Ten eerste: komend semester ga ik van september tem december in Canada (Vancouver) studeren als uitwisselingsstudente. Vanaf 20 december tem 27 januari (wanneer ik vanuit Vancouver weer terug naar België vlieg) was het de bedoeling om wat rond te reizen in Amerika, familie op te zoeken en ook even naar Hawaii te trekken. Maar tijdens het semester (september/oktober) wil ik ook graag nog een paar keertjes naar Seattle, evt. andere Amerikaanse steden die niet te ver zijn. Het probleem hier is dus dat de periode september/oktober tem einde januari de 90 dagen van de vista waiver overschreidt, waardoor ik in principe een B2 toeristen visum zou moeten aanvragen.
Nu het tweede dingetje: ik ben in Amerika geboren en in principe dus zowel van Belgische als Amerikaanse nationaliteit. Vroeger had ik dan ook een Amerikaans paspoort, dat we altijd gebruikten om naar België en weer terug te vliegen (ouders hebben gewoon een belgisch paspoort, overigens). Dat paspoort is inmiddels al meer dan 10 jaar vervallen en hebben we ook niet meer vernieuwd, aangezien we al 15 jaar weer in België wonen. De andere keuze zou dus zijn om mijn Amerikaanse paspoort weer te vernieuwen, waardoor ik geen visum moet aanvragen en in principe onbeperkt Amerika binnen en buiten mag. Maar ik ben hier eerlijk gezegd nogal huiverig voor, mensen hebben me altijd geadviseerd om dit niet te doen zolang ik niet van plan ben om definitief terug daar te gaan wonen. De laatste 8 jaren toen we naar Amerika op vakantie gingen, ben ik dus ook telkens gewoon met een Belgisch paspoort door immigrations gegaan (in de hoop dat ze "Washington" bij woonplaats niet zagen staan, want volgens de wet moet iedere Amerikaan met een Amerikaans paspoort de grens over).
Maar stel dat ik nu mijn paspoort vernieuw (en in principe zou ik hem alleen gebruiken om de grens over te gaan) - krijg ik dan geen problemen aan de grens? Ik heb daar geen vaste woonplaats, geen social security number, betaal geen taxes, niks. En je hoort altijd van die indianenverhalen waardoor het me niet echt trekt. Ik ga Canada binnen met een Belgisch paspoort, heb mijn vaste woonplaats hier in België en ga in Canada studeren als exchange student. Is het dan toch niet beter om gewoon een B2 tourist visa aan te vragen?