Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Afstuderen in Nederland daarna Highschool diploma behalen?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
esteffann
Amerika-newbie

Afstuderen in Nederland daarna Highschool diploma behalen?

Bericht door esteffann »

Ik weet niet precies hoe ik het moet stellen maar het gaat alsvolgt,
Ik ben nu 16 jaar en zit op 4 HAVO. Naar alle waarschijnlijkheid zal ik in 2008 mijn HAVO-diploma halen. Dan ben ik bijna, op 2 maanden na, 18.
Graag zou ik, omdat ik later wil gaan werken en wonen in de VS, op Highschool mijn diploma halen. (het lijkt me namelijk SUPER als dit zou kunnen). Om het zekere voor het onzekere te nemen, heb ik besloten om éérst 't HAVO-diploma te behalen en daarna pas het te proberen op Highschool.

Mijn vraag is hiermee: Kan ik na het behalen van mijn HAVO-diploma, mijn diploma behalen op Highschool in de VS? Dan moet ik toch ook een visum hebben, ofniet? Zou ik zo'n aanvragen kunnen regelen in 1 jaar?

Thanks in advance!
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Je moet onder de 18 zijn geloof ik. Check de leeftijdsgrens.

Mijn vrouw deed na de mavo een laatste jaar highschool en mocht met dat naar het hbo!
Timmo
Amerika-ontdekker

Bericht door Timmo »

Waarom niet in de VS studeren aan een college? Als je zo graag hier wilt werken, kun je beter aan een college studeren. Ik denk highschool leuk is voor de ervaring, maar een college degree je mogelijkheden geeft op de arbeidsmarkt :)
esteffann
Amerika-newbie

Bericht door esteffann »

Timmo schreef:Waarom niet in de VS studeren aan een college? Als je zo graag hier wilt werken, kun je beter aan een college studeren. Ik denk highschool leuk is voor de ervaring, maar een college degree je mogelijkheden geeft op de arbeidsmarkt :)
Bedankt voor je reactie!

Ik heb daar dan wel een vraag over:
Is er op een college meer keuze dan een HBO opleiding? Daar zou ik wel meer over willen weten. Is de aansluiting dan wel nog OK? Want ik denk niet dat HAVO zich voorbereid op een college opleiding in de VS maar voor een HBO opleiding in NL.
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Ik raad je aan om wat websites te bekijken van de verschillende colleges.
Als voorbeeld MSU: http://www.msu.edu/academics_research/index.html
MSU is een college, maar in mijn beleving zou ik het een universiteit noemen. Dit omdat ze ook graduate programs hebben.
Je kunt ook eerst een Community College gaan doen.
Zelf heb ik sinds enige tijd interesse om dezelfde weg te bewandelen ongeveer als Timmo doet. Hoewel ik naar LCC, http://www.lcc.edu/ wil. Dit omdat ik de omgeving van Lansing al ken en een hoop mensen daar ook ken. Connecties zijn altijd super handig.
Ook een tip om op het blog van Timmo te lezen: http://usa.tripham.nl

Kort samengevat is een Community College een stuk goedkoper dan een groter college of universiteit. Dit terwijl de kwaliteit van het onderwijs heus niet onderdoet. Het is vooral ook prestige om naar een universiteit van naam te willen.

Bedenk trouwens wel dat het flink wat zal kosten. Als je in Amerika naar school gaat hebben we het niet over de IB groep en je eigen bijdrage van 1500 euro ofzo.
Naast een out of state tuition van ongeveer 8000 dollar per jaar moet je ook nog leven ;-). Uiteraard verschillen deze kosten per locatie, per geval, per situatie. Is ook nog niet erg belangrijk op dit moment. Aangezien je geen idee hebt wat jij kunt verwachten in Amerika.

Inholland heeft ook een waslijst aan dingen die je kunt studeren hoor. Toch kun je het Nederlandse onderwijs echt niet vergelijken met het Amerikaanse systeem. Er zijn grote verschillen en het hangt per persoon af welk systeem jou het best bevalt.

Er is ook helemaal niets mis met highschool. Ik heb zelf een jaar highschool gedaan in Michigan. Daardoor heb ik nu ook een highschool diploma. Van school heb ik daar weinig opgestoken, maar het is vooral de ervaring die voor mij erg telt. Daarnaast helpt het om toegelaten te worden op een Amerikaanse universiteit heb ik ondervonden. Zelfs al heb ik maar een paar vakken gedaan en staat het totaal niet in verhouding met de 4 jaar die je normaal doet over highschool. Toen ik informatie vroeg bij http://www.webster.nl in Leiden hoorde ik dat dat positief zou zijn voor mijn application.
Het zegt ze toch meer dan je Nederlandse HAVO diploma.

Ik was zelf 17 en zat al op het MBO toen. Maar kijk eens bij organisaties als http://www.travelactive.nl . Die zijn erg goed op de hoogte van de procedures. Die kunnen je ook vertellen of er voor jou nog een mogelijkheid is om highschool te doen.
- Mike
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik dacht dat je geen diploma kon behalen van de high school door er 1 of 2 jaar te studeren. Het is namelijk zo dat zij, om in aanmerking te komen voor een diploma, een aantal credits moet behaald hebben.
Bijvoorbeeld 20 credits voor Engels, 15 voor math, science en social studies, 10 voor Arts en World languages, enz. Dat haal je dus niet op één jaar.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Timmo
Amerika-ontdekker

Bericht door Timmo »

Als je aan een college wilt studeren, ik heb een reeks van blogpost die misschien van pas komen:
http://usa.tripham.nl/category/studie-in-vs/

Ik moet de reeks nog afmaken, maar het geeft je alvast een idee wat je kunt verwachten.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Michigan schreef: MSU is een college, maar in mijn beleving zou ik het een universiteit noemen. Dit omdat ze ook graduate programs hebben.
Deze snap ik niet, het is Michigan State University, dus een universiteit. Met "college" wordt hier al het voortgezet onderwijs na high school bedoeld, van een Community College tot Harvard University. Daar zit een wereld van verschil in niveau tussen, het is gewoon een verzamelterm.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Petra/VS schreef:
Michigan schreef: MSU is een college, maar in mijn beleving zou ik het een universiteit noemen. Dit omdat ze ook graduate programs hebben.
Deze snap ik niet, het is Michigan State University, dus een universiteit. Met "college" wordt hier al het voortgezet onderwijs na high school bedoeld, van een Community College tot Harvard University. Daar zit een wereld van verschil in niveau tussen, het is gewoon een verzamelterm.
Tja dat is dus het verwarrende... want van iedereen die ik ken gaat niemand naar "university". Ze gaan naar college of naar MSU of naar State. Maar nooit naar University. Zoals je zegt, een verzamelterm.
En vandaar dat ik het zelf dus ook door elkaar haal ;-).
- Mike
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Ik doe nu aan een community college een 2 jarige opleiding. Deze heet "associate of arts", maar je hebt ook "associate of science". Deze opleiding is erop gericht dat je in 2 jaar een soort vakkenpakket doet van algemene vakken, zodat je na die 2 jaar kunt doorstromen naar een universiteit of een ander college waar je dan een major kunt kiezen. In de arts kant zitten meer vakken die met talen en humanities te maken hebben, in de science kant zitten meer exacte vakken.

Ik doe deze opleiding in iets meer tijd, omdat ik "maar" 12 credit hours per semester neem. Ik heb er namelijk ook nog een gezin en huishouden naast. 12 Credit hours is het minimale vereiste om je studentenvisum (F-1) aan te vragen. Mijn college is trouwens niet zo duur als Michigan aangaf. Ik betaal ongeveer $4000 per jaar aan tuition en dan komen daar nog de boeken bij (ongeveer $400 per semester, dus $800 per jaar). Het hangt er natuurlijk ook vanaf of je op de campus woont, want dat is duurder. Je mag tijdens je studie niet werken als je een F-1 hebt, of alleen op de campus (en die baantjes zijn vaak schaars en betalen niet veel (hier tussen $6-$10 per uur)) voor 20 uur per week. Het is dus zaak om hard te sparen, je ouders lief aan te kijken of een suikeroom te zoeken...

Succes in elk geval!
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205";
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

kastelke schreef:Ik dacht dat je geen diploma kon behalen van de high school door er 1 of 2 jaar te studeren. Het is namelijk zo dat zij, om in aanmerking te komen voor een diploma, een aantal credits moet behaald hebben.
Bijvoorbeeld 20 credits voor Engels, 15 voor math, science en social studies, 10 voor Arts en World languages, enz. Dat haal je dus niet op één jaar.
Dat verschilt per school. Grand Ledge HS waar ik naar toe ging vond het wat zielig om de exchange students af te schepen met een certificaatje. Dus krijgen ze daar allemaal hetzelfde diploma als de Amerikaanse studenten. Je moet dan wel minimaal US History, US Government en Speech 1 hebben gedaan. Gelukkig kijkt een college niet alleen naar je diploma, maar vooral naar je cijferlijst (transcript).
Toch volgens de admissions officer van Webster University in Leiden kan het toch betekenis hebben. Ze weten iig dat je de taal machtig bent, affiniteit hebt met het Amerikaanse onderwijs systeem en ze kunnen kijken of je er met de pet naar hebt gegooid of dat je het wel serieus aanpakte.
Natuurlijk was mijn GPA oneerlijk hoog, omdat ik alleen de simpele vakken deed ;-). Helaas geen 4.0 .

Ik heb gespiekt in het weblog van Timmo, die heeft vrij hoge bedragen. Als ik bijvoorbeeld kijk naar Lansing Community College, die hebben een raming van 4000 tuition per jaar en nog wat extra kosten voor het leven. Dan kom je ook nooit op de 20000 uit van timmo. Zoals gebleken zitten er wel flinke verschillen in de omgeving en colleges.
LCC raamt op 1000 dollar voor boeken, maar vrienden van mij die ook werkelijk daar zitten hebben het ook over ongeveer 500 dollar. Dat scheelt toch weer.

Het is vooral het niet mogen werken dat mij op dit moment tegen houd. Met mijn uitbundige levensstijl in het weekend kan ik dat nooit bij elkaar sparen ;-). Webster University is heel aantrekkelijk omdat het in Nederland is. Maar die tuition is ook vrij hoog en de kans om daar binnen te komen is vrij klein. Het is een kleine campus en er is veel animo.
Aangezien ik toch niets heb hier waar ik om moet denken kan ik net zo goed een gooi doen naar studeren in Amerika zelf.
- Mike
Ilsepils
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Ilsepils »

Michigan schreef:
kastelke schreef:Ik dacht dat je geen diploma kon behalen van de high school door er 1 of 2 jaar te studeren. Het is namelijk zo dat zij, om in aanmerking te komen voor een diploma, een aantal credits moet behaald hebben.
Dat verschilt per school. Grand Ledge HS waar ik naar toe ging vond het wat zielig om de exchange students af te schepen met een certificaatje. Dus krijgen ze daar allemaal hetzelfde diploma als de Amerikaanse studenten. Je moet dan wel minimaal US History, US Government en Speech 1 hebben gedaan.
Ik heb dus ook high school gedaan en wel alleen een certificate of attendance gekregen, ondanks het feit dat ik de verplichte vakken volgde. En overigens wel de 'zwaardere' vakken gevolgd, waardoor ik ook echt flink wat huiswerk had en dergelijke. Ik had in NL m'n Havo al af en er iedereen vertelde me toen dat High School een makkie zou worden omdat het nivo zoveel lager lag. Nou, dat heb ik dus anders ervaren haha, maar het scheelt natuurlijk enorm wat voor vakken je had. Ik had als GPA op t einde trouwens een 3.96, best iets op trots op te zijn toch? :lol:
Afbeelding
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Zo zie je maar, verschilt per school. Ik heb gewoon geluk gehad 8) .
Mijn GPA was overigens slechts 3.6 want ik was meer bezig met vrienden maken dan met huiswerk maken :(
- Mike
Ilsepils
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Ilsepils »

Michigan schreef:Zo zie je maar, verschilt per school. Ik heb gewoon geluk gehad 8) .
Mijn GPA was overigens slechts 3.6 want ik was meer bezig met vrienden maken dan met huiswerk maken :(
Haha slechts 3.6 :lol: Ik weet niet hoe t met jou zit, maar ik wou dat ik dat soort cijfers op mn nederlandse scholen ook had. Daar had ik ook wel wat 8en op mn eindlijst, maar echt geen 9's en 10'en hoor, klinkt toch anders :lol:
Afbeelding
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

Ik heb 10 maanden op een college gezeten. Niet om te studeren maar als basis voor mijn stage.
Dit college is gratis(nou ja gratis). Je werkt op de campus voor room en board en in de zomer voor je tuition,of gewoon betalen en niet op campus werken.
Het is een christelijk college en vergt wat aanpassingen voor de nuchtere Nederlander.

Het heet het college of the ozarks.
Als iemand echt geinteresseert is wil ik wel proberen je te helpen. Een opstapje is nooit weg.
Michigan
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Michigan »

Ilsepils schreef: Haha slechts 3.6 :lol: Ik weet niet hoe t met jou zit, maar ik wou dat ik dat soort cijfers op mn nederlandse scholen ook had. Daar had ik ook wel wat 8en op mn eindlijst, maar echt geen 9's en 10'en hoor, klinkt toch anders :lol:
Klopt, maar ik deed ook altijd Extra Credit. Anders kun je natuurlijk nooit constant tienen halen.
- Mike
Lewisweathers89
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Lewisweathers89 »

Ik ga er ook studeren, ik begin op een highschool. Ik heb het voordeel dat mijn pa er leraar is :D maar aan de leeftijd zit inderdaad een grens. Ik ben bijna 18, en er waren ook wat probleempjes met mijn leeftijd, maar dat heeft mijn vader geregeld.

Verder, als je hier havo-diploma hebt, is het absoluut niet nodig om daar ook je Highschool diploma te halen. Als je van plan bent om college te gaan doen, laten ze je toe met Havo. Het is natuurlijk wel een leuke ervaring, zo'n jaartje highschool :wink:
esteffann
Amerika-newbie

Bericht door esteffann »

Lewisweathers89 schreef:Het is natuurlijk wel een leuke ervaring, zo'n jaartje highschool :wink:
Ja, daar heb je gelijk in! Daarom denk ik ook om een jaar High School te volgen, en dan eens te kijken of het me bevalt en of ik geen grote problemen tegen kom. Ik moet hier nog eens goed over na gaan denken!
UStudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door UStudy »

Misschien is het ook interessant voor je om te kijken naar een high school met een post-graduate programma. Dat is een jaar speciaal voor mensen die al een high school diploma hebben, maar zich breed willen orienteren en voorbereiden op college. Je hebt dan alle keuzevrijheid qua te volgen vakken. Ook kun je dat jaar gebruiken om je te orienteren op interessante colleges voor vervolgsdtudie en je voorbereiden op toelatingstesten als de SAT, ACT en TOEFL. Niet alle high schools bieden echter zo'n postgraduate program aan. Stuur me anders even een prive bericht dan kan ik je wellicht verder helpen met zoeken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer