Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Visa Waiver/studentenvisum: help!

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
SaraNY
Amerika-newbie

Visa Waiver/studentenvisum: help!

Bericht door SaraNY »

Hallo,

Ik ben Sara, ik heb dinsdag mijn studenten visum voor amerika aangevraagd en gekregen, deze is vandaag afgeleverd :D
Nu heb ik een vraagje, mijn school begint 1 september, dat wil dus zeggen dat ik maar vanaf 1 augustus op dat visum de VS in mag. Ik zou toch eigenlijk graag wat vroeger gaan (op vakantie natuurlijk), kan dit op het VWP, terwijl er een visum in men paspoort hangt?

Enja ik weet dat ik op het VWP niet van status kan veranderen, maar ik ben dan ook van plan terug naar Belgie te komen voor een week of twee.

Is dit toegestaan of moet ik een toeristen visum aanvragen?

Thx!
jiejie
Amerika-expert

Re: Visa Waiver/studentenvisum: help!

Bericht door jiejie »

Ik zou niet weten waarom dit niet zou mogen, maar als je het echt zeker wilt weten kun je denk ik het beste even met het Amerikaans consulaat in Amsterdam bellen, die zouden je dat zo kunnen vertellen denk ik.
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

Geen probleem, wel zorgen dat je een retour-ticket hebt en een schema van je vakantieplannen (i.e. dat je kunt aantonen dat het echt vakantie is, en niet voorbereiding of anderszins start van je studie).

Gr., Flipje
SaraNY
Amerika-newbie

Bericht door SaraNY »

Bedankt voor de reacties! Dan vertrek ik binnenkort richting New York! :dance:
SaraNY
Amerika-newbie

Bericht door SaraNY »

(sorry voor de double post!)

Hoeveel tijd moet er tussen zitten? Is twee weekjes voldoende...of moet dat langer zijn?
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Ik denk dat je ervoor moet zorgen dat je aan kunt tonen dat je teruggaat voor je definitief op je visum gaat dmv de data op je ticket.
Het is overigens redelijk om te stellen dat je bijvoorbeeld nog naar de US moet om testen te doen voor je aan je studie begint. Mocht je dus nu vakantie gaan houden in de omgeving waar je straks gaat studeren, dan kun je dat ook nog als extra argument gebruiken.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
SaraNY
Amerika-newbie

Bericht door SaraNY »

Ja dat is ook inderdaad het geval, ik moet nog testen maken, ik wist niet dat dit mocht op het VWP!
Ok, dus een reisplannen en test data zullen wel voldoende zijn dan :D

Bedankt voor de info!
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Houston weet het natuurlijk beter dan ik vanwege haar eigen gelopen traject, maar bij mijn weten mag je op VWP geen examens afleggen waarvoor je studie credits krijgt. Om wat voor testen gaat het?

Gr., Flipje
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Maar je zou eventueel kunnen zeggen dat je wat vakantie neemt, en dat je tevens op verkenningstrip bent: kijken waar je iets zou kunnen huren als je je visum hebt of zo, zien waar alles gelegen is?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
SaraNY
Amerika-newbie

Bericht door SaraNY »

De testen die ik moet doen, daar krijg ik geen credits voor, het zijn assessments die gaan bepalen in welk niveau ik van engels en wiskunde thuishoor. Dus ik weet niet of dat mag, mss voor de zekerheid niet vermelden.
Ik heb wel al een plaats om te verblijven, maar die moet nog helemaal opgeknapt worden, kan ik dat gebruiken?
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

FlipjeBTiel schreef:Houston weet het natuurlijk beter dan ik vanwege haar eigen gelopen traject, maar bij mijn weten mag je op VWP geen examens afleggen waarvoor je studie credits krijgt. Om wat voor testen gaat het?

Gr., Flipje
De testen die je moet doen puur om te bepalen op welk nivo je in kunt stromen mag je altijd doen. Het zijn placement tests waarvan je afhankelijk bent voor het kiezen van je vakken. Deze mag je naar mijn weten altijd doen zonder problemen. Er zijn namelijk ook een aantal van dat soort testen die je al in Nederland kunt doen. Zodra je studiecredits gaat halen is dat een teken dat je aan een studie bent begonnen en dat mag inderdaad niet op een VWP.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
FlipjeBTiel
Amerika-expert

SaraNY schreef:Ik heb wel al een plaats om te verblijven, maar die moet nog helemaal opgeknapt worden, kan ik dat gebruiken?
Je moet een plaats van verblijf aangeven, maar voor voorbereidingen zoals het opknappen van een woning zijn de 30 dagen alvorens de studentenstatus ingaat bedoeld. Je drift een beetje: bij het begin van het draadje ging het nog puur om vakantie ... Alvorens aan de grens te staan kun je beter je verhaal op orde hebben.

Gr., Flipje
SaraNY
Amerika-newbie

Bericht door SaraNY »

Het gaat inderdaad ook puur om vakantie, ik ga bij een vriendin blijven en we gaan luieren, vakantie houden, 2 weekjes naar board walk in NJ... maar het probleem is, als ik gewoon bij haar ben, heb ik geen bewijs van vakantie en daarom dacht ik, het zou handig zijn als ik er nog iets bij kon zeggen, want die dingen die ik opnoemde moeten ook nog allemaal gebeuren.

sorry voor de drift!

Bedankt voor alle tips en ik ga er geraken :D
jiejie
Amerika-expert

Bericht door jiejie »

Liegen mag niet maar je hoeft niet altijd alles te vermelden ;)

Ik ben zo bv op VWP naar mijn, destijds nog, vriendin gegaan. Uiteraard niet gezegd dat het mijn vriendin betrof want ik wist wel dat ik dan regelrecht terug naar Nederland kon gaan, het zou namelijk een risico zijn ondanks dat ik er echt alleen voor vakantie heen ging. Toen ze me vroegen waar ik heen ging heb ik gewoon gezegd vrienden en dat ik er vakantie ging houden en dat soort dingen, dat was allemaal ok.. dat was dus niet gelogen maar ook niet alle informatie natuurlijk.

Het idee is gewoon antwoord geven op wat ze vragen maar niet uit jezelf dingen gaan lopen vertellen ;)
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

jiejie schreef:Liegen mag niet maar je hoeft niet altijd alles te vermelden ;)

Ik ben zo bv op VWP naar mijn, destijds nog, vriendin gegaan. Uiteraard niet gezegd dat het mijn vriendin betrof want ik wist wel dat ik dan regelrecht terug naar Nederland kon gaan, het zou namelijk een risico zijn ondanks dat ik er echt alleen voor vakantie heen ging.
Heb ik precies op dezelfde manier aangepakt. Misschien wel niet helemaal zoals het hoort, maar als ik 100% eerlijk geweest was op mijn vele tripjes, had ik vast en zeker een keer linea recta op het vliegtuig teruggezeten. En dat terwijl ik gewoon een baan had in NL en helemaal niet van plan was om in de VS te blijven als illegaal. Maar bij twijfel is de kans groot dat je terug moet. En er stond voor mij veel op het spel, ik had bv mijn GC wel kunnen vergeten als ik was geweigerd.
"Keep Georgia On Your Mind"
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

ik heb tot nu toe altijd gewoon eerlijk gezegd dat ik mijn vriendin kwam bezoeken.. nog nooit problemen mee gehad, hopelijk blijft dat ook zo.. ik durf nu eigenlijk ook niet mijn verhaal te veranderen, aangezien de TSO's aantekeningen maken in je dossier, dus het lijkt me niet zo slim om opeens te doen of ik niet bij mijn vriendin op bezoek ga :roll:

Weigering op VWP kan er trouwens niet voor zorgen dat je K1 niet wordt goedgekeurd.. het kan de boel wellicht wel wat langer laten duren..
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Bandido
Amerika-expert

Bericht door Bandido »

Clint schreef:ik heb tot nu toe altijd gewoon eerlijk gezegd dat ik mijn vriendin kwam bezoeken..
Misschien was ik ook wel gewoon wat paranoide hoor, dat zou ook best kunnen. Ik voelde me alleen altijd een halve crimineel als ik bij immigrations stond. En toen ik een keer bijna gestrand ben in Montreal, onderweg naar Boston, was ik er helemaal klaar mee.
Clint schreef: Weigering op VWP kan er trouwens niet voor zorgen dat je K1 niet wordt goedgekeurd.. het kan de boel wellicht wel wat langer laten duren..
Daar kwam ik sowieso al niet voor in aanmerking en ik moest het dus hebben van mijn GC. En je weet nooit hoe ze tegen loterijwinnaars aankijken. Ik kan me voorstellen dat ze je bij twijfel niet binnenlaten, maar misschien was die vrees volledig ongegrond. Ik wilde gewoon het risico niet nemen in mijn geval, terwijl ik volgens mij ook volledig legitieme motieven had.
"Keep Georgia On Your Mind"
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

Bandido schreef: Daar kwam ik sowieso al niet voor in aanmerking en ik moest het dus hebben van mijn GC. En je weet nooit hoe ze tegen loterijwinnaars aankijken. Ik kan me voorstellen dat ze je bij twijfel niet binnenlaten, maar misschien was die vrees volledig ongegrond. Ik wilde gewoon het risico niet nemen in mijn geval, terwijl ik volgens mij ook volledig legitieme motieven had.
Dat snap ik helemaal hoor, mijn hart gaat meestal als een gek te keer als ik bij immigrations stond. Ik dacht eigenlijk dat jij ook op een K1 was gekomen, maar met de lottery had het wellicht wel een probleem kunnen zijn, dus logisch dat je voorzichtig was!
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer