Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

School bij tijdelijke emigratie

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Angeliekje77
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 0

School bij tijdelijke emigratie

Bericht door Angeliekje77 »

Ik heb een vraag, wij kunnen mogelijk volgend jaar voor 3 jaar naar Amerika ivm mijn man zijn werk.
Nu heb ik dan een zoon van 17 die nu net aan zijn mbo ict opleiding is begonnen en een zoon van 12 jaar die nu aan zijn eerste jaar tl/havo begint.
Ik maak me niet zo’n zorgen om de school daar maar wel over de terugkeer naar Nederland. De jongste heeft dan 3 jaar in Amerika op school gezeten maar niet zijn high school af kunnen maken. Hij heeft dan geen diploma als hij in NL komt? Moet hij dan bv weer op de tl of havo starten?
Iemand hier ervaring mee?
Dit is voor ons wel bepalend of we dit avontuur aangaan, het moet niet ten koste van mijn zoon zijn toekomst gaan.
En de oudste kan hij een ICT opleiding doen op een Amerikaanse school? Of moet hij starten op senior high school? Alvast bedankt.
hemmie
Amerika-expert

Re: School bij tijdelijke emigratie

Bericht door hemmie »

Een 17-jarige zit normaal gesproken nog op high school. Ik heb geen idee of hij met zijn middelbare school diploma (welk niveau?) direct op een community college terecht zou kunnen. Theoretisch zou hij (zelfstandig) aan zijn GED kunnen werken, als hij dat haalt kan hij naar community college volgens mij.
Eerst een jaar high school doen kan handiger zijn omdat je dan zo door kan stromen naar community college (en ook makkelijker om vrienden te maken), maar tegelijkertijd misschien ook lastig om daar in een jaar aan alle eisen te voldoen voor het diploma.
En dan blijft de vraag, wat kan hij straks in NL met zijn amerikaanse opleiding?

Bij jongste zal inderdaad het probleem zijn dat hij met (denk ik) 2 jaar high school naar NL terugkeert. Dan heb je dus eigenlijk niets. Instromen in 4 mavo of 4/5 havo lijkt me heel lastig, omdat je dan niet de juiste vakken/stof hebt gehad in de jaren ervoor. Je zou in NL kunnen informeren of een mbo hem toe zou laten. Over het algemeen gaan kinderen die op die leeftijd terugkeren naar NL naar een internationale school, maar dat is meestal een vrij hoog niveau, of ze stromen in in bijvoorbeeld 4 VWO, waardoor ze nog een paar jaar hebben om weer in het nederlandse systeem te zitteb voordat ze eindexamen doen. Maar met een vmbo/havo niveau is dit allemaal lastiger denk ik.

Persoonlijk zou ik het op die leeftijd niet doen. Als je nu eenmalig ging emigreren dan was er wel een mouw aan te passen, maar dan weer terug lijkt me echt problematisch. Wij zijn zelf vaak verhuisd met kleine kinderen, hebben in verschillende landen gewoond, maar dat is met oudere kinderen veel lastiger.
Terug in Texas!
tanteto
Amerikafan

Bericht door tanteto »

Neen eens contact op met een internationale school waar je gaat wonen. Die zijn dit soort scenarios vast wel vaker tegengekomen, en kunnen je misschien wat tips geven.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
Angeliekje77
Amerika-newbie

Super bedankt voor je reactie. Je zegt waar wij al heel erg over twijfelen. Ik denk ook dat het heel lastig wordt voor de kinderen, erg jammer want het lijkt ons een fantastische avontuur maar het moet niet ten koste gaan van school.

Goed idee ik zal morgen de international school hier eens contacten.

Bedankt 🙏
Marielleh
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door Marielleh »

Wereldschool of vergelijkbare organisaties??

Ik ben ook geneigd te denken dat de timing qua school echt mega ongelukkig is en je je sterk kunt afvragen of (een vorm van) thuisonderwijs de oplossing is maar je oriënteren kan altijd.
www.hamakyreis.wordpress.com

2000 Jaar au pair in CT en een trip van NY via Florida en het zuiden naar LA
2002 Noordoost VS Zuidoost Canada
2019 Zuidoosten
2020 ̶F̶l̶o̶r̶i̶d̶a̶
2025 NY - Philadelphia - Atlanta - Florida
IngridUSA
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door IngridUSA »

Je zou voor de jongste ook eens kunnen informeren op de school waar hij nu op zit. Wellicht hebben zij eerder al iets vergelijkbaars aan de hand gehad. Of eventueel ook bij andere middelbare scholen bij jullie in de buurt. Ik ken iemand die 2 jaar naar het buitenland is gegaan en hun zoon is daar naar een internationale school gegaan. Bij terugkomst terug gegaan naar zijn middelbare school en weer ingestroomd in (volgens mij) een jaar lager dan dat hij qua leerjaren/leeftijd anders in gezeten zou hebben. Er waren bijvoorbeeld ook resultaten en overgangsnormen bekeken. Voor sommige vakken zal er wellicht een achterstand zijn, maar in andere vakken (zeker Engels) is er een voorsprong. Het zal ook aan niveau en vakkenpakket liggen. Een vak als geschiedenis is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een algemener vak als wiskunde of biologie.

Ik snap je vraag en je dilemma, maar neem ook zeker mee dat het een onvergetelijke ervaring is en dat ze zo veel meer leren (en zien en doen), dan alleen het stukje onderwijs. En komt tijd komt raad; je kunt ook gewoon wel gaan en het 'probleem' van nu een paar jaar doorschuiven. Kijk tegen die tijd hoe de vlag erbij hangt en wat de mogelijkheden zijn. Wie weet komen jullie na 1 of 2 jaar wel terug, of blijven jullie langer. Deze kans zou ik niet laten schieten. Maar dat is persoonlijk en nogmaals, ik begrijp de vraag. Maar ik denk dat er meer kansen dan bedreigingen zijn. Succes met jullie keuze!
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Mijn ervaring met internationale scholen is dat het niveau daar hoog is, minstens havo. Dat maakt de situatie erg lastig voor de grote groep kinderen die vmbo niveau heeft. Daarnaast, als de werkgever geen internationale school betaalt (in de VS en/of NL) dan is dat waarschijnlijk geen haalbare optie. Dat zou ik dus eerst uitzoeken voordat je verder kijkt naar internationale scholen. Voordeel van interntaionale scholen is dat ze soms ook nederlandse lessen aanbieden dat kan enorm schelen voor de terugkeer naar NL. Waar in de VS zouden jullie gaan wonen?

Thuisonderwijs in de VS (nederlands curriculum) lijkt me nu juist de mooie ervaring van een paar jaar buitenland wegnemen.
Terug in Texas!
Pete.Z
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Pete.Z »

Ten koste van zijn toekomst gaan klinkt erg dramatisch, hooguit zal die toekomst wat anders zijn. En op veel vlakken vermoedelijk beter door de opgedane ervaring. Een havo papiertje is uiteindelijk ook niet zaligmakend.
De kans lijkt me groter dat hij niet mee terug wil. :wink:
Angeliekje77
Amerika-newbie

Je wil juist dat ze vrienden maken op school. Dus ook met thuisonderwijs heb ik het gevoel ze tekort te doen.
We gaan het waarschijnlijk voorbij laten gaan, mogelijk krijgen we later nog eens de kans.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Pete.Z schreef:
02 sep 2024, 20:12
De kans lijkt me groter dat hij niet mee terug wil. :wink:
Wat weer een extra probleem is, want blijven kan ook niet😉
Terug in Texas!
IngridUSA
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door IngridUSA »

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat de jongens zelf willen. Natuurlijk is zo’n avontuur niet zaligmakend, maar je kunt beter spijt hebben van iets dat je wel gedaan hebt, dat van dingen die je niet gedaan hebt. Tegeltjeswijsheid :wink:
Angeliekje77
Amerika-newbie

Nee helaas is het max 3 jaar en dan terug naar Nederland. De jongens lijkt het wel een fantastisch avontuur maar willen niet dat het ten koste gaat van school. Dat zien ze zelf ook niet zitten.
Bedankt voor jullie meedenken 😃
Nagini
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door Nagini »

Mijn oom is in de laatste 15 jaar met mijn neven van destijds 12 en 14 naar een ander land ge-emigreerd (niet de VS, maar de situatie is vergelijkbaar). De oudste had havo/vwo, de jongste vmbo. Zij zijn daar naar een internationale school gegaan, maar studeren is in het land waar ze wonen eigenlijk niet te doen (of naar een derde land in de buurt en heel duur, of onveilig/niet goed internationaal aangeschreven) dus ze zijn later weer terug naar Nederland gekomen. De jongste kon met hulp het niveau wel bijbenen, de oudste had veel moeite omdat het curriculum in Nederland en de nieuwe school niet goed aansloot.

Zover ik begrepen heb was de overstap terug ook erg lastig. Het curriculum van hun internationale school was erg anders dan wat men verwachtte in Nederland, en omdat ze er Nederlands uitzagen en ook goed Nederlands spraken zorgde dat voor onbegrip. Bijvoorbeeld groepswerk word in Nederlandse hogere opleiding als belangrijk gezien, maar elders niet. Ook het Nederlands schrijven was voor allebei een probleem (ik merk het aan mezelf al, 3 jaar in de VS en ik maak best wat spelfouten als ik geen Nederlandse spellingschecker heb). Beide hebben langer naar passende studies gezocht, en zijn nu HBO's aan het afronden. Was het de ervaring waard? Ik denk dat als je het aan hun zou vragen, waarschijnlijk wel. Zij hebben ook het geluk dat hun ouders geen probleem hadden om de vertragingen te financieren (als het alternatief een gemiddeld koophuis aan inschrijvingsgeld is is een paar jaar langstuderen in Nederland natuurlijk een goede deal). Maar het is een ander, kronkeliger pad dan wat de meeste Nederlandse studenten zullen ervaren. Misschien wel dat er meer mogelijk is nu dan destijds, ivm covid zullen er misschien opties zijn om op afstand Nederlands onderwijs te volgen?
Angeliekje77
Amerika-newbie

Bedankt voor het delen van je verhaal. Wij hebben de keuze gemaakt niet verder te gaan met het traject.
Te veel hobbels helaas
Judy79
Amerika-newbie

Bericht door Judy79 »

Hoi,
Wij zitten in een vergelijkbare situatie op het moment. Mijn man moet ook voor zijn werk 2 a 3 jaar naar Amerika. We hebben 3 dochters van 18,16 en 13. 2 oudste op mbo en jongste op vmbo. We zijn afgelopen zomer gaan oriënteren waaronder op high school geweest. Ze gaven aan dat je met een middelbaar schooldiploma niet naar high school kan. Je gaat dan naar college. College heeft veel richtingen en ook soort gelijk zoals wij mbo kennen. Kijk ook eens op de site van de wereld school, zij geven gratis advies. En daar kun je online Nederlands volgen bv voor de jongste om dat op pijl te houden. Daarnaast geeft de site van nuffic info over hoe je diploma’s kunt vergelijken.
Succes met de zoektocht.
Judy79
Amerika-newbie

Bericht door Judy79 »

Sorry, Ik zag je laatste reactie pas na plaatsen van bericht.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

@Judy79 jullie kunnen ook nog met een age-out te maken krijgen. Op het moment dat oudste 21 wordt kan hij/zij niet in de VS blijven op een dependent visum. Hij/zij moet dan zelfstandig een visum hebben, dus dat zou dan een studievisum zijn (en er moet dus ook dan nog gestudeerd worden).
Terug in Texas!
Judy79
Amerika-newbie

Bericht door Judy79 »

hemmie schreef:
06 sep 2024, 14:17
@Judy79 jullie kunnen ook nog met een age-out te maken krijgen. Op het moment dat oudste 21 wordt kan hij/zij niet in de VS blijven op een dependent visum. Hij/zij moet dan zelfstandig een visum hebben, dus dat zou dan een studievisum zijn (en er moet dus ook dan nog gestudeerd worden).
Dankjewel voor de tip.
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Jammer dat ik deze nu pas zie. Laat ik het zo zeggen, aan de ervaring heb je 100 keer meer dan aan een lullig HAVO-papiertje waarmee je tegenwoordig nog geen frikandel mag bakken in een friettent. Ik heb wel is begrepen dat 70% van de HBO afgestudeerden binnen 10 jaar actief zijn in een functie die weinig tot niks meer te maken heeft met hetgeen waar ze op afgestudeerd zijn. Komt bij dat we in Nederland werkelijk overspoelt worden met HBO/WO afgestudeerden. Maar iemand vinden die weet of de stroom op de blauwe of bruine draad staat is inmiddels een behoorlijke uitdaging geworden.

Dus ik zou me daar zeker niet druk over maken. Overal is een mouw aan te passen. Met die ervaring hebben ze voor elke opleiding een verhaal. Er zijn genoeg testen die aan kunnen tonen welk niveau je hebt. En anders verdient een elektricien of loodgieter binnen nu en 5 jaar €100 per uur...
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ik snap de overwegingen wel, maar met de jaren is mijn perspectief over wat er "ten koste" van je schoolopleiding gaat wel veranderd. Er zijn weinig jonge mensen die de kans krijgen om zo'n waardevolle, blik-verruimende levenservaring op te doen. School/studiejaren kan je inhalen (als je echt wil), en of je nou 1 of 2 jaar langer doet over het halen van een diploma maakt over een heel leven ook niet zoveel uit.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer