Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Welke visum heb ik nodig?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Youri
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Youri »

Hallo allemaal!

Naar aanleiding van mijn introductie topic die je hier kan vinden heb ik verteld dat ik dolgraag wil afstuderen in Irvine, Californië om de ICT beheer Niv. 4 opleiding af te ronden. Uiteraard heb je een visum nodig om de VS in te gaan, maar de vraag is:
Zelf heb ik al enkele research gedaan op het internet en hier op het forum, maar het is me nog niet echt duidelijk. Zag iets over een J-1 visum die ik moet aanvragen of B-1.

Het gaat om een stage die ik moet volgen vanuit school en de stageperiode duurt van Feb '12 tot Juli '12.

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen :D

Groetjes,

Youri
Susannedebruin
Amerika-newbie
Contacteer:

Re: Welke visum heb ik nodig?

Bericht door Susannedebruin »

Hi Youri,

Super leuk! Stagelopen in Amerika!

Wanneer je echt een meeloop stage gaat doen moet je inderdaad een J visum aanvragen. Dit moet je bijna altijd via een sponsororganisatie doen als Visa Versa of Yummyjobs.

Houdt er wel rekening mee dat het aanvragen zo'n 3 maanden in beslag zal nemen en ook je bedrijf veel papierwerk zal moeten afleveren. Je stagebedrijf moet je hier ook vroeg van op de hoogte stellen zodat ze hier rekening mee houden.

Wanneer je afstudeerd en dus niet meeloopt binnen een organisatie kan je op een B-visum, maar voor een meeloop stage moet je dit echt niet doen.

Succes!

Als er vragen zijn kun je mij ook altijd een bericht sturen!
Groetjes,

Susanne
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Susannedebruin schreef:Wanneer je afstudeerd en dus niet meeloopt binnen een organisatie kan je op een B-visum,
Waarop baseer je dat?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Je moet een J-1 hebben als je stage wilt gaan lopen. Met een B-1 mag je helemaal niet werken/stage lopen.
Youri
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Youri »

Dus J-1 Visum heb ik nodig om stage te kunnen lopen? Ik wil het liefst naast mijn stage door de weeks ook nog werken in het weekend bij een supermarkt, zeg maar wat. Kan dat ook gewoon met het J-1 Visum? Had al wat info hier gevonden.

Edit/Toevoeging:
Ik lees ook iets over een Visa Waiver Program, wat is dat en heeft dat toepassing tot mij?
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Info over het visa waiver program hier:
http://travel.state.gov/visa/temp/witho ... _1990.html
Hier heb jij niets aan. Je mag maximaal 90 dagen blijven en niet werken in die periode. Het is puur voor vakantie bedoeld.
Youri
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Youri »

Oke, dus Visa Waviver Program is voor mij niet van toepassing. Thanks for the info! :)
Maar ik kan met mijn J-1 visum gewoon door de weeks stage lopen en e.v.t. werken daarnaast in het weekend?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Neen. Je mag nooit iets anders doen dan die job waar je het visum voor gekregen hebt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Youri
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Youri »

kastelke schreef:Neen. Je mag nooit iets anders doen dan die job waar je het visum voor gekregen hebt.
Welk visum heb ik dan nodig om stage door de weeks te lopen vanuit school en te werken in het weekend?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat bestaat niet.
Je krijgt een visum voor een stage of voor een specifieke job. Je mag enkel en alleen dat maar doen.
De enigen die mogen kiezen welke jobs ze doen om geld (bij te) verdienen zijn green card houders. Of citizens. Geen van beide kan jij op dit moment worden.
Elke
Youri
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Youri »

kastelke schreef:Dat bestaat niet.
Je krijgt een visum voor een stage of voor een specifieke job. Je mag enkel en alleen dat maar doen.
De enigen die mogen kiezen welke jobs ze doen om geld (bij te) verdienen zijn green card houders. Of citizens. Geen van beide kan jij op dit moment worden.
En als ik dus wil stage lopen en werken, dan kan dat dus alleen als ik een Green card houder ben of Citizien?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Voor de combinatie van stage + werken wel, ja.
Voor enkel stage kunnen mensen een visum krijgen als jij en het bedrijf/functie in aanmerking komen.
Elke
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Youri, misschien deze dingen eens doorlezen:
http://amsterdam.usconsulate.gov/non-im ... visas.html (meer algemeen over visa)
http://amsterdam.usconsulate.gov/j_visas.html (over het J-visum)
En dan nog wat meer van de US Department of State over Exchange visa: http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1267.html
En wil je je nog verder inlezen, dan kan dat op de site van USCIS (US Citizenship and Immigration Services):
http://www.uscis.gov/portal/site/uscis/ ... 2ca60aRCRD

De antwoorden die je daar niet vindt, die kom je hier maar zoeken.
Elke
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Working on J1 Visa
Employment while on "J" exchange visitor status depends upon the terms of the program. Participants in programs which provide for on-the-job training, teaching, research, or other activities which involve paid employment may accept such employment. Participants in programs which do not involve work may not accept outside employment.
Het hangt dus af van het studieprogramma dat je volgt of er ook (betaald) werk in vetrokken kan zijn.
Maar wat klussen voor een extra zakcent, schappen vullen in de supermart, of watdanook, dat kun je vergeten. Zoals K. al aangaf, dat is ten strengste verboden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer