Dr. Oz,
Hoewel ik het met veel zaken eens ben die je opnoemt in je post hier boven, ben ik het echt niet eens met het volgende.
Dr. Oz schreef:Vanuit psychologisch standpunt vind ik dat je goed moet oppassen met dit soort relaties. Het kan aan mij liggen, maar in mijn ogen bestaat er niet zoiets als internetliefde. Hoe kun je verliefd worden op een meisje dat je op een beeldscherm ziet en die lieve tekstberichtjes naar je stuurt ? In mijn ogen is liefde iets waar twee mensen onvoorwaardelijk van elkaar houden en elkaar écht goed kennen. Écht goed kennen, is onmogelijk via Internet. Liefde ontstaat als je elkaar ziet, voelt, praat en als ik het zo mag zeggen s*x met elkaar hebt.
Sorry maar ik vraag me af waar je het 'psychologisch standpunt' vandaan haalt aangezien zowel mijn oude psychologe (ik had arbeidsgerelateerde stress), als mijn huisarts, er geen problemen mee hadden/hebben dat ik nu een tijdje een relatie met een jonge vrouw heb die ik ook over het internet heb leren kennen en deze relatie gaat overigens echt heel erg goed. Zoals je merkt geloof ik juist wel in internetliefde, niet alleen heb ik het zelf nu ondervonden, ik ken ook vele anderen (ook in het echte leven) die hun geliefde over het internet hebben leren kennen en veel mensen hebben inmiddels een goed huwelijk eraan over gehouden. Dat je jezelf er niet voor open wilt/kunt stellen is geheel aan jou zelf maar je kan niet beweren dat het niet bestaat, het bestaat namelijk wel degelijk. Er zijn forums genoeg waar je mensen treft die een zeer gelukkige relatie hebben met anderen die ze in eerste instantie over het net hebben leren kennen.
Ik durf eigenlijk zelfs te beweren dat een relatie die over het internet begint mogelijk zelfs eerlijker is en een betere kans van slagen heeft dan een relatie in het echte leven. Je leert namelijk als eerste iemands innerlijk kennen en, mits deze persoon eerlijk en oprecht is, dat is toch de basis van een goede relatie. Iemand van te voren kunnen zien heeft al snel een factor van om het uiterlijk om iemand geven en het is nog altijd zo, hoe knap iemand ook mag zijn aan de buitenkant, het is de binnenkant die telt. Dit is misschien een erg ideaalbeeld en iets waar veel mensen van kunnen zeggen dat het wel altijd gezegd wordt maar nooit echt waar is, toch is het zo wanneer je iemand op een tekstbasis leert kennen.
Je kan iemand in het echt zien en je kan iemand via het net leren kennen, wie zegt dat de persoon in het echt er niet op uit is om je een loer te draaien? Ik vind het heel erg kort door de bocht om te zeggen dat het niet mogelijk is en er iets als internetliefde niet bestaat. Ik ben het wel met je eens dat je iemand ook moet kunnen horen, zien en voelen maar in het begin is het juist heel normaal om via tekstberichten contact op te bouwen, je kan ook niet gelijk met iemand het bed in duiken als je uitgaat om daar een goede en sterke relatie uit te halen (ik heb in ieder geval nooit iemand ontmoet op die manier om een daadkrachtige relatie mee op te kunnen bouwen). Daarnaast kun je tegenwoordig via het net elkaar goed zien en spreken via allerlei programma's zoals MSN en Skype en als dat allemaal goed gaat komt de volgende stap: daadwerkelijk real life contact.
Ik zal zelf over ongeveer drie weken trouwen met mijn verloofde die ik, zoals ik al eerder zei, via het net heb leren kennen. Ik zou zoiets niet doen als ik er niet van overtuigd zou zijn dat wij niet bij elkaar zouden passen. Ik echt niet op zoek naar een nieuwe relatie toen ik haar leerde kennen, dit was eigenlijk meer louter toeval. Ook is het echt niet zo dat mensen die anderen op het net leren kennen minder sociale vaardigheden zouden hebben, dat is echt een misverstand.. deze mensen soms juist betere sociale vaardigheden dan mensen die niet op het net komen, je moet het net niet zo zien, je zou het net moeten zien als een uitbreiding van je sociale leefomgeving, je bent namelijk niet meer aan grenzen gebonden.
Als je een beetje op deze site rondleest zul je meer mensen zien die via het net hun 'ware' hebben gevonden.