Financiële transacties

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Neil mcauly
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 15 aug 2012, 10:37
Aantal x V.S. bezocht: 18

Financiële transacties

Bericht door Neil mcauly »

Als je op reis naar de VS gaat mag je maximaal 10000 cash meenemen.
Maar stel je verhuist naar de VS en hebt in België op verschillende rekeningen (spaar/ beleggingen) een serieuze brok vermogen staan.
Hoe regel je dat dit in de VS beschikbaar komt? Welke taxen betaal je hierop? If any…
Laatst gewijzigd door Neil mcauly op 21 jan 2024, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
A challenge in which a positive outcome is assured isn't a challenge at all.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Financiële transacties

Bericht door hemmie »

Zo ver ik weet geen belasting, gewoon overmaken. Wij hebben ook wel eens €50k overgemaakt ofzo. Volgens mij geeft de bank de transactie wel door aan de IRA (of een andere overheidsinstantie), maar dat betekent niet dat je er belasting over betaalt. Het is dan wel meteen duidelijk dat je over dat jaar de FBAR moet invullen, dus dat niet vergeten.
Terug in Texas!
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Financiële transacties

Bericht door kastelke »

Je neemt een deel mee als cash als je verhuisd en nog geen Amerikaanse rekening hebt. Als dat $10,000 of meer is, moet je dat aangeven bij de douane, en ze zullen je vragen waar het geld vandaan komt (anti-witwas regeling). Wij hadden een brief van de bank bij dat het geld al langere tijd op onze rekening stond.

Als je (al) een rekening hebt in de US, schrijf je het gewoon over via Wise of een van die andere diensten die goedkoper zijn dan je bank. Ik heb het 1 keer gehad dat ik dan ook eerst moest aantonen waar het geld vandaan kwam. En een keer heb ik die vraag gehad van mijn ontvangende bank. Maar meestal kraaide er geen haan naar.

Ik weet niet meer hoe het zit met het betalen van belastingen in de USA/of het afhankelijk is van wanneer je het overschrijft naar je rekening (bv. in de maanden vlak nadat je verhuisde, of 3 jaar nadat je verhuisde). Ik denk dat andere forumleden daar iets meer over kunnen zeggen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Financiële transacties

Bericht door goldenhills »

Er is geen belasting op overschrijven. Grotere bedragen overschrijven wordt inderdaad geregistreerd voor anti-misdaad/fraude doeleinden. En inderdaad FBAR invullen als je je amerikaanse belastingen doet en je een "US person" (US citizen of green card holder) bent. Als je >= $10,000 kan overschrijven is het natuurlijk duidelijk dat je dus zoveel geld in het buitenland hebt/had staan. FBAR is ook puur registratie, geen belasting.

Verhuizen kan wel zaken triggeren als een 'conserverende aanslag' in Nederland als je daar weggaat of een Exit Tax in de VS als je je US citizenship of green card opgeeft. Conserverende aanslag kan simpel zijn (de belastingdienst bepaald dat, en het is in de regel voorwaardelijk), maar Exit Tax (IRS IRC Section 877A) is zaak voor een financiële adviseur.
Gebruikersavatar
JeroenB
Amerikafan
Berichten: 351
Lid geworden op: 13 sep 2010, 16:03
Locatie: Clermont, Florida

Re: Financiële transacties

Bericht door JeroenB »

Conserverende aanslag is niet vrijblijvend maar is een claim die de belastingdienst legt op je vermogen als je een BV hebt in Nederland. Als je naar de USA verhuist of een ander land buiten Europa dan willen ze ter hoogte van die claim ook garanties hebben.

Jaren geleden verviel deze claim na 10 jaar maar nu niet meer, nu blijft de claim bestaan en moet je ook oppassen als je geld zou opnemen van je bedrijfsvermogen waar die claim op rust. Mocht je een BV hebben dan is het goed om je hierover in te lezen of dit met je accountant/fiscalist te bespreken.

Als eigenaar van een BV wordt je in Nederland tegenwoordig meer behandeld als crimineel dan als ondernemer, ook in dit geval zijn ze bang dat je verdwijnt en ze de claim nooit meer kunnen innen.


Wat betreft de transacties, wij hebben de nodige grotere transacties gedaan voor onze emigratie en zullen dat straks ook nog doen, geen enkele vraag over gehad behalve van de organisatie via wie wij dat vanuit Nederland hebben geregeld vanwege de strikte Nederlandse controle op geld transacties. Als het om bedrijfsvermogen gaat zou je Ibanfirst kunnen benaderen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer