Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
OVERSTAY van één dag in de USA. Iemand tips?
-
Floortje24
- Amerika-newbie
- Aantal x V.S. bezocht: 1
OVERSTAY van één dag in de USA. Iemand tips?
Hoi Allemaal,
21 Juni zal ik vertrekken naar Amerika om daar twee maanden te gaan werken op een zomerkamp. Mijn J1 visum loopt af op 21 augustus, maar mijn vlucht is 22 augustus. Ik heb dan een overstay van één dag!
Weet iemand van jullie wat precies de gevolgen zijn (boete/gevolgen voor volgende visa aanvragen/landontzegging).
Daarnaast: weet iemand wat ik zou kunnen doen, zodat ik géén overstay heb? Een dag eerder vliegen kost honderden euro's extra, wat ik mij niet echt kan veroorloven. Zou ik een ESTA aan kunnen vragen en voor die laatste dag op een ESTA in het land kunnen zijn, zodat ik niet illegaal in de USA ben?
Iemand tips en informatie?
Ik hoor ze heel graag!
21 Juni zal ik vertrekken naar Amerika om daar twee maanden te gaan werken op een zomerkamp. Mijn J1 visum loopt af op 21 augustus, maar mijn vlucht is 22 augustus. Ik heb dan een overstay van één dag!
Weet iemand van jullie wat precies de gevolgen zijn (boete/gevolgen voor volgende visa aanvragen/landontzegging).
Daarnaast: weet iemand wat ik zou kunnen doen, zodat ik géén overstay heb? Een dag eerder vliegen kost honderden euro's extra, wat ik mij niet echt kan veroorloven. Zou ik een ESTA aan kunnen vragen en voor die laatste dag op een ESTA in het land kunnen zijn, zodat ik niet illegaal in de USA ben?
Iemand tips en informatie?
Ik hoor ze heel graag!
Re: OVERSTAY van één dag in de USA. Iemand tips?
Excuseer ik heb mijn bericht aangepast!
Er zit toch een 'grace' periode achter een J Visum, waarbij je nog een maand in de US mag blijven om wat rond te reizen en dingen te regelen toch?
Ik dacht wel dat je dat moet aanvragen.
Iemand anders zat dit alles met zekerheid kunnen zeggen.
Er zit toch een 'grace' periode achter een J Visum, waarbij je nog een maand in de US mag blijven om wat rond te reizen en dingen te regelen toch?
Grts, Bart
You can't milk a cow with your hands in your pants
You can't milk a cow with your hands in your pants
-
babarage
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 21
How long before my J-1 program starts can I arrive in the United States? How long can I remain after my program ends?
You may not arrive more than 30 days before the program start date shown on your DS-2019. Upon completion of your exchange program, you have a grace period of 30 days to depart the United States.
Bron:https://j1visa.state.gov/participants/common-questions/
You may not arrive more than 30 days before the program start date shown on your DS-2019. Upon completion of your exchange program, you have a grace period of 30 days to depart the United States.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
-
Marcopstal
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 28
Ik twijfel er aan dat dit kan voor zo een korte periode. De Grace-periode waarvan sprake slaat eerder op verblijven van + 1 jaar waerbij je op het einde soms nog zaken te regelen hebt.
Het uitstel wordt voor zover ik weet verleend door: United States Citizenship and Immigration Services. Misschien kan het op hun site worden nagevraagd.
Het uitstel wordt voor zover ik weet verleend door: United States Citizenship and Immigration Services. Misschien kan het op hun site worden nagevraagd.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
-
Floortje24
- Amerika-newbie
Dude schreef:Excuseer ik heb mijn bericht aangepast!
Bedankt! Dit zou zomaar eens heel goed kunnen, waardoor ik gewoon legaal nog in het land ben!
-
Floortje24
- Amerika-newbie
babarage schreef:How long before my J-1 program starts can I arrive in the United States? How long can I remain after my program ends?
Thanks!
Een overstay kan grote gevolgen hebben als je in de toekomst nog eens naar de VS wil, dus als je op je visum niet langer mag blijven zou ik toch echt het ticket omboeken.
Terug in Texas!
-
Marcopstal
- Amerika-expert
Ik zou me hier op zich niet teveel op baseren. Er zijn immers voorwaarden en een procedure die erbij horen. Maw je kan niet zomaar langer blijven het moet wel geregistreerd worden en een akkoord hebben. Zoniet heb je een echte overstay met alle gevolgen vandien.Floortje24 schreef:babarage schreef:How long before my J-1 program starts can I arrive in the United States? How long can I remain after my program ends?
Thanks!
Volgens mij kan je gewoon 30 dagen erna nog blijven en hoef je dit niet vooraf aan te vragen of te registreren. Ik lees nergens dat je dit vooraf moet regelen.
Als je langer kunt blijven, zorg dat het (goed) geregeld is.
Zelf heb ik 22 jaar geleden een overstay van 2 dagen gehad, en vanaf 2005 ben ik daar bij ieder bezoek voor apart genomen en 2 uur vertraging oplopen, totdat ik een paar jaar geleden te horen kreeg dat ik vanaf dan enkel met visa de USA mag bezoeken (dus niet meer op VWP/ESTA).
En een visum is natuurlijk ook een oplossing, maar het verkrijgen ervan is geen automatisme, en het kost geld en tijd, dus probeer dat te voorkomen. Ook al kost je dat het omboeken van een ticket.
Succes, Eric.
Zelf heb ik 22 jaar geleden een overstay van 2 dagen gehad, en vanaf 2005 ben ik daar bij ieder bezoek voor apart genomen en 2 uur vertraging oplopen, totdat ik een paar jaar geleden te horen kreeg dat ik vanaf dan enkel met visa de USA mag bezoeken (dus niet meer op VWP/ESTA).
En een visum is natuurlijk ook een oplossing, maar het verkrijgen ervan is geen automatisme, en het kost geld en tijd, dus probeer dat te voorkomen. Ook al kost je dat het omboeken van een ticket.
Succes, Eric.
-
Marcopstal
- Amerika-expert
mtl schreef:Volgens mij kan je gewoon 30 dagen erna nog blijven en hoef je dit niet vooraf aan te vragen of te registreren. Ik lees nergens dat je dit vooraf moet regelen.
Bron: https://j1visa.state.gov/participants/c ... xtensions/Travel Grace Period
Following the completion of their program, the period defined on the Form DS-2019, the United States Citizenship and Immigration Services (USCIS) allows participants a 30-day travel period commonly referred to as the "Grace Period." During this 30-day grace period, participants are no longer in J-visa status, and are under the jurisdiction of the USCIS. The USCIS grants this period to allow participants to settle their affairs and to prepare to return to their home countries. Program participants may no longer continue and/or complete exchange activities, nor may they work. Although participants may travel in the United States, it is recommended that they do not travel beyond the borders of the United States as they may not be permitted reentry.
Wanneer ik lees dat USCIS "grants this period" dan lijkt het mij dat dit dient goedgekeurd (grant = verlenen) te worden. Anders lijkt deze zin me zinloos. Misschien wordt het ook automatisch goedgekeurd, maar zekerheid lijkt me hier toch wenselijk om toekomstige problemen te vermijden.
@marcopstal: "grants persmission" slaat in dit geval op de toekenning die USCIS doet als men een J-1 visum heeft.
Als je een J-1 visum hebt dan heb je inderdaad (automatisch) recht op die 30 dagen. Hier kun je niet een speciale aanvraag voor doen, dit hoort namelijk bij het J-1 visum. Je mag die 30 dagen niet gebruiken om te werken/stage te lopen, je hebt dan namelijk dezelfde rechten als een toerist.
Als je een J-1 visum hebt dan heb je inderdaad (automatisch) recht op die 30 dagen. Hier kun je niet een speciale aanvraag voor doen, dit hoort namelijk bij het J-1 visum. Je mag die 30 dagen niet gebruiken om te werken/stage te lopen, je hebt dan namelijk dezelfde rechten als een toerist.
-
babarage
- Amerikakenner
snap deze opmerking niet. Dit is gewoon de officiële informatie. Als je je hier niet op kunt baseren waarop dan wel? Het is heel simpel. Floortje moet nakijken of ze een ds-2019 heeft en welke datum daar op staat. Staat daar 21 augustus op dan heeft ze vanaf dan nog 30 dagen om het land te verlaten en is 22 augustus dus prima. Staat daar 21 juli dan is 22 augustus wel een probleem. En dan is het heel simpel. Een overstay heeft zoals inmiddels al gezegd hier gevolgen. In het ergste geval wordt je opgepakt en vastgezet tot ze je op het vliegtuig naar huis wordt gezet. Nou is die kans wel heel erg klein dus das niet je grootste zorg maar je krijgt zo goed als gegarandeerd problemen bij een volgend bezoek aan Amerika waarbij je zelfs geweigerd kan worden aan de grens. Dus een overstay moet je gewoon absoluut vermijden. Maar eerlijk gezegd denk ik dat dit allemaal niet speelt en je een ds2019 hebt met als datum 21 AugustusMarcopstal schreef:Ik zou me hier op zich niet teveel op baseren. Er zijn immers voorwaarden en een procedure die erbij horen. Maw je kan niet zomaar langer blijven het moet wel geregistreerd worden en een akkoord hebben. Zoniet heb je een echte overstay met alle gevolgen vandien.Floortje24 schreef:
Thanks!
-
Marcopstal
- Amerika-expert
Het gaat over "grace period" en de letterlijke tekst vermeld dat het niet meer onder het J1 visum valt maar onder USCIS terecht komt en die "grants this period" niet "grants permission" (dat is dan net weer een iets andere formulering).
Ik lees nergens dat het automatisch is. Ik vermoed ook wel dat het kan, maar zonder dit ergens letterlijk te lezen zou ik daar veiligheidshalve niet van uit gaan en het zekere voor het onzekere nemen.
Ik lees nergens dat het automatisch is. Ik vermoed ook wel dat het kan, maar zonder dit ergens letterlijk te lezen zou ik daar veiligheidshalve niet van uit gaan en het zekere voor het onzekere nemen.
-
babarage
- Amerikakenner
In dit geval kan dat wel. Bij j en f visa zit de graceperiod er echt automatisch bij. Heeft er mee te maken dat het visum je het recht geeft om (specifiek) werk te verrichten en dat wordt dus precies afgesteld. Zodra je programma is afgelopen vervalt je recht op werken dus ook dat specifieke visum. Omdat ze ook weten dat je praktisch gezien niet op die dagen kunt in- en uitreizen krijg je voor en na het programma de tijd om te arriveren en te vertrekken. Dan ben je echter gewoon een toerist.
-
Locutus
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Uit ervarving kan ik je vertellen dat dit geen probleem is. Je hebt na afloop van je J1 visum 30 dagen om het land uit te komen.
Ik ben zelf na afloop van mijn stage op een J1 een week of 2 op vakantie gegaan in de VS. Bij mijn latere F1 visumaanvraag, alsmede alle keren dat ik de VS in gegaan ben, is hier ook niets over gezegd.
Ik ben zelf na afloop van mijn stage op een J1 een week of 2 op vakantie gegaan in de VS. Bij mijn latere F1 visumaanvraag, alsmede alle keren dat ik de VS in gegaan ben, is hier ook niets over gezegd.
Inderdaad. Als je een J-1 hebt totaan datum X heb je vervolgens automatisch totaan datum X + 30 dagen (en pas op, dat is niet hetzelfde als een maand!) om te reizen als toerist. Dat wordt je automatisch toegekend, wat beschreven wordt door de term ‘grants’: to grant is to permit as a right, privilege or favor zoals omschreven door de Merriam-Webster dictionary.
-
Floortje24
- Amerika-newbie
bedankt!SemJes schreef:@marcopstal: "grants persmission" slaat in dit geval op de toekenning die USCIS doet als men een J-1 visum heeft.
-
Floortje24
- Amerika-newbie
babarage schreef:snap deze opmerking niet. Dit is gewoon de officiële informatie. Als je je hier niet op kunt baseren waarop dan wel? Het is heel simpel. Floortje moet nakijken of ze een ds-2019 heeft en welke datum daar op staat. Staat daar 21 augustus op dan heeft ze vanaf dan nog 30 dagen om het land te verlaten en is 22 augustus dus prima. Staat daar 21 juli dan is 22 augustus wel een probleem. En dan is het heel simpel. Een overstay heeft zoals inmiddels al gezegd hier gevolgen. In het ergste geval wordt je opgepakt en vastgezet tot ze je op het vliegtuig naar huis wordt gezet. Nou is die kans wel heel erg klein dus das niet je grootste zorg maar je krijgt zo goed als gegarandeerd problemen bij een volgend bezoek aan Amerika waarbij je zelfs geweigerd kan worden aan de grens. Dus een overstay moet je gewoon absoluut vermijden. Maar eerlijk gezegd denk ik dat dit allemaal niet speelt en je een ds2019 hebt met als datum 21 AugustusMarcopstal schreef:
Ik zou me hier op zich niet teveel op baseren. Er zijn immers voorwaarden en een procedure die erbij horen. Maw je kan niet zomaar langer blijven het moet wel geregistreerd worden en een akkoord hebben. Zoniet heb je een echte overstay met alle gevolgen vandien.
Ik heb het even gecheckt en op mijn ds-2019 formulier staat J1 visum covers t/m 21 augustus 2018; dus dan zou dit geen probleem moeten zijn
-
Floortje24
- Amerika-newbie
Bedankt voor deze duidelijke uitleg!babarage schreef:In dit geval kan dat wel. Bij j en f visa zit de graceperiod er echt automatisch bij. Heeft er mee te maken dat het visum je het recht geeft om (specifiek) werk te verrichten en dat wordt dus precies afgesteld. Zodra je programma is afgelopen vervalt je recht op werken dus ook dat specifieke visum. Omdat ze ook weten dat je praktisch gezien niet op die dagen kunt in- en uitreizen krijg je voor en na het programma de tijd om te arriveren en te vertrekken. Dan ben je echter gewoon een toerist.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht