Strafblad & vingerafdruk

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Carkey
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2023, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 0

Strafblad & vingerafdruk

Bericht door Carkey »

Hi Allen,

Deze vraag zal wel meerdere keren gevraagd zijn maar ik vraag hem toch.

2 juni reis ik met mijn vrouw af naar New York voor een vakantie en mijn beste vriend te bezoeken die er voor zijn werk 2,5 jaar woont.

Ik ben 3 jaar geleden veroordeeld voor smaad (de zaak was uit 2017), taakstraf van 40 uur gekregen en een boete naar het slachtoffer van 500 euro, dit is via de Officier van Justitie gegaan en niet via de rechter. Toch heb ik een ESTA aangevraagd (Defamation kon ik niet echt terugvinden in de ESTA aanvraag).

Nu hoorde ik van de vriendin van mijn vriend dat er vingerafdrukken worden genomen, zijn deze in een wereldwijde database waarmee ze kunnen zien dat ik een strafblad heb of is dit alleen US gericht voor “lookouts”? Op internet word ik er ook niet veel wijzer van dus hopelijk dat jullie een antwoord kunnen geven.

Bedankt alvast!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Strafblad & vingerafdruk

Bericht door mtl »

Ik denk dat de CBP officers geen inzage hebben in een dergelijke wereldwijde database.
Carkey
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2023, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Strafblad & vingerafdruk

Bericht door Carkey »

mtl schreef:
28 mei 2023, 11:40
Ik denk dat de CBP officers geen inzage hebben in een dergelijke wereldwijde database.
Ik las dat de vingerafdrukken van 1,3 miljoen Nederlands is gedeeld met de FBI. Gaat dit dan om “gezochte” mensen of mensen die ook daadwerkelijk veroordeeld zijn?
tanteto
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 07 aug 2019, 20:51
Locatie: Bull City

Re: Strafblad & vingerafdruk

Bericht door tanteto »

1.3 miljoen? :o
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Strafblad & vingerafdruk

Bericht door Pete.Z »

Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Strafblad & vingerafdruk

Bericht door Nagini »

Defamation is vooral een civiele zaak in de VS. Je moet het wel heel bont maken willen ze je daar als crimineel voor veroordelen. Dus totaal niet interessant voor immigratie, zelfs als ze het precies zouden kunnen zien in het systeem (maar ik denk het niet). Smaad is geen risico voor de Amerikaanse samenleving. Zeker ook geen "crime of moral torpitude", waarnaar gevraagd wordt in de ESTA, want iemands gevoelens kwetsen is nog steeds geen misdaad hier. Gewoon gaan en je geen zorgen maken.
miloni.1999
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 jun 2023, 13:04

Re: Strafblad & vingerafdruk

Bericht door miloni.1999 »

Is het je gelukt?
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Strafblad & vingerafdruk

Bericht door USInsider »

Als je in de US woont en om wat voor reden dan ook vingerafdrukken moet laten maken, gaat er een kopie van naar de FBI en wordt opgeslagen in hun database.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer