Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door hemmie »

Getrouwde partner, als je partner met iemand anders getrouwd is? :lol:

Wat aandelen betreft, zogauw ze er in NL achter komen dat je in de VS woont (of in de VS belastingplichtig bent), zul je waarschijnlijk niet meer kunnen investeren in NL.

Je opmerking over apostille begrijp ik niet, een apostille is niets anders dan een waarmerk dat een buitenlands document echt is. Ze "gelden" dus voor een akte (huwelijksakte), niet een gebeurtenis (trouwen).
Terug in Texas!
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2024, 10:12
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door newamsterdam »

Zo kan dat ook worden gezien, ha! :lol:

Bedankt voor het uitleggen van wat een apostille is.
Gebruikersavatar
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert
Berichten: 1510
Lid geworden op: 07 apr 2005, 15:44
Locatie: Houston/Spring

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door houstonwehaveaproblem »

newamsterdam schreef:
14 mar 2024, 08:37


Erfrecht
vergeet niet een goed testament te maken. Een buitenlandse echtgeno(o)t(e) van een Amerikaan(se) erft niet automatisch alles belastingvrij in het geval dat de Amerikaa(se) overlijdt. Alleen Amerikaanse staatsburgers kunnen onbeperkt van elkaar erven.
Bron. Dit wist ik niet. We zijn te jong, maar wel handig om z.s.m. te naturaliseren. Geldt dit andersom ook? Dus dat een Amerikaan moeilijk kan erven van een Nederlander als ze getrouwd zijn?
Even op dit reageren. Wat er staat is dat je niet automatisch belastingvrij erft. Reden hiervoor is dat, omdat je geen US citizen bent en daarom niet belastingplichtig, de US wil zorgen dat ze geen belastinggeld mislopen als jij je met het kapitaal naar je thuisland begeeft. Vandaar dat de regel is dat niet US citizens dan meteen belasting aangerekend wordt. Maar, volgens mij gaat dit nog steeds om grote bedragen, dus de vraag is of je daar echt last van zult hebben mocht je in deze situatie terecht komen.
Je kunt dus wel gewoon erven van je partner, maar de belastingregels zijn anders als je geen US citizen bent. En als je een prenup hebt getekend voor je huwelijk, dan hangt de erfenis dus daarvan af en van wat er in de staat waar je dan woont wettelijk geregeld is.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert
Berichten: 1510
Lid geworden op: 07 apr 2005, 15:44
Locatie: Houston/Spring

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door houstonwehaveaproblem »

newamsterdam schreef:
18 mar 2024, 22:05

Scheiden (oftewel: worst-case scenario planning)

Op dit moment ben ik ook opzoeken wat de mogelijke consequenties zijn m.b.t. scheiden. Het is een vervelend onderwerp (en ik geloof niet dat het gaat gebeuren), maar ik bereid me graag op alle situaties voor. Ik heb wel vaker geloofd dat ik zéker wist dat iets niet ging gebeuren :lol: Hier vraag ik mij vooral af: waar is scheiden makkelijker? Het lijkt erop dat dit de VS is bij een amicabele scheiding. Bij een scheiding waar advocaten echt te pas moeten komen lijkt NL mij ietwat goedkoper, maar niet veel. Dus dan zal het minder uitmaken? Ik weet niet of er bepaalde valkuilen zijn met betrekking tot de wetgeving in de VS of de wetgeving in NL.

Na even snel Googlen zie ik dat apostilles voor zowel trouwen als scheiden gelden. Dat klinkt zo vreemd nog niet, want men kan natuurlijk in een compleet ander land trouwen dan waar beiden woonachtig zijn. Bij deze de website van de Rijksoverheid dat kort aangeeft waar apostilles voor worden gebruikt.
Scheiden geeft geen recht op forumshoppen. Maw, als je gaat scheiden dan doe je dat op de plek waar je woont en kan dat niet aan de andere kant van de oceaan. Zeker als je bezit hebt, zoals een koophuis wat je zelf gebruikt als woning, dan is bij een scheiding de rechtbank in het land, county, etc waar je woont rechtsbevoegd. Stel je woont in de US, dan kan een Nederlandse rechter namelijk geen uitspraak doen over de verdeling van jullie huis, omdat dat op Amerikaans grondgebied staat. Ook voor ander bezit geldt vaak dat een rechter in een ander land dan waar je woont geen jurisdictie heeft en dus daarom geen scheiding kan uitspreken.
Zou je van plan zijn om te gaan scheiden en denken dat je in een bepaald land beter af bent en dus daarheen verhuizen om daar de scheiding aan te vragen (alle tijd waarin je je partner in het ongewisse laat over jouw plannen), dan zit je vaak ook nog met een bepaalde tijd die rechtbanken stellen waarin ze geen rechtsmacht kunnen/willen/mogen aannemen. Daar moet je je dus dan ook nog even in verdiepen.
Wil je zorgen voor een duidelijke verdeling bij een scheiding, zorg dan voor een prenup met daarin een gedetailleerd document met ieders eigendommen voor het huwelijk en regels voor toekomstige eigendommen tijdens het huwelijk. Dit document zul je ten tijde van de scheiding misschien moeten laten vertalen, afhankelijk van waar je woont. En je moet er rekening mee houden dat het kan zijn dat een prenup die in het ene land is opgesteld, misschien wettelijke tegenstrijdigheden bevat in het land waar je op dat moment woont en de scheiding aanvraagt.
Maar goed, ik denk dat je je niet al moet richten op een mogelijke scheiding voor je getrouwd bent, buiten die prenup dan :wink:

Oh ja, en die apostilles zijn bijvoorbeeld nodig om van bepaalde documenten te bewijzen dat ze origineel en rechtsgeldig zijn. Bijvoorbeeld; je woont beiden in NL en besluit op vakantie in de US te trouwen. Dan moet je een apostille regelen op je marriage certificate om het daarna in Den Haag in te kunnen schrijven als rechtsgeldig huwelijk zodat het ook in NL wordt gehonoreerd.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205" onclick="window.open(this.href);return false;
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18758
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door kastelke »

En nu we het toch over scheiden hebben: stel je huwt in Nederland, verhuisd dan naar de VS, en gaat daar scheiden. Moet je dat dan ook in Nederland ergens aanmelden? (want die denken nog dat je gehuwd bent...)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert
Berichten: 1510
Lid geworden op: 07 apr 2005, 15:44
Locatie: Houston/Spring

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door houstonwehaveaproblem »

kastelke schreef:
23 mar 2024, 14:58
En nu we het toch over scheiden hebben: stel je huwt in Nederland, verhuisd dan naar de VS, en gaat daar scheiden. Moet je dat dan ook in Nederland ergens aanmelden? (want die denken nog dat je gehuwd bent...)
Nee, dat hoeft niet, want je woont niet in Nederland. Mocht je ooit in Nederland gaan wonen, dan kan het zijn dat je wel bewijs van scheiding moet overleggen als je met bepaalde instanties te maken hebt. Dan zul je dus in de US de officiële scheidingsakte moeten opvragen, een apostille erop regelen en dat indienen.
Ik zou dit dan denk ik meteen regelen bij remigratie, zodat je dit nog kunt regelen voor je aan de andere kant van de oceaan zit.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205" onclick="window.open(this.href);return false;
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2024, 10:12
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door newamsterdam »

Je gebruikersnaam is leuk! Helemaal passend bij dit onderwerp :lol:
Maar goed, ik denk dat je je niet al moet richten op een mogelijke scheiding voor je getrouwd bent, buiten die prenup dan :wink:
Dit is puur de worst-case scenario planner in me, en de uitpluizer. Het feit blijft dat veel huwelijken stranden, desondanks dat veel mensen er met volle overtuiging aan zijn begonnen. Natuurlijk geloof ik 100% dat mijn toekomstige huwelijk met mijn partner niet strandt. Maar goed, de ervaring leert dat ik bescheidenheid moet tonen in hoe goed ik de toekomst kan voorspellen (niet :lol: ).

En hoewel ik niet verwacht dat dit gebeurt ben ik toch wel benieuwd (want wie weet kan het leven raar lopen). Wat nou als je een huis bezit als getrouwd stel in NL én in de VS? En je wilt scheiden? Natuurlijk zal je in één land meer woonachtig zijn dan in de ander, dus ik vermoed dat daar het scheiden dan zal voltrekken.

Juridische gevolgen van prenup versus gemeenschap van goederen
Op dit moment ben ik qua persoonlijke keuze erg aan het twijfelen of ik voor gemeenschap van goederen ga of prenup. Ik heb weliswaar meer assets, maar ergens voel ik er weinig voor om alles bij te gaan houden wie van wat is. Je bent een team, en je kiest voor elkaar, voor het leven. Goed, dat is een persoonlijke keuze waar ik nog over aan het nadenken ben. Mochten mensen hier wat levenswijsheid over hebben, ik ben nieuwsgierig ernaar. Tevens besef ik mij dat dit een keuze is die ik en mijn partner alleen kunnen maken.

Wat wel interessant in deze keuze is, is het volgende: waar ik op dit moment niet zo scherp op ben is hoe een getrouwd stel (gemeenschap versus prenup) in de VS recht en in NL recht worden gezien. Ik weet bijv. dat als een getrouwd stel in NL in de schuldsanering komt dan is dat veel problematischer als men in gemeenschap van goederen is getrouwd dan als het via een prenup is gedaan. Dit komt omdat bij een prenup het getrouwde stel als twee verschillende rechtspersonen wordt gezien. Dus stel dat Bob in de schuldsanering komt, als Alice een apart rechtspersoon is in de ogen van de wet dan hoeft zij niet daarvoor in te levern. Is Alice onder gemeenschap van goederen getrouwd met Bob, dán zal Alice ook mee moeten doen met het schuldsaneringsprogramma. Ik weet niet hoe dit in de VS zit.

Mijn punt hier dus is: los van het alles bij elkaar in de gemeenschap brengen versus bezit beschermen heeft het dus ook impact op je juridische positie met de overheid. Althans, dit schijnt in ieder geval in NL te zijn (1 versus 2 rechtspersonen). Ik vraag me ook af of dit belastingimplicaties heeft.
Gebruikersavatar
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert
Berichten: 1510
Lid geworden op: 07 apr 2005, 15:44
Locatie: Houston/Spring

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door houstonwehaveaproblem »

Het is goed dat je over al dit soort zaken nadenkt, echter ik denk dat het weinig zin heeft zolang je in een "what if" scenario zit. Je hebt het over de US als een eenheid, maar dit soort familiezaken worden vaak op staatsnivo geregeld. Het hangt dus ook helemaal af van in welke staat je zou gaan wonen.
En het heeft dus weinig zin om voor alle staten te gaan vertellen wat daar de consequenties zijn van huwelijk, bezit, scheiding, etc.
Een prenup is goed om bepaald eigen bezit te beschermen in geval van scheiding, maar maak je die prenup in NL en ga je dan uiteindelijk in Nevada wonen en daar scheiden, dan zul je de NLse prenup beedigd moeten laten vertalen en indienen bij de rechtbank. Dan kan het zijn dat aan bepaalde dingen die beschreven zijn niet kan worden voldaan, omdat een rechter gehouden is aan het familierecht in Nevada.
Ik zeg ook niet dat je dan maar ergens totaal blind in moet stappen. Maar ik denk dat de dingen waar jij een antwoord op wilt pas concreet een antwoord kunnen krijgen als je ook een concreet plan hebt.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205" onclick="window.open(this.href);return false;
Martijn88
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 jul 2017, 11:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door Martijn88 »

Nog even terugkomen op je vraag mbt belastingen. Nederland heft vermogensrendementsheffing in box 3, dat ging in ieder geval voor zover ik weet met een fictief rendment waar je dan op wordt belast, maar er zijn wat rechtzaken over geweest geloof ik. Amerika kent dit niet. Hier wordt belasting geheven op je daadwerkelijke rendement, bv je koopt een aandeel van $100 en verkoopt het voor $110, dan moet je over de $10 capital gains belasting betalen.

Als je in Nederland woont als US Citizen, en je koopt of verkoopt aandelen, zal je dat in je Amerikaanse belastingaangifte moeten opgeven. Er is een verrekening voor in het buitenland betaalde belastingen, maar ik weet niet precies hoe dat in de praktijk werkt. Mijn vrouw hoefde meestal niets te betalen omdat de belasting in Nederland over het algemeen meer was dan wat ze in de VS zouden heffen.
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2024, 10:12
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door newamsterdam »

Mijn vrouw hoefde meestal niets te betalen omdat de belasting in Nederland over het algemeen meer was dan wat ze in de VS zouden heffen.
Dergelijke verhalen heb ik ook gelezen dat in NL er meer belasting wordt geheven dan in de VS.

Nog een vraag: hoe wordt een VS huwelijk geïnterpreteerd in NL zonder prenup? Ik voorzie namelijk een mogelijke toekomst waarbij we een tijd in de VS wonen, dan vervolgens naar NL gaan om daar een lange tijd te wonen (het heen en weer ping pongen is wat dit onderwerp boeiend maakt).

Gaat NL zeggen: het is na 2018 en je domicile was in de VS maar is nu in NL: dus beperkte gemeenschap van goederen? Óf gaat het zeggen: nee, je bent getrouwd in de VS hebt daar voor jarenlang gewoond dus: volledige gemeenschap van goederen.

Relevante link: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-goederen

Nu is het zo dat dit stuk informatie geen weging zal hebben op hoe we gaan trouwen, want persoonlijk heb ik de voorkeur om zonder prenup in de VS te trouwen. Grappig feitje is dat schulden die vóór het huwelijk zijn aangegaan in de VS komt niet zo maar in de gemeenschap terecht. Daar moet je nog wat moeite voor doen (bijv. partner co-signen op de credit card dat die schulden heeft of partner laten meebetalen aan de studieschuld met zijn of haar geld).
Gebruikersavatar
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert
Berichten: 1510
Lid geworden op: 07 apr 2005, 15:44
Locatie: Houston/Spring

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door houstonwehaveaproblem »

newamsterdam schreef:
11 apr 2024, 18:06

Nu is het zo dat dit stuk informatie geen weging zal hebben op hoe we gaan trouwen, want persoonlijk heb ik de voorkeur om zonder prenup in de VS te trouwen. Grappig feitje is dat schulden die vóór het huwelijk zijn aangegaan in de VS komt niet zo maar in de gemeenschap terecht. Daar moet je nog wat moeite voor doen (bijv. partner co-signen op de credit card dat die schulden heeft of partner laten meebetalen aan de studieschuld met zijn of haar geld).
Ik wil je toch nog maar even een keer waarschuwen; je hebt het steeds over de VS, maar het punt is dat de VS bestaat uit staten en dat al die staten hun familierecht op hun eigen manier regelen. Er is dus niet een universeel VS zoals jij zegt. Je zal echt moeten kijken naar de staat waar je woont en hoe het in die staat geregeld is. Sommige staten zijn community property staten, maar de meesten niet. Die hebben dan equitable distribution, wat niet 50/50 is, maar wat een rechter dan "fair" vindt qua verdeling.

Als jullie in NL wonen (langer dan 6 maanden) dan heeft NL jurisdictie over de scheiding en ben je gebonden aan de regels in NL op dat gebied. Wonen jullie in de US, dan heeft de rechtbank in de staat/county waar je woont jurisdictie en zal de rechter daar de scheiding uitspreken volgens de regels ter plaatse, tenzij je een prenup hebt waar je bepaalde dingen in hebt laten vastleggen. Bij een prenup kan een rechter afwijkende uitspraak doen als hem/haar dat gevraagd wordt. Zijn dingen in de prenup (die bijv in NL opgesteld is) in strijd met de federale/staatswetgeving, dan is het nog goed mogelijk dat een rechter dingen uit die prenup niet kan honoreren. Ik weet niet wat een Nederlandse rechter zou doen met een prenup die in de US is opgesteld, want ik heb meer verstand van het Amerikaanse recht dan het Nederlandse.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205" onclick="window.open(this.href);return false;
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2024, 10:12
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door newamsterdam »

Bedankt voor de waarschuwing. Handig om te weten inderdaad! Met betrekking tot mijn staat in het Midwesten heb ik al het e.e.a. opgezocht.
Als jullie in NL wonen (langer dan 6 maanden) dan heeft NL jurisdictie over de scheiding en ben je gebonden aan de regels in NL op dat gebied.
Klinkt als beperkte gemeenschap van goederen als men langer dan 6 maanden in NL woont, voor zover zoiets dan nog geldt.
Er is dus niet een universeel VS zoals jij zegt.
Ik zal hier wat scherper op in moeten lezen.
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2024, 10:12
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door newamsterdam »

Nog een aparte vraag. Als je getrouwd bent en de immigratie procedure start (CR-1), moet je dan al jointly filen bij de IRS of hoeft dat nog niet? Volgens https://sandersustax.nl/faqs/ hoeft het niet.
sandersustax.nl schreef: Ik heb een Amerikaans paspoort. Mijn partner heeft alleen een Nederlands paspoort. Moet hij/zij toch aangifte doen in de VS?

Nee. Ook als u getrouwd bent en/of in Nederland wel gezamenlijk aangifte doet, hoeft uw niet-Amerikaanse partner geen aangifte in te dienen in de VS. Ook hoeven zijn/haar inkomsten in beginsel niet op uw aangifte te worden vermeld. Echter, in bepaalde gevallen kunt u er wel voor kiezen om gezamenlijk aangifte te doen. Uw niet-Amerikaanse partner kiest er dan voor om in de VS te worden belast als Amerikaans staatsburger. Afhankelijk van de specifieke feiten en omstandigheden kan hierdoor een belastingbesparing worden gerealiseerd.
Het lijkt erop dat dit moet in het belastingjaar wanneer de green card is uitgegeven.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door Nagini »

Er is geen wet die zegt dat je als getrouwd stel joint moet filen. Van IRS.gov:
Married persons may file their federal income tax return either jointly or separately in any given year. Choosing the right filing status may save you money.
Maar bijvoorbeeld als je met gezamelijke inkomen in een hogere tax bracket terechtkomt dan met de individuele inkomens apart kan het geld opleveren om single te blijven filen.

Als greencard houder moet je belasting gaan betalen (of in ieder geval aangifte doen) vanaf het jaar waarin je je greencard kreeg. Dat betekend niet altijd dat je ook geld moet betalen, maar geen aangifte doen kan je problemen opleveren als je later Amerikaan wil worden. Welke status je dan kiest maakt voor dat proces niet uit.
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2024, 10:12
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door newamsterdam »

Bedankt voor het antwoord!

Meer belastingvragen
Voor de komende tijd (1.5 jaar) wonen we niet bij elkaar. Het gaat op en neer reizen worden.

Ik zou in NL blijven en zij in de VS. Ze kan op dit moment niet emigreren naar NL, want ik ben werkzoekende. Daarnaast zien we er allebei meer voor om mij naar de VS te krijgen (in verband met haar carrière dat in de zorg is, en mijn werkveld is als software engineer, dus ik ben daar flexibeler in).

Volgens mij is dit vrij normaal aangezien ik geen permanent resident ben (en ik de CR-1 procedure in zou gaan). Dus als ik jointly zou filen met haar, zou ik dan geen problemen krijgen met de belastingdienst in NL?

Dit lijkt mij een kwestie van: ik doe mijn belasting in NL. Zij doet haar belasting in de VS. Op het moment dat ik mijn green card krijg, dan file ik in de VS (samen met haar).

Of moet ik al sowieso aangifte doen in de VS ook wanneer ik daar niet belastingplichtig ben?

Hoe werken naamwijzigingen?
Ik ben een man en zou graag de achternaam van mijn verloofde willen hanteren. Haar achternaam past beter bij ons dan mijn achternaam.

Mijn vragen zijn:
1. Is het mogelijk om in de VS een andere achternaam te hebben dan in NL? Dus in de VS bijv. Karel Davis en in NL Karel Bakker (evt. met e/v Allison Davis). Zo niet, dan houdt dit in dat ik in NL ook alles moet veranderen, en daar dus Karel Davis ga heten?

Edit: een gedeeltelijk antwoord heb ik hier gevonden.

2. Wanneer is het verstandig om een achternaam te veranderen? Mijn verloofde zegt dat het onhandig is om het te veranderen tijdens het trouwen voor het green card proces. Ze zei dat het verstandiger is om het te doen tijdens het naturalisatieproces. Dit heeft te maken met immigratie, namen moeten volledig matchen.
Gebruikersavatar
houstonwehaveaproblem
Amerika-expert
Berichten: 1510
Lid geworden op: 07 apr 2005, 15:44
Locatie: Houston/Spring

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door houstonwehaveaproblem »

newamsterdam schreef:
17 apr 2024, 21:48

Hoe werken naamwijzigingen?
Ik ben een man en zou graag de achternaam van mijn verloofde willen hanteren. Haar achternaam past beter bij ons dan mijn achternaam.

Mijn vragen zijn:
1. Is het mogelijk om in de VS een andere achternaam te hebben dan in NL? Dus in de VS bijv. Karel Davis en in NL Karel Bakker (evt. met e/v Allison Davis). Zo niet, dan houdt dit in dat ik in NL ook alles moet veranderen, en daar dus Karel Davis ga heten?

Edit: een gedeeltelijk antwoord heb ik hier gevonden.

2. Wanneer is het verstandig om een achternaam te veranderen? Mijn verloofde zegt dat het onhandig is om het te veranderen tijdens het trouwen voor het green card proces. Ze zei dat het verstandiger is om het te doen tijdens het naturalisatieproces. Dit heeft te maken met immigratie, namen moeten volledig matchen.
antwoord op 1: Ja het is mogelijk om een andere achternaam te hebben in de VS dan die je hebt in NL. Maar hiervoor moet je soms een officiele naamswijziging aanvragen. Dit doe je door een petition te filen met de vraag om je naam te veranderen op basis van huwelijk. Ook hier geldt weer; het is niet in alle staten nodig dit te doen, dus ik zou met het aanvragen van je marriage license meteen navragen hoe je dit zou moeten regelen.
Een andere optie is te wachten tot je US citizen zou worden (als je dit op den duur zou willen) en dan kun je tijdens je procedure een gratis naamswijziging aanvragen. Dit heb ik destijds gedaan.

antwoord op 2: Het kan inderdaad soms verwarring geven als je voor de VS je naam wijzigt, maar je naam in NL de oude blijft. Als jij denkt dat het een probleem geeft voor je procedure, dan kun je altijd nog onofficieel die getrouwde naam gaan gebruiken en dat officieel pas later veranderen. In de VS zijn ze volgens mij wel soepeler met naamswijzigingen dan in NL. Ik heb dus een naamswijziging gedaan in de VS toen ik US citizen werd, maar NL erkent dit niet. En omdat ik dual citizenship heb, heb ik een andere naam in mijn US paspoort dan in mijn NL paspoort. In het NL paspoort heb ik een AKA laten zetten (dat kan wel) met mijn naam in de VS. Dit om er voor te zorgen dat mijn reispapieren consistent zijn als ik ooit tickets boek en reis.
Omdat ik in de VS woon en US citizen ben, moet ik sowieso altijd op mijn VS paspoort in en uit het land reizen.
You can't change the direction of the wind, but you can adjust your sails.
Reisverslag Nationale Parken Westen: http://reisverslagen.allesamerika.com/verslag205" onclick="window.open(this.href);return false;
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2024, 10:12
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door newamsterdam »

Helder! Handig om te weten dat er een "aka" te zetten valt op het NL paspoort. Ik denk dat ik zoiets ga doen dan als de tijd daar komt. Anders kan het heel erg verwarrend zijn in verband met reizen. Ik denk dat ik er dan voor ga zorgen dat ik het tijdens staatsburgerschap laat veranderen. Het lijkt erop dat dit het meest probleemloos is.
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8335
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door Bennogr »

Wat een gedoe altijd die namen. Je krijgt een naam bij je geboorte, of je nou een man of een vrouw bent. Waarom gebruik je die geboortenaam niet je hele leven? Mijn (Amerikaanse) vrouw en ik zijn al 42 jaar getrouwd en we hebben allebei onze eigen namen gehouden. De marechaussee op Schiphol heeft geen moeite met mijn vrouws Amerikaanse paspoort en mijn Nederlandse paspoort (ben dubbele nationaliteiter) als wij samen door de controle gaan en ik zeg dat zij een 'ere-Nederlandse' is omdat ze het al zo lang met mij uithoudt.
Allebei dus andere achternamen, maar geen probleem. Hebben ook onze eigen bankrekeningen en een gezamenlijke spaarrekening. Ook geen probleem. En als getrouwd zijn alles makkelijker kan maken, waarom dan niet eventjes (ben ooit bij een trouwpartij bij de gemeente in New York geweest en dat duurde precies 1 minuut) trouwen. Ook zonder de namen te veranderen. En onze zoon heeft onze beide achternamen (en zowel een Amerikaans als een Nederlands paspoort).
Allemaal geen enkel probleem en het maakt het leven een stuk makkelijker. En het leven is al ingewikkeld genoeg.
Alsof een nieuwe naam ervoor zorgt dat je nog meer van elkaar houdt en alsof je met een nieuwe naam meer geaccepteerd wordt!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18758
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door kastelke »

Bennogr schreef:
27 apr 2024, 15:19
Waarom gebruik je die geboortenaam niet je hele leven?
Daar kunnen verschillende (geldige!) reden voor zijn.

Ik heb een 'legal name change' gehad van zowel mijn voor- als achternaam (en deze had niets met mijn huwelijk te maken ;-) hier in Canada. Deze heb ik niet laten registreren in Belgie. Als er een wettelijke reden is, dan kunnen de Belgische autoriteiten mij vinden in Canada o.b.v. mijn oude Belgische naam. Ik heb geen geldige Belgische identiteitskaart of paspoort meer, maar als ik mij moet identificeren in Belgie (bv. bij de bank) dan toon ik mijn document van de Canadese rechtbank dat aantoont dat naam x y gewijzigd is in a b en ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door Dutchess »

Bennogr schreef:
27 apr 2024, 15:19
Alsof een nieuwe naam ervoor zorgt dat je nog meer van elkaar houdt en alsof je met een nieuwe naam meer geaccepteerd wordt!
Dat zie ik niemand hier schrijven hoor...
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer