Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Traineeship visum (J1): 2 year rule??

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Anouk123
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 2

Traineeship visum (J1): 2 year rule??

Bericht door Anouk123 »

Hoi Allemaal,

Ik wil heel graag weten hoe het zit met het J1 visum voor traineeship (dus langer dan een jaar geleden afgestudeerd > practical career training) en de 2-year-rule? Ik heb bij divsere Nederlandse bedrijven informatie opgevraagd en ik krijg steeds een ander antwoord.. Kilroy zegt bijv. twee jaar niet werken + 2 jaar geen traineeship meer, terwijl VisaVersa zegt dat geldt alleen voor het traineeship en niet voor werken, we hebben laatst nog een H-1B visum voor iemand aangevraagd die een traineeship had gevolgd. Beide hadden overigens ook niet meer informatie over het aanvragen van een waiver, kan iemand me daar meer over vertellen?

Alvast bedankt :)
SemJes
Amerika-expert

Re: Traineeship visum (J1): 2 year rule??

Bericht door SemJes »

Hey Anouk,

Ik had gisteren gereageerd op je berichtje, maar kan het nu niet meer terugvinden, dus weet niet zeker of je het hebt ontvangen. Hier nog maar een keer een korte samenvatting. De 2 year home residency requirement hoeft je niet perse opgelegd te krijgen, de laatste tijd zien we op het forum ook steeds vaker mensen die deze regel niet krijgen. Als je de regel wel opgelegd krijgt mag je niet zomaar overschakelen van J1 naar H1B, je hebt dan eerst een waiver nodig. Je mag overigens wel als toerist op bezoek komen natuurlijk. De waiver is erg gemakkelijk aan te vragen. Als je op internet zoekt zal er al genoeg informatie te vinden zijn, zie bijvoorbeeld het stappenplan hier http://www.yale.edu/oiss/immigration/co ... aiver.html. Het voordeel is dan ook nog eens dat Nederland erg gemakkelijk, snel en efficiënt de "no objection statement" afgeeft. Dit is iets waar personen uit andere landen vaak lang op moeten wachten. Al met al duurt de aanvraag een paar weken en kost geloof ik $215.
Allemaal dus niet iets om je druk over te maken! Heel veel succes met je stage, en veel plezier in NYC!
Anouk123
Amerika-newbie

Bericht door Anouk123 »

Bedankt voor je informatie! Ik had je berichtje inderdaad niet gekregen. Fijn om te weten dat het allemaal wel meevalt met zo'n waiver. Wat ik wel nog wil vragen: wat ik krijg opgelegd met het J1 traineeship visum is geen 2 year home residency requirement, maar een "two-year hiatus requirement". Deze informatie kan ik erover vinden:

The Department of State’s two-year hiatus requirement for J-1 Intern/Trainee visa participants is different from individual countries’ 212(e) two-year home residency requirement. Participants who are exempt from the Department of State’s two-year hiatus requirement may not be exempt from their country’s 212E two-year hiatus requirement and vice versa.

Weet je hier iets van, wat het verschil is? En of dit iets anders inhoudt?
Minnim
Amerikafan

Bericht door Minnim »

Ik vind dit:
"What is the Two-Year Repeat Participation Bar?

All Exchange Visitors who come to the United States in the "Research Scholar" or "Professor" categories are also subject to the two-year repeat participation bar. The effect of this regulation is that Exchange Visitors who have completed their stays in the United States in either the "Research Scholar" or "Professor" category are not eligible to apply for a stay in the United States in either the "Research Scholar" or "Professor" category for two whole years. This regulation applies ONLY to these two J-1 categories and has no effect on eligibility for any other visa category or status. For example, it does not apply to Exchange Visitors in the "Short-Term Scholar" and "Student" categories. This regulation is not indicated on the visa stamp or DS-2019 form and is not the same as the two-year home residency requirement. Finally, this requirement cannot be waived."
https://internationalaffairs.uchicago.edu/twoyearreq

Maar dat gaat specifiek over de "Research Scholar" en "Professor" vorm van J1.

En ik vind dit: http://blog.htp-usa.com/2011/08/03/the- ... ar-rule-2/, maar ik weet niet hoe betrouwbaar dat is.
Ik kan er weinig informatie over vinden. Je zou denk ik het beste een Amerikaanse immigratie advocaat om hulp kunnen vragen. Deze plek heeft mij goed geholpen: http://www.permanlaw.com/ Die weten er toch meer van dan Nederlandse bedrijven. Op basis van googlen denk ik dat het alleen gaat over dat je niet weer een traineeship mag doen, en dat je dus op zich wel een H1B mag aanvragen. Maar dat is echt op basis van heel weinig informatie en waarschijnlijk niet volledig betrouwbare informatie. Dus een expert om hulp vragen is de enige manier om zekerheid te krijgen. Succes!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Naar ik het heb begrepen gaat het - indien we over een werkvergunning praten - om de 2 year Home Res. Rule. Waar je een waiver voor kunt krijgen van de Ned. overheid.
De regel dat je na een J-1 visum twee jaar moet wachten voor een nieuw visum uitgereikt kan worden, geldt alleen voor een nieuw J-1 visum naar ik heb begrepen.
Dit om te voorkomen dat mensen op J-1 aan het werk gaan en blijven door verlenging(en).
Voor het aanvragen van een H-1B visum zou de J-1 geen beletsel hoeven zijn.
Ik heb overigens een zwaar hoofd in de mogelijkheden voor een H-1B visum, met al wat ik over deze werkvergunning weet (door ervaring). Maar: nooit geschoten, altijd mis, dus proberen !
SemJes
Amerika-expert

Bericht door SemJes »

Klopt wat hierboven geschreven is, alleen van belang bij het aanvragen van een nieuw J-1 visum (maar geldt niet voor een verlenging, enkel voor een nieuwe aanvraag) in dezelfde J-1 categorie. Heb je met een H-1B aanvraag dus niets mee te maken.
Anouk123
Amerika-newbie

Bericht door Anouk123 »

Bedankt voor alle informatie! :thumbup: Ik ga voor de zekerheid toch nog even contact met Permanlaw om wat vragen te stellen. Maar als ik jullie dus goed begrijp geldt die 2-year-rule, m.b.t. J1 visum traineeship, alleen op nogmaals verlenging door middel van J1. Ik hoop het! Zodra ik het visum/nieuwe informatie heb zal ik het hier ook nog even posten! :)
Minnim
Amerikafan

Bericht door Minnim »

Succes, en fijn als je inderdaad je bevindingen nog komt delen! :-)
E-AMS-NYC
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door E-AMS-NYC »

Hey! Hoe is het uiteindelijk gegaan? Ik ben benieuwd, aangezien ik nu zelf naar NYC ga voor een exchange semester + stage op J-1. Ik hoop eigenlijk mijn best te doen in beide periode om een werkgever te verkrijgen. :thumbup: Goed om te horen dat in NL een waiver gemakkelijk wordt uitgegeven, mocht ik dit nodig hebben.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer