Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

J1 visum en de regel van 2jr thuis blijven

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie

Moet emigratie en imigratie makkelijker worden?

Ja, de regels zijn nu belachelijk!
3
33%
Nee, anders stroomt een land te snel vol!
2
22%
Geen idee, nooit over na gedacht....
0
Geen stemmen
Ach ze hebben die regels niet voor niets, elk voordeel heeft zijn nadeel
4
44%

Totaal aantal stemmen: 9

Gwyneth
Amerika-ontdekker

J1 visum en de regel van 2jr thuis blijven

Bericht door Gwyneth »

Hai,

In de 7 maanden dat ik in New York heb stage gelopen, heb ik mijn vriend leren kennen. Ik was in NYC op een J1 visum, maar nu ik terug wil en zat te kijken wat de mogelijkheden waren qua emigratie liep ik tegen het feit dat ik 2 jr thuis zou moeten blijven ivm dat visum. Nu vroeg ik me af of ik dan wel van de zomer mijn vriend een maand op zou mogen zoeken, zonder visum natuurlijk omdat ik onder de 90 dagen blijf. En hoe zit dat dan als ik volgend jaar rond deze tijd afgestudeerd ben en een internationaal management toerisme hbo diploma heb. Zit ik dan nog aan die regel vast of kan ik dan wel mee doen aan de greencard lottery of K-visum???

Hij kan namelijk nog niet hierheen komen want we zitten met zijn dochter van 7 die op het moment nog bij de moeder is, maar waar we wel voor willen gaan vechten als ik daarheen kan volgend jaar. Hij en zijn dochter willen namelijk alle 2 wel naar Spanje verhuizen omdat ze beide spaans spreken en gefasineerd zijn door Europa. Maar over die mogelijkheden kan ik uitermate weinig info vinden, dat gaat allemaal over turkse, marrokaanse en surinaamse bevolkingsgroepen. Hebben zij dan geen visum nodig om naar de EU te komen???

Please help me out! Ik zit flink in de stress want ik hou van hem en mis hem gigantisch!

Kus Gwyneth
MrsMiaWallace
Amerikafan

Bericht door MrsMiaWallace »

Hoi,

Weet je zeker dat je de 2 year HRR hebt? Er zijn drie omstandigheden waardoor je een 2 yr HRR kunt krijgen: ontvangen van government geld, medical training in de US en de skills list.

Er worden toch wel geregeld fouten gemaakt hiermee. Zoek dus in eerste plaats uit of je daadwerkelijk een 2 yr HRR zou moeten hebben.

Mocht je inderdaad een 2 yr HRR hebben dan kan je wel gewoon met het visa waiver program, een toeristen visum of een F1 studenten visum naar de VS reizen (zolang het maar non-immigrant visa zijn die geen enkele mogelijkheid hebben tot adjustment of status to permanent resident) maar alle tijd die je daar doorbrengt moet je bij de 2 jaar optellen.

Bijvoorbeeld -even heel simpel- je HRR gaat in op 1 januari 2005, eindigt dus op 1 januari 2007, maar je bent in die tijd twee maal voor twee maanden in de VS geweest. Dan eindigt je HRR dus pas op 1 mei 2007.

Een K1 visum (of K3) kan je wel mee beginnen voordat de 2 jaar erop zitten, maar dit visum zal als je otherwise eligible bent pas daadwerkelijk worden gegeven als de 2 jaar erop zitten. Of je kunt een waiver van de 2 yr HRR aanvragen.
New Hampshire USA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door New Hampshire USA »

Je moet kijk op je J-1 visum en je passport en ook je I-94 kaartj: De 2 jaar "Homestay Requirement" voor de J-1 visum is op de visum geschrift.. Bij voorbeld,

"The Holder is (or is not) Subject to the Two Year Homestay Rule under INA Sec. 212(E)..." enz.

En engels: The J-1 visa in your passport should specifically indicate whether you are subject to the Homestay rule or not.

The 2-year homestay rule usually is applied to J-1 visa holders if their US program is either supported (paid) by their government or the US government and/or if the work skills involved in the visit require the homestay rule to be imposed under the "Exchange Visitor Skills List."

The purpose of the J-1 visa is to allow foreigners to come here to the US to acquire specific training and skills so that they can leave the US and bring those skills back to their home country. This is why it is called the "Exchange Visitor Visa." The 2 year homestay rule is in place to ensure that J-1 holders return home once their US training is completed.

Under some cirsumstances it is possible to obtain a J-1 waiver which will waive the 2 year homestay rule, but this requires you to obtain an advisory opinion from the US Department of State. We have done these for clients, but they are difficult.

gr. Dick
website: http://www.redsox.com
Winnaar Ammy Award 2004: Beste Newbie (NL-USA Visa) :)
MrsMiaWallace
Amerikafan

Bericht door MrsMiaWallace »

NH,

Dat klopt. Maar zelfs als er een 2 yr HRR staat kan het zijn dat deze foutief gegeven is. Dus ze moet niet alleen kijken of ze hem heeft, maar ook of ze hem inderdaad zou moeten hebben.
eaglelgae
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door eaglelgae »

Heb eigenlijk 2 vraagjes of 3.
Geldt die regel ook voor als je studeert in de VS?
Heb je een visum nodig voor het doen van onderzoek in de VS voor je studie? (Studeer culturele antropologie)
En zo ja, geldt die regel dan ook?
Ik zit voor het eind van deze zomer nog vast aan de regel, tot eind zomer 2003 heb ik een J1-visum gehad voor vrijwilligerswerk bij de National Park Service. Daar krijg je een kleine vergoeding en training voor van de Amerikaanse overheid, dus vandaar dat het voor mij geldig is. Ik kan iig met zekerheid zeggen dat je gewoon als toerist naar Amerika kan als de regel nog loopt.
Noord-Amerika 2001, 2002, 2003, 2004, 2005/2006, 2009, 2011, 2012, 2013, 2016
New Hampshire USA
Amerikafan
Contacteer:

Mia, Eaglelgae,

Als de 2 jaar Homestay Rule Requirement op je J-1 visa is een "mistake" dan je heeft de mogelikheid voor een waiver.

Eagle, ja, een J-1 visa voor een student, of medewerker, of nanny is hetzelfe: als de visa heeft de woorden "Homestay Rule Required" dan is het zo. (Veel student hebben zijn vs studie tijd betald voor de NL regeiring, bv.)

En ja, als je wil studeren in de vs met een andere visum (zoals de F-1 or M-1) een visa is nodig.

Idereen heir wetten dat mijn nederlands is heel slecht, als je wil en langer antwood over deze vraagen hebben (en engels) je kan email me:

dwilde@nl-usa.com

gr. Dick
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Volledig O/T, sorry

Bericht door kastelke »

New Hampshire USA schreef:Idereen heir wetten dat mijn nederlands is heel slecht,
Dick,

ik vind het eigenlijk schattig hoe jij écht je best doet om je in het Nederlands uit te drukken. Proficiat! :doublethumb:
Je tracht altijd goede info te geven, en dat is wat telt. Dat het soms moeilijk voor je is om je in het Engels uit te drukken, dat neem ik er zonder probleem bij!
doreennicole
Amerika-expert

Immigratie

Bericht door doreennicole »

Gwyneth,

Over immigratie naar NL is van alles te vinden op de website van de IND. Maar er is nog geen algemeen EU-immigratiebeleid (wel op sommige punten zoals open grenzen tussen de EU landen zelf), dus voor immigratie naar Spanje zal je toch op een Spaanse website moeten zien te komen. De basisinformatie is makkelijk te vinden op internet.

Wat betreft immigratie naar NL kan ik je vertellen dat het net zo moeilijk is als van NL naar VS. Het grootste verschil is dat je in NL niet getrouwd hoeft te zijn om iemand te sponseren (maar wel geregistreerd partnerschap misschien, weet ik niet zeker), wat dus ook inhoudt dat same sex koppels iemand kunnen sponsoren. Sponseren van een partner is onderhevig aan minimum requirements (zie website). Een en ander hangt af van hun nationaliteit.

Het is absoluut niet zo dat de groepen die je noemt geen visum modig hebben integendeeel. Ze hebben alleen genoeg mensen die als sponsors kunnen dienen (denk bijv. aan het fenomeen importbruiden).

Mocht je meer vragen hebben over immigratie naar NL, wil ik je best helpen (heb ik veel mee te maken gehad), maar je kan ook kijken naar de website voor expats in NL (http://www.expatica.nl) waar dit uitgebreid besproken wordt.

Groetjes, Doreen
SEEING IS BELIEVING
New Hampshire USA
Amerikafan
Contacteer:

Kastelke, bedankt voor je bericht, heel ardig :oops:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer