Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Werken voor NL werkgever vanuit VS

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
rubenve
Amerika-ontdekker

Werken voor NL werkgever vanuit VS

Bericht door rubenve »

Hoi allemaal,

Ik ben van plan om komend jaar 90 dagen naar de VS te gaan onder het Visa Waiver programma. Nu heb ik dit met mijn werkgever in NL besproken en we hebben afgesproken dat ik in die tijd gewoon doorwerk vanuit de VS via VPN. Mag dit gewoon met een Visa Waiver of moet ik dan een ander visum hebben?
Bedankt alvast.

Edit: ter verduidelijking ik verblijf daar bij mijn Amerikaanse vriendin. Ik heb verschillende berichten gelezen over dit onderwerp o.a. op dit forum, maar echt eenduidig zijn deze berichten niet. Eigenlijk is dus de vraag of ik een B1 visum nodig heb als ik doorbetaald wordt door mijn Nederlandse werkgever en niet langer dan 90 dagen blijf.

Vr. groet,
Ruben.
Marcel87
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Werken voor NL werkgever vanuit VS

Bericht door Marcel87 »

Volgens mij is dat geen probleem!

Je werkt niet voor een amerikaans bedrijf en krijgt niet door een amerikaans bedrijf betaald!
rubenve
Amerika-ontdekker

Bericht door rubenve »

Hoi Marcel,

Bedankt voor je reactie. Als ik kijk naar informatie op de site van het consulaat (http://amsterdam.usconsulate.gov/vwp_dutch.html) denk ik ook dat ik genoeg heb aan een VWP:
Het Visumontheffingsprogramma (Visa Waiver Program of VWP) stelt staatsburgers van deelnemende landen in staat de V.S. te bezoeken voor zaken of vakantie, tot 90 dagen, zonder visum.
Echter als ik een aantal (wat oudere) berichten lees op dit forum, o.a. http://www.allesamerika.nl/forum/viewto ... =13&t=7519 dan zijn er ook mensen die beweren dat het eigenlijk niet de bedoeling is. Beetje tegenstrijdig dus.
Ik zou het graag zeker willen weten voordat ik daadwerkelijk vertrek om ongewenste verrassingen te voorkomen aan de grens. :?

Desnoods bel ik het consulaat even.

Vr. groet,
Ruben.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik zou me er niet druk over maken. je werkt niet voor een amerikaanse werkgever en krijgt ook niet in amerika betaald.
Het zelfde idee als dat je in frankrijk op de camping je werk doet op de computer voor je werkgever. Niks nodig volgens mij dus
OscarG
Amerikakenner

Bericht door OscarG »

Ik heb ook regelmatig gewoon gewerkt voor mijn baas terwijl ik bij mijn vriendin in Amerika verbleef. Afgezien van het feit dat het volgens mij ook gewoon legaal is, is er natuurlijk niemand die er ook maar iets van merkt als jij gewoon vrolijk zit te werken op afstand bij je vriendin thuis.
Twenty years from now, you will be more disappointed by the things you did not do than by the things you did. So, throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. ~Mark Twain
Animar
Amerikakenner

Bericht door Animar »

Mijn man gaat ook regelmatig naar Amerika voor zijn werk, via het VWP, en heeft er nog nooit problemen mee gehad. Hij heeft bij immigrations ook aangegeven dat hij voor werk in de USA was.
Anita
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Je mag geen betaling of dagvergoeding ontvangen van een Amerikaanse werkgever. Je mag geen werk doen dat anders door een Amerikaan gedaan zou kunnen worden (maw., je mag niet voor Amerikaanse klanten werken, maar je mag weer wel samenwerken op een gedeelde opdracht voor een andere partij). Anders dan dat, is het geen enkel probleem.

Overigens is het in de regel een goed idee om een visum aan te vragen als je voor 90 dagen wilt gaan. Je hebt op het VWP namelijk geen enkele speling meer over en als je vlucht gecancelled wordt of wat dan ook, dan zit je klem.

Gr., Flipje
rubenve
Amerika-ontdekker

Bericht door rubenve »

Bedankt allemaal voor de reacties, daar kan ik wat mee.
@Flipje
Ik was al van plan om een marge van een paar dagen aan te houden voor dat soort gevallen. Bedankt voor de tip.

Vr. groet en fijn weekend,
Ruben.
eyevisions
Amerika-ontdekker

Bericht door eyevisions »

Wordt er nou ook best moeilijk over gedaan als je voor maanden of aantal jaren in Amerika wilt verblijven met een eigen salaris uit Nederland?
Mbt dat ik een eigen Nederlands bedrijf run terwijl ik in Amerika verblijf.
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

Volgens mij alleen met een visum. Je zit anders aan de 90 dagen regel vast.
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
eyevisions
Amerika-ontdekker

Ja ik had al zoiets gelezen dat ik in mijn geval het beste een B2 visum kan aanvragen. Maar of ik nu heel veel vragen krijg waarom ik voor een lange tijd in Amerika wil verblijven zou ik zeggen omdat ik Amerika een leuk land om te verblijven dan alleen Nederland. Dus in mijn geval wil ik in Amerika verblijven als een 2e huis en werken doe ik vanuit mijn eigen Nederlands bedrijf dat in Nederland is gevestigd. Lijkt mij dat dit verder geen probleem zal zijn zolang ik maar geen Amerikaanse inkomsten bron krijg toch? en als het me zo goed zal bevallen in Amerika en ik koop daar een huis zou er dan moeilijk over gedaan worden?

Ook had ik gelezen dat wanneer ik met een B2 visum naar Amerika ga dat ik aan de grens dan als voorbeeld maar een verblijfsvergunning krijg van een half jaar terwijl ik toch met mijn verblijf in Amerika later een keuze maak om langer te verblijven. Kan ik een verblijfsvergunning en of B2 visum ook ergens weer verlengen in Amerika?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Om jou toe te laten in Amerika gaat het er niet zozeer om waar jij je inkomsten haalt, maar wel op basis waarvan jij het recht zou hebben om in Amerika te mogen verblijven. "Ik vind Amerika leuk" is geen geldige reden. Idem voor "Ik heb voldoende inkomsten (maar voldoe voor de rest niet aan jullie visumeisen).".
Als je op een B-visum wilt gaan, dan heb je nooit enige zekerheid. Het consulaat kan je een visum voor een jaar afleveren, en immigrations kan bij binnenkomst beslissen dat ze je maar 6 maanden binnen laten. Verlenging: altijd onzeker.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
eyevisions
Amerika-ontdekker

Oké hartstikke bedankt Kastelke. Ik zal de B-visum eens een keer goed doornemen. Zo te horen is het vrij streng allemaal maar dan moet ik de voorwaarden wel allemaal weten natuurlijk. Dacht als je voor jouw eigen levensonderhoud kunt redden en je gaat niet werken in Amerika dat er verder niet veel problemen komen om mij door te laten tot Amerika.

Maargoed, nogmaals bedankt voor jouw info!

Groet,
Henk
rubenve
Amerika-ontdekker

Bericht door rubenve »

Hoi allemaal,

In januari gaat het nu gebeuren, dan ga ik voor mijn verblijf van drie maanden t/m april om mijn vriendin te bezoeken.
Ik heb nu nog een vraag hierover; bij het binnenkomen van de VS is het dan onverstandig om aan te geven dat ik mijn vriendin kom bezoeken? Of kan ik daar gewoon eerlijk over zijn?

Ook nog een tweede vervolgvraag: ik ben wat informatie aan het inwinnen over de procedure voor het verkrijgen van een K-1 visum. Ik heb ongeveer 8 jaar geleden een verkeersovertreding begaan (alcohol ja) en daarbij moest ik voorkomen voor de rechter. Ik kreeg daarbij een boete en rijontzegging opgelegd. Ik las ergens dat de bewaartermijn voor overtredingen bij justitie 5 jaar is. Kan ik hier bij een visumaanvraag in de toekomst nog last van gaan krijgen?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Vr. groet,
Ruben.
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik zou niet zeggen dat je naar je vriendin gaat maar gewoon bij vrienden op bezoek gaat.

Over die 8 jaar geleden met drank op zou ik me niet meer druk maken persoonlijk maar misschien hebben anderen daar een andere mening over.
rubenve
Amerika-ontdekker

Bericht door rubenve »

Hallo ned in MO,

Dus het zou inderdaad een probleem op kunnen leveren als ik zeg dat ik mijn vriendin ga bezoeken? Ik neem aan dat dat is, omdat ze dan bang zijn dat ik me permanent wil vestigen en niet meer terug zal gaan?

Over dat strafblad zou ik inderdaad nog meer meningen willen horen. Ik vind de informatie van het MvJ hier niet echt duidelijk over. In hun voorlichting staat dat de bewaartermijn voor overtredingen 'meestal' vijf jaar is. Lekker vaag dus, want 'meestal' vijf jaar kan dus ook in de praktijk 15 jaar zijn(?).

Vr. groet,
Ruben.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Heb je dit al gelezen?:
viewtopic.php?f=12&t=1555
(helemaal onderaan over 'strafblad', maar ook de andere info rond huwen met een Amerikaan(se) kan interssant voor je zijn)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
rubenve
Amerika-ontdekker

Bericht door rubenve »

Hoi Kastelke,

Bedankt voor je suggestie. Die thread had ik inderdaad gezien. Ik kon daar alleen niet uit opmaken wat nou precies de bewaartermijn is van justitie in NL voor overtredingen.
Wel denk ik dat het weinig kwaad kan aangezien het geen 'moral turpitude' betreft, maar bij dit soort zaken weet ik het graag zeker. :wink:

Vr. groet,
Ruben.
rubenve
Amerika-ontdekker

Bericht door rubenve »

Ik heb even contact opgenomen met de Justitiële Informatiedienst en kreeg het volgende antwoord:
Bewaartermijnen voor overtredingen blijven 5 jaar geregistreerd. Voor een vrijheidsstraf of een werkstraf( taakstraf) is dit 10 jaar.Voor een veroordeling van een geldboete van de derde of een hoge catogorie is dit de termijn voor Rechtspersonen ( bedrijven) en dit geldt niet voor particulieren.

Er kunnen geen verschil zitten in gelijke overtredingen en gelijke uitspraken. Wij praten dan ook niet over meestal.

Natuurlijk kunnen de wetten veranderen, maar dat gebeurt hooguit één keer in de zoveel jaar.

Het bovenstaande geldt nu nog steeds.
Kortom bij overtredingen worden deze na 5 jaar uit het strafblad (of tegenwoordig justitiële documentatie) verwijderd. Wellicht dat anderen op het forum hier nog iets aan hebben.

Vr. groet,
Ruben.
rubenve
Amerika-ontdekker

Bericht door rubenve »

Hebben nog meer mensen een mening over mijn andere vraag? Dus of het onverstandig is om aan te geven dat ik mijn vriendin kom bezoeken als ik drie maanden blijf?

Vr. groet,
Ruben.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer