Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

half jaar High School

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Maartje
Amerikafan

half jaar High School

Bericht door Maartje »

Mijn dochter van 13 wil volgend jaar een half jaar naar mijn zus in Amerika, CT, om daar naar High School te gaan. Heb al heel wat gelezen, o.a. op dit onvolprezen forum, en dacht dat het ingewikkelder was, nl. dat ze een uitnodiging nodig had van de school die ze daar gaat bezoeken om een visum te kunnen krijgen. Nu kan ik dat echter niet meer terug vinden. Klopt dat? Ze gaat waarschijnlijk daar gewoon wonen en dus naar school, zonder dat ze specifiek wordt uitgenodigd door die High School, die worden gewoon voor een fait accompli gesteld (heeft mijn zus eerder gedaan met een NL kennis, geen probleem).

Kunnen we dus gewoon alle documenten voor het J1 visum zelf klaar maken, betalen, ticket kopen, en gaan? Belangrijkste is dat we aantonen dat ze echt wel weer naar huis wil om haar NL school hier af te maken?

Zijpaadje: kost het je altijd wel een jaar, zo'n excursie? Daar gaan we eigenlijk wel van uit. Ze zit nu in gym 2, en gaat dan naar Highschool, is ze net oud genoeg voor.

Klopt het ook dat het het makkelijkst is als we als beide ouders meegaan naar het consulaat omdat ze nog geen 18 is?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Applejuice
Amerikafan
Contacteer:

Re: half jaar High School

Bericht door Applejuice »

Oeh, wat jong! Ik zou heel erg aanraden om het ietsje later te doen, een jaartje of 16/17 lijkt me toch geschikter!

Verder weet ik wel dat organisaties (zoals Travel Active) je vaak wel kunnen helpen met de papieren enzo. Ik zou namelijk zweren dat ik een weblog heb gelezen van een meisje die ook zelf een placement had gevonden, maar die wel is geholpen met het visum, en de highschoolaanvraag door TA. Ik zal even kijken of ik die blog nog kan vinden.

En jullie kunnen best mee naar het consulaat, maar mogen niet mee naar binnen. Alleen de student mag naar binnen! Al weet ik niet als de student onder de 16 is of dat ook zo is, maar bij mij moesten ouders gewoon buiten blijven.
Maartje
Amerikafan

Bericht door Maartje »

Uiteraard zijn we erg aan het dubben op welke leeftijd ze het best kan gaan. We zijn al heel vaak bij mijn zus geweest, hebben de High School deze zomer ook al van binnen bekeken en kennis gemaakt met de principal, die mijn zus ook persoonlijk kent, dus dat is al enigszins bekend. Verder is haar Engels behoorlijk goed, ze volgt ook Cambridge Engels, op het moment, en ik merkte van de zomer dat ze zich prima kan redden. Het voordeel van volgend jaar gaan lijkt me dat iedereen dan nieuw de Highschool binnen komt en dus zijn/haar plekje moet vinden. Verder maakt ze altijd heel makkelijk nieuwe vrienden, stapt ze zo op iedereen af en is ze wel bovengemiddeld sociaal te noemen.

Ben benieuwd wat je de voordelen vindt van dit avontuur op iets latere leeftijd te ondernemen?
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Moet je niet een F-1 visum hebben? Ik dacht dat J-1 visum voor stage was? Bij een F-1 moet je eerst aantoonbaar toestemming hebben van de school, maar ik neem aan dat je zus wel weet hoe een en ander werkt als ze dat al eerder heeft gedaan met iemand anders.
Ik zou persoonlijk een kind van 14 wat in 2 gym zit niet zomaar een half jaar van school halen en naar high school doen. Er is grote kans dat ze daar een jaar mee verliest en als ze al Cambridge Engels heeft en zich daarmee goed kan redden dan vraag ik me af wat de meerwaarde is om haar een half jaar naar high school te doen. Een half jaar is mijn inziens te kort om echt goed mee te draaien. Ze zal op high school waarschijnlijk in het "regular" programma meedraaien, omdat je voor (pre-)AP of GT meestal al lessen op dat nivo in middle school moet hebben gevolgd. Of heeft je zus ook zulke connecties dat ze kan regelen dat je dochter wel in AP klassen mee kan draaien voor dat half jaar? Eenmaal terug is het maar de vraag of ze de stof van 3 gym weer bijgewerkt krijgt, zodat ze door kan naar 4 gym. Mocht ze een vroege leerling zijn, dan is het misschien te overwegen om haar een jaar te laten "missen", maar anders zou ik het zonde vinden van dat jaar.
Ik ben zelf ooit op mijn 15e in de zomervakantie 8 weken naar Canada geweest (tussen 3 en 4 HAVO) met een vriendin. We verbleven bij haar oom en tante. Ik heb daar toen ook veel geleerd op het gebied van cultuur/Engels/zelfstandigheid. Een ander idee zou dus zijn om te kijken of je dochter in de zomervakantie naar je zus kan en dan eventueel een zomercursus kan volgen. Persoonlijk lijkt me dat zinniger dan haar uit het "schoolritme" te halen met de kans dat ze een jaar over moet doen en niet meer bij haar vriendinnen zit, etc.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Maartje
Amerikafan

Bericht door Maartje »

Bedankt voor het meedenken! Vind het geen gek idee, een summer course, en zal eens nagaan wat de mogelijkheden zoal zijn. Zonder een course zou het wat saai zijn, denk ik, want dan leg je veel minder makkelijk contact met leeftijdsgenoten, ben ik bang. De kids van mijn zus zijn ouder en min of meer het huis uit (als je begrijpt wat ik bedoel :D ).

Wat me verder lastig lijkt is dat mijn zus echt in een klein dorp woont, en dat je als kind dus helemaal afhankelijk bent als je je van A naar B wilt verplaatsen.

Nou ja, het zijn allemaal luxe problemen, we denken gewoon eens wat verder na....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer