Weg kwijt. Welk visum nodig?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Nikki92
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Weg kwijt. Welk visum nodig?

Bericht door Nikki92 »

Hoi,

Mijn man en ik willen een poging doen om naar Amerika ga verhuizen. Nu ben ik even de weg kwijt ik welke type visum we dan moeten hebben.

Onze situatie:
Man is universitair opgeleid in de bouwkunde.
Ik heb hbo grafische sector.

We hebben geen familie in Amerika wonen dus zullen het via een werk sponsor visum moeten doen. Maar idealiter ga ik zodra we in Amerika zijn ook zsm aan het werk alleen ik zag dat als je een H4 visum heb (als man met een H-1B komt) niet mag werken.

Dit kan dan alleen zodra man een green card gaat aanvragen. Maar idealiter zouden we eerst een jaar of 2 willen kijken of daar wonen echt bij ons past voor we voor een definitieve green card gaan maar zoals ik het nu lees houdt het in dat ik niet kan werken tot man de aanvraag voor green card is gestart.

Klopt dat? Of is er nog een mogelijkheid waarop man met work permit kan werken en ik ook kan werken met een ander visum voor een jaar of 2?
hemmie
Amerika-expert

Re: Weg kwijt. Welk visum nodig?

Bericht door hemmie »

Zo ver ik weet heb je de regels voor H4 correct, jij mag voorlopig niet werken. L1/2 is daarom beter, maar dan miet je eerst al buiten de VS voor dat bedrijf werken. Van L1 naar green card is meestal ook veel makkelijker dan vanuit H1.
E2 employee visa is misschien nog een optie, maar minder gangbaar bij werkgevers dacht ik
Terug in Texas!
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Een heel andere optie is gaan studeren (F-1 visum), dan mag je na een jaar on-campus werken, en met goedkeuring ook off-campus. Zie https://www.uscis.gov/working-in-the-united-states/students-and-exchange-visitors/students-and-employment Je kunt van H-4 naar F-1.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Om naar de US te verhuizen als tijdelijke werker op een H-1B visum moet je een aanbod voor een baan hebben van een US bedrijf.
Als je man's huidige werkgever een vestiging in de US heeft is een L-1 visum een mogelijkheid.

Je kunt samen een bedrijf hier opzetten of overnemen, daarvoor is er het E-2 visum. Dat kan echter niet tot een Groene Kaart leiden. Maar het geeft wel de mogelijkheid die jullie willen "om het te proberen".

Je kunnen ook (beiden) op zoek gaan naar een werkgever die je zo graag wil hebben dat hij jullie meteen voor een Groene Kaart sponsort. De procedure kost echter enige jaren, en is nogal prijzig (voor de werkgever). dus je kunt niet zeggen dat je het voor een tijdje wilt proberen. Maar dan heb je niet de periode waarin je niet mag werken, want je wacht eea. af in Ned.

Het is niet zo dat je als H-4 meteen mag werken zodra een G.K. wordt aangevraagd. Dat kan pas als de I-140 petitie voor een buitenlandse werker is goedgekeurd, iets dat enige tijd kan duren indien PERM/Labor Certification vereist is.
Hoe goed het aanbod voor een H-1B baan is, als er niet een G.K. aangevraagd kan worden in EB-1 (en geen PERM/LC vereist), dan zou ik het niet doen. Een H-4 betekent - als het even tegenzit - een aantal uitermate miserabele jaren.
Kiezen jullie toch voor deze weg, van H-1B naar G.K. in bv. EB-2, dan moet die G.K.-procedure deel zijn van de onderhandelingen met de toekomstige werkgever. Er is altijd een kans als je hier op H-1B komt, dat de G.K. niet lukt. Of langer duurt dan je verwachtte.

Het enige voordeel van een H-4 visum is dat je in de US naar school kunt (college, university) en in-state fees kunt betalen (sommige staten hebben een wachttijd van een jaar voor je als resident geldt).
F-1 studenten moeten dezelfde fees betalen als alle andere buitenlandse studenten en die zijn, op zijn zachtst gezegd, pittig. (Buitenlandse studenten zijn tot een $ 35 miljard industrie verworden hier.) Je kunt op ieder moment je H-4 in de US laten omzetten naar een F-1 om via de universiteit te werken indien nodig voor de studie.

Met een grafische achtergrond zou je kunnen overwegen te leren programmeren/computer-code schrijven, enz.
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Nagini »

Een optie die nog niet genoemd is is de visumloterij. Die vind elk jaar plaats, de inscrhijfperiode in October/November, en de trekking in Mei van het volgende jaar. De volgende loterij is DV2025, de inschrijfperiode is over een paar maanden in eind 2023. Kom rond die tijd nog eens terug op het forum, we hebben hier veel nuttige informatie over het proces.

Alhoewel een loterij natuurlijk geen plan is, kunnen zowel jij als je partner meedoen voor dubbele kansen. Als je dan wint, kun je met een beetje geluk allebei een groene kaart (=verblijfsvergunning) krijgen, waarmee je kunt werken in de hele VS. Het is de meest simpele manier om naar de VS te emigreren. Je hoeft alleen maar een middelbareschooldiploma te hebben, en het is relatief goedkoop. Je winkans met 2 personen is ongeveer 1 op de 36 (dus niet gegarandeerd, maar ook niet onmogelijk).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer