Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Toeristenvisum (B2?) aanvragen: lastig?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Rens
Amerika-newbie

Toeristenvisum (B2?) aanvragen: lastig?

Bericht door Rens »

Hallo allemaal,

Volgend jaar ga ik zeer waarschijnlijk voor 20 weken (dus ca. 5 maanden) naar de US voor mijn afstudeerstage. Hiervoor heb ik een J1-visum nodig, dat is me duidelijk. Mijn vriend is in oktober vanwege de crisis en bijbehorende bezuinigingen ontslagen en kan hierdoor met mij mee (dat is nog eens geluk bij een ongeluk!). Hartstikke leuk natuurlijk, maar daar is een visum voor nodig. Zelf vindt hij dat hij best 2x het land in en uit kan op een VWP, maar ik ben van mening dat een visum (B2 als ik me niet vergis) een beter idee is. Helaas heb ik gehoord dat het best lastig is om zo'n visum te krijgen. Nou moet je natuurlijk niet alles geloven wat je hoort en leest, maar dit zijn toch wat serieuzere zaken dan waar de roddelbladen over schrijven.

Mijn vriend heeft per 1 november een nieuwe baan, waarbij hij goedkeuring heeft om 5 maanden met onbetaald verlof te gaan. Ik zie persoonlijk weinig redenen om hem geen visum toe te kennen (hij heeft een baan, een huis, familie waar hij voor zorgt), maar heb er weinig ervaring mee. Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen met het aanvragen van zo'n visum en wat jullie denken over een visum voor iemand in deze situatie. Als het bij voorbaat al een kansloze missie lijkt is het zonde om aan te beginnen. Is het ook zo dat je bij weigering van een visum, niet meer op het VWP het land in mag?

Ik kijk uit naar jullie reacties, alvast bedankt!
metzijn4-enopreis
Amerika-ontdekker

Re: Toeristenvisum (B2?) aanvragen: lastig?

Bericht door metzijn4-enopreis »

Hallo Rens
Op zich is een visum aanvragen niet heel moeilijk, maar je moet er wel even goed voor gaan zitten om alle formulieren in te vullen en alle spulen bij elkaar te zioeken die je nodig hebt. Op de site van het consulaat staat alle informatie die je moet hebben
Ik zou het risico niet nemen om voor langere tijd zonder visum te gaan ( volgens mij kan je geen vlieg tickets regelen als er meer dan 90 dagen tussen zit en je hebt geen visum, maar dat weet ik niet zeker)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als je gehuwd zou zijn, dan was het allemaal heel erg eenvoudig: je huwelijkspartner krijgt automatisch een visum als jij er eentje krijgt.
Maar aangezien je niet gehuwd bent, loop je altijd een beetje een risico:
- als je vriend zonder visum gaat, dan loopt hij die 2de keer altijd de kans om het deksel op zijn neus te krijgen. Immers, hij is niet gewoon maar een toerist die wat rond komt reizen. Natuurlijk kan je ook wel een wat prettiger persoon treffen aan de grens, die er geen graten in ziet. Maar in ieder geval zal hij die eerste keer wel binnen geraken als hij niet samen met jou bij die immigratieambtenaar gaat staan, maar zich best aan een andere boot apart meldt, en dan ben je toch al bijna 3 maanden samen geweest.
- als je vriend een toeristenvisum aanvraagt, bestaat de kans dat die afgewezen wordt. En dan kan je niet meer op het Visa Waiver Program (dus zonder visum, waarbij je binnen de 90 dagen het land uit moet) reizen. Dus dan kan hij helemaal niet mee.
In ieder geval gaat hij moeten bewijzen dat hij nu reeds voldoende financiele middelen heeft om die maanden in de VS te overbruggen (en dat mag dus niet met loon dat jij ginder gaat verdienen). Moest je nu een eigen huis en een vaste job hebben die je al lange tijd doet, dan is het eenvoudiger, dan heb je meer duidelijke banden met Nederland. Want daar draait het hem om: zij moeten overtuigd zijn dat zijn banden met Nederland zo groot zijn dat hij zeker terug wil keren.

Is trouwen nog een optie?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
SanneN
Amerikakenner

Bericht door SanneN »

Je zou kunnen overwegen dat je de eerste 90 dagen samen gaat en dat hij de laatste 2 maanden toch weer in NL zit, niet leuk, maar de kans op problemen is wel veel kleiner geworden. Trouwen is ook een optie... (Maar wel een grote stap!)
misstulp
Amerika-newbie

Bericht door misstulp »

Je vriend kan volgens mij het makkelijkst een visum aanvragen.
Maar hij kan ook een keer naar huis of zelfs even naar de Bahama's.
Als hij maar een ticket naar Nederland,genoeg geld en werk in Nederland heeft.
Het makkelijkst is om een ticket voor 2 weken te kopen en dit later te veranderen.
Dit voorkomt vragen.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

misstulp schreef:Het makkelijkst is om een ticket voor 2 weken te kopen en dit later te veranderen.
Dit voorkomt vragen.
Kan je even uitleggen waarom dit makkelijker is / waarom men je wel toelaat voor 2 weken en niet voor langer?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
newyork89
Amerika-newbie

B2 visum aanvraag afgewezen

Bericht door newyork89 »

Hi,

Ik heb een stageplek verkregen in de vs bij een groot bedrijf. Het bedrijf wilt zich niet bemoeien met mijn visum aanvraag dus kan ik geen J-1 visum aanvragen. Ik wou voor een b2 visum gaan maar kon het natuurlijk niet over mijn stage hebben. Dus heb verteld dat ik daar heen ga voor zelf ontplooing etc. Helaas ben ik afgewezen. En heb ik dus geen b2 visum. Het bedrijf waar ik stage ga lopen is mijn droom bedrijf!! Ik moet!! daar gwn stage lopen!!!

Ik vroeg mij af of ik opnieuw een b2 visum kan aanvragen? En heeft iemand tips voor mij hoe ik wel! een b2 visum kan krijgen?

Zijn er nog andere opties???

IEMAND HELP AUB!!!
choco
Amerikafan

Bericht door choco »

Beste Newyork89, ik ben bang dat je je eigen glazen hebt staan ingooien. Als je stagebedrijf geen DS-2019 formulier kan afgeven voor een J-1 visum, dan had je dat mogelijk via een bemiddelingsbureau kunnen regelen (tegen betaling). Als je nu alsnog een J-1 visum gaat aanvragen via zo'n intermediair, dan zullen ze bij het consulaat zien dat je eerder bent afgewezen voor B-2 voor dezelfde periode, en zullen ze beseffen dat jij niet de hele waarheid hebt verteld over de reden van bezoek. En dat zullen ze ongetwijfeld niet zo licht opnemen...dus ik vraag me zeer af of ze dan nog een J-1 zullen afgeven
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Daar zit inderdaad iets in. En dat is dus niet goed.

Omwille van welke reden hebben ze je visumaanvraag afgewezen?
Hoe lang duurde je stage?
Hoe ga je verzekeringtechnisch alles regelen betreffende aansprakelijkheid of arbeidsongevallenverzekering en zo als jij daar "in het zwart" rondloopt?
Elke
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer