Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Waarom zou je NIET in Amerika willen wonen?
Waarom zou je NIET in Amerika willen wonen?
In de verschillende forums (fori, fora?) zijn prachtige reisverslagen te vinden van AllesAmerika bezoekers die de vakantie van hun leven hebben beleefd in de Verenigde Staten van Amerika. Toch zouden een groot aantal mensen met geen mogelijkheid permanent in Amerika willen wonen.
Omdat we in een andere draad vragen naar de reden waarom mensen bereid zijn te verhuizen, dacht ik dat het aardig zou zijn ook de andere kant eens te belichten:
Dus zeg eens eerlijk: waarom zou jij absoluut niet in Amerika willen wonen?
Omdat we in een andere draad vragen naar de reden waarom mensen bereid zijn te verhuizen, dacht ik dat het aardig zou zijn ook de andere kant eens te belichten:
Dus zeg eens eerlijk: waarom zou jij absoluut niet in Amerika willen wonen?
-
Anita
Hmmm.... beetje te ver van familie vandaan, minder goede voorzieningen v.w.b. gezondheidszorg en verzekeringen, minder vakanties, langere werkdagen en werkweken (in de branche waarin mijn man werkt dan...).
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik me er nooit écht in verdiept heb, maar mijn man werkt bij een Amerikaans bedrijf in Nederland en heeft daar een hele poos gewerkt met Amerikanen die overgekomen waren. Die hebben hem dat verteld.
Groetjes!
Anita
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik me er nooit écht in verdiept heb, maar mijn man werkt bij een Amerikaans bedrijf in Nederland en heeft daar een hele poos gewerkt met Amerikanen die overgekomen waren. Die hebben hem dat verteld.
Groetjes!
Anita
Ik woon hier natuurlijk al (deze winter 5 jaar!) en als ik terugkijk zijn er twee dingen die ik echt mis:
- familie en vrienden, met name het "even binnenlopen"
- de typische Nederlandse humor. Het sarcasme, de enorm droge humor. Net even de nuance die je in de eigen taal "voelt" en die moeilijk uit te leggen is.
Er is hier een hoop goeds bijgekomen maar als ik twee dingen zou moeten aanwijzen, dan zijn dat ze.
- familie en vrienden, met name het "even binnenlopen"
- de typische Nederlandse humor. Het sarcasme, de enorm droge humor. Net even de nuance die je in de eigen taal "voelt" en die moeilijk uit te leggen is.
Er is hier een hoop goeds bijgekomen maar als ik twee dingen zou moeten aanwijzen, dan zijn dat ze.
Ik word echt ziek van een aantal "simpele" dingen hier die me misschien nog wel ooit terug naar NL sturen!
Dingen varierend van sociale voorzieningen tot @#$%^ verkeersborden (of lack of), mensen die dus echt NIET kunnen rijden, het hypocriete "wij zijn amerikanen dus wij kunnen ALLES", vakantiedagen of gewoon vrije tijd van het werk, en sommige service departments zijn echt BAR SLECHT!
kan zo snel niets meer verzinnen, maar ik weet zeker dat er meer is!
maar nog steeds voor mij MEER GOED dan SLECHT dus blijven maar
Richard
Dingen varierend van sociale voorzieningen tot @#$%^ verkeersborden (of lack of), mensen die dus echt NIET kunnen rijden, het hypocriete "wij zijn amerikanen dus wij kunnen ALLES", vakantiedagen of gewoon vrije tijd van het werk, en sommige service departments zijn echt BAR SLECHT!
kan zo snel niets meer verzinnen, maar ik weet zeker dat er meer is!
maar nog steeds voor mij MEER GOED dan SLECHT dus blijven maar
Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
-
Dennis
- AllesAmerika.com Webmaster
- Contacteer:
Een paar redenen die ik kan bedenken:
- Weinig vakantiedagen (10 per jaar schijnt voor een starter zo gemiddeld te zijn, 15 per jaar als je al een paar jaar werkt);
- Slechte sociale voorzieningen;
- Soms is men té conservatief in sommige delen van het land;
- De juist weer te liberale wapenwetten;
- De manier waarop kerk en staat (heel tegenstrijdig) soms wel en soms juist weer niet gescheiden worden gehouden.
Deze redenen waren voor mij echter niet voldoende om me van mijn aanstaande emigratie af te houden.
- Weinig vakantiedagen (10 per jaar schijnt voor een starter zo gemiddeld te zijn, 15 per jaar als je al een paar jaar werkt);
- Slechte sociale voorzieningen;
- Soms is men té conservatief in sommige delen van het land;
- De juist weer te liberale wapenwetten;
- De manier waarop kerk en staat (heel tegenstrijdig) soms wel en soms juist weer niet gescheiden worden gehouden.
Deze redenen waren voor mij echter niet voldoende om me van mijn aanstaande emigratie af te houden.
-
daisydog
- Amerikafan
- Contacteer:
Sinds ik hier woon ben ik eigenlijk alleen nog maar kritischer geworden ten opzichte van veel zaken hier in de VS. Dit is vooral op sociaal economisch en politiek gebied
Er zijn een flink aantal zaken waarmee het droevig is gesteld hier in de VS. Af en toe heb ik werkelijk het idee dat ik een of ander 3de wereldland of oud communistisch land woon...
Meeste sociale voorzieningen zijn diep treurig,
De meeste overheidsvoorzieningen zijn kastelen van bureaucratie en geweldige ineffectieve en ineffieciente organisaties.
Het educatie systeem is niet van vergelijkbaar met NL (helaas hebben we in NL nu wel het vergelijkbare Master/bachelor systeem ingevoerd wat dus de schijn geeft dat het wel vergelijkbaar is...)
Het is een enorm overdreven consumptie maatschappij. Veel mensen werken lange dagen, krijgen weinig vakantie, bouwen nauwelijks pensioen op, zijn slecht verzekerert.
Over het algemeen bestaat er bij amerikanen weinig kennis van of interesse voor de rest van de wereld. Hierdoor denken ze automatisch dat zij het meest geweldige land ter wereld zijn...terwijl ze geen flauw idee hebben hoe het in andere landen toe gaat. Het is makkelijk om je beter te voelen dan de mensen die Mexico, Cuba en andere zuid amerikaanse landen ontvluchten.
Over het algemeen zijn de mensen aardig en makkelijk in de omgang. Toch vind ik ze een beetje oppervlakkig en mis ik een beetje de Nederlandse "gezelligheid" en zoals Jan omschrijft, het 'even binnenlopen'
Ik kan nog heel wat meer dingen opnoemen en beschrijven...Amerika is een land van uiterste...en dat geldt in positieve en negatieve zin.
Het wil zeker niet zeggen dat je hier niet prettig kan leven, maar het kan ook een keiharde maatschappij zijn.
Hieronder wat voorbeeld nummers om aan te geven waarom ik oa. vindt dat de VS niet het meest geweldige land ter wereld is.
Approximately 35.8 million people lived below the poverty line in 2003, or about 12.5 percent of the population, according to the Census Bureau
the number without health insurance rose by 1.4 million to 45.0 million. The percentage of the nation’s population without coverage grew from 15.2 percent in 2002 to 15.6 percent in 2003.
http://www.census.gov/
Verder -
Official figures show the US has the biggest prison population in the world, and the highest number of inmates as a proportion of its population. ( people in prison/jail -2,019,234, according to a Justice Department announcement in April 2003)
In total, one in every 142 people living in the United States was in jail last year. The US currently incarcerates more people than any other country in the world. (http://www.bbc.co.uk)
In 2003, the average credit-card debt of U.S. households with at least one card was $9,205, up from $2,966 in 1990, according to the research firm CardWeb.com.
Personal bankruptcy filings hit a record 1.6 million in 2003, compared with 300,000 a year in the early 1980s.
(abc news)
the number of persons murdered in the United States increased 0.8%
between 2001 and 2002. In 2001, 15,980 persons were
murdered; the estimate for 2002 is about 16,110 victims
of murder.
Er zijn een flink aantal zaken waarmee het droevig is gesteld hier in de VS. Af en toe heb ik werkelijk het idee dat ik een of ander 3de wereldland of oud communistisch land woon...
Meeste sociale voorzieningen zijn diep treurig,
De meeste overheidsvoorzieningen zijn kastelen van bureaucratie en geweldige ineffectieve en ineffieciente organisaties.
Het educatie systeem is niet van vergelijkbaar met NL (helaas hebben we in NL nu wel het vergelijkbare Master/bachelor systeem ingevoerd wat dus de schijn geeft dat het wel vergelijkbaar is...)
Het is een enorm overdreven consumptie maatschappij. Veel mensen werken lange dagen, krijgen weinig vakantie, bouwen nauwelijks pensioen op, zijn slecht verzekerert.
Over het algemeen bestaat er bij amerikanen weinig kennis van of interesse voor de rest van de wereld. Hierdoor denken ze automatisch dat zij het meest geweldige land ter wereld zijn...terwijl ze geen flauw idee hebben hoe het in andere landen toe gaat. Het is makkelijk om je beter te voelen dan de mensen die Mexico, Cuba en andere zuid amerikaanse landen ontvluchten.
Over het algemeen zijn de mensen aardig en makkelijk in de omgang. Toch vind ik ze een beetje oppervlakkig en mis ik een beetje de Nederlandse "gezelligheid" en zoals Jan omschrijft, het 'even binnenlopen'
Ik kan nog heel wat meer dingen opnoemen en beschrijven...Amerika is een land van uiterste...en dat geldt in positieve en negatieve zin.
Het wil zeker niet zeggen dat je hier niet prettig kan leven, maar het kan ook een keiharde maatschappij zijn.
Hieronder wat voorbeeld nummers om aan te geven waarom ik oa. vindt dat de VS niet het meest geweldige land ter wereld is.
Approximately 35.8 million people lived below the poverty line in 2003, or about 12.5 percent of the population, according to the Census Bureau
the number without health insurance rose by 1.4 million to 45.0 million. The percentage of the nation’s population without coverage grew from 15.2 percent in 2002 to 15.6 percent in 2003.
http://www.census.gov/
Verder -
Official figures show the US has the biggest prison population in the world, and the highest number of inmates as a proportion of its population. ( people in prison/jail -2,019,234, according to a Justice Department announcement in April 2003)
In total, one in every 142 people living in the United States was in jail last year. The US currently incarcerates more people than any other country in the world. (http://www.bbc.co.uk)
In 2003, the average credit-card debt of U.S. households with at least one card was $9,205, up from $2,966 in 1990, according to the research firm CardWeb.com.
Personal bankruptcy filings hit a record 1.6 million in 2003, compared with 300,000 a year in the early 1980s.
(abc news)
the number of persons murdered in the United States increased 0.8%
between 2001 and 2002. In 2001, 15,980 persons were
murdered; the estimate for 2002 is about 16,110 victims
of murder.
Family/friends...
Er zijn heel veel dingen die beter kunnen in dit land en als immigranten zullen we onze families blijven missen. Maar laten we vooral niet de goede kanten vergeten. Over het algemeen zijn de mensen hier vriendelijk, wat customer service betreft heb ik enkel goede ervaringen gehad. Goede vrienden zijn onvervangbaar, maar je kunt altijd nieuwe vrienden maken ook al zul je met hen minder een gedeelde achtergrond hebben. Wij hebben nu op 4 verschillende locaties gewoond in de afgelopen 12 jaar en we hebben nu op al die plaatsen goede vrienden. Kost veel tijd en persoonlijke en emotionele investeringen maar je kunt niet zonder.
Nu ligt voor mij de situatie wat makkelijker dan wellicht andere immi's want wij zijn Christen en horen bij een kerk. Binnen een kerk maak je sowieso makkelijk contact.
Waarom zou ik niet in de US willen wonen? Vind ik moeilijk te beantwoorden want ik ben inmiddels US staatsburger en ben zeker van zins hier te blijven wonen. Mijn meest nabije family, man en kids, zijn hier bij me dus reason enough.
Bye now,
Grace
Nu ligt voor mij de situatie wat makkelijker dan wellicht andere immi's want wij zijn Christen en horen bij een kerk. Binnen een kerk maak je sowieso makkelijk contact.
Waarom zou ik niet in de US willen wonen? Vind ik moeilijk te beantwoorden want ik ben inmiddels US staatsburger en ben zeker van zins hier te blijven wonen. Mijn meest nabije family, man en kids, zijn hier bij me dus reason enough.
Bye now,
Grace
Re: Family/friends...
Dat moet je toch eens uitleggen...Grace schreef: Nu ligt voor mij de situatie wat makkelijker dan wellicht andere immi's want wij zijn Christen en horen bij een kerk.
/PeeJay
Re: Uitleg?
Grace schreef:Moet ik je gaan uitleggen waarom ik een Christen ben of moet ik nog meer gaan toelichten waarom het makkelijk is om binnen een kerk contacten te maken? We could talk potluck.
Nou, leg me maar eens uit waarom voor jou als Christen de situatie makkelijker is.
/PeeJay
obvious
Since you are asking for the obvious, you'll get the obvious. Als Christen ga je/ik naar de kerk, binnen die kerk ontmoet je mensen voor en na de dienst die als je een nieuwkomer bent van harte begroeten, je welkom heten, je uitnodigen voor een maaltijd etc. In no time heb je de gelegenheid om een vriendengroep op te bouwen, mocht je dat willen. Iemand die niet Christen is, niet naar een kerk gaat, moet contacten op een andere manier leggen. Werk, sportclub, buren etc. Welke suggesties had jij zo in gedachten? Sinds jij ook somewhere in de USA woont, moet je toch ergens zijn begonnen met het uitbreiden van je vriendenkring.
OK, ik spring nu van de kast af.
OK, ik spring nu van de kast af.
-
Anita
Ik ben dus niet gelovig en hoor dus ook niet bij een kerk, maar ik denk wel dat als je wél gelovig bent en bij een kerk hoort, je makkelijker contact maakt met mensen. Die kerk is dan dé plaats om in contact te komen met je nieuwe dorps-/stadsgenoten.
Maar aan de andere kant: wij zijn een jaar geleden verhuist van de stad waar we allemaal geboren zijn naar een dorpje dat we helemaal niet kenden. Dit is geen immigreren, maar zo voelt het soms
.
Nu merk ik dat er, buiten kerken, genoeg plaatsen zijn om ook contact te maken met anderen, al zijn de mensen hier erg stug. Zo gaat ons dochtertje sinds kort naar school: hele goeie plek om contact te maken! Je zou lid kunnen worden van een willekeurige vereniging: hele goeie plekken voor nieuwe contacten!
Ik begrijp de opmerking van die kerk/christen zijn wel, maar er zijn meer plaatsen om nieuwe contacten of zelfs vrienden op te doen!
Anita
Maar aan de andere kant: wij zijn een jaar geleden verhuist van de stad waar we allemaal geboren zijn naar een dorpje dat we helemaal niet kenden. Dit is geen immigreren, maar zo voelt het soms
Nu merk ik dat er, buiten kerken, genoeg plaatsen zijn om ook contact te maken met anderen, al zijn de mensen hier erg stug. Zo gaat ons dochtertje sinds kort naar school: hele goeie plek om contact te maken! Je zou lid kunnen worden van een willekeurige vereniging: hele goeie plekken voor nieuwe contacten!
Ik begrijp de opmerking van die kerk/christen zijn wel, maar er zijn meer plaatsen om nieuwe contacten of zelfs vrienden op te doen!
Anita
-
Anita
extreem aardig
Wanneer jij van jezelf denkt dat je "pissig" klonk in your previous mail dan moet je wel extreem aardig wezen want ik vond je gans niet "pissig" overkomen. En ja, I agree, er zijn gelukkig heel wat meer plekken om vrienden te maken want het is natuurlijk niet zo dat enkel Christenen goed zijn in vriendjes maken.
Re: obvious
Precies die gedachten, en het is nog steeds niet zo obvious voor mij dat kontakten leggen via een kerk makkelijker gaat dan via je werk, sportclub of buren, zoals ik het dus gedaan heb. Ik ben meerdere malen welkom geheten, vele malen uitgenodigd voor maaltijden, feesten, etc., en nog steeds maar dat ter zijde.Grace schreef:Werk, sportclub, buren etc. Welke suggesties had jij zo in gedachten?
Maar om jou toch maar van die kast af te houden, ik vind het prima als jij je kontakten voornamelijk legt via de kerk, maar mijn ervaring is dat dat het niet gemakkelijker maakt.
/PeeJay
-
Anita
Re: extreem aardig
Thanks!Grace schreef:Wanneer jij van jezelf denkt dat je "pissig" klonk in your previous mail dan moet je wel extreem aardig wezen want ik vond je gans niet "pissig" overkomen.
Dit is dus ook een van die redenen waarom ik het hier in de VS dus NIET zo aardig vind!
Ik ben getrouwd met een Amerikaanse en die kent echt wel wat mensen, maar de meeste, via werk, school van de kinderen (wedstrijden), en KERK ook, enz.. maar die leeft hier dan ook al meer dan ...tig jaar
. Ik ken ook wel mensen van de tijd dat ik hier ben, maar nu komt het...... Ik kan dus echt NIET zeggen dat we hier een VRIENDEN kring hebben. Ik bedoel dus mensen waarmee je dingen doet of bij elkaar op de koffie gaat, verjaardagen, etc... DAT is dus compleet anders hier, in NL zou je gewoon aankloppen en een bakkie doen, nou dat aankloppen kan hier ook en dan kijken ze je aan van.... wa moe je!!!
Amerikanen zijn heel snel in het zeggen van.. kom op de koffie of kom eten of we moeten eens wat samen doen, maar meestal (let op ik zeg MEESTAL, dus niet ALTIJD) komt hier helemaal niets van. Nu hoor ik je al zeggen, je moet er zelf ook wat aan doen, INDERDAAD, maar het moet volgens mij van 2 kanten komen, anders kun je nooit een echte VRIENDEN kring opbouwen!
Amen
Richard
Ik ben getrouwd met een Amerikaanse en die kent echt wel wat mensen, maar de meeste, via werk, school van de kinderen (wedstrijden), en KERK ook, enz.. maar die leeft hier dan ook al meer dan ...tig jaar
Amerikanen zijn heel snel in het zeggen van.. kom op de koffie of kom eten of we moeten eens wat samen doen, maar meestal (let op ik zeg MEESTAL, dus niet ALTIJD) komt hier helemaal niets van. Nu hoor ik je al zeggen, je moet er zelf ook wat aan doen, INDERDAAD, maar het moet volgens mij van 2 kanten komen, anders kun je nooit een echte VRIENDEN kring opbouwen!
Amen
Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
- Petra/VS
- Medebeheerder
- Contacteer:
Hoi Richard,
Dit is allemaal heel afhankelijk van waar je woont, zelfs de buurt maakt al uit.
En dat je in Nederland wel in zo'n buurt terecht komt is ook niet bij definitie zo, ik kan hele verhalen over minder leuke sociale omgangen in Nederland schrijven, die wij hebben meegemaakt, maar dat is
. Ik heb in Nederland dan ook geen vriendenkring achtergelaten en mijn ouders ook niet.
Hier, daarentegen, heb ik een grote cirkel van kennissen en een aantal echt heel goede vriend(inn)en. Bovendien hebben we het geluk in een buurt te wonen, waar men absoluut voor elkaar klaar staat.
Buren lopen regelmatig bij elkaar binnen voor een praatje en koffie of een wijntje.
De kinderen groeien op als een grote familie, waar de oudsten op de kleintjes passen en allerlei leeftijden met elkaar spelen.
Eerlijk gezegd is het hier ronduit idyllisch en ouderwets, zeg maar, wonen.
Ik geloof zeker, dat wij het heel erg getroffen hebben, maar wat ik vooral wil laten zien, is dat het niet speciaal iets "Nederlands" of "Amerikaans" is.
Hiervoor woonden we in een zgn. commuter buurt, iedereen was overdag weg en ook in het weekend was men te druk om sociale contacten te leggen.
Waar we nu wonen is wat dat betreft night and day. En ja, hoe leuk het sociaal is heeft inderdaad veel invloed met hoe graag ik ergens woon.
Dit is allemaal heel afhankelijk van waar je woont, zelfs de buurt maakt al uit.
En dat je in Nederland wel in zo'n buurt terecht komt is ook niet bij definitie zo, ik kan hele verhalen over minder leuke sociale omgangen in Nederland schrijven, die wij hebben meegemaakt, maar dat is
Hier, daarentegen, heb ik een grote cirkel van kennissen en een aantal echt heel goede vriend(inn)en. Bovendien hebben we het geluk in een buurt te wonen, waar men absoluut voor elkaar klaar staat.
Buren lopen regelmatig bij elkaar binnen voor een praatje en koffie of een wijntje.
De kinderen groeien op als een grote familie, waar de oudsten op de kleintjes passen en allerlei leeftijden met elkaar spelen.
Eerlijk gezegd is het hier ronduit idyllisch en ouderwets, zeg maar, wonen.
Ik geloof zeker, dat wij het heel erg getroffen hebben, maar wat ik vooral wil laten zien, is dat het niet speciaal iets "Nederlands" of "Amerikaans" is.
Hiervoor woonden we in een zgn. commuter buurt, iedereen was overdag weg en ook in het weekend was men te druk om sociale contacten te leggen.
Waar we nu wonen is wat dat betreft night and day. En ja, hoe leuk het sociaal is heeft inderdaad veel invloed met hoe graag ik ergens woon.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 3572 Weergaves
-
Laatste bericht door ClaireVHaut
-
- 5 Reacties