Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
toeristenvisum I-94
-
hannekesss
- Amerika-newbie
toeristenvisum I-94
Hallo, even een vraag:
Ik heb een jaar highschool in Amerika gedaan van 2001-2002. Destijds ben ik via Canada teruggereisd naar Nederland. Ik ga eind november een maand naar Amerika op vakantie om vrienden op te zoeken en om van oost naar west te rijden. Nu hoorde ik van een kennis dat ik dan wel mijn groene/witte I-94 formulier moet hebben ingeleverd toentertijd, anders kan het zijn dat de immigratiedienst mij Amerika niet inlaat. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zo'n formulier heb gehad. Ik heb natuurlijk wel een studentenvisum gehad in mijn paspoort. Maar die verliep gewoon op een bepaald moment en die heb ik nooit ingeleverd of opgestuurd (zat immers vastgeplakt in mijn paspoort). En dat paspoort is inmiddels verlopen en weg. Ik vraag mij af of ik nu problemen kan krijgen bij de grens?
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Met vriendelijke groet, Hanneke
**Opmerking moderator:
onderwerp verplaatst naar "tijdelijke visa".
Elke**
Ik heb een jaar highschool in Amerika gedaan van 2001-2002. Destijds ben ik via Canada teruggereisd naar Nederland. Ik ga eind november een maand naar Amerika op vakantie om vrienden op te zoeken en om van oost naar west te rijden. Nu hoorde ik van een kennis dat ik dan wel mijn groene/witte I-94 formulier moet hebben ingeleverd toentertijd, anders kan het zijn dat de immigratiedienst mij Amerika niet inlaat. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zo'n formulier heb gehad. Ik heb natuurlijk wel een studentenvisum gehad in mijn paspoort. Maar die verliep gewoon op een bepaald moment en die heb ik nooit ingeleverd of opgestuurd (zat immers vastgeplakt in mijn paspoort). En dat paspoort is inmiddels verlopen en weg. Ik vraag mij af of ik nu problemen kan krijgen bij de grens?
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Met vriendelijke groet, Hanneke
**Opmerking moderator:
onderwerp verplaatst naar "tijdelijke visa".
Elke**
-
kastelke
- Amerika-expert
- Contacteer:
Re: toeristenvisum I-94
Hanneke,
ofwel reis je op een specifiek visum omdat het doel van je reis onder de voorwaarden van een visum valt (zoals bv. een studentenvisum),
ofwel reis je onder het "Visa Waiver Program", wat dus dat groene kaartje I-94 is. Dat moet je invullen omdat jij voor je reisdoel geen specifiek visum nodig hebt (en omdat je inwoner bent van Nederland of nog een hele rits andere landen die daarvoor een overeenkomst hebben met Amerika).
Jij reisde dus indertijd af met een studentenvisum, en hebt helemaal geen I-94 ingevuld. Je studentenvisum is ondertussen verlopen, dus niks aan de hand. Jij mag lekker vakantie gaan houden in Amerika zolang je maar binnen de 90 dagen terugkeert naar Nederland, en je moet daar geen visum voor aanvragen.
En als je nog zou twijfelen: kijk eens in je internationale paspoort: I-94 nieten ze daar in, en ze nemen dat er ook terug uit als je het land verlaat. Als je dus niet zo'n groen kaartje in je paspoort geniet ziet, dan heb je het ofwel nooit gehad (wat bij jou het geval zal zijn) of hebben ze het gewoon zoals voorzien terug ingenomen toen je Amerika verliet.
Veel plezier nog tijdens je vakantie!
ofwel reis je op een specifiek visum omdat het doel van je reis onder de voorwaarden van een visum valt (zoals bv. een studentenvisum),
ofwel reis je onder het "Visa Waiver Program", wat dus dat groene kaartje I-94 is. Dat moet je invullen omdat jij voor je reisdoel geen specifiek visum nodig hebt (en omdat je inwoner bent van Nederland of nog een hele rits andere landen die daarvoor een overeenkomst hebben met Amerika).
Jij reisde dus indertijd af met een studentenvisum, en hebt helemaal geen I-94 ingevuld. Je studentenvisum is ondertussen verlopen, dus niks aan de hand. Jij mag lekker vakantie gaan houden in Amerika zolang je maar binnen de 90 dagen terugkeert naar Nederland, en je moet daar geen visum voor aanvragen.
En als je nog zou twijfelen: kijk eens in je internationale paspoort: I-94 nieten ze daar in, en ze nemen dat er ook terug uit als je het land verlaat. Als je dus niet zo'n groen kaartje in je paspoort geniet ziet, dan heb je het ofwel nooit gehad (wat bij jou het geval zal zijn) of hebben ze het gewoon zoals voorzien terug ingenomen toen je Amerika verliet.
Veel plezier nog tijdens je vakantie!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
- DixieChick
- Amerika-expert
Is het niet zo dat je met een studentenvisum een wit formulier moet invullen in plaats van het groene I-94? (Dit is dus niet hetzelfde als dat studentenvisum dat in je paspoort geplakt zat).
Als je dat gedaan hebt, dan is dat met je vertrek uit de VS naar Canada uit je paspoort gehaald. Dus dan zou je je in principe nergens zorgen over hoeven te maken.
Mocht je je nou toch druk maken, neem dan wat bewijzen mee om aan te tonen dat je toen wel echt uit de VS vertrokken bent; boarding passes, huur overeenkomsten in Nederland, studiebewijzen...-als- er dan ooit iets mis is gegaan met dat papiertje, dan kun je aantonen dat je weldegelijk op tijd uit de VS vertrokken bent.
Als je dat gedaan hebt, dan is dat met je vertrek uit de VS naar Canada uit je paspoort gehaald. Dus dan zou je je in principe nergens zorgen over hoeven te maken.
Mocht je je nou toch druk maken, neem dan wat bewijzen mee om aan te tonen dat je toen wel echt uit de VS vertrokken bent; boarding passes, huur overeenkomsten in Nederland, studiebewijzen...-als- er dan ooit iets mis is gegaan met dat papiertje, dan kun je aantonen dat je weldegelijk op tijd uit de VS vertrokken bent.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Ja. Om precies te zijn, het witte formulier is I-94 en het groene I-94W.DixieChick schreef:Is het niet zo dat je met een studentenvisum een wit formulier moet invullen in plaats van het groene I-94?
Dat is de beste oplossing. Het I-94 voor een F1 student zal aangemerkt zijn als "D/S" (duration of stay) en geen expliciete verloopdatum gehad hebben. Als je kunt aantonen dat je destijds vertrokken bent, dan is het dus een klare zaak.DixieChick schreef:Mocht je je nou toch druk maken, neem dan wat bewijzen mee om aan te tonen dat je toen wel echt uit de VS vertrokken bent
Gr., Flipje
-
hannekesss
- Amerika-newbie
Hallo allemaal,
Hartstikke bedankt voor jullie behulpzame reacties! Ik ga dit weekend boeken en neem in november formulieren mee waarop duidelijk is dat ik weg ben geweest uit Amerika (just in case, aangezien mijn oude paspoort met studentvisa weg is).
Groetjes, Hanneke
Hartstikke bedankt voor jullie behulpzame reacties! Ik ga dit weekend boeken en neem in november formulieren mee waarop duidelijk is dat ik weg ben geweest uit Amerika (just in case, aangezien mijn oude paspoort met studentvisa weg is).
Groetjes, Hanneke
- houstonwehaveaproblem
- Amerika-expert
Ik ben zelf F-1 student en moet altijd een wit I-94 invullen als ik van Nederland naar de US reis en dat zal jij dus ook hebben moeten doen, anders had je bij de immigrations problemen gekregen bij binnenkomst van de US.
Bij het vertrek laat je vaak je paspoort aan de balie zien en dan halen zij al dat I-94 formuliertje (wat dan nog maar een klein kaartje is) uit je paspoort. Misschien is het je dus niet eens opgevallen dat ze het hebben ingenomen.
Ik zou me er niet zo druk om maken eigenlijk.
Bij het vertrek laat je vaak je paspoort aan de balie zien en dan halen zij al dat I-94 formuliertje (wat dan nog maar een klein kaartje is) uit je paspoort. Misschien is het je dus niet eens opgevallen dat ze het hebben ingenomen.
Ik zou me er niet zo druk om maken eigenlijk.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
- Ruud993
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
Geen enkele zorgen maken hoor. Ik reis elke twee maanden het land in en uit. Ook ik krijg elke keer dat witte I-94 in mijn paspoort geniet. Echter ongeveer 50% van de gevallen wordt dit I-94 niet in ontvangst genomen als ik het land verlaat. Ik denk er vaak pas aan als ik het land weer binnenkom. Voor de zekerheid haal ik het er dan maar zelf uit omdat je anders ongetwijfeld commentaar zult krijgen van de immigration officer. Die I-94 formuliertjes belanden bij binnenkomst op een grote stapel maar er wordt geen enkele controle op uitgevoerd.
Ik ben het formuliertje ook al een paar keer kwijtgeraakt en als ze er dan om vragen bij de incheckbalie krijg je eerst een boos gezicht maar vervolgens checken ze je gewoon in hoor.
Ik ben het formuliertje ook al een paar keer kwijtgeraakt en als ze er dan om vragen bij de incheckbalie krijg je eerst een boos gezicht maar vervolgens checken ze je gewoon in hoor.
Ik pas nog een verhaal gehoord van iemand die het witte papiertje had laten zitten en de immigration officer had hem gewoon weggegooit zonder er ook maar iets mee te doen. Ik heb het idee een beetje dat het witte papiertje weinig tot geen nut heeft wanneer hij verlopen is, dit in tegenstelling tot het groene formuliertje waarmee je schijnbaar wel in de problemen kunt komen (wat ik weer van iemand anders vernomen had haha).
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Het papieren formuliertje maakt tegenwoordig niet meer uit als je via vliegtuig of cruiseschip het land verlaat: zij scannen je paspoort en registeren zo je vertrek. Grotere vliegvelden hebben ook US-VISIT automaten waarbij je zelf je paspoort en vingerafdrukken kunt scannen, en een receipt krijgt als bewijs dat je vertrek geregistreerd is. Reis je per auto het land uit, dan is het wel van belang dat het vertrekbewijs de molen in gaat.
Gr., Flipje
Gr., Flipje
-
hannekesss
- Amerika-newbie
Ok, ik ben destijds wel per auto weggegaan van Amerika naar Canada. Ik heb mijn ticket inmiddels geboekt, dus ik zie het vanzelf bij de douane....
-
FlipjeBTiel
- Amerika-expert
Toch het CBP handboek er eens bijgepakt: ze gaan uit van 2 verschillende situaties wanneer ze een I-94 vinden in je paspoort, of anderszins geen record hebben. Ofwel het is wel verlopen (vaker het geval bij het groene I-94W) en dan is het uitleggen geblazen; ofwel niet (vaker het geval bij het witte I-94) en dan is er niets aan het handje, en verloopt de rest van de procedure zoals anders.
In principe is mijn verwachting dan ook dat er geen probleem is voor studenten, omdat het I-94 niet verloopt.
Dat neemt niet weg dat de betreffende ambtenaar, kijkend naar jouw record, te zien krijgt dat je nog wel degelijk in de VS bent. Aangezien dat duidelijk niet het geval is (je staat voor zijn neus ...), zegt het handboek dat de ambtenaar in dat geval moet proberen eea. te reconstrueren en de interne procedure moet doorlopen (wat dat ook mag zijn). Het is dus goed om de papierhandel die DixieChick opsomt mee te nemen en zo de ambtenaar, indien nodig, te helpen.
Overigens, mocht je apart genomen worden om door de papieren heen te lopen om te bewijzen dat je wel degelijk op tijd vertrokken bent, dan geen paniek: de dames en heren in de kantoortjes achter/beneden zijn vriendelijker en bovenal intelligenter dan het volk dat je direct aan de grens treft.
Gr., Flipje
In principe is mijn verwachting dan ook dat er geen probleem is voor studenten, omdat het I-94 niet verloopt.
Dat neemt niet weg dat de betreffende ambtenaar, kijkend naar jouw record, te zien krijgt dat je nog wel degelijk in de VS bent. Aangezien dat duidelijk niet het geval is (je staat voor zijn neus ...), zegt het handboek dat de ambtenaar in dat geval moet proberen eea. te reconstrueren en de interne procedure moet doorlopen (wat dat ook mag zijn). Het is dus goed om de papierhandel die DixieChick opsomt mee te nemen en zo de ambtenaar, indien nodig, te helpen.
Overigens, mocht je apart genomen worden om door de papieren heen te lopen om te bewijzen dat je wel degelijk op tijd vertrokken bent, dan geen paniek: de dames en heren in de kantoortjes achter/beneden zijn vriendelijker en bovenal intelligenter dan het volk dat je direct aan de grens treft.
Gr., Flipje
-
hannekesss
- Amerika-newbie
Beste Flipje,
Bedankt voor het opzoeken! Nu weet ik zeker dat ik met een gerust hart op reis kan!
Erg fijn om te weten dat het allemaal waarschijnlijk wel meevalt.
Ik zal jullie op de hoogte houden als ik alsnog wordt aangehouden
Groetjes, Hanneke
Bedankt voor het opzoeken! Nu weet ik zeker dat ik met een gerust hart op reis kan!
Erg fijn om te weten dat het allemaal waarschijnlijk wel meevalt.
Ik zal jullie op de hoogte houden als ik alsnog wordt aangehouden
Groetjes, Hanneke
lol, kun je zien wat een slaperige kop met je kan doen, ik las bovenstaand als 'ik zal jullie aansprakelijk houden als ik alsnog wordt aangehoudenhannekesss schreef:Ik zal jullie op de hoogte houden als ik alsnog wordt aangehouden
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 9060 Weergaves
-
Laatste bericht door Nagini