Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Visum aanvraag na Iran

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Boas
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 2

Visum aanvraag na Iran

Bericht door Boas »

Goedenavond lezers,

Ik heb voor komend weekend een vlucht naar New York gepland staan echter kom ik niet meer in aanmerking voor een esta visum vanwege mijn bezoek aan Iran in 2018.

Na wat speurwerk ziet het er niet erg rooskleurig uit maar toch wou ik even kijken of iemand anders ideeën heeft dit probleem te kunnen omzeilen.

Hoe ik het begrijp is de andere optie het normale visum aanvragen maar ik lees verschillende berichten over de duur hiervan? uiteenlopend van een paar dagen tot maanden.

Wat zijn jullie ervaringen? Is het mogelijk een normaal visum te kunnen aanvragen binnen een week. Ik kan wellicht mijn vlucht verzetten naar volgend weekend dat geeft twee weken de tijd. Zijn er lezers die recent een normaal visum hebben aangevraagd en zo ja hoelang heeft dit geduurd?

Hoor het graag
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Visum aanvraag na Iran

Bericht door Galapogos »

Om te beginnen: welkom op dit forum!

Je zult inderdaad niet op een ESTA kunnen/mogen reizen. Ik zat een paar jaar geleden in dezelfde situatie.

Er van uitgaande dat je voor plezier/vakantie/familiebezoek naar of via de VS wil reizen, heb je een visum in de categorie B2 of B1/B2 nodig. Je dient allereerst online een DS160-formulier in te vullen. Vervolgens maak je een afspraak bij het consulaat in Amsterdam (of het equivalent daarvan in België) om daar wat vragen te beantwoorden. Je geeft dan je paspoort af, en krijgt dat na een aantal dagen weer thuisgestuurd met je visum er in.

Houdt verder ook rekening met de kosten: $160

Ik ben zelf niet goed bekend met de actuele wachttijden voor een afspraak, maar ik meen hier op forum wel gelezen te hebben dat die flink langer zijn dan vóór de coronacrisis het geval was. Ik ben verder ook niet bekend met eventuele mogelijkheden een spoedafspraak te krijgen, maar daar weten andere forumgebruikers waarschijnlijk meer vanaf.

Al met al lijkt het mij vrij onrealistisch om dit allemaal voor komend weekend geregeld te hebben. En ik vraag me ook af of het met een week extra wél zal lukken.

Je kunt uiteraard gewoon even contact opnemen met het consulaat om te vragen wat de kortst mogelijke termijn is om een afspraak te maken.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Volgens mij is de wachttijd voor een afspraak op het consulaat momenteel een paar maanden. Ik verwacht niet dat een spoedafspraak daarbij zal helpen, mensen die een werk- of studievisum aanvragen lopen tegen hetzelfde aan, dus dan zul jij voor vakantie niet meer voorrang krijgen lijkt me.
Terug in Texas!
Galapogos
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door Galapogos »

Op https://nl.usembassy.gov/visas/nonimmigrant-visas/ lees ik dat het consulaat in Amsterdam op dit moment überhaupt geen B-visa afgeeft. Dat zou wel slecht nieuws zijn voor de topicstarter…
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Nagini »

Als het hier om vakantie (B-visum) gaat, zou je heel veel geluk moeten hebben om dat in een week of twee geregeld te hebben. Onder normale omstandigheden zou ik dat al heel last minute vinden, laat staan nu met corona. Zelfs voor studie en werk-visums duurt het op dit moment vaak maanden om een afspraak te regelen.
Is je reden voor bezoek iets anders? Bijvoorbeeld een sterfgeval in de (naaste) familie, of een noodzakelijk werkbezoek in een essentiele sector (energie, landbouw, medisch)? Dan kun je via de instructies van de Ambassade misschien nog proberen om een 'emergency scheduling' te regelen.

Ik maak eigenlijk de aanname hier dat de topicstarter onaangenaam verast is door een ESTA afwijzing ivm recente trip naar Iran, na daarvoor wel makkelijk met een ESTA gereist te hebben. Ter informatie; een ESTA is geen visum, maar een visum-waiver. Zolang er dus maar enige twijfel is of iemand wel een visum zou kunnen krijgen (bijvoorbeeld door JA te beantwoorden op een of meerdere vragen bij een ESTA aanvraag), wordt je meestal afgewezen en je gevraagd een echt visum aan te vragen. Dit met natuurlijk een veel langere aanvraagduur + kosten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer