Mag deze constructie?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Mag deze constructie?

Bericht door Hockey »

Op Linkedin roept een dame op om 90 dagen in Florida te komen wonen om haar oude(re) vader gezelschap te houden en ook een stukje verzorging te bieden. Volgens mij is dit een overtreding van de visa regels. Wat denken jullie?
https://www.linkedin.com/posts/estherja ... 2608-KZXt/


PS: Ikheb mijn eigen bericht gemeld daar ik wellicht privacy regels overtreedt.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Mag deze constructie?

Bericht door hemmie »

Nee, lijkt mij dat dit zeker niet mag (ik had hem ook al ergens langs zien komen en diezelfde gedachte). Maar de kans dat het een probleem wordt (mits ze het bij max. 90 dagen laten) is waarschijnlijk klein. Maar inderdaad, zeker niet netjes om mensen zo naar de VS te halen als je ze niet duidelijk uitlegt dat wat ze doen eigenlijk helemaal niet mag.
Terug in Texas!
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Hockey »

@hemmie dank voor je reactie. Dan denken we er hetzelfde over. Zolang de mensen die die kant opgaan de juiste dingen zeggen gaat het goed. Totdat iemand zich een keer verspreekt. En dan is het die persoon die het risico loopt en niet de persoon die de mensen inhuurt voor de vader.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Nagini »

Ze bieden salaris tegenover werkzaamheden: kost en inwoning + 100$ p.w. Dit is inderdaad gewoon werken, en dat mag niet op een ESTA. Ondanks de leuke foto's lijkt het me trouwens bijna uitbuiting van de jonge vrouwen waar ze naar op zoek zijn; zelfs met schoonmaakster en nurse die doordeweeks langskomt lijkt het me loodzwaar voor een schijntje. Heb eens online gezocht en een live-in caregiver in Florida kost anders rond de 3.5-4k pm. Vergelijk dat met een vliegticket naar Miami en 400$ pm en je snapt heel goed waarom dit een aantrekkelijke constructie is (voor de aanbieder). Zal de mevrouw dan waarschijnlijk ook een worst wezen als iemand permanent zijn mogelijkheid om op ESTA te reizen kwijtraken als er dan wel een keer eentje iets verkeerds zegt bij immigrations.

Maar ja, bijna 5 jaar elke keer voor 90 dagen betekent dat ze minimaal 20 personen dit 'pakket' hebben aangeboden, en dus klaarblijkelijk (zelfs bij iemand die voor een tweede keer gaat) tot dusver geen problemen gehad. Misschien dat ze uitleggen wat zo'n dame dan moet zeggen bij immigrations als het zover komt.
tanteto
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 07 aug 2019, 20:51
Locatie: Bull City

Re: Mag deze constructie?

Bericht door tanteto »

Maar je hebt wel beschikking over een fiets :lol:
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Mag deze constructie?

Bericht door USInsider »

Ik zie het probleem niet zo. Als je geen geld hebt om naar de US te gaan, kan dit een alternatief zijn. Het zou echter aardiger zijn indien deze dame een periode van twee maanden aanbood, zodat deelnemenden een maand hadden om door de US te reizen.
Twee maanden lijkt me een max als je geen ervaring hebt met zorgen voor iemand die dementeert. Ik vraag me bovendien af hoe het moet gaat als zich 's nachts problemen aandienen.
Plus met de vele dingen die er verwacht worden zal er weinig tijd over zijn om "eigen dingen te doen".

Ja, de constructie is niet helemaal legaal. Maar in mijn ervaring wordt zo ongeveer de helft van al het werk in de US gedaan door illegalen, behalve bij grote bedrijven, overheden, enz. En zelfs lokale overheden maken gebruiken van bedrijven die illegalen inhuren omdat die beduiden goedkoper kunnen werken.

Nederlanders/Belgen gaan ook naar de US om campers weg te brengen en betalen dan een beduidend lager tarief voor de huur. Er is een groot grijs gebied in dit opzicht.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Big Al »

Ik heb het profiel even opgezocht en volgens LinkedIn ken ik iemand die haar kent. Ga het even aan die persoon voorleggen.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Mag deze constructie?

Bericht door USInsider »

Ik zei dat ik er geen problemen mee heb, immigratiebewijs - maar degenen die hierop ingaan zullen toch voorzichtig moeten zijn. Bv. de eerste nacht een hotel boeken zodat dat adres opgegeven kan worden (of wordt niet meer om een adres gevraagd bij binnenkomst ?)
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Big Al »

Mijn kennis heeft al jaren geen contact meer gehad (andere baan gekregen) en had verder geen informatie.

Wat de legaliteit betreft zie ik een aantal problemen:
  • De "caregiver" komt niet in aanmerking voor het ESTA-programma en moet derhalve een visum aanvragen.
  • Als er toch op via ESTA gereisd wordt dan loop je risico's:
    • Je kan het land uitgezet worden.
    • Je komt voor de rest van je leven niet meer in aanmerking voor ESTA.
    • Je mag minstens drie jaar lang de VS niet meer bezoeken.
    • Je kan in hechtenis zitten tot je wordt uitgezet.
    • Je kan in Nederland problemen te krijgen als je een VOG nodig hebt.
    • Eventuele immigratie naar de VS zal zeer moeilijk worden.
Een moeilijke situatie, daar het idee op zich heel positief is. Helaas zijn de mogelijkheden beperkt. Eigenlijk is het aan au-pair situatie, maar voor de standard visa's geldt daar een leeftijdsgrens voor van 26. Er zijn overigens wel organisaties die opties aanbieden voor dit "elder care" die lijken op het au-pair-programma. Het lijkt me ook dat noodzakelijkheid voor een Nederlandstalige persoon een positieve factor zou kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Tipsy_1 »

Je ziet dat wel meer tegenwoordig: iemand die housesitting/petsitting/care vraagt en je mag dan gratis of tegen vergoeding in hun huis komen wonen.
Ik weet niet hoe het zit als je het "gratis" doet en dus gewoon "gratis" een vakantieadres krijgt in ruil voor bvb petsitten.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Mag deze constructie?

Bericht door hemmie »

Zover ik weet is voor USCIS over het algemeen bepalend of je werk doet waarvoor anders iemand (een amerikaan) zou worden betaald. Een caretaker voor hele dagen is gewoon een fulltime baan voor iemand, dus dat wordt al werk gezien (ook al krijg je er alleen verblijf en eten voor).
Dat is hetzelfde als wanneer je hier woont op een visum waarop je niet mag werken, vrijwilliggerswerk op de school van je kinderen mag, want dat is voor iedereen vrijwiliggerswerk, maar jezelf als vrijwiliiger aanbieden voor iets waar mensen normaal voor betaald worden mag niet, dat wordt gewoon als werk gezien.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Big Al »

ESTA benadert het van de andere kant: wat mag er wél?
Who is eligible to submit an application?

Intend to enter the United States for 90 days or less for business, pleasure or transit.
"Business" is specifiek voor vergaderingen, bijeenkomsten, vakbeurzen, en dergelijke.

Als het buiten deze zeer beperkte toepassingen valt dan moet er een visum worden aangevraagd:
Under what circumstances should I apply for a visa instead of an ESTA?

If you are traveling to the United States for a purpose other than short-term tourism or business.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Tipsy_1 »

@hemmie
dat dacht ik al. Ik zag er enkele mensen nogal mee uitpakken in bepaalde social media amerika-reisgroepen. Niet erg verstandig lijkt mij dan. Maar wat niet weet niet deert zeker?
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Hockey »

Eerder domme slecht lezende mensen. Ik heb kritische noten geplaatst bij het Linkedin bericht. Maar bijna niemand leest dat. De rest roept alleen maar "wauw, wat een geweldige kans", zonder te worde gehinderd door ook maar enige kennis van de visa regels van de VS.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Mag deze constructie?

Bericht door hemmie »

Tipsy_1 schreef:
09 dec 2022, 21:01
@hemmie
dat dacht ik al. Ik zag er enkele mensen nogal mee uitpakken in bepaalde social media amerika-reisgroepen. Niet erg verstandig lijkt mij dan. Maar wat niet weet niet deert zeker?
Ja, ik denk dat dit in vrijwel alle gevallen gewoon goed gaat. Al blijft het op zijn zachts gezegd niet netjes om iemand zo naar de VS te halen zonder duidelijk aan te geven dat het eigenlijk illegaal is wat ze doen.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Ruud2004 »

Tipsy_1 schreef:
09 dec 2022, 21:01
@hemmie
dat dacht ik al. Ik zag er enkele mensen nogal mee uitpakken in bepaalde social media amerika-reisgroepen. Niet erg verstandig lijkt mij dan. Maar wat niet weet niet deert zeker?
Zou dat niet al te laat zijn, ik denk dat er veel wordt meegelezen op websites, van reisgroepen, fora etc.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Big Al »

hemmie schreef:
09 dec 2022, 22:18
Ja, ik denk dat dit in vrijwel alle gevallen gewoon goed gaat. Al blijft het op zijn zachts gezegd niet netjes om iemand zo naar de VS te halen zonder duidelijk aan te geven dat het eigenlijk illegaal is wat ze doen.
Het is natuurlijk mogelijk dat de familie die dit organiseert er zich niet van bewust is dat deze constructie in strijd is met de Amerikaanse immigratiewetgeving.

Overigens zijn de eventuele boetes voor de familie volgens mij relatief laag (<$1000). De gevolgen voor de illegale werker zijn veel groter.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2498
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Dutchess »

Big Al schreef:
10 dec 2022, 23:39
Het is natuurlijk mogelijk dat de familie die dit organiseert er zich niet van bewust is dat deze constructie in strijd is met de Amerikaanse immigratiewetgeving.
Het werd hun op LinkedIn toch duidelijk uitgelegd, maar zij waren het er niet mee eens. Volgens hun valt dit onder "Vrienden en familie bezoek voor 89 dagen." :roll: Ze doen het al 5 jaar zo en zijn kennelijk nog nooit tegen enige moeilijkheden aangelopen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Big Al »

Nog even doorgegraven.

Het lijkt erop dat het inderdaad mogelijk is om als vrijwilliger dit soort diensten te verrichten. De gangbare weg is echter via een B-1 visum, wat als voordeel heeft dat de limiet van 90 dagen niet van toepassing is. ESTA is blijkbaar ook een optie. Dan geldt uiteraard de 90-dagen-limiet, maar dan moet je wel een brief meenemen waarin het doel vermeld staat:
If you are a citizen of a designated country (see below) and plan to complete your volunteer activities in 90 days or less, you might be able to travel to the U.S. without a visa, under the Visa Waiver Program. You simply need to complete the ESTA (Electronic System for Travel Authorization) online registration, and board your flight. The above requirements still apply, and you will need to have the same letter that is required for someone applying for a B-1 visa. The Customs and Border Protection officer at the airport in the U.S. might ask to see this letter before allowing you to enter the United States.
De informatie vermeldt dat er sprake moet zijn van een vrijwilligers- of religieuze organisatie, maar ik kan er niet achter komen hoe "officieel" dit moet zijn.

Bronnen:
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Mag deze constructie?

Bericht door Almere vak V »

Big Al schreef:
10 dec 2022, 23:39
Het is natuurlijk mogelijk dat de familie die dit organiseert er zich niet van bewust is dat deze constructie in strijd is met de Amerikaanse immigratiewetgeving.
Ik vind je gedachtegang erg nobel. Maar het feit dat ze heel bewust die 90 dagen noemt vertelt mij dat ze verdomd goed weten wat ze aan het doen zijn..

Zoals ze zelf al aangeven. Het gaat steeds een stukje minder met hun vader. Wat als er straks iets gebeurd waardoor er medische bijstand moet worden verleend en er wordt gevraagd naar jouw gegevens. En in het systeem staat dat je daar bent op een ESTA? Ik denk dat ik de bui al voel hangen.
Big Al schreef:
11 dec 2022, 02:45
your volunteer activities
Ik denk dat m hier de truc ook zit. Als het over het algemeen wordt gezien als een vrijwillerstaak. Dus niet alleen in dit specifieke geval, maar in zijn algemeenheid in de rest van Amerika, Dan denk ik dat je safe zit. Maar we weten allemaal hier dat het normaliter om een betaalde baan gaat. Dus dit heeft niks met vrijwilligerswerk te maken. Zeker niet in Florida. Google even caretaker Florida en je weet genoeg...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer