Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Diverse vragen ivm B2 visum

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Mappie0504
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 5

Diverse vragen ivm B2 visum

Bericht door Mappie0504 »

Hoi allemaal,

Over 2,5 week heb ik mijn interview op de ambassade voor een B2 visum. Omdat ik in 2024 in Cuba ben geweest en in mei naar de States ga, moet ik de visum route wel kiezen. Afspraak is gemaakt, visum is betaald, medische keuring is gedaan, dus prima voorbereid tot zover.

Paar vraagjes:
1. Op het moment dat ik mijn DS160 formulier invulde wist ik nog niet waar ik zou gaan verblijven in de States. Is dit erg voor de aanvraag? Want je kunt het formulier uiteraard niet meer wijzigen. (Momenteel is wel alles bekend, vluchten en hotel zijn geboekt en mijn reisgegevens heb ik reeds uitgeprint.)
2. Waar kan ik een koerier kiezen die mijn paspoort en visum bezorgt? De link op de uitnodigingsbrief werkt namelijk niet. Ik meen ook dat ik ooit misschien al ergens een optie heb aangeklikt (bij het maken van de afspraak of bij betalen, kan dat?), maar kan het niet meer vinden waar dat ook alweer was...
3. Ik weet niet zeker of het verplicht is om de volgende dingen écht mee te nemen: salarisstrook, werkgeversverklaring, eigendomsakte woning, hypotheekakte woning, geboorteakte. Op de ene website staat dat je het moet meenemen, maar bijvoorbeeld op de uitnodigingsbrief van de afspraak niet (tenminste, zo interpreteer ik het). Afgaande op verhalen van andere mensen viel alles achteraf reuze mee en werd niet naar die dingen gevraagd. Maar ik wil natuurlijk 100% zekerheid hebben op het moment dat ik het interview heb…

Mijn situatie is gewoon “normaal”: vrijgezel, nooit met politie in aanraking geweest, geen strafblad, koopappartement, gewoon een full time job, reeds 5x in de States geweest, ga gewoon op vakantie, etc.

Denk dat er op dit forum wel mensen zitten die me duidelijkheid kunnen verschaffen. Excuus als dit soort vragen vaker voorbij komen, maar ik lees soms wat tegenstrijdige dingen als je je erin gaat verdiepen. Bvd.
mtl
Amerika-expert

Re: Diverse vragen ivm B2 visum

Bericht door mtl »

Wat punt 3 betreft: meenemen. Kan nooit kwaad.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Op vraag 1 en 2 kan ik helaas geen antwoord geven. Op vraag 3 wel: meenemen. Beter mee verlegen dan om verlegen.
Mappie0504
Amerika-newbie

Inmiddels heb ik wel wat rondgeklikt en afgaande op verhalen van anderen op fora (zoals Reddit) hoef ik me geen zorgen te maken w.b. punt 1. Genoeg mensen die nog geen definitieve plannen hadden op moment dat ze het formulier invulden maar zonder problemen hun visum kregen. :thumbup:

W.b. punt 2 zal ik deze week wel ff inloggen bij USVisaapt, en w.b. punt 3 zal ik zo veel mogelijk documentatie verzamelen en opvragen. Sommige dingen kosten wel wat, maja wie weet waar je zoiets ooit nog voor nodig hebt, dan heb je het in ieder geval al. Geen idee of dat nu per se in het Engels moet maar als die optie er is zal ik dat maar doen...

Nog een punt: hoe streng zijn ze obv de afmetingen van je pasfoto? Ik heb namelijk alleen maar pasfoto's van 35 bij 45 mm (vorig jaar nog gemaakt voor iets anders), maar diverse sites zeggen dat het per se 51 bij 51 mm moet zijn (2 bij 2 inch). Ik heb inmiddels een mail met instructies van USVisaapt omdat mijn interview korter bij komt, maar daar zeggen ze niks over bepaalde afmetingen. Het zou pietluttig zijn als ze het hierop zouden afkeuren, maar toch voor de zekerheid anders maar ff een nieuwe foto laten maken??

Zag overigens ook in de mail van hun dat als je een masterdiploma hebt (en die heb ik) je ook een CV moet maken... Naja, doen we dat ook nog effe. :wink:
Corv
Amerikakenner

Bericht door Corv »

2x2 inch is de officiële maat. Ik laat ze om de zoveel tijd hier maken bij een professionele fotograaf. Hij klikt dan specifiek USA aan in zijn programma zodat ze correct zijn. Niet ouder dan 6 maanden. Ik krijg dan de foto's afgedrukt en een link waarmee ik ze kan downloaden zodat ik ze niet hoeft te scannen.
27 States so far...
Mappie0504
Amerika-newbie

Vanochtend had ik mijn "interview" voor mijn B2-visum. Ik zet interview tussen aanhalingstekens, want het was van persoon naar hokje naar nog een hokje lopen, incl scannen vingerafdrukken en er worden een paar vragen gesteld, en bij het laatste hokje delen ze mee dat het "approved" is. De hele stapel documenten die ik mee had genomen hoefden ze niet eens te zien. Niet erg verder.

Maar nu dan? Moet ik zelf nog iets doen of online instellen, of krijg ik vanzelf een e-mail dat mijn paspoort en visum worden terug gestuurd? Welke online omgeving moet ik in de gaten houden, die van Avits / Usvisaappt of die van Suxessvisa.com? De koerierskosten zijn al betaald. En als alles wordt terug gebracht, moet ik dan per se thuis zijn, of duwen ze het gewoon door de brievenbus (kan me dat laatste niet voorstellen)? Kan ik ook regelen dat ze het op mijn werk afgeven?

Excuus voor al deze vragen, maar ik ben nogal digibeet en een beetje onzeker dat ik wat zou vergeten. En dat is getriggerd door zaken eerder in dit proces (maar oke, uiteindelijk kwam het allemaal goed haha).

Edit 12-2 rond 14.00u: vragen hierboven zijn opgelost. Nou ik check ook 1,5 dag mijn mail ff niet hoor :shock: gister mails gekregen dat ze mijn paspoort en visum zouden langsbrengen naar thuisadres, vanochtend, maja net pas gelezen en ben op het werk. Maar het is schijnbaar bij een tabakszaak mij bij in de buurt afgegeven schijnbaar, dus vandaag of morgen ff ophalen...
MomOf2
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door MomOf2 »

Mappie0504 schreef:
27 jan 2026, 09:52

Nog een punt: hoe streng zijn ze obv de afmetingen van je pasfoto? Ik heb namelijk alleen maar pasfoto's van 35 bij 45 mm (vorig jaar nog gemaakt voor iets anders), maar diverse sites zeggen dat het per se 51 bij 51 mm moet zijn (2 bij 2 inch). Ik heb inmiddels een mail met instructies van USVisaapt omdat mijn interview korter bij komt, maar daar zeggen ze niks over bepaalde afmetingen. Het zou pietluttig zijn als ze het hierop zouden afkeuren, maar toch voor de zekerheid anders maar ff een nieuwe foto laten maken??
Ik las dat je ondertussen je interview had…
Heb jij nieuwe foto’s laten maken met de afmeting 5x5cm?
En heb je deze moeten afgeven?

Fijne dag
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer