Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Informatie visums en benodigheden

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Piebee
Amerika-newbie

Informatie visums en benodigheden

Bericht door Piebee »

Hallo allemaal,

Mijn verloofde woont in Amerika en ik wil samen met mijn zoon naar hem verhuizen.

Wij wilden eerst hier trouwen en dan de spousal visa aanvragen. Maar wij zagen dat de gemiddelde wachttijd ergens tussen 18-24 maanden ligt. Dit vinden wij veel te lang.

Nu zagen wij dat de K1 rond de 8 maanden ligt, dus ik denk dat we daarvoor gaan. Ik ben op de hoogte dat ik dan niet meteen een green card heb dus ik kan dan niet werken of reizen.

Heeft iemand ervaring met de K1? Hoe verloopt het interview en wat moet je precies "bewijzen"?

Hoe gaat de medical precies? Ik zag dat er wel wat vaccinaties nodig zijn, weet iemand welke precies? En kan ik daar nu al mee beginnen zonder een lijst van vaccinaties te hebben en zonder dat de visumaanvraag in behandeling is?

Ook zag ik dat we een doktersbrief moeten hebben waarin staat omschreven wat voor problemen je hebt en of je medicatie gebruikt. Wat moet er allemaal in zo'n brief staan? Is wel handig om dit te vertellen aan mijn huisarts. En waar kan ik dit laten vertalen?

Welke officiële documenten heb ik nodig om daar te trouwen en waar kan ik al die stempels precies halen?

Als ik aan de gemeente laat weten dat wij verhuizen, geven zij dat dan automatisch door aan alle instanties of moet ik dit zelf doen? En hoe zit dit eigenlijk later met je AOW? Krijg je die nog als je in het buitenland woont?

Zijn er verder nog dingen waaraan we moeten denken?

Ontzettend bedankt voor jullie hulp alvast :mrgreen:
Yareth
Amerika-ontdekker

Re: Informatie visums en benodigheden

Bericht door Yareth »

Ha Piebee,

Je hebt heel wat vragen zo te zien. Ik zal mijn ervaringen delen (ik zit momenteel in het green card proces in de VS, via een K1 visum).
Ten eerste de keuze voor K1 (verloofde visum) en CR1 (huwelijks visum). Hoewel ik heb gekozen voor K1, zou ik deze keuze absoluut veranderen als ik daar de kans toe had. Hoewel de CR1 langer duurt is deze veel goedkoper, veel makkelijker en veel comfortabeler dan de K1 keuze. Ook is de duur van het proces relatief - met de CR1 heb je gelijk alle rechten als je de VS betreedt en loopt de timer voor eventuele naturalisatie meteen. Bij K1 is dat niet het geval en ben je uiteindelijk dus langer bezig met het gehele proces.
Het K1 visum is heel beperkt, zo mag je in veel staten niet autorijden (of het is erg lastig) en het openbaar vervoer is hier (buiten enkele grote steden) slecht. In Florida kan ik letterlijk niet eens naar de Aldi lopen aan de overkant van de straat zonder voor mijn leven te vrezen.
Ook is een K1/K2 voor kinderen moeilijker dan om ze mee te nemen op een CR1, tenzij je kind tussen 18-21 jaar is, dan is K2 beter (disclaimer, ik heb geen kinderen).

Het is aangeraden om kampioen te worden in de formulieren, deze zeer goed te bestuderen en helemaal uit te pluizen samen met je verloofd voordat je aan het proces begint. Op www.uscis.gov vind je alle officiële informatie (K1 begint bij het formulier I-129F en CR1 bij formulier I-130). Ook is www.visajourney.com een bruikbare bron. Elk detail telt - ik heb op een formulier voor mijn Adjustment of Status één vakje verkeerd aangekruist en liep gelijk twee maanden vertraging op.

Dan nu je specifieke vragen:

-Hoe verloopt het interview en wat moet je bewijzen?
Ik ga er vanuit dat je het interview bij de ambassade bedoelt. Dit is appeltje-eitje en is een beetje de 'kers op de taart' na al je papierwerk. Je bent ongeveer een dagdeel kwijt in de ambassade, maar het komt neer op een interview van 5-10 minuten met simpele vragen over je relatie tot je verloofde. Het meeste bewijs lever je van tevoren met papierwerk aan. Je moet bewijzen dat je relatie echt is en geen fraude om een green card te ontvangen. Ook moet je bewijzen dat je betrouwbaar bent en geen crimineel, dat je jezelf financieel kunt onderhouden (en dat je verloofde je daar bij helpt), dat je een Nederlands staatsburger bent etcetera etcetera.

-Hoe gaat de medical precies? Ik zag dat er vaccinaties nodig zijn, weet iemand welke precies? En kan ik daar nu al mee beginnen zonder een lijst van vaccinaties te hebben en zonder dat de visumaanvraag in behandeling is?

De medical duurt ongeveer een uur en checkt je papierwerk & vaccinaties en er is een bloedonderzoek, ogen, lymfeklierenonderzoek, een rontgenfoto van je longen, balanstestjes. Het valt reuze mee. Als er vaccinaties missen kan je die ter plekke krijgen. De vaccinaties die je moet hebben zijn te vinden op uscis.gov (zoek op vaccination requirements). Het is goedkoper om de vaccinaties zelf van tevoren te doen. Je kan daar dus nu al mee beginnen.

-Ook zag ik dat we een doktersbrief....etc
Niet voor het visum, wellicht wel voor de medical - ik heb zelf mijn huisartsenpraktijk gebeld en die konden voor mij de relevante historie uitdraaien. Vertalingen kunnen online via vertaalservices (google).

-Welke officiële documenten heb ik nodig om daar te trouwen en waar kan ik al die stempels dan precies halen?
Om te kunnen trouwen in de Verenigde Staten heb je nodig: Je paspoort.
Dat was het. Je mag zelfs als toerist in de VS trouwen (maar daarna moet je wel weer terug naar nederland als je geen K1 visum hebt!).
Je hebt veeeeeel meer documenten nodig om naar de VS te gaan en dan te trouwen en dan te mogen blijven als green card houder. Zie daarvoor de instructies op uscis.gov en visajourney.com .

-Als ik aan de gemeente laat weten dat wij verhuizen ..etc
Je kan je uitschrijven bij de gemeente en dan laat je weten dat je emigreert. Zij geven dat inderdaad door aan andere overheidsinstanties. Je AOW wordt dan gewoon uitbetaald op je nieuwe adres/rekening (als je er recht op hebt). Ik heb zelf echter geen ervaring met AOW.

-Zijn er verder nog dingen waaraan we moeten denken?

Ja:
Hou er rekening mee dat dit een lang, ingewikkeld en af en toe zeer frustrerend proces is. Als je omstandigheden redelijk standaard zijn (geen criminele geschiedenis bijvoorbeeld) is het goed mogelijk om dit zelfstandig te doen, mits je er veel tijd in stopt en je de Engelse taal goed vaardig bent (ik ben docent Engels en heb alsnog af en toe veel moeite met hoe USCIS dingen opschrijft). Mocht je hulp willen, dan kan een immigration lawyer je helpen. Wees hierbij echter zeer kritisch: veel lawyers zien dollartekens en boeit het geen ene moer of je aanvraag succesvol is. Doe daarom goed onderzoek voordat je er eentje kiest.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

Piebee schreef:
06 mar 2025, 18:17
Zijn er verder nog dingen waaraan we moeten denken?
Toestemming van de vader van je zoon om hem permanent mee te nemen naar het buitenland.
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Nagini »

Veel van je vragen zijn al goed beantwoord, dus hier eentje die nog niet beantwoord was. Zodra je geen belasting meer betaald in Nederland bouw je geen AOW meer op. Je kunt nog wel al opgebouwde AOW krijgen omdat Nederland een verdrag heeft met de VS. Per jaar dat je in het buitenland woont wordt je 2% gekort. Voor het eerste jaar dat je in het buitenland woont kun je je eventueel nog bijbetalen, maar dat is nogal duur.

Meer informatie vind je hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -of-werken
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Bijbetalen voor de AOW kan max. 10 jaar, maar moet je regelen binnen 1 jaar na uitschrijving. Wat je daarvoor betaalt is inkomensafhankelijk, als je in de VS weinig tot geen inkomen hebt kan het zeker wel rendabel zijn om dat te doen. Ik heb jaren rond de €500 per jaar betaald om nu 20% meer opbouw te hebben. Mijn man heeft nooit doorbetaald, met zijn inkomen veel te duur.
Terug in Texas!
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

hemmie schreef:
07 mar 2025, 13:46
...Wat je daarvoor betaalt is inkomensafhankelijk, als je in de VS weinig tot geen inkomen hebt kan het zeker wel rendabel zijn om dat te doen.
17.9% van je inkomen, met een minimumpremie van E 566 en max EUR 5.664. Als je inkomen meer dan E 38.441 is, dan zit je aan het maximum.

De AOW-gerechtigde leeftijd is nu 67 jaar. Je betaalt de premie om 2% korting op je AOW-uitkering (voor 2025: alleenstaand (as): 1580.92 per maand; samenwonend (sw): 1081.50 per maand) te voorkomen. 2% daarvan is (as:) 31.61 / (sw:) 21.63 per maand, dus (as:) 379.42 / (sw:) 259.56 per jaar.

https://www.svb.nl/nl/vv/kosten-vrijwil ... -nederland

Voor veel mensen zal het beter uitpakken om een beleggingsrekening te openen en die premie zelf te investeren. De moeite waard om even na te rekenen voor je eigen situatie.
Piebee
Amerika-newbie

Bericht door Piebee »

Wat een fijne reacties! Ik denk dat ik hier veel mee kan!

De reden dat we een K1 willen aanvragen in plaats van CR1 is puur omdat we gewoon sneller bij elkaar willen zijn. Wij zijn al jaren samen maar konden dit nooit waarmaken ook mede dankzij mijn ex die dwars lag (terwijl hij geen contact heeft met mijn zoon). Nu heb ik vervangende toestemming van de rechter om te verhuizen met mijn zoon. Weet iemand of ik deze toestemming ook moet vertalen of een stempel erop moet laten zetten? Moet deze mee gestuurd worden met alle documenten voor de aanvraag van het I-129G formulier of neem ik deze mee naar het interview?

Ik wil nu al graag beginnen aan de vaccinaties die nodig zijn. Kan iemand mij vertellen welke vaccinatie nodig is voor Varicella? Is dat het waterpokken vaccin, of gordelroos? Of zelfs beide?
Yareth
Amerika-ontdekker

Bericht door Yareth »

Iedereen moet uiteindelijk zelf afwegen wat de beste route is :).

De start van het K1 proces begint bij Form I-129f. De instructies bij het formulier op www.uscis.gov geven aan wat je moet doen als je kinderen mee wilt nemen. Bijna alle officiële documenten zullen moeten worden vertaald naar het Engels door een gecertificeerd vertaler, ook al lijkt Frankfurt iets makkelijker (ik heb verhalen gehoord van Nederlandse geboorteakten die zonder vertaling werden geaccepteerd). Ik durfde de gok (geen vertalingen aanleveren) niet te wagen en heb alle Nederlandse documentatie laten vertalen.

Wat betreft vaccinaties, je hebt alle tijd. De huidige wachttijd voordat een I-129F wordt verwerkt is tussen de 6-8 maanden.

Varicella is waterpokken.
Laatst gewijzigd door markro op 08 mar 2025, 05:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd; een direct bovenstaand bericht in z'n geheel quoten is niet nodig.
Piebee
Amerika-newbie

Bericht door Piebee »

Dank je wel voor de info! Waar heb je alle documenten laten vertalen? Misschien kan ik dat ook alvast doen :D

Ah, waterpokken dus! De vaccinatie voor gordelroos is behoorlijk prijzig en moeilijk verkrijgbaar, zag ik. Moet je de waterpokken vaccin nog steeds halen als je al eerder waterpokken heb gehad?
Laatst gewijzigd door markro op 08 mar 2025, 05:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd; een direct bovenstaand bericht in z'n geheel quoten is niet nodig.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Tenzij je kunt bewijzen dat je waterpokken hebt gehad zul je gevaccineers moeten worden. Ik zelf heb als een paar duidelijke waterpokken littekens, en de arts in de VS die het medical deed vond dat voldoende bewijs. Ander zou je een bloedtest kunnen doen denk ik, maar dan is vaccinatie misschien goedkoper/makkelijker.
Terug in Texas!
Yareth
Amerika-ontdekker

Bericht door Yareth »

Piebee schreef:
08 mar 2025, 04:08
Dank je wel voor de info! Waar heb je alle documenten laten vertalen? Misschien kan ik dat ook alvast doen :D

Ah, waterpokken dus! De vaccinatie voor gordelroos is behoorlijk prijzig en moeilijk verkrijgbaar, zag ik. Moet je de waterpokken vaccin nog steeds halen als je al eerder waterpokken heb gehad?
Ik heb het bij RushTranslate gedaan maar die raad ik af, veel fouten in de vertaling die ik er zelf uit heb moeten halen.
Een vaccinatie voor gordelroos ("shingles") is niet nodig. Staat nergens aangegeven op uscis.gov https://www.uscis.gov/tools/designated- ... quirements of travel.state.gov https://travel.state.gov/content/travel ... -faqs.html .
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

Documenten vertalen naar het Engels kun je door iedereen laten doen. De meningen zijn verdeeld over of je het ook zelf mag doen, maar letterlijk ieder ander persoon dan jezelf (bijvoorbeeld: de buurjongen), die geen conflict of interest heeft, is prima. Het enige is dat die persoon moet verklaren dat die de Engelse taal voldoende machtig is. Een ondertekend briefje per vertaald document zoals dit is voldoende:
"I, [typed name], certify that I am fluent (conversant) in English and [foreign language], and that the above/attached document is an accurate translation of the document attached entitled [name of document].

Signature ___________________
[Date]
[Typed Name]
[Address]
"
De bron hiervoor is te vinden in 8 CFR 103.2(b)(3) : "Translations. Any document containing foreign language submitted to USCIS shall be accompanied by a full English language translation which the translator has certified as complete and accurate, and by the translator's certification that he or she is competent to translate from the foreign language into English."

Ik heb het zelf op deze manier gedaan (was weliswaar geen K-1), en dat is zonder mankeren geaccepteerd. Raar maar waar.
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Nagini »

Mijn waterpokken litteken was niet voldoende voor de arts, dus ik kreeg de optie om of een titer-test te doen (een bloedtest om te bepalen of je nog steeds voldoende immuun bent), of een vaccin. Ik koos voor het vaccin omdat dat goedkoper en sneller was. In de kliniek waar ik toendertijd testte zat een apotheek waar ik dat vaccin gelijk kon halen. Dat was voldoende en er was geen vertraging of iets dergelijks met de resultaten. Ik ga ervanuit dat je tijdens of direct na de medical de missende vaccins kunt laten zetten, met uitzondering van vaccins die twee prikken nodig hebben (zoals COVID). Je kunt voor het Varicella vaccin dus ook gewoon wachten op je medical.
Piebee
Amerika-newbie

Bericht door Piebee »

Willem1 schreef:
08 mar 2025, 22:05
Documenten vertalen naar het Engels kun je door iedereen laten doen. De meningen zijn verdeeld over of je het ook zelf mag doen, maar letterlijk ieder ander persoon dan jezelf (bijvoorbeeld: de buurjongen), die geen conflict of interest heeft, is prima. Het enige is dat die persoon moet verklaren dat die de Engelse taal voldoende machtig is. Een ondertekend briefje per vertaald document zoals dit is voldoende:
"I, [typed name], certify that I am fluent (conversant) in English and [foreign language], and that the above/attached document is an accurate translation of the document attached entitled [name of document].

Signature ___________________
[Date]
[Typed Name]
[Address]
"
De bron hiervoor is te vinden in 8 CFR 103.2(b)(3) : "Translations. Any document containing foreign language submitted to USCIS shall be accompanied by a full English language translation which the translator has certified as complete and accurate, and by the translator's certification that he or she is competent to translate from the foreign language into English."

Ik heb het zelf op deze manier gedaan (was weliswaar geen K-1), en dat is zonder mankeren geaccepteerd. Raar maar waar.
Dat had ik niet verwacht eigenlijk! Ok dan denk ik daar maar even mee aan de slag, ontzettend bedankt :D
Piebee
Amerika-newbie

Bericht door Piebee »

Nagini schreef:
10 mar 2025, 16:35
Mijn waterpokken litteken was niet voldoende voor de arts, dus ik kreeg de optie om of een titer-test te doen (een bloedtest om te bepalen of je nog steeds voldoende immuun bent), of een vaccin. Ik koos voor het vaccin omdat dat goedkoper en sneller was. In de kliniek waar ik toendertijd testte zat een apotheek waar ik dat vaccin gelijk kon halen. Dat was voldoende en er was geen vertraging of iets dergelijks met de resultaten. Ik ga ervanuit dat je tijdens of direct na de medical de missende vaccins kunt laten zetten, met uitzondering van vaccins die twee prikken nodig hebben (zoals COVID). Je kunt voor het Varicella vaccin dus ook gewoon wachten op je medical.
Dan lijkt mij een vaccin halen inderdaad better dan een bloedtest. Gaan we dat maar doen :lol:
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer