Visum werkvergunning op afstand

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
bloomprik
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jun 2022, 18:31

Visum werkvergunning op afstand

Bericht door bloomprik »

Hallo allemaal,

Ik wil graag werken voor een bedrijf in Californië vanuit Nederland, maar ze hebben proof of permanent work authorization nodig.
Met welk visum kan ik op afstand werken in Amerika en dus woonachtig blijven in Nederland?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Visum werkvergunning op afstand

Bericht door dutch_in_seattle »

>> Ik wil graag werken voor een bedrijf in Californië...

Bedoel je als officieel werknemer in dienst van dat bedrijf? Of als 'contractor' of freelancer?

>>...maar ze hebben proof of permanent work authorization nodig.

Met "proof of permanent work authorization" wordt bedoeld dat jij moet aantonen dat je gerechtigd bent om in Californië te werken.
Hier is een lijst met geldige documenten voor dit doel:
https://www.uscis.gov/i-9-central/form- ... -documents

Zoals je ziet, gaat het hier om documenten die jij als Nederlander niet hebt, aangezien je niet in de V.S. woonachtig bent: Amerikaanse paspoort, Green Card, social security card, etc.

Volgens mij bestaat er geen visum waarmee jij als niet-ingezetene in de V.S. mag werken en gewoon in Nederland blijft wonen.
Ik weet niet precies wat de regels zijn als jij als 'contractor' of freelancer vanuit Nederland voor dat bedrijf zou werken, maar in vast dienstverband gaat zeker niet lukken.

Succes ermee!
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Visum werkvergunning op afstand

Bericht door Disney-Golf »

Wat ze willen zien is je inschrijving bij de kamer van koophandel.
Vermits je niet in de V.S. gaat werken heb je geen visa nodig en bijgevolg ook geen work authorization.
Betalingen gebeuren via facturatie.
Wel B.T.W. aanrekenen gezien je de “dienst” gaat leveren vanuit Nederland
Zo eenvoudig kan het zijn…
Tenzij je als werknemer voor dat bedrijf wil gaan werken?
Dat gaat helaas niet lukken zoals hierboven reeds aangegeven,,,
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Visum werkvergunning op afstand

Bericht door goldenhills »

Yep. Je kunt inderdaad niet een "W-2" employee zijn, dan heb je een werkvergunning nodig. Als freelancer vanuit NL moet je voor zover ik weet evengoed wel inkomstenbelasting betalen in Californië, aangezien het "CA sourced income" is. En de opdrachtgever is wellicht huiverig om freelancers in te huren, omdat de Californische Staat redelijk streng is op 'verkapt dienstverband'. Als je maar 1 opdrachtgever hebt, en de opdrachtgever heeft invloed op de uitvoering van de werkzaamheden dan is dat een groot risico.

Voor zover ik weet hoef je geen BTW te rekenen op diensten verleend aan niet-EU landen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer