Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2024, 10:12
Aantal x V.S. bezocht: 6

Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door newamsterdam »

Hello hello!

Sinds een jaar heb ik een LAT-relatie met een vrouw uit het Midden-Westen. We hebben elkaar in het afgelopen jaar ongeveer 18 weken kunnen zien. Het is ons wel duidelijk dat we het leuk vinden om 24/7 met elkaar te zijn. We willen samen een leven opbouwen: trouwen biedt de uitkomst.

Wat onze situatie anders maakt is dat zij en ik flexibel zijn in welk land we een leven gaan opbouwen. NL, VS, ander land, allemaal prima. Ik merk dat we het allebei het handigst zouden vinden als we dezelfde rechten hebben om te kunnen gaan en staan waar we willen. Ik vermoed dat dit betekent dat we elkaars nationaliteit nodig hebben, maar misschien hoeft dat niet?

Wat onze situatie ook anders maakt is dat we niet "vast" willen zitten aan één land. Het zou mij weinig verbazen dat wij een paar jaar in de VS zitten, dan weer NL (paar jaar), dan weer VS (paar jaar) en daarna, who knows? Spanje? Zou kunnen. Dat het volledig anders loopt dan dit "plan" zou ook kunnen. Dergelijke zaken hebben ook te maken met toekomstige mantelzorg voor ouders die 15 jaar verschillen.

Ik ben pas net begonnen met inlezen, dus excuses als de vragen toch ergens beantwoord zijn. Maar ik heb de volgende vragen:
1. Als een CR-1 visumaanvraag is verstuurd (14 maanden processing time nu!), kun je dan in de tussentijd middels ESTA naar de VS gaan? Kan zij naar NL gaan? Of is het dan zo dat we elkaar 14 maanden niet kunnen zien?
2. Is het mogelijk om de CR-1 visumaanvraag te doen terwijl zij in NL bij mij woont?
3. Gerelateerde vraag: is het mogelijk voor haar om binnen 3 jaar te naturaliseren in NL, terwijl de CR-1 ook loopt (en eventueel goedgekeurd wordt in de VS). Of is dit iets dat acher elkaar gedaan moet worden? Klinkt als en 10 jarenplan? We hebben onze hele leven voor ons, dus prima! Maar wel handig om te weten waar we aan toe zijn.
4. Als zij een verblijfsvergunning voor NL zou krijgen, mag ze dan ook door Europa reizen?
5. Moet er een huwelijkceremonie zijn als "bewijs" dat je echt bent getrouwd? We zijn allebei niet heel erg fan van een groot trouwfeest.

Edit:
1. Is hier beantwoord: viewtopic.php?p=1248440#p1248440
2. Dit neigt naar een "nee": viewtopic.php?f=12&t=76100 (het aanvragen kan wel maar domicile moet in de VS zijn)
3. Voor CR-1 moet domicile in de VS zijn. Wel interessant is dat mocht zij in NL genaturaliseerd zijn, dan op een later punt emigreren naar de VS betekent niet dat je voor de CR-1 gaat maar voor de IR-1. Het verschil is dat je geen conditional resident dan bent maar een permanent resident. Wat daar precies de verschillen van zijn weet ik nog niet volledig.
4. Mag blijkbaar 90 van de 180 dagen https://ind.nl/nl/reizen-binnen-schenge ... ngenlanden
5. Heeft hier een antwoord: viewtopic.php?f=12&t=73614

Tweede edit:
Bij deze een voorlopig antwoord op mijn eigen vragen gegeven. Het is een schets. Ik zit nu al inmiddels op pagina 13 van de Emigratie naar Amerika subforum. Handige tips en ideeën werden er gegeven!

Derde edit:
Dit is een gerelateerde topic
Deze ook enigszins

Vierde edit:
Tot en met pagina 26 bezocht (rond 2016).
Laatst gewijzigd door newamsterdam op 09 mar 2024, 13:30, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door hemmie »

Ik heb geen antwoord op je visumvragen, maar ben je je er van bewust dat je, als je eenmaal een green card hebt, je ook echt in de VS moet blijven wonen? In elk geval dus 3 jaar, plus de tijd die nodig is voor de naturalisatieprocedure. Pas daarna zou je weer in NL kunnen wonen. Je mag met green card wel max. een jaar buiten de VS verblijven (2 jaar met een re-entry permit), maar na 6 maanden buiten de VS wordt de teller om naturalisatie aan te kunnen vragen weer naar 0 gezet, dus dan kom je nooit aan naturalisatie toe.
Terug in Texas!
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2024, 10:12
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door newamsterdam »

Dus 3 jaar in de VS om genaturaliseerd te worden daar (exclusief wachttijd voor de CR-1 aanvraag). En lange vakanties (minder dan 6 maanden bij elkaar) mogen.

Ik ben op dit moment aan het onderzoeken hoe het zit om te naturaliseren als Nederlander door in het buitenland te wonen. Hier staat duidelijk dat
Woonde u hiervoor buiten het Koninkrijk ook al getrouwd/als geregistreerd partner samen met dezelfde Nederlandse partner? Die periode mag u ook meetellen. Uw partner moet de Nederlandse nationaliteit hebben op het moment dat u de aanvraag naturalisatie doet.

...

U kunt geen naturalisatie aanvragen in het land waarvan u de nationaliteit hebt. Bijvoorbeeld: u hebt de Amerikaanse nationaliteit en u woont in de Verenigde Staten (VS). U kunt geen naturalisatie aanvragen vanuit de VS.
Op zich nog steeds wel handig om te weten dat mochten we ergens anders legaal wonen en werken dat dat meetelt voor NL naturalisatie.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door Nagini »

Welkom op het forum. Zo te zien heb je de meeste vragen zelf kunnen beantwoorden, goed gezocht :)

Je vroeg nog wel over het verschil tussen een conditional en permanent resident. Dat zit 'm vooral in de geldigheidsduur van je groene kaart. Een conditional resident heeft een groene kaart die 2 jaar geldig is, en een permanent resident een die 10 jaar geldig is. Als je een vers huwelijk hebt, bestaat bijvoorbeeld de kans dat het je alleen om de groene kaart ging, en je 2 weken na aankomst gelijk een echtscheiding aanvraagt. Vandaar dat ze er na een kortere periode nogmaals naar willen kijken, en er zijn meer opties om je verlenging te weigeren als ze fraude of andere problemen vermoeden. Na die 2 jaar moet je een proces door om de 'conditional status' van je groene kaart af te halen. Voor meer informatie, zie: https://www.uscis.gov/green-card/after- ... -residence. Je kunt in principe zelfs scheiden en nog steeds aan de condities van een marriage based LPR status voldoen, zolang het marriage maar 'in good faith' was of er andere extenuating circumstances zijn.

LPR status kun je kwijtraken als je langer dan 1 jaar buiten de VS bent (maar ook jarenlang binnen die periode reizen terwijl je in het buitenland woont kan uiteindelijk problemen opleveren). Om in het buitenland te wonen en Amerika als optie te houden moet je waarschijnlijk naturalizeren, dat duurt meestal ~5 jaar.
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2024, 10:12
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door newamsterdam »

@Nagini: dit forum heeft de info wel! ;-)

Goede uitleg over conditional en permanent resident! Dat helpt :D

Ik heb ondertussen ook het e.e.a. opgezocht om te emigreren naar NL. De "normale manier" of de Belgiëroute komen daar als zoekwoorden uit. Op dit moment neigen we naar de VS.
LPR status kun je kwijtraken als je langer dan 1 jaar buiten de VS bent (maar ook jarenlang binnen die periode reizen terwijl je in het buitenland woont kan uiteindelijk problemen opleveren). Om in het buitenland te wonen en Amerika als optie te houden moet je waarschijnlijk naturalizeren, dat duurt meestal ~5 jaar.
Handig dat je dit zegt! Ik wist niet of het 6 maanden was of 1 jaar. Waarschijnlijk is het wanneer het groter dan 6 maanden is dat "de teller" tot naturalisatie weer naar 0 gaat. Dit wil ik nog wat dieper onderzoeken.

Op dit moment merk ik dat ik m.b.t. immigratie liever de CR-1 zou willen doen dan de K-1. Een tijd niet kunnen werken in de VS voelt niet goed.

Ik heb nog wel wat vragen. Ik heb er al redelijk een antwoord op, maar de vragen zijn ietwat in een grijs gebied. Dus ik ben benieuwd naar jullie mening.

1. Inreizen op een ESTA/VWP en dan trouwen in de VS mag míts je ook weer teruggaat. Is het om deze reden aan te raden om dit te doen? Reden: ik ga binnenkort naar de VS.
2. Wij mogen niet de CR-1 aanvragen terwijl ik in de VS ben. Mag het wel als ik snel naar en NL (aanvragen) en dan weer terug? Reden: ik verblijf er 3 maanden en we willen het proces het liefst z.s.m. in gang zetten. Want het proces duurt lang! :lol:
3. In hoeverre "mag het" om:
3a. In te reizen op de ESTA/VWP tijdens de CR-1 procedure?
3b. Dat zij inreist naar NL voor een korte tijd (een maand bijv.)?

Mijn voorlopige antwoorden:
1. Dit mag, maar kan problemen opleveren bij CBP als je aan de grens zegt dat je wil trouwen. Beter zeg je "ik wil mijn vriendin zien" en dan trouw je.
2. Geen idee, maar dit klinkt sketchy. Ik ben mij ook niet bewust van de wachttijden met dergelijke aanvragen.
3a. Meerdere verhalen op deze forum laten zien dat dit kan alleen dat het eventueel het proces kan bemoeilijken.
3b. Zou geen probleem moeten zijn, want zij gaat niet naar NL emigreren.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door kastelke »

Let wel, als je huwelijkspartner niet in de VS woont, kan jij geen green card aanvragen die gebaseerd is op het huwelijk.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2024, 10:12
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door newamsterdam »

@kastelke: goed punt! Ze woont in het Midden-Westen. Daar zouden we dan samen verblijven. Ik ben er ondertussen al 11 weken geweest - met erg veel vrije tijd.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door Nagini »

Als je langer dan 1 jaar buiten de VS verblijft zonder daarvoor eerst toestemming te vragen raak je je LPR status kwijt. Als je langer dan 6 maanden maar minder dan 1 jaar weg bent geweest, moet je de 'assumption of break in the continuous presence' overkomen. In de praktijk betekend dat dat een immigrations officer je kan vragen waarom je zo lang bent weggeweest, en of je wel van plan bent je permanent in de VS te vestigen. Bij twijfel kunnen ze je groene kaart intrekken. Om te naturalizeren op een marriage-based greencard moet je minstens 1.5 van de 3 jaar in de VS verblijven, je kunt dus langer dan 6 maanden aan een stuk zijn weggeweest (maar niet te vaak, natuurlijk).

1. Trouwen is veel goedkoper en makkelijker in de VS dan in Nederland. Let wel op dat benodigde documenten per staat kunnen verschillen. Grenswachten willen vooral niet dat je illigaal komt emigreren, dus zorg voor banden met Nederland en een retourticket.
2. Het maakt volgens mij niet uit waar ter wereld je de aanvraag indient, maar voor CR1 is een voorwaarde dat je in het buitenland woont, omdat je anders een ander process (adjustment of status) zou moeten doen.
3a. Geen probleem zolang je maar niet de schijn wekt dat je in de tussentijd in de VS probeert te wonen, of wil gaan werken, of op een andere manier de voorwaarden van je ESTA gaat schenden. Zelfde verhaal als met 1. Weigering met ESTA/B1/B2 hoeft geen weigering voor CR1 te betekenen.
3b. Iig nooit problemen mee gehad met mijn partner.
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2024, 10:12
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door newamsterdam »

Helder! Bedankt voor de duidelijkheid :D
2. Het maakt volgens mij niet uit waar ter wereld je de aanvraag indient, maar voor CR1 is een voorwaarde dat je in het buitenland woont, omdat je anders een ander process (adjustment of status) zou moeten doen.
Dus wij kunnen de aanvraag doen terwijl ik in de VS ben op de ESTA? Ik ben ingeschreven en woon in NL. Ik zal dit jaar 6 maanden in NL zijn, 3 maanden VS en 3 maanden EU.

Edit: ik heb dit specifiek op Google gezocht. en hier is een discussie op Reddit (discussie 2, discussie 3) dat duidelijk "ja" als antwoord geeft.

Ik ben aan het opzoeken wat je nodig hebt voor een huwelijk in de VS. Is het oprecht nou alleen je paspoort? Soms kom ik ook een verklaring van ongehuwdheid tegen (ik ben nooit eerder getrouwd geweest), maar niet altijd. En het is mij ook niet volledig duidelijk waar ik die zou moeten krijgen.
Laatst gewijzigd door newamsterdam op 12 mar 2024, 11:13, 3 keer totaal gewijzigd.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2502
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door Dutchess »

De procedure voor huwelijk in de VS verschilt per staat. Google dus gewoon even de staat waar ze woont + marriage license en dan zie je wat er nodig is. Ik ben indertijd in Kentucky getrouwd en daar hadden we geen verklaring van ongehuwdheid nodig. In Utah (waar ik woon) is dat ook geen vereiste.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2024, 10:12
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door newamsterdam »

Duidelijk. Ik bedenk me nu ook dat we in een andere staat kunnen trouwen als de staat waar zij in woont te moeilijk doet. Gelijk meteen een national park erbij pakken!

Edit:

Werkt deze "truc"?
US citizen petitioner for a UK spouse here. We were advised by our lawyer to submit both a I-130 and I-129 F. We were married in Florida while he was here visiting on an ESTA. It’s ok to visit as long as you don’t overstay—it is imperative that you do not overstay! The submission of an I-130 with I-129F is said to speed up the process. We submitted in May 2023 and according to trackmyvisanow (website that tracks your case number) we should reach the front of the line in the next week! Hope this info is of help to you.
Hier kwam ik toevallig achter op Reddit. Hmm, dit lijkt mij handig als iemand voor een K-1 gaat om de periode van K-1 naar CR-1 zo snel mogelijk te overbruggen. Wel vreemd dat je dan van tevoren al getrouwd bent en dan alsnog een I-129F verstuurd (edit: oh dat is dan voor een K-3 "Nonimmigrant Visa for a Spouse" in plaats van de K-1 "Nonimmigrant Visa for a Fianc(é)e"). Na wat zoeken op Google vond ik ook de volgende YouTube video hierover (zelfde kanaal met meer uitleg). Ook op visajourney.com is het idee besproken.

USCIS schrijft dat het mag bij een K-3
You may file Form I-129F together with or after filing Form I-130.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door Nagini »

Ik heb me ingelezen op ongehuwdheidsverklaringen omdat ik in Nederland met mijn Amerikaanse partner wil trouwen. Zover ik kan zien is dit niet echt een document wat ze in de VS kennen, maar je krijgt het iig in WV door naar een county clerk te gaan en op papier te verklaren dat je single bent.

K3 klinkt interessant maar in de praktijk duurt het net zo lang als een CR1 visum, dus het kost meer en het levert niets op. Boundless heeft hier een goed artikel over. https://www.boundless.com/immigration-r ... explained/ (ze hebben een aantal goede artikelen over verloving vs marriage based visas, hun betaalde dienst is niet nodig).
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2024, 10:12
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door newamsterdam »

Ah, oké. Volgens mij komt dat goed dan. Ik zie nu wel dat in de VS men onder gemeenschap van goederen trouwt? Graag zou ik onder huwelijkse voorwaarden trouwen. Dit heeft er o.a. mee te maken dat ik wil dat we in NL 2 verschillende rechtspersonen blijven. Dat schijnt iets handiger te zijn.

Verder zou ik ook onder de "standaard NL" huwelijkse voorwaarden willen trouwen. Dat was een wetwijziging in 2018 (zie bijv. hier). Ik neem aan dat als we in de VS trouwen dit anders geldt en we een prenup (of postnup) moeten hebben? Heeft iemand hier zich op ingelezen?

Tot nu toe heb ik voornamelijk de visa situatie onderzocht.

Visa wachttijd verkorten (ik ga het niet doen maar voor degenen die het interessant vinden)
Trouwens, er is wél een manier om de wachttijd van de CR-1 visa te versnellen, maar het is gewaagd! :lol: Ik ga het ook niet doen. Maar voor de handigheid schrijf ik hier wel mijn idee neer. Tevens moet er bij deze methode via Visa Journey onderzocht worden welke consulaten en ambassades hieraan meedoen (vanaf nu noem ik ze beiden consulaat want ik snap het verschil niet).

Het punt is dat het I130 formulier ook naar een Amerikaanse consulaat verstuurd kan worden, onder uitzonderlijke omstandigheden. Deze zijn:
(1) de aanvragende Amerikaan woont in het desbetreffende land van het consulaat voor tenminste 6 maanden,
(2) de consulaat van het desbetreffende land is in staat om dit te verwerken,
(3) de aanvragende Amerikaan moet op korte tijd - minder dan 3 maanden - een baan uitoefenen terug in de VS en
(4) er is nog geen I130 formulier verstuurd via de normale manier.

Men noemt dit direct consular filing (DCF). De Amerikaanse consulaat in Frankfurt schijnt dit overigens te doen.

Er zijn weinig gegevens over, maar toen ik het forum las op Visa Journey, viel het mij op dat het op dit moment ongeveer 3 maanden duurt. Er worden geen gegevens bijgehouden over hoe snel het gaat zoals bij het normale proces.

Dus als ik het dus goed begrijp kun je letterlijk iemand a la Europaroute naar Duitsland halen. Vervolgens woon je daar iets langer dan 6 maanden. Hij/zij vindt een baan in de VS en jij hebt binnen 3 maanden een visum. Totale tijd: 10 tot 12 maanden. Risico: je Amerikaanse partner moet dit maar zo maar even kunnen doen! Tijdelijk verhuizen naar een ander land is niet niks! Verder is dit een veel meer onbewandelde weg, en mocht je geweigerd worden dan ben je nu verder van huis.

Edit:

Erfrecht
vergeet niet een goed testament te maken. Een buitenlandse echtgeno(o)t(e) van een Amerikaan(se) erft niet automatisch alles belastingvrij in het geval dat de Amerikaa(se) overlijdt. Alleen Amerikaanse staatsburgers kunnen onbeperkt van elkaar erven.
Bron. Dit wist ik niet. We zijn te jong, maar wel handig om z.s.m. te naturaliseren. Geldt dit andersom ook? Dus dat een Amerikaan moeilijk kan erven van een Nederlander als ze getrouwd zijn?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door hemmie »

Volgens mij moet je wel heel veel geld hebben wil je er tegenaan lopen dat de niet-amerikaan belasting mort betalen over de erfenis van een amerikaan, maar ik heb er wat tegenstrijdige dingen over gelezen, dus dat zou je moeten uitzoeken.

Als jullie beide in de VS wonen heeft NL volgens mij niets met de erfenis te maken. Wonen jullie in NL, dan is de erfenis sowieso belast.
Terug in Texas!
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door RaphaelB »

Respect dat je veel antwoorden uiteindelijk zelf hebt gevonden en bij je vragen heb toegevoegd. Meestal stelt hier iemand een vraag en dan komen ze nooit meer terug op het forum.

Ik had dezelfde mindset als jij. Dat ik het liefst half in de VS/half in NL had willen blijven. Dit was uiteindelijk niet te doen en mag ook niet met een greencard.

Ik woon nu inmiddels 4,5 jaar in de VS en ben nu ook citizen. Dan heb je meer vrijheid qua reizen. Maar ik ga nog steeds maar 2x per jaar naar NL en dan blijf ik telkens maar een paar weken. Omdat ik nu zo gewend ben geraakt aan de VS.

Ik heb wel altijd in gedachten dat ik misschien over 10-15 jaar ofzo weer permanent terug wil naar Europa. Maar misschien wil ik dat tegen die tijd niet eens meer.

Het papierwerk gaat dus jaren in beslag nemen voordat je je greencard hebt. Daarna moet je nog eens minstens 3 jaar wachten als je Amerikaan wilt worden. Tegen die tijd ben je misschien net zo gewend geraakt aan de VS als ik nu ben, en wil je niet meer half in NL zijn
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door dutch_in_seattle »

Ook het vermelden waard: als je Amerikaans staatsburger wordt (hopelijk met behoud van je Nederlanderschap omdat je echtgenoot of echtgenote Nederlander is), dan ben je voor de rest van je leven verplicht om een Amerikaanse belastingaangifte te doen over je wereldinkomen, ook al verhuis je terug naar Nederland en zet je geen voet meer in de V.S. Bij mijn weten is er een belastingverdrag tussen Nederland en de V.S. om te voorkomen dat je dubbele belasting betaalt en misschien kan dit zelfs in je voordeel uitvallen, maar wel iets om terdege rekening mee te houden. Je belastingsituatie wordt dus mogelijk wat ingewikkelder.
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Berichten: 1529
Lid geworden op: 08 dec 2005, 18:31
Locatie: Seattle, WA
Contacteer:

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door dutch_in_seattle »

hemmie schreef:
14 mar 2024, 14:52
Volgens mij moet je wel heel veel geld hebben wil je er tegenaan lopen dat de niet-amerikaan belasting mort betalen over de erfenis van een amerikaan.
Als ik het wel heb, is het erfrecht voor Amerikaanse staatsburgers inderdaag gunstiger dan voor ingezetenen zonder Amerikaans paspoort. Dat is een van de redenen waarom ik in 2007 Amerikaans staatsburger ben geworden en nu dus twee paspoorten heb. Plus dat ik wilde stemmen.

Ik meen dat je als ingezetene zonder Amerikaans paspoort maar een vast bedrag kunt erven van je Amerikaanse echtgenoot of echtgenote. Volgens mij ligt dat bedrag behoorlijk hoog (denk ettelijke miljoenen), dus het kan zijn dat je daar helemaal niet tegenaan loopt, maar als je Amerikaanse echtgeno(o)t(e)* bijvoorbeeld een bedrijf heeft en hij/zij komt te overlijden, dan zou dat een rol kunnen gaan spelen.
Dit PDF-document van Deloitte lijkt hier nadere informatie over te verschaffen.
(Ik ben absoluut geen deskundige op dit vlak, dus doe vooral je eigen research.)

* Het zou zo handig zijn als het Nederlands een geslachtsneutraal woord als 'spouse' zou hebben. Nu moet je iedere keer 'echtgenoot of echtgenote' gebruiken of het gedrocht 'echtgeno(o)t(e)'. </rant>
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14316
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door Coyote »

@dutch_in_seattle Wat dacht je van 'partner'? :wink: Kun je volgens mij in alle vormen gebruiken.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door hemmie »

Maar dat geeft weer niet aan dat je getrouwd bent, wat vaak wel belangrijk is als het gaat om immigratiewetgeving (in elk geval in de VS).
Terug in Texas!
newamsterdam
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mar 2024, 10:12
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Maar wat nou als je in de VS én NL wilt samenwonen?

Bericht door newamsterdam »

Getrouwde partner? Werkt dat?

Mindset
Ik had dezelfde mindset als jij. Dat ik het liefst half in de VS/half in NL had willen blijven. Dit was uiteindelijk niet te doen en mag ook niet met een greencard.

...

Het papierwerk gaat dus jaren in beslag nemen voordat je je greencard hebt. Daarna moet je nog eens minstens 3 jaar wachten als je Amerikaan wilt worden. Tegen die tijd ben je misschien net zo gewend geraakt aan de VS als ik nu ben, en wil je niet meer half in NL zijn
Bedankt voor het delen van de ervaring! Dat helpt heel erg. Het is een goede reminder dat plannen kunnen veranderen, helemaal plannen als deze. Maar goed, verder is het ook theoretisch een interessante vraag! Misschien hebben mensen er later wat aan in de toekomst.

Belasting
dan ben je voor de rest van je leven verplicht om een Amerikaanse belastingaangifte te doen over je wereldinkomen
Ja! Ben ik bekend mee. Wat ik niet zo goed weet en nog moet uitzoeken is hoe dit met box 3 zit. Ik had ergens (volgens mij op dit forum) gelezen dat huizen in NL belast worden in box 3? Ik vraag me af hoe dat zit met aandelen en dergelijke. Wordt dat altijd in de VS belast? Of wordt dat belast waar ik daadwerkelijk woon (wat dus NL of de VS kan zijn)?

Scheiden (oftewel: worst-case scenario planning)

Op dit moment ben ik ook opzoeken wat de mogelijke consequenties zijn m.b.t. scheiden. Het is een vervelend onderwerp (en ik geloof niet dat het gaat gebeuren), maar ik bereid me graag op alle situaties voor. Ik heb wel vaker geloofd dat ik zéker wist dat iets niet ging gebeuren :lol: Hier vraag ik mij vooral af: waar is scheiden makkelijker? Het lijkt erop dat dit de VS is bij een amicabele scheiding. Bij een scheiding waar advocaten echt te pas moeten komen lijkt NL mij ietwat goedkoper, maar niet veel. Dus dan zal het minder uitmaken? Ik weet niet of er bepaalde valkuilen zijn met betrekking tot de wetgeving in de VS of de wetgeving in NL.

Na even snel Googlen zie ik dat apostilles voor zowel trouwen als scheiden gelden. Dat klinkt zo vreemd nog niet, want men kan natuurlijk in een compleet ander land trouwen dan waar beiden woonachtig zijn. Bij deze de website van de Rijksoverheid dat kort aangeeft waar apostilles voor worden gebruikt.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer