Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Twee weken naar NYC, maar F-1 visum is nog geldig

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Laura9H
Amerika-newbie

Twee weken naar NYC, maar F-1 visum is nog geldig

Bericht door Laura9H »

Hoi iedereen,

Ik en m'n vriend gaan in september twee weekjes naar New York City. We kijken er heel erg naar uit, ik zeker omdat ik er twee jaar heb gestudeerd. Nu heb ik hier dus een vraag over, aangezien mijn F-1 visum nog geldig is tot februari 2012. Kan ik met een (nog) geldig F-1 visum wel reizen onder het mom van "tourism and pleasure," of zal ik er vragen over krijgen? Misschien dat het ook niet uit maakt, maar ik maak me wel een beetje druk hierover. Ik hoop dat jullie me er een antwoord op kunnen geven :)

Laura
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Re: Twee weken naar NYC, maar F-1 visum is nog geldig

Bericht door Grandu »

Het F-1 visum is geldig wanneer je fulltime student bent, daarna mag je er niet meer mee in de VS verblijven. Je zult dus op het Visa Waiver Program moeten reizen, hiervoor vraag je eerst ESTA aan online.
https://esta.cbp.dhs.gov
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Laura9H
Amerika-newbie

Bericht door Laura9H »

Okee bedankt, maar wat moet ik dan doen met die F-1 visum? Het zit namelijk gewoon nog in m'n paspoort. Zou het niet raar zijn als ik onder het VWP reis, en als de immigration official door m'n paspoort bladert, hij of zij een F-1 visum ziet?
Grandu
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Grandu »

Je kunt volgens de website van de Amerikaanse overheid als je weer wilt gaan studeren in de VS en het visum nog geldig is terugkeren in het land met het nog niet verlopen visum.
Echter, je gaat niet studeren en dit is een tussentijdse reis. Het F-1 visum is nog geldig maar gebruik je niet. De kans is er dat je het nog zou willen gaan gebruiken dus het verwijderen uit je paspoort zou dan onlogisch zijn. Maar je gaat niet als een student maar als een toerist, dus heb je een VWP visum daarvoor. Het lijkt mij geen probleem om een F-1 visum te hebben en met het VWP binnen te komen.
The end and a new beginning - http://derkdegeus.blogspot.com/

“Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness.”
---Mark Twain
Cybewinder
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Cybewinder »

Gewoon ESTA aanvragen, dan weet je zeker dat het goed gaat. Technisch gezien zou je met je F1 naar binnen kunnen, maar dan allerei vragen met halve waarheden moeten beantwoorden. Het VWP is gratis en geeft voldoende ruimte voor 2 weekjes in de grote appel.

Het is overigens geen enkel probleem om een VWP aan te vragen zolang je een geldig visum hebt. Het visum wordt afgegeven voor een bepaalde situatie (in jouw geval studie). Zodra de situatie wijzigt, is het visum dus theoretisch niet langer geldig...ongeacht de houdbaarheidsdatum.

Veel plezier...!
jaja5
Amerikakenner

Bericht door jaja5 »

bij mijn F1 moest er wel een studie zijn en daarvan waren ook nog voorwaarden van het aantal credits, ik zou het niet in mn hoofd halen om in te reizen op F1 als ik niet studeer, en dus als je nu een gewone vakantie maakt, dan is technisch gezien de F1 niet of niet helemaal geldig, je studeert immers niet.
Inreizen als toerist is geen enkel probleem mocht je je altijd keurig aan de regels hebben gehouden. ik merk dat ik juist extra makkelijk en snel door de douane kom (2x F1 altijd aan de regels gehouden) en ook met mn visa interview was het een kwestie van papieren en verder leuk, makkelijk en op zn hollands gezellig

veel plezier in NYC!!
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

jaja5 schreef:Inreizen als toerist is geen enkel probleem mocht je je altijd keurig aan de regels hebben gehouden. ik merk dat ik juist extra makkelijk en snel door de douane kom (2x F1 altijd aan de regels gehouden) en ook met mn visa interview was het een kwestie van papieren en verder leuk, makkelijk en op zn hollands gezellig
Zo heb ik er nog nooit tegenaangekeken, maar het zal best zo zijn dat als je een lange historie hebt van inreizen en weer netjes op tijd teruggaan dat ze minder snel de zaak niet vertrouwen. Ik heb ook nog nooit problemen gehad, alleen een keer wat simpele testvragen toen ik voor het op m'n O-1 inreisde, die er duidelijk op gericht waren om te testen of ik dat visum niet op e.o.a. manier in de handen gedrukt had gekregen.

Een F-1 is trouwens normaal nog 60 dagen geldig vanaf het beindigen van je studie, maar dat gaat over hoe lang je nog mag blijven na het afronden van je studie, niet of je in die periode weer op je F-1 de VS in mag; ik verwacht van niet. Er zijn diverse gevallen waarin je legaal in de VS bent, maar niet meer op dat visum in kan reizen, zoals in geval van een verlopen F-1 terwijl je nog steeds studeert. Eigenlijk zijn ze best coulant, bij de USCIS... :wink:
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Ik kan je uit je droom helpen want dat F-1 visum in je paspoort zegt helemaal niks zonder dat je ook een I-20 formulier bij je hebt. Aangekomen in de US moet je namelijk zowel je paspoort met visum als je I-20 overleggen en dat kun jij niet. Dit I-20 moet elk jaar voorzien worden van een handtekening van de international advosor/counselor op school. Mij werd trouwens door school ook altijd geadviseerd om voor ik ging reizen een transcript aan te vragen bij school, zodat je bewijs hebt dat je inderdaad nog steeds ingeschreven staat.
Bij het beëindigen van jouw studie in de US is de international advisor of counselor van je opleiding verplicht door te geven dat je studie is beëindigd. Je komt dus op basis van die F-1 in je paspoort het land niet meer in, want als men je gegevens opzoekt dan zien ze dat je geen fulltime student bent.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Cybewinder schreef:Het VWP is gratis en geeft voldoende ruimte voor 2 weekjes in de grote appel.
ESTA is inmiddels niet meer gratis.
Laura9H
Amerika-newbie

Bericht door Laura9H »

Inmiddels twee weken naar New York geweest zonder al te veel problemen. Het enige wat er gevraagd was, wat we in New York kwamen doen. That's it ;)

Heb me dus druk gemaakt om niks, en zou graag iedereen willen bedanken die in dit topic heeft gereageerd :)
barbara89
Amerika-newbie

Bericht door barbara89 »

Hoi!

Ik ben nieuw op dit forum, maar dat maakt niet uit. ik zit in dezelfde situatie. ik had hetzelfde visum. Nu is mijn vraag. Heb jij wel een ESTA formulier aangevraagd? Dat maak ik uit je reacties namelijk niet helemaal op.

En ik heb een ander probleem. Over dat goed gedrag... Ik heb een bekeuring gekregen voor te hard rijden tijdens mijn verblijf. Gaat dit voor problemen zorgen bij de douane? Ik heb wel netjes en op tijd betaald.

Bedankt voor de antwoorden!
CherokeeWarrior
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 50

Bericht door CherokeeWarrior »

ESTA is altijd nodig als je onder VWP gaat reizen.

Wat betreft je boete, dit levert geen problemen op, de immigratie zal hier niet naar kijken. (Let op het verschil tussen Douane EN Immigratie, hier is vaker op het forum over geschreven)
sinds 1995 in totaal 62 keer naar de USA gevlogen and more to go...)
Last: Texas (Oct. 2018)
Next: Florida (Feb 2019)
Next: Utah (April 2019)

Love to drive off-road 4x4, Fly in a Piper Cherokee, Ride in a Jeep Cherokee and enjoy the desert..
barbara89
Amerika-newbie

Bericht door barbara89 »

Oke! bedankt! jammer dat tegenwoordig het ESTA formulier geld kost. Maar ach, het is het waard!
Op het verschil tussen douane en immigratie zou ik me even moeten verdiepen eerlijk gezegd.
Voor dit tripje maak ik me er geen zorgen om, die boete. Maar wel een beetje als ik een werkvisum oid zou willen aanvragen.
Bedankt voor je reactie in ieder geval!
pbuyse1
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 35

Bericht door pbuyse1 »

immigratie en douane zijn alletwee CBP officers (Customs and Border Protection). Verschik in job is dat de vroegere Immigration officer degene is die je eerst tegenkomt en jouw paspoort nakijkt en beslist of je het land inkomt.
Hierna kom je bij de andere CBP officier die douane dienst doet, daar toon je gewoon jouw customs declaration form en weg ben je.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer