Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

mag Partner van student werken?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
RiverCola
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4

mag Partner van student werken?

Bericht door RiverCola »

Mijn vriend en ik zijn van plan om in Amerika een Master-studie te gaan volgen. Nu zijn de kosten (collegegeld en dagelijks leven) zo hoog dat ik me afvroeg of het mogelijk zou zijn dat 1 van ons gaat studeren en de ander werken.

Voor mij is het Master-papiertje iets minder belangrijk, ik ben Interieur-architect en heb enige connecties daar waardoor ik
waarschijnlijk wel een baan zou kunnen vinden (bijv. architectenbureau, of bij aannemersbedrijven die vaak ook interieur-adviezen bieden). Mijn vriend is kunstenaar (schilder) en voor hem zou de Master-opleiding een zeer positief effect op zijn verdere carriere betekenen. Vandaar dus dat ik me afvraag of ik mee zou kunnen op zijn studentenvisum (indien getrouwd) om te werken en zo in onze dagelijkse behoeften zou kunnen voorzien. Eerlijk gezegd denk ik van niet, maar wilde het even checken!

Verder nog een vraag...mocht ik toch beslissen zelf ook te gaan studeren (als we hier in NL de fondsen zouden kunnen vinden) zou het dan van invloed zijn op de goedkeuring van het visum als ik meedoe aan de Green-Card Lottery?

Ilana
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: mag Partner van student werken?

Bericht door kastelke »

4. Can I work on F-2 visa?

No, you may not take up paid employment while in the U.S. on F-2 visa.
(handige) bron: http://faq.visapro.com/F2-Visa-FAQ2.asp#Q1
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

handige website zeg, kende deze nog niet.

Wel balen....ook al dat je op een studentenvisum niet mag werken. De studie duurt 2 jaar, dat geld kun je nooit allemaal vantevoren bij elkaar krijgen!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Im Amerika beginnen mensen vanaf de geboorte van hun kind(eren) te sparen voor college. (kan dit ook bij in het lijstje van de vooroordelen? ;-) ).
In Nederland ben je natuurlijklijk enorm verwend omdat de belastingbetaler jouw studies financiert. Dat is niet het geval in Amerika. Als je dus nu 'plots' wilt gaan studeren ginder, en je bent niet zo exceptioneel goed in iets zodat je een (gedeeltelijke) beurs kan krijgen, dan ga je dus heel erg hard moeten werken, nog harder moeten sparen, en ondertussen hopen dat je een bak geld wint.

Even uit nieuwsgierigheid: ik ben helemaal niet thuis in die wereld, maar waarom is een master beter voor een schilder zijn carriere? Gaat het dan om technieken die hij daar leert en die je nergens anders kan leren?
(ik veronderstel dat hij kunstschilder is, en geen -hoe noem je dat?- 'huizenschilder'?)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

kastelke schreef: Even uit nieuwsgierigheid: ik ben helemaal niet thuis in die wereld, maar waarom is een master beter voor een schilder zijn carriere? Gaat het dan om technieken die hij daar leert en die je nergens anders kan leren?
(ik veronderstel dat hij kunstschilder is, en geen -hoe noem je dat?- 'huizenschilder'?)
Dat lijkt me ook - anders is het er 1 voor het lijstje van vooroordelen over Nederland: "In Nederland is het onderwijs zo goed, zelfs schilders hebben daar een Masters degree!"
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Er zijn een aantal redenen voor maar de belangrijkste is wel: Prestige!!!!!

Mijn vriend is in 2006 afgestudeerd aan een Nederlandse Academie en best succesvol, heeft een aantal prijzen gewonnen en nominaties gehad, heeft een galerie waar hij met regelmaat exposeert en zijn werk verkoopt goed. Toen we galeries in LA bezochten en zijn werk lieten zien waren ze verstelt van het niveau "And you don't have a Master-degree???"
Ga je de cv's bekijken van kunstenaars die het internationaal goed doen dan hebben zij allemaal een interessant lijstje; bachelor in het ene land, master in het andere land, 'Artist in residence' hier en daar (op uitnodiging!). Dus ja, het is voornamenlijk goed voor je papieren. Daar komt bij kijken dat een Master je de mogelijkheid geeft nieuwe, interessante mensen te onmoeten. Naast andere kunstenaars ook mensen die iets voor je verder carriere kunnen betekenen. Als je internationaal door wilt breken kan dat dus 'heel handig' zijn. Ja, de kunstwereld is een wereld opzich en in veel opzichten precies zoals elke andere zakenwereld!

Ohja...voor het ontwikkelen van je technieken voegt het niet bijzonder veel toe, althans niet in zijn geval. Als je kan schilderen en je weet met je materialen om te gaan dan ga zij jou niets nieuws vertellen. Wel is het natuurlijk goed om je theoretische kennis verder te ontwikkelen en uit te diepen (waar je vaak tijdens je bachelor niet de mogelijkheid toe krijgt)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Goh, ik had er zelfs geen idee van dat je zoiets kon studeren op masterniveau... Ik zeg het: een voor mij bekende wereld. Alhoewel ik wel van kunst hou, maar ik oordeel natuurlijk gewoon recht vanuit m'n hart. Het raakt een snaar, of het raakt het niet. Zonde dat mensen het ook anders bekijken.
Elke
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

en dat is natuurlijk de essentie van kunst...je kunt er uren over 'lullen' maar je moet het gewoon mooi vinden.

We willen opzoek naar Fondsen om de kosten proberen te dekken, maar aangezien het Nederlandse onderwijs-systeem zoveel verscheelt van het Amerikaanse zijn er op dat gebied in NL niet zoveel mogelijkheden. En dan te bedenken dat de Academie 30.000 per jaar kost!!!!! (btw; we hebben allebei al toelating gedaan, via de onofficiele weg, dus zonder de hele papierhandel maar door ons werk op te sturen....en ze willen ons allebei heel graag hebben!)

Natuurlijk weet ik dat Amerikanen een leven lang sparen om hun kinderen naar school te kunnen doen en dat wij wat dat betreft verwend zijn. Maar het is belangrijk om je hoogst-haalbare doel na te streven en het beste uit je carriere te halen. Het spijt me om te zeggen maar door in Nederland te blijven doe je dat zeker niet (in deze sector althans).
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

kastelke schreef:Im Amerika beginnen mensen vanaf de geboorte van hun kind(eren) te sparen voor college. (kan dit ook bij in het lijstje van de vooroordelen? ;-) ).
In Nederland ben je natuurlijklijk enorm verwend omdat de belastingbetaler jouw studies financiert.
Even off topic, maar ik moet dit even weerleggen. Studeren hier, als je inwoner van de staat bent (sommige staten zijn wel duurder dan anderen) blijkt niet eens zoveel duurder, dan in Nederland. Ik heb pas geleden nog versteld gestaan hoe duur het was voor de dochter van een kennis om in Utrecht te studeren (wel op kamers, dat scheelt). Dat was niet veel minder, als het al minder was, dan wat wij voor onze oudste gaan betalen volgend jaar. De kosten zijn anders verdeeld (college geld is (veel) minder in Nederland, maar andere kosten weer meer) dat wel. Maar als je als buitenstaander hier komt studeren is het wel heel duur. Ik weet echter niet, hoeveel het zou kosten voor een buitenlander om aan een Nederlandse universiteit te studeren.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Petra/VS schreef:
kastelke schreef:Im Amerika beginnen mensen vanaf de geboorte van hun kind(eren) te sparen voor college. (kan dit ook bij in het lijstje van de vooroordelen? ;-) ).
In Nederland ben je natuurlijklijk enorm verwend omdat de belastingbetaler jouw studies financiert.
Even off topic, maar ik moet dit even weerleggen. Studeren hier, als je inwoner van de staat bent (sommige staten zijn wel duurder dan anderen) blijkt niet eens zoveel duurder, dan in Nederland. Ik heb pas geleden nog versteld gestaan hoe duur het was voor de dochter van een kennis om in Utrecht te studeren (wel op kamers, dat scheelt). Dat was niet veel minder, als het al minder was, dan wat wij voor onze oudste gaan betalen volgend jaar. De kosten zijn anders verdeeld (college geld is (veel) minder in Nederland, maar andere kosten weer meer) dat wel. Maar als je als buitenstaander hier komt studeren is het wel heel duur. Ik weet echter niet, hoeveel het zou kosten voor een buitenlander om aan een Nederlandse universiteit te studeren.
Hangt er in de VS natuurlijk ook wel een beetje vanaf welke universiteit wordt gekozen. Er zitten financieel enorme verschillen tussen.
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

nog even over de GC-lottery.....als ik daar aan mee zou doen en later alsnog een studentenvisum wil hebben zou dat dan voor problemen kunnen zorgen?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als je een tijdelijk visum aanvraagt, zoals een studentenvisum, dan kom je op je formulieren ergens de vraag tegen of je ooit al afgewezen geweest bent voor een andere visumaanvraag of een green card.
Hoe *ik* dat interpeteer: ik neem elk jaar deel aan de GC loterij maar ik heb nog nooit een notification letter ontvangen => ik ben niet afgewezen (want ik heb enkel een poging gedaan om een aanvraag te doen).
Maar hoe de officiele instanties daar over denken? Geen idee.
Elke
Hoosier
Amerikafan

Bericht door Hoosier »

Petra/VS schreef:
Ik weet niet het preciese bedrag, maar studeren voor een buitenlander aan een Nederlandse universiteit (zonder een uitwisselingsproject) kost ook heel veel. Ik heb bedragen gehoord van 10,000 euro per jaar in 2004 en dan moeten nog de kosten voor huisvesting, levensonderhoud en overige kosten betaald worden. Dit bedrag zal nu wel meer zijn. Het is uiteraard niet geheel vergelijkbaar met de kosten in de VS, maar het is niet niks. Het werkt hetzelfde als in de VS. In de VS kan je voor "in-state" tuition studeren als je ouders in de betreffende staat belasting betalen. Wil je naar een andere staat om te studeren, bijv. omdat die universiteit beter "geranked" staat voor jouw studie, dan zal je "out of state" tuition moeten betalen en dit is vaak 2 tot 3 en kan zelfs 4 keer zo veel zijn als in-state-tuition. Uitzondering is dat een staat een overeenkomst kan hebben met een andere universiteit in een andere staat en dat je voor in-state tuition kan studeren. En als buitenlandse student moet je in de VS out of state tuition betalen en ik kan uit ervaring vertellen dat dat best veel is! Vandaar dan de meeste studenten met een uitwisselingsprogramma meedoen. Dan zijn de kosten veel lager en hoef je over het algemeen geen tuition te betalen aan de universiteit in de VS. Daarom doen vrij weinig mensen een gehele studie in de VS, omdat dat vele malen duurder is. De meesten doen mee aan een uitwisseling.

In NL werkt het ongeveer hetzelfde. Betalen jij of je ouders belasting dan mag je tegen lagere kosten studeren. Kom je als buitenlander, dan betaal je de ongesubsidieerde kosten.

Rivercola, het staat vast dat je als partner van een persoon die op een studentenvisa in de VS studeert niet mag werken. Ik studeer nu in de VS en ik heb dit gezien bij andere buitenlandse studenten. De partners mogen niet werken. Wel mogen ze vrijwilligers werk doen.

Daarnaast kan ik je aanraden om bij jouw universiteit in de VS na te vragen of ze "graduate assistantships" hebben. Vaak kan je dan een tuition waiver (gedeeltelijk) en/of een stipend krijgen in ruil voor werk. Je mag namelijk om een F visum wel 20 uur per week werken op de universiteit zelf! Hebben ze geen graduate assistantship, dan kan je misschien voor dining of housing services werken op je universiteit. Dit is dan misschien gewoon werken bij eetgelegenheden op de campus of op een kantoortje, maar het brengt wel geld in het laatje. Als dan niet veel, want je zal tegen minimumloon werken (iets van 6 dollar). Maar onderzoek zeker de mogelijkheid van een graduate assistantship!
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Hoe *ik* dat interpeteer: ik neem elk jaar deel aan de GC loterij maar ik heb nog nooit een notification letter ontvangen => ik ben niet afgewezen (want ik heb enkel een poging gedaan om een aanvraag te doen).
Das duidelijk :wink: , gewoon voor die loterij gaan dus....zucht, zou alles een stuk makkelijker maken, zo'n groen papiertje! Hoef je ook niet meer weg, wat toch het doel is :D haha!

Iemand in de VS nog op zoek naar een bevlogen, getalenteerde ruimtelijk ontwerper :?:
Corry
Amerika-expert

Bericht door Corry »

De vriendin van onze zoon wil hier haar Masters Neuro psychologie doen en dat kost via de UVA € 20.000 voor een jaar.(Ze vroeg nog of dat tarief per semester was-Jeff bleef er bijna in). Hij betaald 1500,- voor dat jaar(al doet hij dan wat anders) :lol: :lol:
http://nippon2015.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Ik wist ECHT niet dat het voor buitenlanders zo duur is om in Nederland te studeren, sta er echt versteld van.

Studeren is tot op zekere hoogte nog steeds alleen maar mogelijk voor de meerder bedeelden.....
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Wat denk ik dat ik met mijn zoon die zodra hij 18 is. Lekker bij Ome Erik wonen in Amsterdam :)
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Er is toch wel 1 heel groot verschil met Amerika:
in Be/Nl kost elke universiteit haast evenveel. Er zijn hier niet de prestigieuze universiteiten waar je 3 keer zoveel moet betalen om het voorrecht te hebben je opleiding daar te genieten. In tegenstelling tot Amerika.

Wat Nl betreft kan ik geen uitspraken doen, maar in Belgie maakt het voor je loonbriefje of tewerkstellingskansen echt quasi niets uit aan welke unief je je diploma behaalde. Maar men zei me dat in Amerika je toch wel aanzienlijke verschillen hebben in aanvangswedde (en dus verdere evolutie) kent, afhankelijk van of je afstudeerde aan unief A of unief B.
Elke
Staceybeesie
Amerika-expert

Bericht door Staceybeesie »

Er zijn natuurlijk wel duurdere scholen in Nederland, bijv. Nijenroden enzo.
Maar weet dat Duke university 40.000 per jaar kost, pittige prijsje nog vergeleken bij Nijenrode.

Maar over het algemeen krijgen studenten in Nederland natuurlijk ook nog studifinanciering.
Is geen vetpot, maar het is er wel. Je kan met gratis open baar vervoer er komen, in Amerika is dat ook niet zo.

Daaren tegen betaald iedereen daar aan mee in Nederland.
En hier moet je daar zelf maatregelen voor nemen wil je je kinderen laten studeren.
Voor beiden versies is wat te zeggen.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Als je schilder zoveel bijval krijgt van galleries in de VS, dan zou het mogelijk moeten zijn om op basis daarvan, en via die kanalen uitnodigingen te krijgen om eens een paar weken te komen doceren of les te nemen.

In New York is er bijvoorbeeld PS1 (nu een werkplaats, was een openbare school, vandaar dat PS) in Long Island City, vlak over de East River van Manhattan. Heb daar regelmatig Nederlandse schilders en andere kunstenaars ontmoet die daar een paar weken/maanden waren.

Ik zou eens contact opnemen met het Nederlandse consulaat in New York, daar zat (zit?) iemand die zich bezighoudt met het opstoten van de Nederlandse kultuur in de VS. Vraag/zoek naar de afdeling pers en cultuur van het consulaat. Bij de ambassade in Washington DC zitten ook vast wel deskundologen op dit gebied.

Of vraag bij de Amerikaanse ambassade in Den Haag. Of ga eens rondneuzen op het net ("scholarships for foreign artists", of misschien dat Fullbright iets naar de VS doet.).

Of ga op vakantie, loop nog een paar galleries langs en vraag dan gericht naar verdere opleidingen in de VS. Als-ie inderdaad zo goed is, zou de schilder mogelijk zelf 'master classes' kunnen geven aan een universiteit met een sterke kunstrichting. Voor een 'master class' heb je geen masters nodig, je geeft les omdat je een 'meesterschilder' bent.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer