Overweging verhuizen naar Amerika.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
cdw1995
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2024, 15:58
Aantal x V.S. bezocht: 5

Overweging verhuizen naar Amerika.

Bericht door cdw1995 »

Beste forumleden,

Mijn vriend heeft onlangs een mooi aanbod gekregen om in Virginia, Amerika, te gaan werken. We zijn serieus aan het overwegen om te verhuizen, maar willen graag wat meer informatie voordat we een definitieve beslissing nemen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met enkele vragen die bij me opkomen:

Visum:
Mijn vriend krijgt sowieso een werkvisum, maar is het vanzelfsprekend dat ik dat ook zou krijgen? Zijn er specifieke vereisten of procedures waar we rekening mee moeten houden?

Pensioen:
Hoe zit het met ons pensioen in België als we naar Amerika verhuizen? Zijn er stappen die we moeten nemen om ervoor te zorgen dat alles goed geregeld is?

Werk zoeken:
Ik zou natuurlijk zelf ook graag werken, zijn er specifieke tips of aanbevelingen die jullie kunnen delen? Zijn er bepaalde platforms of hulpbronnen die handig kunnen zijn? Ik werk momenteel als leidingevende in de customer service.

Elke informatie, ervaring of advies dat jullie kunnen delen, zou enorm worden gewaardeerd. We willen ervoor zorgen dat we goed geïnformeerd zijn voordat we deze belangrijke beslissing nemen.

Dank je wel!
cdw1995
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2024, 15:58
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Overweging Verhuizen naar Amerika

Bericht door cdw1995 »

En ik weet dat we eerst gaan moeten trouwen :P
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Overweging Verhuizen naar Amerika

Bericht door hemmie »

Welk visum krijgt je vriend? Want dat zal bepalen of jij wel of niet mag werken.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Overweging Verhuizen naar Amerika

Bericht door Nagini »

Hoi en welkom op dit forum!

Zoals je zelf al aangeeft moet je eerst trouwen voordat je een visum krijgt. Dat wil je vroeg in het proces doen, zodat je jouw 'dependent visum' tegelijk met dat van je partner aanvraagt. Of je mag werken hangt af van het type visum wat je partner krijgt. De meest gebruikelijke werkvisa zijn het L (intercompany transfer) en het H1B visum, meestal bij een nieuwe werkgever. Gaat hij op een L visum? Dan krijg jij een L2 en mag je werken. Krijgt hij een H1B visum? Dan krijg jij een H4 visum, waarbij je niet gelijk mag werken. Wel kun je een EAD aanvragen, maar dit kan pas vanaf het moment dat je partner zijn visum heeft en duurt enkele maanden (https://www.uscis.gov/working-in-the-un ... nt-spouses). Ditzelfde geld ook als je partner via een J-visum gaat (bijvoorbeeld als hij een PhD gaat doen) en jij een J2 krijgt.

Let op: vrijwilligerswerk wordt ook gezien als 'werk', en in de VS remote werken bij Belgische/Nlse clienten ook. Komen ze erachter? Eh, een paar uur bij het lokale asiel met hondjes lopen zal wel kunnen. Maar een volwaardige baan in Nederland met salaris wordt tricky voordat je die werkauthorisation krijgt. In de VS een baan krijgen zonder EAD raad ik uiteraard niet aan.
cdw1995
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jan 2024, 15:58
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Overweging verhuizen naar Amerika.

Bericht door cdw1995 »

Bedankt voor de reacties! Hij krijgt een E2 visum waardoor ik een E2 dependent visum zou krijgen. Daarmee zou ik dus wel kunnen werken. Nu maak ik me wel wat zorgen over de de zoektocht naar werk. Dat houdt me momenteel nog het meeste wakker :P
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Overweging verhuizen naar Amerika.

Bericht door Disney-Golf »

cdw1995 schreef:
18 jan 2024, 19:07
Hij krijgt een E2
Ben je zeker?
Is het geen EB2 visum?
tanteto
Amerikafan
Berichten: 249
Lid geworden op: 07 aug 2019, 20:51
Locatie: Bull City

Re: Overweging verhuizen naar Amerika.

Bericht door tanteto »

Om werk te zoeken kun je eens op indeed.com of glassdoor.com gaan kijken. Ook een goed LinkedIn profiel kan helpen.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Overweging verhuizen naar Amerika.

Bericht door hemmie »

@Disney-Golf EB2 is een category voor green card aanvraag, E2 is een gangbaar visum voor expats in de VS.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
JeroenB
Amerikafan
Berichten: 351
Lid geworden op: 13 sep 2010, 16:03
Locatie: Clermont, Florida

Re: Overweging verhuizen naar Amerika.

Bericht door JeroenB »

cdw1995 schreef:
18 jan 2024, 19:07
Bedankt voor de reacties! Hij krijgt een E2 visum waardoor ik een E2 dependent visum zou krijgen. Daarmee zou ik dus wel kunnen werken. Nu maak ik me wel wat zorgen over de de zoektocht naar werk. Dat houdt me momenteel nog het meeste wakker :P
Als het werkelijk een E-2 visa wordt dan moet je er wel even op letten dat je een E-2S (Spouse) krijgt op je I-94 bij de immigratie officer, dit gaat nog wel eens mis en dan moet je er achteraan om het te laten corrigeren. Zonder die toevoeging mag je NIET werken.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Overweging verhuizen naar Amerika.

Bericht door Disney-Golf »

hemmie schreef:
18 jan 2024, 22:35
E2 is een gangbaar visum voor expats in de VS.
We spreken toch over een E2 hé Hemmie?
Een E2 is helemaal geen employment visa, toch?
https://www.uscis.gov/working-in-the-un ... -investors
T.S. schrijft toch niet dat haar vriend gaat investeren of zelf een eigen zaak gaat opstarten, of lees ik het verkeerd?
Ze schrijft dat haar vriend een aanbod heeft gekregen om in Virginia te gaan werken, correct?
https://www.uscis.gov/working-in-the-un ... rence-eb-2
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Overweging verhuizen naar Amerika.

Bericht door hemmie »

Er bestaat ook een E2 employee visum. Ik ken hier verschillende Shell medewerkers die op een E2 zitten.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Overweging verhuizen naar Amerika.

Bericht door Disney-Golf »

Da’s nieuw voor mij @hemmie , weer iets bijgeleerd! 👍
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Overweging verhuizen naar Amerika.

Bericht door Nagini »

Ik geloof dat het over deze gaat: https://www.uscis.gov/working-in-the-un ... -investors , ik wist dat ook niet! Een bedrijf van een treaty land wat een substantiële investering in de VS heeft kan dus een E2 aanvragen voor employees mits ze uit het zelfde land komen en aan een paar eisen voldoen.

Goed nieuws voor de TS, 'Spouses of E-2 workers in valid E-2 or E-2S status are considered employment authorized incident to status'. Dat betekend dat als je een visum krijgt op basis van de E2 van de partner je automatisch ook toestemming hebt om werk te vinden. De link bevat ook informatie over hoe je bij een werkgever kunt aantonen dat je een werkvergunning hebt.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Overweging verhuizen naar Amerika.

Bericht door goldenhills »

cdw1995 schreef:
16 jan 2024, 16:10
Pensioen:
Hoe zit het met ons pensioen in België als we naar Amerika verhuizen? Zijn er stappen die we moeten nemen om ervoor te zorgen dat alles goed geregeld is?
Pensioen voor expats is altijd lastiger, omdat je met meer potjes en meer landen te maken hebt. Maar ik zou het avontuur er niet voor laten. Het meest belangrijk is dat je geen pensioengat oploopt, dus blijven sparen voor je pensioen. Zo te zien is er een overeenkomst tussen de VS en België, zie link. Ik ken het Belgische pensioensysteem niet, maar in de VS moet je in de regel zelf bijsparen (bijvoorbeeld 401k of IRA) om voldoende pensioen op te bouwen. De verplichte 'Social Security' (die je opbouwt als je werkt en qua belastingen als resident wordt aangemerkt) is niet genoeg.

Op het forum zijn diverse algemene tips te vinden over verhuizen naar de VS.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer