Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

B2-visum zonder concrete reisplannen naar V.S.

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
backpackkelly
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

B2-visum zonder concrete reisplannen naar V.S.

Bericht door backpackkelly »

Ik ben in 2017 tien dagen op reis geweest in Iran, wat maakt dat ik de V.S. niet in mag reizen op een ESTA. An sich heb ik geen concrete reisplannen in de V.S., maar ik vertrek komende zomer voor onbepaalde tijd op wereldreis, waarbij de kans reëel is dat ik op een zeker moment een vlucht heb met een transfer in de V.S. Nu kan ik natuurlijk steevast kiezen voor het ontwijken van de V.S., maar in sommige gevallen zijn vluchten gewoon écht aanzienlijk voordeliger met een transfer in de V.S. Bovendien sluit ik een bezoek aan de V.S. niet uit, alleen zijn er zoals gezegd geen directe plannen voor nu, maar ik houd de optie wel graag open...

Ik ben me ervan bewust dat een B2-visum niet lichtzinnig opgevat moet worden, het internet staat vol met verhalen waarin mensen dachten het 'wel even' te gaan halen. Júist omdat ik vanaf deze zomer ogenschijnlijk alle binding met Nederland verlies (verkoop van huis, opzeggen baan, geen vaste verblijfplaats meer in NL), gok ik zomaar dat dit een visumaanvraag kan bemoeilijken, in ogen van de consulair ambtenaar ben ik dan vast een fortune seeker die de V.S. nooit meer gaat verlaten (as if :mrgreen: ). Dus ik wil zolang ik nog in NL woon en op papier gewoon nog netjes werk en een huis heb, eigenlijk dat B2-visum al hebben, het doen van een aanvraag vanuit een ander land dan je land van herkomst maakt het namelijk ook niet makkelijker.

Maar de vraag waar ik eigenlijk antwoord op zoek is: kun je een visumaanvraag doen als je nog geen concreet ticket geboekt hebt of plan hebt om naar de V.S. af te reizen? Ik weet bijvoorbeeld dat ik mijn working holiday visa voor Nieuw-Zeeland nu al aan kan vragen, maar daarna nog een jaar de tijd heb om in te reizen en nu nog geen informatie hoef te verschaffen over mijn plannen. Ik lees wel dat je bij je visumaanvraag voor de V.S. moet kunnen uitleggen wat je gaat doen en dat je op je formulier al in moet vullen wat je reisdoel is. Dit impliceert eigenlijk al dat je dus een doel moet hebben, maar as said: Ik heb nog geen concreet idee.

Het meest concrete wat ik er op korte termijn van kan maken, is dat ik een vlucht naar Canada boek voor juli/augustus (dat zal ergens in mei/juni worden) en dat ik dan een transfer in de V.S. kies. Maar moet ik dan dat ticket al boeken, met het risico dat ik het B2-visum niet krijg en dus met een onbruikbaar ticket zit? Of boek je je ticket dan ná je visumaanvraag?

Ik hoop op tips en eventueel concrete voorbeelden :)
goldenhills
Amerika-expert

Re: B2-visum zonder concrete reisplannen naar V.S.

Bericht door goldenhills »

Het officiële advies is om eerst een visum aan te vragen en dan pas een ticket te kopen, dus zonder ticket aankloppen bij het consulaat is juist normaal. Aangezien jij sowieso niet op ESTA/VWP mag reizen is een B2 aanvragen niet zo'n risico (hooguit de kosten). Je Canada verhaal lijkt me een duidelijke reden voor de aanvraag, ik zou het eerlijk maar simpel houden. Vergeet niet dat een visum je recht geeft om naar de VS te reizen, het is geen garantie dat je het land in mag. Dus als jij over een jaar tijdens je wereldreis aanklopt bij de VS wordt er naar die situatie gekeken, en besluiten ze opnieuw of je er in mag.

Bij afwijzing kun je altijd opnieuw een aanvraag doen (maar dat heeft over het algemeen alleen zin als je situatie veranderd is, al is dat ook weer niet altijd zo).

Een mooi voorbeeld is Expedition Happiness (op Netflix te zien), daar zitten ook wat ups en downs qua Amerikaans visum in.
roelb
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25

Bericht door roelb »

Maak het niet te lastig voor jezelf, en voor de behandelend consular officer. Zeg gewoon dat je in juli of augustus naar Canada wilt voor vakantie en dat je daarbij ook de mogelijkheid wilt hebben om naar of via de VS te reizen, bijvoorbeeld omdat je wellicht wilt vliegen op Seattle en die stad ook wilt bezoeken oid. Zorg dat je een enigzins concreet plan hebt als je bij het consulaat bent, dat maakt het gesprek waarschijnlijk een stuk eenvoudiger. Er staat je immers niets in de weg om dat concrete plan later weer te wijzigen.

@goldenhills: een visum is geen recht om naar het land te reizen, maar een daadwerkelijk recht om de VS in te gaan, mits het bezoek valt binnen de doelbeschrijving waarvoor het visum is afgegeven. Dat is een groot verschil met reizen onder het VWP. Als je reist op een visum heb je bijvoorbeeld ook beroepsmogelijkheden tegen een weigering. Onder het VWP is dat niet het geval.
goldenhills
Amerika-expert

Maar ze kunnen je evengoed weigeren. Een visum is geen verblijfsvergunning, dat is de I-94.
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

De I-94 is wel wat voorbijgestreefd. Vroeger vulde je effectief deze kaart in, nu vul je dit per vliegtuig niet meer in en krijg je dus enkel de stempel in je paspoort die aangeeft dat je bent toegelaten voor een bepaalde tijd.

Voor de rest is een visum op papier eigenlijk inderdaad niets meer waard dan de ESTA. Het geeft je inderdaad alleen toelating om te vragen om binnen te mogen in de VS, niets meer. Aan de andere kant is het iets meer gescreend en toch eerder uitzonderlijker dat je met een visum in de hand wordt teruggestuurd. Maar het Kan uiteraard.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gast

Bericht door Gast »

goldenhills schreef:Een visum is geen verblijfsvergunning, dat is de I-94.
Nee hoor een I-94 is het formulier wat je invult als je over land de US binnen gaat. Als je via de lucht of over het water komt, heb je een ESTA of een visum nodig, en geef je de info van de I-94 door via de API bij de airline of voordat je aan boord gaat.

https://www.cbp.gov/travel/international-visitors/i-94
Queste
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 19
Contacteer:

Bericht door Queste »

Je kijgt nog steeds een I-94 bij entry, alleen digitaal in plaats van op papier. https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/history-search
The quality of the answers is always a direct result of the quality of the question
Gast

Bericht door Gast »

Ja, dat zeg ik net in mijn post: via API (Advanced Passenger Information) als je een ticket boekt moet je deze info online invullen.
goldenhills
Amerika-expert

Een visum is echt alleen het recht om toegang te vragen aan de poort, het is geen recht om het land in te mogen en ook geen verblijfsvergunning. Zo kan je visum verlopen zijn terwijl je toch legaal in het land verblijft. Je mag dan op dat visum niet opnieuw het land in.

Dit zegt het Department of State:
A U.S. visa in his/her passport gives a foreign citizen permission to apply to enter the United States. A visa by itself doesn’t authorize entry to the U.S.
Please be aware, a visa does not guarantee entry to the United States. Additionally, the visa expiration date shown on your visa does not reflect how long you are authorized to stay within the United States. Entry and the length of authorized stay within the United States are determined by the Customs and Border Protection (CBP) Officer at the port-of-entry each time you travel.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer