Mijn situatie is als volgt:
- Volgende week heb ik een interview met het consulaat voor mijn J-1 Visa.
- Ik heb aangegeven dat ik van augustus - januari in de USA wil blijven in mijn applications.
- Ik krijg studiefinanciering, maar heb het op papier NIET nodig om mijn verblijf te financieren.
- Ik ga een exchange semester tegemoet, met optie tot stage van nog een semester lang.
Ik wil kosten wat het kost geen 2-year-rule tegemoet komen, aangezien ik gewoon niet mijn kansen wil limiteren op de plaatsen waar ik stage doe of studeer. Toevallig zal dit Manhattan worden. Ik heb gelezen in forums dat studiefinanciering een reden KAN zijn om een 2-year-rule te krijgen, maar aangezien ik studiefinanciering niet had hoeven aangeven als 'fund' om mijn verblijf te financieren, zie ik dit gewoon als een onnodige valkuil voor mijn toekomstige carriere in wie weet NYC. Ik snap dat Nederland makkelijk een Waiver uitgeeft, maar ik wil zelf eigenlijk kosten en tijd besparen voor wat niet voor mij hoeft te gelden. Als ik beslis om stage te doen, zal ik waarschijnlijkmijn visa moeten verlengen. Ik zal echter tegen die tijd geen studiefinanciering meer krijgen. Mijn exchange valt niet onder andere redenen voor een 2-year-rule.
Plannen:
- Ik wacht momenteel op een foto van een visa van mijn mede-student die ook naar NYC zal gaan voor één semester, zodat ik kan zien of de regel voor haar geldt.
- Ik wil mijn International Coordinator in NYC mailen of er een legale weg is om die 2-year-rule zeker te omzeilen. Tevens mijn studiefinanciering niet meer noemen als fund voor mijn stay.
Vraag: Kan iemand mij een adviserende mening geven over mijn situatie, zodat ik niet mijn kansen hoef te limiteren in NYC?
Mijn intenties zijn puur, en wil zeker niet illegaal te werk gaan.
Vriendelijkste groeten,
Amerika-newbie