Emigreren naar Amerika.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
paemsa
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 aug 2016, 10:47
Aantal x V.S. bezocht: 4

Emigreren naar Amerika.

Bericht door paemsa »

Hoi, ik heb alles op het forum al doornomen, maar ik zie de bomen door het bos niet meer.
Ik heb 16 jaar geleden mijn hart verloren in Amerika en hoe vaker ik ga, vorig jaar was dat 4 x, hoe erger het gemis word. Ik voel me daar ondertussen thuis, maar naar wat ik ondertussen heb vernomen is het allesbehalve gemakkelijk om niet te zeggen onmogelijk om te emigreren naar Amerika.

Als ik google mag geloven kan je sedert kort met een B1/B2 visum solliciteren. Ik ben in het bezit van dit soort visum, dus dat is alvast geen probleem. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik vind op de website van de greencard loterij niet terecht wanneer deze dit jaar doorgaat?

Help haha, ik heb al naar de ambassade gebeld, maar die zeggen gewoon "kijk op onze website" een overvloed aan informatie, maar ik weet gewoon niet waar te beginnen.

Zijn er hier mensen die gewoon een oneway ticket boeken naar Amerika, zonder job?

Alvast bedankt!
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7762
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Emigreren naar Amerika.

Bericht door mtl »

Met een enkele reis naar Amerika zonder job? Waarom zou iemand dat doen? Wat zeg je dan tegen CBP bij aankomst?
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Emigreren naar Amerika.

Bericht door Nagini »

Welkom op het forum!

Allereerst zal ik je even 'het bekende rijtje' van @Hockey geven. Hoe kun je naar Amerika verhuizen om daar te wonen en werken?

1) De DV Lottery winnen.
2) Trouwen met een Amerikaans staatsburger.
3) Een baan vinden in de VS die aan de eisen voldoet, H1-B visum.
4) Binnen een bedrijf opklimmen en dan binnen dat bedrijf een transfer maken naar de VS, L1 visum.
5) Een bijzondere skill hebben en daarin in NL al wat bereikt hebben, denk aan David Beckham of Rutger Hauer.
6) Voldoende investeren in een bedrijf in de VS (en dan ook meer dan 50% van de aandelen hebben), en een bepaald aantal mensen een baan bieden.

Verder is dit plaatje https://reason.com/wp-content/uploads/a ... 2ef5ad.jpgerg nuttig om zaken duidelijk te maken.

Je hebt de meest makkelijke methode, de DV lottery, al gevonden. De loterij opent elk jaar in October en loopt tot begin November. Nog even wachten dus. Inschrijven is gratis, diensten die je tegen betaling 'helpen' inschrijven of aangeven dat je buiten de inschrijvingsperiode kunt inschrijven zijn oplichters, dus kijk uit. De loterij gaat ook in de herfst 2024 gewoon door (dat is DV2026). Ik ben zelf een winnaar van DV2020.

Je kunt inderdaad soliciteren op een B1 (ook gewoon vanuit Nederland zonder visum of zelfs ESTA, trouwens), maar als je met zo'n visum de grens overgaat en aangeeft je reisdoel is om werk te gaan zoeken, wordt je 100% geweigerd en teruggestuurd. Een enkele reis is ook een red flag voor de immigratie, dus dat plan heeft 0 kans. B2's zijn bedoeld voor buitenlanders die namens hun (buitenlands) bedrijf tijdelijk en strikt gelimiteerde werkzaamheden uitvoeren in de VS, zoals het bijwonen van een vergadering, het ondertekenen van een contract of een congres bezoeken. Een B2 is niet voor gelukzoekers die in Amerika aan de slag willen, daarvoor moet je een werkvisum zoals een H1B krijgen. In de praktijk is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet minstens een bachelor hebben (en meer kans als je een MSc hebt), het is al jaren een loterij omdat er meer aanvragen dan visums zijn, het process kost al snel enkele duizenden dollars voor de werkgever en het duurt vaak maanden voor je aan de slag kan. Je moet dus bijzondere vaardigheden hebben of in een vakgebied met veel schaarste werken voordat een werknemer liever op jou wacht dan nog even verder zoekt naar een Amerikaan. Academisch werk is exempt van het limiet, dus daar is geen loterij, waardoor het doen van een PhD in de VS bijvoorbeeld vaak makkelijker kan dan een baan in de industrie. Illigaal emigreren en een baan zonder werkvergunning zoeken kan ik niet aanraden.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Emigreren naar Amerika.

Bericht door Hockey »

paemsa schreef:
09 feb 2024, 08:58
Zijn er hier mensen die gewoon een oneway ticket boeken naar Amerika, zonder job?
Niet doen! Zonder retourticket kom je de VS niet eens in.

@Nagini Dank voor het noemen van mijn lijstje. :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer