Esta of Visa? Geboren in Iran

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
persian89
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2017, 17:31
Aantal x V.S. bezocht: 0

Esta of Visa? Geboren in Iran

Bericht door persian89 »

Beste Mensen, ik kan dus nergens een goed antwoord vinden op mijn vraag. Ik vind alleen oude topics hierover.

Ik ben zelf oorspronkelijk geboren in Iran maar ik ben daar ooit in 2004 heen geweest. Ik heb al 20 jaar een Nederlands paspoort kom ik dan nog in aanmerking voor een ESTA? Of moet ik echt een Visa aanvraag doen?
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Esta of Visa? Geboren in Iran

Bericht door bedeve »

@Persian89 ; de scheidingsdatum is 1 maart 2011 ;
Heb je een paspoort die hoort bij de "Esta landen " en je bent voor die datum in Iran geweest ; Esta is OK
Heb je een paspoort buiten de Esta groep of / en ben je na vanaf 1 maart 2011 in Iran geweest : Visum aanvragen
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
persian89
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 feb 2017, 17:31
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Esta of Visa? Geboren in Iran

Bericht door persian89 »

Maar ik zag dus dat er ook iets staat over dubbele nationaliteit? Geldt dat ook? Want ook al heb ik geen Iraanse paspoort op dit moment, kan ik er wel een krijgen. Voor Iran blijf ik een Iraanse citizen, dus als ze zien dat ik in Teheran ben geboren heb ik dus automatisch dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Esta of Visa? Geboren in Iran

Bericht door Galapogos »

Voor zover ik weet kun je inderdaad geen afstand doen van de Iraanse nationaliteit omdat Iran dat niet toestaat. En ondanks dat je nu dus geen Iraans paspoort hebt, beschik je wel over de Iraanse nationaliteit. Voor zover ik me er in heb verdiept (maar ik ben geen expert) moet je om te voldoen aan de Amerikaanse wetgeving dus inderdaad een visum aanvragen en is inreizen met een ESTA niet toegestaan. Erg vervelend, en het voelt vermoedelijk ook heel oneerlijk. Maar dat is helaas hoe de Amerikaanse wetgeving momenteel in elkaar steekt.

Overigens hoeft het aanvragen van een toeristenvisum niet direct een probleem te zijn. Ik heb dat vorig jaar ook moeten doen. Niet vanwege een Iraanse nationaliteit, maar puur omdat ik twee jaar geleden op vakantie ben geweest in Iran. Mijn visumaanvraag verliep erg soepel. En ik heb zowel hier op dit forum als ook op plekken buiten dit forum vooral succesverhalen gehoord, zowel van Nederlanders met (ook) een Iraanse nationaliteit als van Nederlanders die in Iran op vakantie zijn geweest. Neemt overigens niet weg dat ik zo'n visumaanvraag serieus zou aanpakken en er niet te licht over zou denken.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Esta of Visa? Geboren in Iran

Bericht door Old Faithful »

Knipsel.JPG
Bron: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/applicati ... ution=e2s1

Ik weet niet of het feit dat je geboren bent in Iran leidt tot een afwijzing. Ik weet al helemaal niet wat voor maatregel Trump binnenkort nog uit de hoge hoed tovert.

Ik wens je veel succes.
Groet,

Old Faithful
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Esta of Visa? Geboren in Iran

Bericht door mtl »

Ik denk dat je sowieso apart genomen wordt zodra ze zien dat je in Iran geboren bent.
Anna92
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 24 mei 2018, 15:15
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Esta of Visa? Geboren in Iran

Bericht door Anna92 »

Wat is hier gebeurd? ESTA of VISA. Ik zit met hetzelfde probleem
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Esta of Visa? Geboren in Iran

Bericht door Dutchess »

De topic starter is sinds 02 aug 2017 niet meer op het forum geweest, dus ik weet niet of die nog meeleest. Misschien helpt een privébericht in dit geval.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer