Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

eigenwijs zelf regelen of laten doen?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
monkey
Amerika-newbie

eigenwijs zelf regelen of laten doen?

Bericht door monkey »

Hallo allen,

Allereerst fijn te lezen dat er meerdere in mijn situatie zitten.

Korte uitleg:
Ik ben nu een jaar samen met mijn Amerikaanse vriendin.
Nu is het heen en weer gereis vrij kostbaar, daarbij komt dat we hopeloos verliefd zijn en domweg bij elkaar willen zijn.
We hebben besloten om ons in Amerika te gaan vestigen (Atlanta/Marietta, Georgia).
Ontslag genomen, spullen gepakt en momenteel ben ik woonachtig in Marietta via het toeristenvisum (Esta).
2 maanden geleden heb ik mijn mbo diploma behaald, daarbij is het zo dat ik 9 jaar relevante werkervaring heb.
Nu heb ik begrepen dat ik in aanmerking kom voor een internship/traineeship van 12 maanden mits ik een werkgever kan regelen.

Mijn vraag:
Loont het om zelf alles uit te zoeken om een j1 visum te bemachtigen of raden jullie aan om het via bijvoorbeeld visaversa of fullbright te doen?
Is het uberhaupt mogelijk om zelf een j1 visum te regelen?
Heeft het gebruik van een j1 visum invloed op het uiteindelijke (hopelijk) k1 visum aangezien de 2 jaar regel.

Ik weet dat er een Atlanta Holland club is. Tijdens het wk was ik uiteraard in Fado's. Nu hoop ik dat er een Hollander is die mij misschien kan helpen met het vinden van een werkgever of mij tips kan geven met het bemachtigen van een j1 visum, ik ben werkzaam in de meubelindustrie.
De volgende borrel is over een maand lees ik op de website, ik hoop dat er iemand is die mij eerder kan en/of wil benaderen.
Op 24 September word ik geacht het land weer te verlaten en heb dus nog ruim een maand om hier een werkgever te zoeken en alles in werking te zetten.

Ik heb gelezen dat het gros op dit forum zegt: gewoon trouwen!
Wanneer jullie bovenstaand hebben gelezen, nog steeds "gewoon trouwen"?

Alvast bedankt.
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Re: eigenwijs zelf regelen of laten doen?

Bericht door Rob »

Dat is de beste en snelste optie, je soort werk en werkervaring zullen niet genoeg zijn om voor een J1 in aanmerking te komen vrees ik.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

monkey schreef:toeristenvisum (Esta).
Het ESTA is overigens geen toeristenvisum; je reist naar alle waarschijnlijkheid onder het Visa Waiver Program, wat juist betekent dat je in de meeste gevallen geen visum nodig hebt als je 90 dagen of minder in de VS wilt blijven. :wink:

En inderdaad, trouwen is de meest zekere optie om aan een visum te komen...
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
Cybewinder
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Cybewinder »

Voor zover ik weet kom je alleen in aanmerking voor een J1 als je komt voor een stage/traineeship op academisch nivo. Met alle respect...maar MBO valt daar helaas niet onder. Die optie kun je dus denk ik wel afkruisen.

Daarnaast zul je in ieder geval het land uit moeten voor je ESTA. Binnen een maand gaat het je niet lukken om een "change of status" te regelen. Dus even een keer een weekendje Niagara watervallen lijkt me geen onverstandig idee.

Daarna denk ik dat de rest van het forum gelijk heeft...jouw enige optie is om een amerikaanse te trouwen. Voor zover ik kan lezen uit jouw post kom je op geen enkele manier in aanmerking voor een visum. Enige uitzondering zou zijn als je jezelf toeglaten kunt krijgen tot een college, dan zou je misschien met die toelating een studentenvisum kunnen regelen.

Succes...!
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Je kunt niet zelfstandig een tijdelijk visum als een F-1, J-1 of H-1 bemachtigen, je hebt altijd een aanvrager nodig (universiteit, stagebedrijf, werkgever). Universiteiten en stagebedrijven moeten goedgekeurd zijn door USCIS, anders gaat het feest niet door. De papierwinkel van een F-1 en J-1 regel je vaak wel zelf, maar je hebt cruciale documenten nodig van de aanvrager, bijv. een I-20 van een universiteit. Een H-1 wordt in de regel door de werkgever geregeld en betaald, al moet je wel diverse documenten aanleveren.

Strikt genomen ben je momenteel in overtreding van het Visa Waiver Program, want je bent de VS ingegaan met "intent to stay", je beschouwt jezelf woonachtig in de VS en wilt je ergens vestigen. Dat klinkt heel anders dan 'ik logeer bij vrienden'. Ik zou goed uitzoeken hoe je op de goede manier via een huwelijk in de VS kan gaan wonen (er is al over veel geschreven op dit forum, en ik heb er geen ervaring mee). Als je de regels overtreedt heb je kans dat je voor 3-10 jaar de VS niet meer binnenkomt, ook niet als je ondertussen getrouwd bent! Laat je goed informeren dus, en blijf niet langer op je VWP dan toegestaan.
Laatst gewijzigd door goldenhills op 25 aug 2010, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
jaja5
Amerikakenner

Bericht door jaja5 »

inderdaad het is al duidelijk gezegd, maar zorg als je serieus een toekomst in Amerika wil dat je niet je VWP overschrijd!!
Hoeveel dagen ben je er nu al?

Even de grens over en terug is een optie, ik zou zeker niet blijven want het verkleint al je toekomstige kansen

succes!
monkey
Amerika-newbie

Bericht door monkey »

Goedenavond,

Ik zal zeer zeker niet m'n vwp overschrijden. Ik ben er nu bijna 2 maanden, ik heb m'n terugreis al geboekt. Je komt de VS nauwelijks in zonder je retourticket. Ik had er in ieder geval aardig problemen mee. Ik moest m'n laptop aanzetten en m'n retourticket digitaal laten zien.
Volgens verschillende instaties kom ik wel in aanmerking voor een j1 visum. Om als trainee aan de slag te kunnen moet je minimaal een mbo niveau 4 diploma en een goed plan hebben. Ik ga proberen om een j1 visum te krijgen. Ik heb inmiddels een baan aageboden gekregen en het traject in werking gezet. Ik hou jullie op de hoogte.
In mijn vorige post had ik een aantal vragen gesteld, ik hoop hier nog steeds antwoord op te krijgen.
Bedankt voor de belangstelling.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer