Terugkeren naar VS na J1 tax exempt periode. Gevolgen tax exempt?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Hunt
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 10

Terugkeren naar VS na J1 tax exempt periode. Gevolgen tax exempt?

Bericht door Hunt » 04 nov 2019, 21:26

Hallo allen,

Dit forum heeft al meerdere vragen beantwoord m.b.t. tax exempt en J1 visa's. Echter blijft er een vraag voor mij nog onbeantwoord.
Mijn vrouw en ik werken beiden in de VS als onderzoekers op een J1 visa. Haar situatie is ietwat complexer dan de mijne:

Feb/10/2018 - Mei/21/2018 op NIH gewerkt (J1 visum, non-student / research scholar, vanuit NL betaald).
Feb/27/2019 - Current op WashU (J1 visum, non-student / research scholar, betaald op US grant/stipend).

Op basis van artikel 22.2 in de tax convention US - Nederland uit 1994 is ze exempt voor (income) tax voor 3 jaar.
Aangezien er minder dan 2 jaar zit tussen haar eerte J1 visum en 2de J1 wordt de begindatum van het eerste visum (Feb/10/2018) genomen als startdatum tax exempt periode). Dit betekent dat ze tax exempt is op haar J1 visum tot Feb/10/2021. Voor ons reden genoeg om haar huidige contract met een maand in te korten tot een einddatum voor Feb/10/2021.

Wij zijn bewust van het bestaan van "retroactive loss" in deze specifieke situatie. M.a.w. als ze op Feb/10/2021 nog in de US aanwezig is zal ze over de gehele periode inkomsten belasting moeten betalen. Ook weten we dat de J1 visa program grace period (1 maand?) niet geldt voor tax exemption. Feb/10/2021 moet ze het de VS uit zijn en haar J1 visum zijn beeindigd.

Nu is mijn vraag, welke regelgeving geldt er voor de periode na het aflopen tax exempt periode (Feb/10/2021)? Stel ze wil in april 2021 een paar dagen op een ESTA naar de VS voor vakantie. Heeft dit consequenties voor haar tax exempt?
Mijn vermoeden is dat na het verlaten van de VS en beeindigen J1 visa de Substantial Presence Test (SPT) in werking wordt gesteld. Onder SPT moet iemand belasting betalen in VS als hij/zij meer dan 31 aaneengesloten dagen in de VS verblijft EN over de afgelopen 3 jaar 183 dagen in de VS heeft doorgebracht. Verder denk ik dat haar gehele J1 periode niet wordt meegeteld voor het tellen van aantal dagen in VS. Dit zou betekenen dat een kort bezoek als toerist (ESTA) aan VS na Feb/10/2021 geen gevolgen heeft voor haar tax exempt. Echter, ik kan nergens een bevestiging voor mijn vermoedens vinden in officiele documenten of op basis van iemands voorgaande ervaringen. Is er hier iemand die persoonlijk ervaring heeft met het voorafgaande of weet waar ik meer informatie kan vinden? Alvast bedankt!
Peter

Willem1
Amerikafan

Re: Terugkeren naar VS na J1 tax exempt periode. Gevolgen tax exempt?

Bericht door Willem1 » 05 nov 2019, 17:29

Om te beginnen een disclaimer: Ik ben geen advocaat en/of accountant, etc...

De substantial presence test zit iets anders in elkaar dan je beschrijft (de dagen in het vorige jaar en het jaar daarvoor tellen slechts voor 1/3 resp. 1/6 mee), maar dan nog: de dagen dat je op een J1 visum zit, tellen in beginsel ueberhaupt niet mee :

"Do not count days for which you are an exempt individual. The term "exempt individual" does not refer to someone exempt from U.S. tax, but to anyone in the following categories:
[...]
A teacher or trainee temporarily present in the U.S. under a "J" or "Q" visa, who substantially complies with the requirements of the visa.
A student temporarily present in the U.S. under an "F," "J," "M," or "Q" visa, who substantially complies with the requirements of the visa.
[...]"

Bronnen : IRS Publication 519 (link) en https://www.irs.gov/individuals/interna ... sence-test
Dit zou betekenen dat een kort bezoek als toerist (ESTA) aan VS na Feb/10/2021 geen gevolgen heeft voor haar tax exempt.
Volgens mij klopt dat.

drfrank
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Terugkeren naar VS na J1 tax exempt periode. Gevolgen tax exempt?

Bericht door drfrank » 08 nov 2019, 23:05

Willem1 schreef:
05 nov 2019, 17:29
maar dan nog: de dagen dat je op een J1 visum zit, tellen in beginsel ueberhaupt niet mee :
Dit ligt iets subtieler. Op een J1 scholar/researcher ben je alleen exempt in de eerste 2 kalenderjaren. Dus stel je komt in feb 2019 aan dan ben je alleen exempt in 2019 en 2020.
Daarnaast zijn er extra regels indien je al eerder exempt bent geweest, zie daarvoor inderdaad form 519.

Zie ook https://tax.thomsonreuters.com/site/wp- ... nge_WP.pdf
"
A special 2-out-of-7calendar year rule exempts J-1 Nonstudents such as trainees and short-term visitors from counting days for purposes of the 183-day residency formula. Under this exception, a J-1 Nonstudent who has not been in the United States as an exempt individual at any time in the prior 6 calendar years is a nonresident alien for tax purposes. In the typical situation, a J-1 non-student is a nonresident alien for two calendar years in the United States. J-1 Nonstudents in the United States for two years or longer become resident aliens in their 3rd calendar year when their U.S. days add up to 183 days. J-1 Nonstudents who have been in the United States as exempt individuals before, for example as F-1 or J-1 Students, will become resident aliens sooner if those years are in their prior six calendar years.
"

Daarnaast:
Voor het claimen van de tax exemption mag je ook resident alien zijn (mits het niet komt door een green card).
Zie: https://www.irs.gov/businesses/internat ... xplanation

"
Under paragraph 2(b) of Article 24 (Basis of Taxation), the saving clause (paragraph 1 of Article 24) does not apply to the benefits conferred by one of the States under Article 21 if the recipient of the benefits is neither a citizen of that State, nor, in the case of the United States, is a lawful permanent resident (i.e., a "green card" holder). Thus, a Netherlands resident who visits the United States for two academic years as a professor and becomes a U.S. resident according to the Code, other than by virtue of acquiring a green card, would continue to be exempt from U.S. tax in accordance with this Article so long as he is not a U.S. citizen and does not acquire immigrant status in the United States. The saving clause does apply to U.S. citizens and immigrants.
"

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer