Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Voor relatie naar US
Re: Voor relatie naar US
Wat betreft 2, ik vraag me af of dat een probleem is. Volgens mij is dit een vrij gangbare constructie, F1 - huwelijk - AOS - green card. Ik ken wel mensen die dit probleemloos hebben gedaan.
Terug in Texas!
- Nagini
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
De wetgeving rond fysiek werk in de VS is heel duidelijk; dat mag niet, en dat is een overtreding van je ESTA of B visum. De wetgeving rond digitaal werk is verouderd en daardoor wat meer onderhevig aan interpretatie van de immigration officers/consular officers die je spreekt. Werken voor Amerikanen is meestal geen optie, zowel fysiek als digitaal, omdat ze een SSN of iets dergelijks willen zien waaruit blijkt dat je legaal kunt werken. Zwart werk is een optie, maar daar zitten natuurlijk ook allerlei risico's aan naast het mogelijke verlies van je huidige visum en complicaties bij een latere K1/CR1 als je gesnapt wordt.
Bekijk het zo: iedereen beantwoord wel eens een werkmail tijdens zijn/haar vakantie. Dus ook op vakantie in de VS. In theorie mag het niet, maar in de praktijk zullen ze je er niet het land voor uitzetten, en hoe zouden ze er ooit achterkomen? Hetzelfde idee geld voor online werk als Nederlander voor Nederlandse clienten. Als je aangeeft 40+ uur per week te gaan werken om je reis in de VS te bekostigen, zullen ze je bij de grens niet binnenlaten. Maar 'af en toe je site checken en wat mails beantwoorden terwijl je vakantie viert' maakt het al een ander verhaal.
Bekijk het zo: iedereen beantwoord wel eens een werkmail tijdens zijn/haar vakantie. Dus ook op vakantie in de VS. In theorie mag het niet, maar in de praktijk zullen ze je er niet het land voor uitzetten, en hoe zouden ze er ooit achterkomen? Hetzelfde idee geld voor online werk als Nederlander voor Nederlandse clienten. Als je aangeeft 40+ uur per week te gaan werken om je reis in de VS te bekostigen, zullen ze je bij de grens niet binnenlaten. Maar 'af en toe je site checken en wat mails beantwoorden terwijl je vakantie viert' maakt het al een ander verhaal.
Ik ben het met dit stuk grotendeels eens. Maar als je 90 dagen die kant op gaat gaan ze bij immigrations echt wel vragen wat je al die tijd gaat doen. En dan kom je niet weg met "af en toe mijn site checken en wat mails beantwoorden". Dat is een paar uur werk per week, maximaal. Wat ga je de rest van de tijd doen?Nagini schreef: ↑05 jul 2023, 15:48Bekijk het zo: iedereen beantwoord wel eens een werkmail tijdens zijn/haar vakantie. Dus ook op vakantie in de VS. In theorie mag het niet, maar in de praktijk zullen ze je er niet het land voor uitzetten, en hoe zouden ze er ooit achterkomen? Hetzelfde idee geld voor online werk als Nederlander voor Nederlandse clienten. Als je aangeeft 40+ uur per week te gaan werken om je reis in de VS te bekostigen, zullen ze je bij de grens niet binnenlaten. Maar 'af en toe je site checken en wat mails beantwoorden terwijl je vakantie viert' maakt het al een ander verhaal.
Digitaal werken, daar is al duidelijkheid over gegeven.
Digitaal werken nag, zolang er maar geen connectie is met de US. Stel je bent illustrator en je tekent tulpen. Mag je prima mee doorgaan in de US. Je mag ook de gemaakte illustraties naar een opdrachtgever in Ned. sturen. Maar je mag de illustraties niet aan een US opdrachtgever verkopen (zolang je in de US bent).
Wat je ook niet mag doen is naar Washington gaan, het Capitool tekenen, daar een illustratie van maken, en die verkopen (zolang je in de US bent). Niet aan een US opdrachtgever en niet aan een Ned. opdrachtgever. Eerst naar huis.
Het is toegestaan digitaal werkzaamheden te verrichten door een werkgever in het thuisland, terwijl men op vakantie is in de US.
Wat niet kan, is voor de werkgever bezoeken brengen aan US bedrijven en daar (digitaal) verslag van doen.
Hemmie, voor een F-1 visum moet je aangeven geen immigratie-bedoelingen te hebben. Hoe kun je dat waarmaken als je een relatie hebt met een US citizen ?
Hockey, als je aankomt bij de grens wordt je gevraagd "business or pleasure ?" Zeg "pleasure" en daarmee is de kous af.
Digitaal werken nag, zolang er maar geen connectie is met de US. Stel je bent illustrator en je tekent tulpen. Mag je prima mee doorgaan in de US. Je mag ook de gemaakte illustraties naar een opdrachtgever in Ned. sturen. Maar je mag de illustraties niet aan een US opdrachtgever verkopen (zolang je in de US bent).
Wat je ook niet mag doen is naar Washington gaan, het Capitool tekenen, daar een illustratie van maken, en die verkopen (zolang je in de US bent). Niet aan een US opdrachtgever en niet aan een Ned. opdrachtgever. Eerst naar huis.
Het is toegestaan digitaal werkzaamheden te verrichten door een werkgever in het thuisland, terwijl men op vakantie is in de US.
Wat niet kan, is voor de werkgever bezoeken brengen aan US bedrijven en daar (digitaal) verslag van doen.
Hemmie, voor een F-1 visum moet je aangeven geen immigratie-bedoelingen te hebben. Hoe kun je dat waarmaken als je een relatie hebt met een US citizen ?
Hockey, als je aankomt bij de grens wordt je gevraagd "business or pleasure ?" Zeg "pleasure" en daarmee is de kous af.
Laatst gewijzigd door USInsider op 06 jul 2023, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Op valse voorwendselen op een F1 naar de VS komen (dus: op een studievisum binnenkomen terwijl je niet van plan bent om weer te vertrekken) mag inderdaad niet. Maar zolang je bereid bent om je gewoon netjes aan de voorwaarden van een F1 te houden (en dus ook: na afloop gewoon weer vertrekken, en dan - als alles goed is bevallen - vanuit huis naar de ambassade voor een K1 of een CR-1), dan moet dat wel lukken. Natuurlijk moet je niet meteen al je schepen achter je verbranden (huis verkopen/huur opzeggen, baan opzeggen, etc) als je voor een F1 wil gaan, want dan krijg je de schijn wel erg tegen. En je moet (liefst) wel een studie vinden die ook werkelijk wil doen; dat maakt het verhaal alleen maar sterker.
Qua kosten: het statement "studeren in de VS is duur" mag misschien in z'n algemeenheid waar zijn, maar er zijn wel community colleges waar je voor rond de $10k als internationale student terecht kunt. En nog los van het exacte bedrag: wat voor de een onbetaalbaar duur is, is voor een ander wel doable; dat moet ieder voor zich beoordelen. Op de beslissing om in potentie een nieuw leven met een nieuwe partner in een nieuw land te beginnen is zo'n uitgave al gauw gerechtvaardigd.
Misschien is het iets voor TO; misschien ook wel helemaal niet. Als niet voor haar, dan misschien voor iemand anders die dit leest.
Qua kosten: het statement "studeren in de VS is duur" mag misschien in z'n algemeenheid waar zijn, maar er zijn wel community colleges waar je voor rond de $10k als internationale student terecht kunt. En nog los van het exacte bedrag: wat voor de een onbetaalbaar duur is, is voor een ander wel doable; dat moet ieder voor zich beoordelen. Op de beslissing om in potentie een nieuw leven met een nieuwe partner in een nieuw land te beginnen is zo'n uitgave al gauw gerechtvaardigd.
Misschien is het iets voor TO; misschien ook wel helemaal niet. Als niet voor haar, dan misschien voor iemand anders die dit leest.
Heb je zelf gestudeerd in de US ? Ik heb het ooit geprobeerd. Er bleek het nodige voor nodig. Gewaarmerkte diploma's. Toegangsexamen. Men wilde ook referenties van voormalige werkgevers, en docenten. Plus ik moest een positief TOEFL resultaat behalen. Tegen de tijd dat je dat allemaal voor elkaar heb ben je al snel maanden verder.
Plus er is tegenwoordig SEVIS. Je moet resultaten halen anders vervalt het visum.
Het kan best zijn dat in de buurt van, of in, de woonplaats van vraagstellers geliefde een community college is. Maar betaalbaar ? We hebben daar dus andere ideeën over. Voor mij was $10,000 niet mogelijk geweest.
Vergeet niet, vraagsteller heeft nog andere onkosten: ticket(s) naar de US. Plus in Ned. loopt haar huur enz. gewoon door (denk ik).
Als vraagsteller een studie wil beginnen in de US kan ze beter wachten tot ze hier is en recht heeft om dat te doen tegen in-state fees. Dan nog is het prijzig.
Plus er is tegenwoordig SEVIS. Je moet resultaten halen anders vervalt het visum.
Het kan best zijn dat in de buurt van, of in, de woonplaats van vraagstellers geliefde een community college is. Maar betaalbaar ? We hebben daar dus andere ideeën over. Voor mij was $10,000 niet mogelijk geweest.
Vergeet niet, vraagsteller heeft nog andere onkosten: ticket(s) naar de US. Plus in Ned. loopt haar huur enz. gewoon door (denk ik).
Als vraagsteller een studie wil beginnen in de US kan ze beter wachten tot ze hier is en recht heeft om dat te doen tegen in-state fees. Dan nog is het prijzig.
- Nagini
- Amerikakenner
Immigratie kan bij een langer verblijf vragen stellen, maar ook niet altijd. Als Nederlander heb je al snel de schijn mee. Maar zonder ook maar iets over het werk te zeggen er is een duidelijk verhaal: de TS gaat naar haar vriend. Ze verblijft bij haar vriend. Minimale onkosten, dus de vraag 'hoe betaal je 2-3 maanden vakantie' is geen lastige. Als gevraagd wordt 'ga je weer naar huis' dan kun je iets babbellen over de relatie testen voordat je aan een Fiancee-visa begint en dat je het allemaal volgens de regeltjes wil doen. Mocht de TS aan ZZP werk beginnen, en word er daarna gevraagd of je daar ook in de VS bezig voor gaat zijn, dan is het antwoord "af en toe mijn site checken en wat mails beantwoorden" toch prima? Het werk moet sowieso niet het hoofddoel zijn.
De vraag die wel kan, en vermoedelijk ook zal komen, is "wat ga je doen al die tijd?".
- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
En dan ga je dus rondreizen, en op bezoek bij vrienden.
Ik blijf er bij dat een ESTA veiliger is dan een visum in dit geval.
Ik blijf er bij dat een ESTA veiliger is dan een visum in dit geval.
Nee ! Niet gaan babbelen. En zeker niet over een relatie ! Grote kans dat je de toegang wordt ontzegd, omdat men bang is dat je gaat blijven, of van plan bent tijdens je ESTA verblijf te gaan trouwen.
Je zegt dat je een rondreis gaat maken want je wilt veel zien van de US, plus misschien ook Canada in ?
Maak een fictief schema, er zijn hier voorbeelden genoeg. Niemand die controleert of je je daaraan houdt.
Ga voor de eerste nacht naar een hotel/motel/B&B, niet naar je vriend, want het eerste verblijfsadres moet je opgeven (bij mijn weten). Hotel/motel is neutraal terrein.
En niets, maar dan ook niets zeggen over werk, emails checken, etc. Hoe kun je zo lang weg van je werk ? Vakantie-tijd opgespaard. Of: Ik werk in ..... and this is a slow time. Weten zijn veel.
Ga geen onnodige details geven want hoe meer je praat, hoe meer je gewantrouwd wordt.
Je hebt als inwoner van een VWP land recht om max 90 dagen (88 is beter) in de US te zijn zolang je ESTA is goedgekeurd en je een retour-ticket hebt.
Je zegt dat je een rondreis gaat maken want je wilt veel zien van de US, plus misschien ook Canada in ?
Maak een fictief schema, er zijn hier voorbeelden genoeg. Niemand die controleert of je je daaraan houdt.
Ga voor de eerste nacht naar een hotel/motel/B&B, niet naar je vriend, want het eerste verblijfsadres moet je opgeven (bij mijn weten). Hotel/motel is neutraal terrein.
En niets, maar dan ook niets zeggen over werk, emails checken, etc. Hoe kun je zo lang weg van je werk ? Vakantie-tijd opgespaard. Of: Ik werk in ..... and this is a slow time. Weten zijn veel.
Ga geen onnodige details geven want hoe meer je praat, hoe meer je gewantrouwd wordt.
Je hebt als inwoner van een VWP land recht om max 90 dagen (88 is beter) in de US te zijn zolang je ESTA is goedgekeurd en je een retour-ticket hebt.
En zorg er ook voor dat in je bagage en op jouw telefoon niks te vinden is wat vragen oproept.
- Nagini
- Amerikakenner
Ik ben vaker naar de VS gereisd voor een partner op ESTA, ook voor een periode van meerdere weken. Altijd netjes aangegeven wat ik kwam doen, en nog nooit problemen over gehad. Meerdere keren naar hetzelfde adres. Duizenden, misschien zelfs honderdduizenden mensen gaan naar de VS elk jaar om hun Amerikaanse partners te bezoeken. Die worden heus niet allemaal bij de grens gestopt, en Nederland is niet in oorlog of in zulke slechte staat dat mensen wegvluchten om illegaal in de VS te gaan wonen. Het enige wat ze interesseert is of je weer terug gaat. Een retourticket bewijst dat, en het helpt als je banden met Nederland hebt zoals een huis wat je nog steeds betaald, etc. Verder alleen antwoord op de vraag geven, geen informatie uit jezelf geven, idd. Problemen zul je eerder krijgen als je iets gaat verzinnen. Bedenk ook dat de TS geen plannen heeft om permanent te blijven (dus geen koffers met huisraad en fotoalbums), en zelfs het online werken is op dit moment theoretisch, niet iets wat ze concreet doen.
Visum zou inderdaad een veel groter risico zijn, dan leggen ze de loep op je plannen en je vooral je financiën.
Visum zou inderdaad een veel groter risico zijn, dan leggen ze de loep op je plannen en je vooral je financiën.
Alle vragen die ik nu gesteld heb zijn puur theoretisch, om te kijken wat mogelijk is. Ik wil absoluut geen risico lopen iets te doen wat een eventuele greencard / visum of volgende bezoeken kan dwarszitten en zal hierin dus ook zeker niet de grens opzoeken.
Een studie was inderdaad een nieuwe optie waar we nu naar aan het kijken zijn. Ik zou dan naar een community college gaan, ik was van plan een mail op te stellen met wat vragen. Ik had gezien dat je op een F Visum wel mag werken maar alleen op de campus en een x aantal uren. Ik heb twee opleidingen gezien die daadwerkelijk in mijn straatje liggen en waar ik ook zelfs best enthousiast over ben. Natuurlijk is de hoofdreden voor deze opleiding zodat ik langer bij mijn vriend kan zijn, maar ik denk ook dat een Amerikaanse opleiding je misschien net wat eerder aan een baan brengt dan een Nederlandse MBO opleiding (uiteraard pas wanneer alles rond is en ik daadwerkelijk zou mogen werken).
Inmiddels heb ik al wel de knoop doorgehakt dat wanneer het me niet lukt om als student daarheen te gaan, of werk bij een Nederlandse werkgever kan vinden wat ik vanuit Amerika kan doen, dat ik een tijdje op mijn spaarrekening ga leven. Niet ideaal, maar als dit de enige manier is om bij elkaar te zijn dan heb ik dat er voor over. Dan is het gewoon een soort van hele lange vakantie. Ik boek dan een ticket die mij na drie maanden weer daadwerkelijk terug naar Nederland brengt en houd mijn huis en alles wat er omheen zit gewoon aan, eigenlijk zodat wanneer ik thuis kom mijn leven weer net zo verder kan gaan als voor vertrek.
Er is dan wel de mogelijkheid dat we na deze tijd zullen kijken naar het fiancee visum, maar dat is de volgende fase. Voor nu ben ik vooral aan het orienteren naar mogelijkheden om bij elkaar te zijn zonder dat ik geen inkomsten heb.
Een studie was inderdaad een nieuwe optie waar we nu naar aan het kijken zijn. Ik zou dan naar een community college gaan, ik was van plan een mail op te stellen met wat vragen. Ik had gezien dat je op een F Visum wel mag werken maar alleen op de campus en een x aantal uren. Ik heb twee opleidingen gezien die daadwerkelijk in mijn straatje liggen en waar ik ook zelfs best enthousiast over ben. Natuurlijk is de hoofdreden voor deze opleiding zodat ik langer bij mijn vriend kan zijn, maar ik denk ook dat een Amerikaanse opleiding je misschien net wat eerder aan een baan brengt dan een Nederlandse MBO opleiding (uiteraard pas wanneer alles rond is en ik daadwerkelijk zou mogen werken).
Inmiddels heb ik al wel de knoop doorgehakt dat wanneer het me niet lukt om als student daarheen te gaan, of werk bij een Nederlandse werkgever kan vinden wat ik vanuit Amerika kan doen, dat ik een tijdje op mijn spaarrekening ga leven. Niet ideaal, maar als dit de enige manier is om bij elkaar te zijn dan heb ik dat er voor over. Dan is het gewoon een soort van hele lange vakantie. Ik boek dan een ticket die mij na drie maanden weer daadwerkelijk terug naar Nederland brengt en houd mijn huis en alles wat er omheen zit gewoon aan, eigenlijk zodat wanneer ik thuis kom mijn leven weer net zo verder kan gaan als voor vertrek.
Er is dan wel de mogelijkheid dat we na deze tijd zullen kijken naar het fiancee visum, maar dat is de volgende fase. Voor nu ben ik vooral aan het orienteren naar mogelijkheden om bij elkaar te zijn zonder dat ik geen inkomsten heb.
Op K1-visum naar Colorado
- dutch_in_seattle
- Amerika-expert
- Contacteer:
>> ...na drie maanden...
Denk eraan: het is niet drie maanden, maar 90 dagen!
Ron (in Seattle, WA)
=======
Don't believe everything you think.
=======
Don't believe everything you think.
Ik denk dat je deze info nodig hebt:
https://studyinthestates.dhs.gov/school-search
De college waar je naartoe wilt, moet nl. SEVP certified zijn. Dat betekent dat de school "has applied for and received approval to enroll F and M non-immigrant students." Kwestie van even checken dus.
De college waar je naartoe wilt, moet nl. SEVP certified zijn. Dat betekent dat de school "has applied for and received approval to enroll F and M non-immigrant students." Kwestie van even checken dus.
90 dagen, klopt. 3 maanden praat net wat lekkerder en dat is het op enkele dagen na ook. Ik ben me er van bewust dat het 90 dagen is, maar ook dat ik niet op die 90e dag moet zitten maar iets eerder weg moet gaan.dutch_in_seattle schreef: ↑10 jul 2023, 18:15>> ...na drie maanden...
Dankjewel voor het meedenken! Ik had gezien dat de community College welke dichtbij is hiervoor in aanmerking komt. Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag naar mogelijkheden etc en dan afwachten wat daar uit komt.USInsider schreef: ↑11 jul 2023, 05:38Ik denk dat je deze info nodig hebt:
Alsnog maar de vraag of dit een optie is, maar hey. Als ik werkeloos thuis moet zitten kan ik er beter iets functioneels van maken

Op K1-visum naar Colorado
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is een aanzienlijike investering in de relatie die je gaat maken. Ik hoop dat je partner je financieel gaat ondersteunen eenmaal je daar bent (gratis wonen en eten bijvoorbeeld). Laat het niet allemaal van 1 kant komen. 
Veel succes!
En als het niet lukt, dan leer je misschien wel een andere leuke Amerikaan(se) kennen. Of laat ons hopen dat je studie de moeite waard was.

Veel succes!
En als het niet lukt, dan leer je misschien wel een andere leuke Amerikaan(se) kennen. Of laat ons hopen dat je studie de moeite waard was.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht