Aanvraag social security pensioen in Nederland met extra ivm gescheiden ex

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
paperdetective
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2023, 18:06
Aantal x V.S. bezocht: 18

Aanvraag social security pensioen in Nederland met extra ivm gescheiden ex

Bericht door paperdetective »

Ik heb 18 jaar in de VS gewoond en ben ook Amerikaan geworden (naast Nederlanderschap) en ontvang ook mijn social security pensioen vanuit Amerika op mijn bbankrekening in Amerika.
Nu heb ik ontdekt dsat ik meer social security kan krijgen vandaar door "spousal benefits" aan te vragen omdat mijn ex daar zo'n hoge verdienste en hoog pensioen had/heeft en we minstens 10 jaar getrouwd waren en we beiden nu gepensioneerd zijn.
Kan ik dat extra social security pensioen hier ergens in Nederland aanvragebn? Ik vraga dat speciaal omdat het online systeem van SSA niet vpoldoende is hiervoor. Men moet blijkbaar ook langskomen om originele documenten te laten zien en dat zou het makkelijkst zijn hier in Nederaldn.
Iemans vertelde me zelfs een moeilijk te geloven verghaal dat men social security in Nederland bij het UWV of SVB zou kunnenne aanvragen en ene ander zei dat er ergens iemand daarvoor moet zijn ij een Amerikaans consulaat of ambassade hier in Nederland.
Enig idee wat hiervan waar is en enig specifuek advies?
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Aanvraag social security pensioen in Nederland met extra ivm gescheiden ex

Bericht door USInsider »

Als je hier nog meeleest:

Ja. Als beide partners pensioenrecht hebben in de US, heb je het recht te kijken wat voordeliger uitkomt. Is dat of jouw pensioen, of de helt van het pensioen dat je ex ontvangt. Want daar heb je recht op, 50% van haar SS uitkering. De vraag is dus: wat is meer ?

Om AOW aan te vragen met je in de US de papieren opsturen naar de S.S.A. in Baltimore. Dus het lijkt me dat je in Ned. - reciprociteit-verdragen - bij de SVB terecht zou moeten kunnen. Ik zou daar dus beginnen en hen om info vragen.

Bij mijn weten kun je in de US een spousal regeling ook niet on-line aanvragen, maar moet je naar een lokaal S.S. kantoor.
Plan B is dus, in geval de SVB niet kan helpen, uitvogelen of er in de US een S.S. kantoor is voor personen gerechtigd, maar niet meer woonachtig in de USA en daar contact mee opnemen.

Ik weet niet hoeveel AOW je krijgt, maar de US kent een "Windfall Elimination" bepaling, als beide uitkeringen boven een bepaald bedrag uitkomen dan wordt er gekort.

Je kunt ook de AARP om hulp vragen (ik weet niet of ze niet-leden willen helpen).
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Aanvraag social security pensioen in Nederland met extra ivm gescheiden ex

Bericht door hemmie »

AOW valt NIET onder de WEP. Je wordt dus niet gekort op de SS omdat je AOW ontvangt. Je kunt geloof ik wel gekort worden op je SS omdat je een ander pensioen uit NL hebt.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Aanvraag social security pensioen in Nederland met extra ivm gescheiden ex

Bericht door USInsider »

Heb je informatie die zegt dat de SSA AOW niet betrekt in WE ? Waarom moet dan een opgave van het AOW bedrag overhandigd worden als je in de US Soc. Sec. aanvraagt ?
Laatst gewijzigd door USInsider op 28 dec 2023, 02:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2502
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Aanvraag social security pensioen in Nederland met extra ivm gescheiden ex

Bericht door Dutchess »

Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Aanvraag social security pensioen in Nederland met extra ivm gescheiden ex

Bericht door USInsider »

Dank je ! Dat is de juiste info !
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer