Nee, je zult nu niet meer op ESTA kunnen reizen omdat die ooit geweigerd is.
Ik heb al een tijd geen ESTA meer hoeven aanvragen, maar volgens mij klopt dat niet... De meest relevante vraag op de ESTA aanvraag (ervanuitgaande dat dit nog steeds de actuele lijst van vragen is : https://www.nnuimmigration.com/esta-questions/ ) zou deze zijn : "Have you ever been denied a U.S. visa you applied for with your current or previous passport, or have you ever been refused admission to the United States or withdrawn your application for admission at a U.S. port of entry? "
En daarop kun je naar eer en geweten gewoon "nee" antwoorden. Een ESTA is geen visum, dus die is ook niet geweigerd. En OP is ook niet aan de grens geweigerd.
Nee. "ESTA is an automated system that determines the eligibility of visitors to travel to the United States under the Visa Waiver Program (VWP). Authorization via ESTA does not determine whether a traveler is admissible to the United States. U.S. Customs and Border Protection officers determine admissibility upon travelers’ arrival. " (bron : https://www.cbp.gov/travel/international-visitors/esta )
De "refused admission" slaat alleen op het aan de grens geweigerd worden door een CBP officer.
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee of ik nog een ESTA kan aanvragen.
Wellicht kan ik dat eens proberen na mijn reis, gewoon om te zien of dat lukt.
Overigens ook wel raar dat dat niet ongedaan gemaakt kan worden, ik kan immers bewijzen dat ik wel ruim op tijd ben vertrokken uit de USA en dat de ESTA dus eigenlijk onterecht is afgewezen.
Inmiddels zijn we alweer enige tijd terug uit New York en dacht ik nog even te vertellen dat onze reis heel goed is verlopen. Bij de douane in New York ook geen problemen gehad. De douanier was vriendelijk en vroeg: Waarom reis je niet gewoon op een ESTA? Mijn antwoord: Deze is afgewezen omdat het leek of ik een overstay had in 2018, waarop zijn antwoord was: dat is dan pech geweest, waarschijnlijk is er toen iets mis gegaan in het systeem met de verwerking. Maar positief is dan dat je nu met een visum de komende jaren ons land zo vaak kunt bezoeken als je wilt.
We hebben een geweldige tijd in New York gehad en zijn van plan om eind dit jaar nog eens te gaan met de hele familie.
Bij thuiskomst heb ik meteen de I94-website gecheckt en daar is ook te zien dat mijn vertrek (en dat van de rest) deze keer wel is geregistreerd, wat erg fijn is.
Dank voor de hulp op dit forum, daar heb ik veel aan gehad.
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.