Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
B2 als PhD-student
B2 als PhD-student
Hoi allen,
Vanaf midden-januari 2024 tot eind mei 2024 wil ik graag naar de Verenigde Staten. Mijn vriend heeft een J1-visa en ik wil die tijd graag bij hem doorbrengen. Nu wil ik een B2-visa aanvragen, maar ik heb een aantal twijfels over de vraag of dit wel het juiste visum voor mij is.
Het hoofddoel van mijn reis naar de VS is toeristisch. Ik wil de VS voor een wat langere tijd ervaren, door verschillende delen van de VS reizen et cetera. Mijn 'hoofdverblijfplek' zal wel New York City zijn. Ik Nederland ben ik PhD-student in dienst van de universiteit (en dus niet een beurspromovenda). Ik zou als ik in de VS ben dus ook aan mijn PhD werken. Gewoon lekker mijn proefschrift typen dus en niet bezig voor klanten o.i.d. Ik weet niet zeker of dit valt onder werken en als dit zo is, wat voor visum ik dan in plaats van een B2-visum moet aanvragen. Weten jullie wellicht of een B2-visum volstaat?
Dan het volgende 'probleem'. Ik ben me ook aan het aanmelden voor een paar uitwisselingsprogramma's met Amerikaanse universiteiten (visiting PhD student), waar ik een J1-visum voor nodig heb. Het is alleen mogelijk dat ik niet word aangenomen. Vanwege de lange wachttijden wil ik daarom nu alvast een B2 aanvragen. Zodat ik ook met mijn vriend mee kan als ik niet aangenomen word en dus geen J1 aan kan vragen. Stel ik zet de B2-procedure in gang en ik word dan toch aangenomen voor zo'n uitwisselingsprogramma. Kan ik dan een J1-visum aanvragen zonder dat de B2-procedure die dus al in gang is gezet hierbij problemen oplevert?
Ik weet niet of deze informatie nuttig is, maar ik ben hiervoor zes keer in de VS geweest op een ESTA, waarvan vier keer in de afgelopen anderhalf jaar. Deze vier keer was ik er gemiddeld denk ik 3 weken per keer (met als kortste periode 1.5 week en als langste periode ongeveer 5 weken).
Vanaf midden-januari 2024 tot eind mei 2024 wil ik graag naar de Verenigde Staten. Mijn vriend heeft een J1-visa en ik wil die tijd graag bij hem doorbrengen. Nu wil ik een B2-visa aanvragen, maar ik heb een aantal twijfels over de vraag of dit wel het juiste visum voor mij is.
Het hoofddoel van mijn reis naar de VS is toeristisch. Ik wil de VS voor een wat langere tijd ervaren, door verschillende delen van de VS reizen et cetera. Mijn 'hoofdverblijfplek' zal wel New York City zijn. Ik Nederland ben ik PhD-student in dienst van de universiteit (en dus niet een beurspromovenda). Ik zou als ik in de VS ben dus ook aan mijn PhD werken. Gewoon lekker mijn proefschrift typen dus en niet bezig voor klanten o.i.d. Ik weet niet zeker of dit valt onder werken en als dit zo is, wat voor visum ik dan in plaats van een B2-visum moet aanvragen. Weten jullie wellicht of een B2-visum volstaat?
Dan het volgende 'probleem'. Ik ben me ook aan het aanmelden voor een paar uitwisselingsprogramma's met Amerikaanse universiteiten (visiting PhD student), waar ik een J1-visum voor nodig heb. Het is alleen mogelijk dat ik niet word aangenomen. Vanwege de lange wachttijden wil ik daarom nu alvast een B2 aanvragen. Zodat ik ook met mijn vriend mee kan als ik niet aangenomen word en dus geen J1 aan kan vragen. Stel ik zet de B2-procedure in gang en ik word dan toch aangenomen voor zo'n uitwisselingsprogramma. Kan ik dan een J1-visum aanvragen zonder dat de B2-procedure die dus al in gang is gezet hierbij problemen oplevert?
Ik weet niet of deze informatie nuttig is, maar ik ben hiervoor zes keer in de VS geweest op een ESTA, waarvan vier keer in de afgelopen anderhalf jaar. Deze vier keer was ik er gemiddeld denk ik 3 weken per keer (met als kortste periode 1.5 week en als langste periode ongeveer 5 weken).
Re: B2 als PhD-student
Lijkt mij persoonlijk in jouw situatie bent een risico om een B2 aan te vragen. Je gaat best lang en als je aangeeft aan je PhD verder te willen werken kunnen ze dan denk ik wel als werk interpreteren. En als je geweigerd wordt kun je niet eens meer op een esta, dus dan heb je echt een probleem.
Als ik jou was zou ik gewoon een dag of 87 meegaan op een esta, en het daarbij houden.
Als ik jou was zou ik gewoon een dag of 87 meegaan op een esta, en het daarbij houden.
Terug in Texas!
Bedankt voor je reactie! Ik vrees dit zelf inderdaad ook. Ik heb nog een mail aan de US Customs & Border Protection gestuurd met de vraag wat het beste is om te doen en of werken aan mijn PhD (betaald door een Nederlandse instelling en geen veldwerk in de VS) als werk wordt gezien. Dus maar afwachten. Het makkelijkste is denk ik aangenomen bij zo'n instelling en een J1 aanvragen.
Ik sluit me (alweer) aan bij Hemmie: ga voor 87 of 88 dagen en laat het daarbij.
En ga niet (meer) brieven sturen aan CBP.
Wat je wilt doen in de US kan als "werk" worden gezien - want dat is voor de ambtenaar in kwestie de veiligste optie. Denk je nu echt dat ze uitgebreid over jouw situatie gaan nadenken ? Je kunt een vermelding hebben bij je naam opgelopen hebben. Als je een visum aanvraagt, kan dat tot weigering leiden.
En ga niet (meer) brieven sturen aan CBP.
Wat je wilt doen in de US kan als "werk" worden gezien - want dat is voor de ambtenaar in kwestie de veiligste optie. Denk je nu echt dat ze uitgebreid over jouw situatie gaan nadenken ? Je kunt een vermelding hebben bij je naam opgelopen hebben. Als je een visum aanvraagt, kan dat tot weigering leiden.
- Nagini
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Ik sluit me aan bij de rest, ga gewoon op ESTA. Je komt niet voor vakantie, je komt om bij je partner te wonen. Dat jullie af en toe een weekendje weg gaan is wel een heel dun vernis voor een 'vakantie'. En dan komt daar nog je werk bij, wat misschien wel misschien geen problemen oplevert, maar dan wordt het plaatje toch wel heel snel "ik wil wonen en werken in de VS op een toeristenvisum". Je moet tijdens het interview ook van te voren bewijzen dat je de 6 maanden kunt bekostigen, en daar kun je niet je nog te ontvangen salaris voor gebruiken. Als je wel over je werk begint, moet je uitleggen dat je ook dertig+ uur gaat werken, of uitleggen dat je af en toe een beetje schrijft en daar voltijds voor betaald wordt.
Het risico bij een ESTA is dat je bij de zoveelste trip wordt teruggestuurd, en je kunt geen 91 dagen blijven. Het risico bij het aanvragen van een B visum is dat je wordt afgewezen, niet meer op een ESTA kan reizen, en je mogelijk ook de applicatie voor een (toekomstig) J visum verpest. Als ze je afwijzen omdat de consular officer denkt dat je probeert te emigreren of de voorwaarden van je visum gaat schenden, zullen ze dat meewegen bij elke toekomstige applicatie.

Het risico bij een ESTA is dat je bij de zoveelste trip wordt teruggestuurd, en je kunt geen 91 dagen blijven. Het risico bij het aanvragen van een B visum is dat je wordt afgewezen, niet meer op een ESTA kan reizen, en je mogelijk ook de applicatie voor een (toekomstig) J visum verpest. Als ze je afwijzen omdat de consular officer denkt dat je probeert te emigreren of de voorwaarden van je visum gaat schenden, zullen ze dat meewegen bij elke toekomstige applicatie.
In de afgelopen anderhalf jaar ben je in totaal 3 maanden in de VS geweest. Dat is niet schokkend lang maar door die mail kun je de volgende keer de vraag verwachten wat je tijdens de vorige bezoekjes hebt gedaan en hoelang je dit keer vrij hebt gekregen. Ik zou daarom echt een J1 proberen te regelen. Als je zelf de financiering regelt en dus geen salaris nodig hebt mag het niet heel moeilijk zijn om een sponsor te vinden. Je hebt ook nog wel even de tijd om het te regelen.
Update: ik ben aangenomen als visiting researcher bij een Amerikaanse universiteit en heb daarme een J1 geregeld
. Echt heel erg fijn!

Gefeliciteerd!
Welke universiteit is het?
Welke universiteit is het?
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
- Nagini
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Gefeliciteerd! Altijd leuk om een update te krijgen
Ben je ondertussen ook nog op ESTA naar je vriend geweest?