog
Webchats
Visa Videos
Fraud Warning
Lost or Stolen Non-U.S. Passports

Visa Faqs
Visa Waiver Program

Can I enter the United States from anywhere in the word if traveling visa free under the Visa Waiver Program?
How can I obtain a copy of the I-94W?
If I enter the United States visa free under the Visa Waiver Program, can I then travel to Canada/Mexico/ Bermuda or the islands in the Caribbean?
What if I want to stay in Mexico, Canada, Bermuda or the islands of the Caribbean?
Do I have to enter and leave the United States by a participating carrier?
If I am transiting through the United States to Mexico, Canada, Bermuda or the islands in the Caribbean, does the 90 day period begin on my initial entry into the United States, even though I am there for only a couple of hours?
If I fly into the United States and out of Canada or Mexico, do I need a visa?
Can I enter the United States by land from Canada or Mexico under the Visa Waiver Program?
Why do I have to pay a $6.00 fee if entering the United States by land under the Visa Waiver Program?
If I travel to the United States visa free under the Visa Waiver Program, will I be able to get the 90 days extended?
The last time I traveled to the United States visa free, I stayed longer than 90 days; will I have a problem traveling?
I am entering the United States aboard a private plane, can I travel visa free?
How can I find out if my employer can carry visa free passengers on its' aircraft?
I am entering the United States on a private yacht; do I qualify for visa free travel?

Can I enter the United States from anywhere in the word if traveling visa free under the Visa Waiver Program?

Yes, provided you meet all of the requirements for visa free travel.

How can I obtain a copy of the I-94W?

The airline or shipping company will give you the I-94W when you check-in for your flight or in the case of a cruise, aboard the boat. ESTA replaces the requirement that a traveler complete the I-94W; the form is being phased out during July 2010. Check with your carrier for more information.

If I enter the United States visa free under the Visa Waiver Program, can I then travel to Canada/Mexico/ Bermuda or the islands in the Caribbean?

Yes, provided you have a return or onward ticket. If your return journey will take you back through the United States, even if only in transit, the total trip, including both periods of time spent in the United States/Canada/Mexico Bermuda, or the islands in the Caribbean cannot exceed 90 days. If it does, you will require a visa.

What if I want to stay in Mexico, Canada, Bermuda or the islands of the Caribbean?

If your ticket terminates in Mexico, Canada, Bermuda or the islands of the Caribbean, you must be a legal resident of the area in order to qualify for visa free travel. If you are not and your stay will extend beyond 90 days from the date on which you first entered the United States, you will require a visa. Legal Permanent residents include diplomats, students or temporary workers at companies located in these areas.

Do I have to enter and leave the United States by a participating carrier?

No. You are only required to enter the United States by a participating carrier. Your onward or return journey may be by any mode of transport, provided you hold a return or onward ticket.

If I am transiting through the United States to Mexico, Canada, Bermuda or the islands in the Caribbean under the Visa Waiver Program, does the 90 day period begin on my initial entry into the United States, even though I am there for only a couple of hours?

The regulations are the same as if you entered the United States for a holiday. If you will transit the United States to Mexico, Canada, Bermuda or the islands of the Caribbean the total trip, including both periods of time spent in the United States, Canada/Mexico, Bermuda, or the Caribbean islands cannot exceed 90 days. If it does, you will require a visa, unless you are a legal permanent resident of the country
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Het is altijd handig om in zo'n lange quote met een hoop irrelevante info te knippen zodat enkel dat er staat wat van toepassing is.
Of als je daar de tijd niet voor hebt, dan plaats je beter gewoon de link naar waar de info is.

Dit lijkt me dus het relevante:

Yes, provided you have a return or onward ticket. If your return journey will take you back through the United States, even if only in transit, the total trip, including both periods of time spent in the United States/Canada/Mexico Bermuda, or the islands in the Caribbean cannot exceed 90 days. If it does, you will require a visa.

If your ticket terminates in Mexico, Canada, Bermuda or the islands of the Caribbean, you must be a legal resident of the area in order to qualify for visa free travel. If you are not and your stay will extend beyond 90 days from the date on which you first entered the United States, you will require a visa. Legal Permanent residents include diplomats, students or temporary workers at companies located in these areas.
@Yasmine: ik weet niet wie je die info gegeven heeft, maar op die manier zou je dus maar maximaal 90 dagen per jaar in de US kunnen verblijven zonder visum, en dat is vaak ook niet waar.
Trouwens, het zeer specifieke aan de situatie hier is, dat het hier gaat over iemand die een wettelijke verblijfsstatus heeft in Canada. Net zoals ik. Ik kan zelfs elke week een weekend de grens over gaan, zoals velen dat hier doen die dicht bij de grens wonen. Ze gaan in de US hun inkopen doen omdat het daar veel goedkoper is. En dat is allemaal wettelijk (al is de hoeveelheid die we terug de grens mee over mogen nemen beperkt, en haast niets als je er gewoon maar een dagtripje van maakt).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Yasmine
Amerika-ontdekker

Bericht door Yasmine »

Heel erg bedankt, kastelke. Ik was dus inderdaad op zoek naar de specifieke Canada-USA situatie, want ik dacht al dat het anders is als je echt een woonplaats in Canada hebt. Ik veronderstel dat ik in dit geval dus een legal resident of the area ben waardoor ik visa free mag reizen. Moet ik dan nog een ESTA invullen of hoeft dat niet als ik kan aantonen dat ik in Canada woon tijdens die periode?

Overigens heb ik voor Canada geen visum of study permit nodig, dat moet pas als je 6 maanden of langer daar studeert (in mijn geval maar 4 maanden). Maar ik moet dus gewoon kunnen aantonen dat ik een residence in Canada heb?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik weet dat onze zoon zijn permanent resident kaart van Canada toonde als bewijs dat hij legaal in Canada was (en zo dus vaak over-en-weer naar de US mag). En hij moest ook een document invullen, betalen (ik denk $6), en dan kreeg hij zo'n groen kaartje in zijn paspoort waar de datum opstaat dat je terug het land uit moet (90 dagen).
Als je geen permanent resident kaart hebt, en ook geen specifiek studentenvisum, dan weet ik eerlijk gezegd niet hoe het zit. Dan zou ik toch eens even bv. het Belgische consulaat in Vancouver contacteren. En misschien voor de zekerheid ook het consulaat in Toronto (doe dan maar alsof je in Toronto komt studeren ;-) ), kwestie van check and double check.
Of alsnog een studentenvisum aanvragen? Want ik zou denken dat jij zonder visum geen 'legale' status in Canada hebt, enkel maar die van toerist. En dat zal misschien wel een probleemke zijn...
Elke
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Met een Amerikaans paspoort is het ook makkelijkr om in Canada te verblijven, speciaal verdrag tussen beide landen. Ik zou dus allereerst contact opnemen met de Amerikaanse ambassade. Ben je van alle toestanden af en hoef je je geen zorgen te maken over ESTA, wel of niet het land inmogen, mogen studeren, werken en zelfs eventueel wonen.

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Omdat ze naar haar vader wil luisteren. ;-)
Maar ik denk dat Benno wel gelijk heeft. En misschien moet je vader maar eens exact zeggen waar het om gaat, en dan kunnen we kijken of dat voor jou ook zo zou zijn of hoe dat je die mogelijke problemen kan vermijden.
Elke
Yasmine
Amerika-ontdekker

Bericht door Yasmine »

Ik ben zeker van plan om hem dat een keer duidelijk te vragen, want tot nu toe is het allemaal erg vaag en iets van "problemen met taxes" die mijn neef heeft gehad op het moment dat hij in Duitsland ging werken. Maar dat is gewoon anders, aangezien hij daarvoor al 25 jaar in Amerika woonde en ik niet.

Wat ik me trouwens ook zat af te vragen: het heeft toch niet eens nut om een B2 visum aan te vragen? Ze gaan op dat formulier dan ook wel zien dat mijn geboorteplaats Washington is en dan zien ze vanzelf dat ik (half) Amerikaans ben...
DixieChick
Amerika-expert

Bericht door DixieChick »

Daar heb je ook nog eens een punt. En dan heb je al die moeite gedaan, en mag je alsnog je Amerikaanse paspoort vernieuwen.

Ik denk waar je vader aan refereert het feit is dat jij als Amerikaans staatsburger elk jaar belastingaangifte in de VS moet doen. Je hoeft niks te betalen, maar moet wel aangeven dat je geld verdient hebt hier. Dat is dus wat papierwerk dat je nu niet doet. Maar als je we nu heel letterlijk gaan zijn; door je geboorte in de VS ben je al Amerikaans, of je het leuk vindt of niet. Theoretisch had je dus al vanaf je 18e je Amerikaanse belastingaangifte moeten doen (en dat kan nog steeds, retroactively, doen ze niet moeilijk over). Het hebben van een paspoort zegt niks over het wel of niet Amerikaans zijn. Overigens, als je in de VS geboren bent, heb je dan ook geen social security nummer gekregen bij je geboorte? De meeste Amerikanen krijgen dan automatisch bij geboorte. Ik zou misschien ook even de social security office contacteren (www.ssa.gov).
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als ik me goed herinner, moesten we een social securitynummer aanvragen voor onze zoon (geboren in Manhattan), dat gaat niet automatisch. Daarvoor gebruik je een geboortebewijs. Las verder in een speciale immigratiekolom in de New York Daily News (maar kon die niet terugvinden) dat je als je in de VS geboren bent, je een Amerikaans staatsburger bent, totdat je dat officieel opzegt (je moet zo ongeveer de plaatstelijke consul in het gezicht spugen, dansen op je verscheurde Amerikaanse papieren, zo moeilijk is dat).

Dus niets zou je een Amerikaans paspoort in de weg horen te staan. Gaat ook veel en veel sneller dan dat hele visumgedoe.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Als Amerikaans staatsburger ben je zelfs verplicht om met een Amerikaans paspoort de V.S. in & uit te reizen.

http://travel.state.gov/travel/cis_pa_t ... _1753.html
Most U.S. citizens, including dual nationals, must use a U.S. passport to enter and leave the United States.
http://www.law.cornell.edu/uscode/8/1185.html
(b) Citizens
Except as otherwise provided by the President and subject to such limitations and exceptions as the President may authorize and prescribe, it shall be unlawful for any citizen of the United States to depart from or enter, or attempt to depart from or enter, the United States unless he bears a valid United States passport.
Edit: sorry :oops: , ik zag net dat je dat in je originele bericht al had geschreven. Maar ik denk idd dat het geen zin heeft om een B2 visum aan te vragen aangezien je staatsburger bent. Dat het je gelukt is in het verleden op je Belgische paspoort in- en uit te reizen is tot daar aan toe (ze kunnen aan dat paspoort niet zien of je b.v. je U.S. citizenship officieel hebt opgegeven), maar als je een visum aanvraagt denk ik dat ze wel wat dieper zullen kijken.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Yasmine
Amerika-ontdekker

Bericht door Yasmine »

Bedankt voor de reacties allemaal. Of ik met mijn geboorte een social security number heb gekregen (of dat mijn ouders dat hebben aangevraagd) weet ik inderdaad niet. Ik ga één van de komende week iig eens een afspraak maken bij de ambassade om mijn paspoort te vernieuwen, want zoals hier al gezegd kan dat altijd handig zijn. Zeker omdat ik in de toekomst evt. stage wil lopen in Amerika.

Even over het visa/VWP gedoe: ik heb de CBP rechtstreeks gecontacteerd hierover. Heb niets gezegd over mijn dubbele nationaliteit, maar gewoon geïnformeerd hoe het zit met het visa waiver program als je meerdere keren Amerika wilt betreden over een periode van 5 maanden. Zij hebben mij verteld dat de 90 dagen limiet van de VWP vervalt wanneer je tijdens die periode 30 dagen of langer in Canada verblijft. Dus dat is ook weer opgehelderd!
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Je kunt als je in de VS bent een plaatselijk kantoor van Social Security (te vinden via de website of een willekeurige bibliotheek in de VS) binnenlopen en vragen of je een nummer hebt en zo ja, wat dat nummer is. Wel je Amerikaanse paspoort meenemen. Je krijgt dan een nieuwe kaart toegestuurd.

't Verbaasde mij ook dat sommige dingen in de VS wel geregistreerd zijn en terwijl de VS in dat soort zaken over het algemeen nogal anarchistisch is.

Als je inderdaad geregistreerd staat, kun je een nieuwe kaart toegestuurd krijgen. Als ik me goed herinner gaat dat zeven keer gratis, daarna moet je voor elke nieuwe kaart betalen.

Ik had een nieuwe kaart nodig omdat mijn oude was weggeraakt en in North Carolina moet je een kaart kunnen laten zien om een rijbewijs te krijgen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer