Ik heb deze week mijn J1 visum ontvangen en heel wat dingen opgestoken onderweg, dus ik dacht, ik deel dat even met jullie! Ik ben vorige maand afgestudeerd (Master Finance) en ga per september een jaar stage lopen in Detroit.
Gisteren ongeveer 4 weken nadat mijn US-employer de visumaanvraag had ingediend bij een Amerikaanse sponsor organization (http://www.cdsintl.org/) mijn J1 visum via de post ontvangen! Het kan dus wel snel!!
Grote teleurstelling: Zoals velen heb ik ook op mijn J1 visum staan: "Bearer subject to section 212E. Two year rule does apply." Ik had hier eigenlijk niet op gerekend, aangezien ik geen studiefinanciering of OV meer ontvang (dus geen government funding, ook niet in de vorm van een beurs oid), daarnaast staat NL niet op de skills-list en ten derde volg ik geen medical education. (zie voor gehele tekst http://travel.state.gov/visa/temp/types ... 67.html#12)
Na wat heen en weer bellen met mijn eigen Amerikaanse sponsororganisatie en met Nuffic en Fulbright, bleek dat zij alle drie vonden dat er een fout was gemaakt en dat ik terug moest naar het consulaat. Hier vertelde de consular officer mij dat sinds een paar maanden zij alle studenten die aan een Nederlandse universiteit studeren, de two year rule opleggen. De reden is dat Nederlandse Universiteiten subsidies van de overheid krijgen en als jij dus aan zo'n publieke universiteit studeert, dan ontvang jij dus ook indirect 'government funding'. Toen ik hem vroeg waar ik deze informatie had kunnen vinden (staat niet op hun consulaat-website of andere officiele US sites), zei hij doodleuk dat het in De Wet (The Law) stond en dat hij het wel voor me kon uitprinten als ik er behoefte aanhad.
Pikant detail is dat het Consulaat callcenter waar ik dus 15 euro voor gelapt heb en waarvan je verwacht dat je dan juist advies krijgt, mij ook vertelde dat het waarschijnlijk een fout in het visum was.
Ik heb het Nuffic en Fulbright met dit hele verhaal opgebeld, maar zij wisten hier niets van af, dus ik heb geen idee hoelang dit al van kracht is en of het echt ook bij alles studenten wordt uitgevoerd...
Ik vraag me dus nu af of de afgelopen maanden Nederlandse studenten een J1 visum hebben gekregen zonder de two year rule? Zoja, Reageer dan even op mijn bericht, ben benieuwd of het verhaal van de consular nou echt waar is...
Hoop dat mijn verhaal een beetje clear is. Ben al blij als ik er 1 iemand mee heb geholpen!
Succes met jullie aanvragen allemaal!!