Ha Piebee,
Je hebt heel wat vragen zo te zien. Ik zal mijn ervaringen delen (ik zit momenteel in het green card proces in de VS, via een K1 visum).
Ten eerste de keuze voor K1 (verloofde visum) en CR1 (huwelijks visum). Hoewel ik heb gekozen voor K1, zou ik deze keuze absoluut veranderen als ik daar de kans toe had. Hoewel de CR1 langer duurt is deze veel goedkoper, veel makkelijker en veel comfortabeler dan de K1 keuze. Ook is de duur van het proces relatief - met de CR1 heb je gelijk alle rechten als je de VS betreedt en loopt de timer voor eventuele naturalisatie meteen. Bij K1 is dat niet het geval en ben je uiteindelijk dus langer bezig met het gehele proces.
Het K1 visum is heel beperkt, zo mag je in veel staten niet autorijden (of het is erg lastig) en het openbaar vervoer is hier (buiten enkele grote steden) slecht. In Florida kan ik letterlijk niet eens naar de Aldi lopen aan de overkant van de straat zonder voor mijn leven te vrezen.
Ook is een K1/K2 voor kinderen moeilijker dan om ze mee te nemen op een CR1, tenzij je kind tussen 18-21 jaar is, dan is K2 beter (disclaimer, ik heb geen kinderen).
Het is aangeraden om kampioen te worden in de formulieren, deze zeer goed te bestuderen en helemaal uit te pluizen samen met je verloofd voordat je aan het proces begint. Op
www.uscis.gov vind je alle officiële informatie (K1 begint bij het formulier I-129F en CR1 bij formulier I-130). Ook is
www.visajourney.com een bruikbare bron. Elk detail telt - ik heb op een formulier voor mijn Adjustment of Status één vakje verkeerd aangekruist en liep gelijk twee maanden vertraging op.
Dan nu je specifieke vragen:
-Hoe verloopt het interview en wat moet je bewijzen?
Ik ga er vanuit dat je het interview bij de ambassade bedoelt. Dit is appeltje-eitje en is een beetje de 'kers op de taart' na al je papierwerk. Je bent ongeveer een dagdeel kwijt in de ambassade, maar het komt neer op een interview van 5-10 minuten met simpele vragen over je relatie tot je verloofde. Het meeste bewijs lever je van tevoren met papierwerk aan. Je moet bewijzen dat je relatie echt is en geen fraude om een green card te ontvangen. Ook moet je bewijzen dat je betrouwbaar bent en geen crimineel, dat je jezelf financieel kunt onderhouden (en dat je verloofde je daar bij helpt), dat je een Nederlands staatsburger bent etcetera etcetera.
-Hoe gaat de medical precies? Ik zag dat er vaccinaties nodig zijn, weet iemand welke precies? En kan ik daar nu al mee beginnen zonder een lijst van vaccinaties te hebben en zonder dat de visumaanvraag in behandeling is?
De medical duurt ongeveer een uur en checkt je papierwerk & vaccinaties en er is een bloedonderzoek, ogen, lymfeklierenonderzoek, een rontgenfoto van je longen, balanstestjes. Het valt reuze mee. Als er vaccinaties missen kan je die ter plekke krijgen. De vaccinaties die je moet hebben zijn te vinden op uscis.gov (zoek op vaccination requirements). Het is goedkoper om de vaccinaties zelf van tevoren te doen. Je kan daar dus nu al mee beginnen.
-Ook zag ik dat we een doktersbrief....etc
Niet voor het visum, wellicht wel voor de medical - ik heb zelf mijn huisartsenpraktijk gebeld en die konden voor mij de relevante historie uitdraaien. Vertalingen kunnen online via vertaalservices (google).
-Welke officiële documenten heb ik nodig om daar te trouwen en waar kan ik al die stempels dan precies halen?
Om te kunnen trouwen in de Verenigde Staten heb je nodig: Je paspoort.
Dat was het. Je mag zelfs als toerist in de VS trouwen (
maar daarna moet je wel weer terug naar nederland als je geen K1 visum hebt!).
Je hebt veeeeeel meer documenten nodig om naar de VS te gaan en dan te trouwen
en dan te mogen blijven als green card houder. Zie daarvoor de instructies op uscis.gov en visajourney.com .
-Als ik aan de gemeente laat weten dat wij verhuizen ..etc
Je kan je uitschrijven bij de gemeente en dan laat je weten dat je emigreert. Zij geven dat inderdaad door aan andere overheidsinstanties. Je AOW wordt dan gewoon uitbetaald op je nieuwe adres/rekening (als je er recht op hebt). Ik heb zelf echter geen ervaring met AOW.
-Zijn er verder nog dingen waaraan we moeten denken?
Ja:
Hou er rekening mee dat dit een lang, ingewikkeld en af en toe zeer frustrerend proces is. Als je omstandigheden redelijk standaard zijn (geen criminele geschiedenis bijvoorbeeld) is het goed mogelijk om dit zelfstandig te doen, mits je er veel tijd in stopt en je de Engelse taal goed vaardig bent (ik ben docent Engels en heb alsnog af en toe veel moeite met hoe USCIS dingen opschrijft). Mocht je hulp willen, dan kan een immigration lawyer je helpen. Wees hierbij echter zeer kritisch: veel lawyers zien dollartekens en boeit het geen ene moer of je aanvraag succesvol is. Doe daarom goed onderzoek voordat je er eentje kiest.