Na IT studie paar jaar werken in Amerika

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
sjonniefreedom
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2023, 16:25
Aantal x V.S. bezocht: 2

Na IT studie paar jaar werken in Amerika

Bericht door sjonniefreedom »

Hallo iedereen! Ik ben nieuw hier. :thumbup:

Kleine introductie: Ik ben 24 jaar en heb sinds kort een universitair bachelordiploma in de IT-sector (Information Sciences). Op dit moment volg ik een Master Data Science in Amsterdam, en kan ik volgend jaar juli mijn diploma verwachten. Hiernaast werk ik (part-time) al ongeveer 1 jaar als Data Analyst voor een Nederlands bedrijf.

Ik heb al een langere tijd de droom om na mijn studie naar een zuidelijke Amerikaanse staat te verhuizen om daar een aantal jaar te werken (laten we zeggen 2 a 3). Uiteraard is dat makkelijker gezegd dan gedaan, en heb ik me hier ook eigenlijk weinig in verdiept, dus daarom een beroep op jullie advies :wink:. Wat vragen:
  • Welke betrouwbare sites/mediums kan ik gebruiken om zoveel mogelijk informatie te krijgen?
  • Op welke manier kan ik online voorbereidingen treffen om via een h1b-visa te vertrekken?
  • Welke personen of organisaties kunnen mij verder helpen om dit te realiseren?
  • Kan ik nog trainingen ondergaan of zijn er stappen die ik kan ondernemen om deze droom te laten lukken?
Jazekers, veel vragen, om maar aan te geven hoe weinig ik me hier vooralsnog nou écht in heb verdiept.

Hopelijk kunnen jullie mij een stap de goede richting op duwen!
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Na IT studie paar jaar werken in Amerika

Bericht door Hockey »

Hallo sjonniefreedom, wees welkom hier.

Een .gov site is de officiële overheidssite en biedt informatie, https://www.uscis.gov/working-in-the-un ... ccupations. Voor de rest google als informatiebron die je naar sites met info leiden.

Wat voor voorbereidingen wil je treffen?

Met je derde vraag vermoed ik dat je een baan wil vinden, dan is het Indeed, Linkdin en andere sites.

Of er trainingen zijn? Vermoedelijk niet, ik heb er nog nooit een gevonden. Er zijn wel stappen die je kan zetten, namelijk goed worden in je vak en zorgen dat anderen dat ook weten. Oftewel een soort van portfolio opbouwen en die online delen. Wellicht github, of gitlab zijn daarvoor geschikt.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7939
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Na IT studie paar jaar werken in Amerika

Bericht door Pete.Z »

Ga om te beginnen werken voor een Amerikaans bedrijf, dat geeft je meer kansen om die kant op te gaan, al blijft het erg lastig, onderschat dat niet.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Na IT studie paar jaar werken in Amerika

Bericht door goldenhills »

De H1-B route is niet makkelijk, je concurreert met F-1 studenten in Amerika die op een F1-OPT makkelijk bij een Amerikaans bedrijf kunnen gaan werken, en via de STEM extension extra kans hebben om te worden ingeloot. Zoals Pete.Z aangeeft is in de EU voor een Amerikaans bedrijf werken een andere route, dan kun je via een L-1 visa naar de VS als je bedrijf dat toestaat. Een andere optie is promoveren in de VS, dat is een aparte pool van visas. Maar dan moet je wel een erg sterke afstudeerder zijn natuurlijk, support van je huidige docenten/prof met goede connecties, en zin hebben in nog een paar jaar academia.

Mijn eigen ervaring met de arbeidsmarkt in Amerika (ik werk nu bij een kleine startup in Silicon Valley en we groeien langzaam maar gestaag) is dat er momenteel veel kandidaten zijn per vacature, en een niet onbelangrijk aantal heeft geen visa nodig, of heeft een bestaande H1-B dat kan worden overgezet. Wij kunnen praktisch gezien geen H1-B aanvragen voor een nieuwe medewerker, dat duurt te lang en de kans is te klein. Grote bedrijven als FAANG hebben geen problemen met het aanvragen van H1-B visas, maar die krijgen echt enorm veel kandidaten per vacature.

Is er een mogelijkheid voor een Amerikaanse stage bij je huidige studie? Stages zijn visumtechnisch gezien makkelijker, geen H1B cap, en het kan je netwerk versterken. Ver boven het maaiveld uitsteken helpt zeker (hoge cijfers, studiereis organiseren en contact leggen met alumni in het buitenland, beste afstudeerscriptie, etc). Significante contributies aan belangrijke open source projecten in je vakgebied kan ook helpen. Welke tools gebruik je, en wat kun je bijdragen?

Het is veel meer een kwestie van buitengewoon presteren en een sterk resume en netwerk opbouwen, en minder een kwestie van de juiste informatiebron of organisaties vinden die je kunnen helpen. Er is geen 'secret recipe'.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Na IT studie paar jaar werken in Amerika

Bericht door Nagini »

Inderdaad is een werkvisum krijgen makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn drie routes die je kunt nemen.

Via de studie, F of J: Dit is de makkelijkste route. Studievisums zijn relatief goedkoop, makkelijk te krijgen en er is geen cap of andere beperking waar je tegenaanloopt. Opties zijn een stage (meestal een F of J visum) tijdens de Master, of een PhD na het afronden van de MSc (meestal J). Voordelen van een Stage of PhD is dat je meestal geen tuition hoeft te betalen, wat de grootste kostenpost is als je in de VS studeert. Ook helpt dit met het maken van contacten in je industrie, en het geeft je de mogelijkheid om eens te 'proeven' aan de cultuur etc. Permanent resident worden vanuit deze visas is niet mogelijk. Als je een MSc of BSc in de VS haalt via een F visum kun je via het OPT systeem en tot 3 jaar in de VS werken, maar hiervoor moet je wel in de VS studeren met alle kosten van dien. https://www.uscis.gov/working-in-the-un ... 1-students

L1: een werkvisum waarbij je binnen een bedrijf naar de Amerikaanse tak wordt overgeplaatst. Er is geen cap op dit type visa, maar er zijn wel eisen voor hoe lang je al bij de werkgever bent en je opleiding. Dit is een goede mogelijkheid als je een internationaal bedrijf in de EU kunt vinden wat bereid is je over te plaatsen. Voordeel is dat je werkgever weinig hoeft te bewijzen en je al kent, dus waarschijnlijk meer bereid is te investeren. Vanuit dit visum is een greencard aanvraag mogelijk.

H1B: Werken bij een nieuwe amerikaanse werkgever. Qua eisen het meest haalbaar, maar in de praktijk het lastigst. Je kunt dit visum niet zelf aanvragen, je toekomstige werkgever vraagt dit aan. Er is een limiet op het aantal visums dat per jaar wordt uitgegeven, en het aantal aanmeldingen overstijgd het aantal beschikbare visums, dus in de praktijk is dit een loterij. De kosten voor de werkgever zijn een paar duizend dollar, meer als de werkgever nog niet eerder een H1B werknemer heeft gehad en nog aan bepaalde voorwaarden moet voldoen, zoals bijvoorbeeld het bewijzen dat ze geen amerikanen voor de positie kunnen vinden. Het voordeel van IT is dat het een vakgebied is waar vaker buitenlands talent voor naar de VS wordt gehaald, dus er zijn zeker bedrijven die dat doen. Het nadeel is dat voor die posities de hele wereld je concurentie is. Bedrijven die nog niet eerder door het process zijn geweest doen vaak heel makkelijk over het aanvragen van een visum in eerste instantie, dus kijk uit voor loze beloften. Ook zit je meestal 'vast' aan de werkgever, en als je een greencard wilt ben je volledig afhankelijk van de werkgever om dat process in gang te zetten. Dit leid wel eens tot uitbuiting van de visumhouders.

Morgen begint de inschrijvingsperiode voor DV2025, ook een optie. Bij winst kun je een greencard krijgen en is het veel makkelijker om in de VS aan de slag te gaan. Zie de DV2025 topics of de officiele website voor meer informatie.
sjonniefreedom
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2023, 16:25
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Na IT studie paar jaar werken in Amerika

Bericht door sjonniefreedom »

Dank voor alle zeer waardevolle informatie m.b.t. tot tips, visums en eigen ervaringen! :clap:

Ik ben goed in mijn vak, maar een excellente academische uitschieter ben ik niet. Als ik eerlijk ben, ben ik niet bereid om door te studeren voor een PhD. Dus deze optie valt al snel af.

Een stage tijdens mijn studie is helaas geen mogelijkheid. Wel zijn er opties om scripties te schrijven bij (internationale) bedrijven.

Het lastige aan de situatie is dat het bedrijf waar ik nu werk snel groeit. Ik ben een beetje per toeval op een gunstige plek beland, en weet zeker dat er binnen nu en twee jaar een team ontstaat waar ik dan een grote rol in kan hebben. Het vooruitzicht hier (zeker na mijn studie) is best rooskleurig. Aan de andere kant kom ik op die manier niet echt een stap dichter bij Amerika. Maar toch, ik kan hier veel waardevolle ervaring op doen, die goed op mijn CV staat. Van mijn huidige part-time baan wisselen lijkt mij daarom - op dit moment - geen slimme optie.

Ik heb het idee dat ik mijn master eerst maar eens moet afmaken. Zoals hierboven ook omschreven kan ik dan hiernaast kijken of er een mogelijkheid is om bij te dragen aan open source projecten, proberen freelance klussen aan te nemen voor het opbouwen van een portfolio, regelmatig conferenties bezoeken om te netwerken, enzovoort.

Nadat ik dan mijn master heb behaald, kan ik full-time ergens aan de bak: laten zien wat ik in huis heb bij een Amerikaans bedrijf met een Nederlandse tak, tenzij mijn huidige werkgever een kans biedt die ik niet kan laten schieten.

Wat denken jullie: is dit een te passieve benadering?

En zou het onbeleefd zijn om eens bedrijven (die vacatures open hebben staan) te contacteren of ze überhaupt bereid zijn om visumondersteuning (L1) te bieden?
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Na IT studie paar jaar werken in Amerika

Bericht door Hockey »

sjonniefreedom schreef:
03 okt 2023, 22:51
Het lastige aan de situatie is dat het bedrijf waar ik nu werk snel groeit. Ik ben een beetje per toeval op een gunstige plek beland, en weet zeker dat er binnen nu en twee jaar een team ontstaat waar ik dan een grote rol in kan hebben. Het vooruitzicht hier (zeker na mijn studie) is best rooskleurig.
Als je hier een goede prestatie neerzet kan dat leiden tot goede kansen bij een werkgever die je wel naar de VS kan brengen, terwijl je nu eigenlijk nog te weinig te bieden hebt voor zo'n werkgever.
En let op, voor een L1 visum moet je minimaal één jaar dienst zijn bij zo'n werkgever.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Na IT studie paar jaar werken in Amerika

Bericht door RaphaelB »

Laten we eerlijk zijn. De kansen zijn gewoon nihil. Heb zelf 20jr in de IT gewerkt in NL maar ook hier in Arizona en California. Ben hier gekomen via mijn Amerikaanse vrouw en ben inmiddels citizen.

Een werkvisum in deze tak wordt eigenlijk bijna nooit meer gegeven. Het grote verschil tussen NL en de VS is ook dat bij bijna alle grote bedrijven bijna alles naar India wordt ge-outsourced waar je gewoon echt goede hoogopgeleide IT’ers hebt die voor $6 per uur remote werken. Waarom zouden ze zo’n moeite doen om een dure werk visum te regelen voor een Nederlander zonder ervaring als er zoveel ervaren Amerikanen in de rij staan. Maar er zijn dus ook dus veel remote IT’ers in India, Mexico en de filipijnen waar veel gebruik van wordt gemaakt vanwege de lage kosten

Je zou meer kans hebben op een werk visum als je in de gezondheidszorg werkte. Ik ken redelijk wat RN opgeleide mensen die op een werkvisum naar de VS zijn gehaald.

Je kan altijd nog met een greencard loterij meedoen als je niet wil opgeven, maar dan moet je eigenlijk voor de langere termijn denken, aangezien het een lang proces is.

Ook is het hier echt niet zo bijzonder als veel mensen denken of zoals ze in films zien. De werkdruk is erg hoog, bijna nooit vrij, cost of living is heel hoog etc. Maak het niet mooier dan het is
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Na IT studie paar jaar werken in Amerika

Bericht door Nagini »

Ik herhaal nogmaals de visumloterij als optie! Bij inschrijving in DV2025 weet je in mei 2024 of je gewonnen hebt, en beginnen de eerste interviews pas in September 2024. Gemiddeld heb je je visum dan pas lente 2025, soms zelfs later. Je moet alleen inreizen in de eerste 6 maanden, en dan heb je tot 12 maanden om te verhuizen. Sommige mensen rekken dat zelfs verder door elke 6-12 maanden te bezoeken om de greencard langer actief te houden. Dus zelfs bij winst dit jaar verhuis je pas eind 2026 als je niet eerder wil. Inschrijven opent vanavond, is gratis en je winstkans was in voorgaande jaren rond de 1:75. Dus zeker geen zekerheid, maar jaarlijks inschrijven en wie weet heb je geluk. Met een visum op zak zal het veel makkelijker zijn om werk te vinden in de VS, en je kunt de greencard altijd opgeven als je weer terug naar NL wil.
sjonniefreedom
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2023, 16:25
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Na IT studie paar jaar werken in Amerika

Bericht door sjonniefreedom »

Nagini schreef:
04 okt 2023, 15:09
Ik herhaal nogmaals de visumloterij als optie! Bij inschrijving in DV2025 weet je in mei 2024 of je gewonnen hebt, en beginnen de eerste interviews pas in September 2024. Gemiddeld heb je je visum dan pas lente 2025, soms zelfs later.
Dank voor de tip (en voor alle tips in deze thread trouwens), ik hem me in ieder geval zojuist aangemel.
Hiernaast zal ik de komende tijd mij maar eens gerichter bezig houden met de toekomst.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Na IT studie paar jaar werken in Amerika

Bericht door Almere vak V »

sjonniefreedom schreef:
11 okt 2023, 15:31
Hiernaast zal ik de komende tijd mij maar eens gerichter bezig houden met de toekomst.
Moet je toekomst absoluut in de VS liggen. Of is Canada ook een optie? Ik wil niet zeggen dat het een kwestie is van een belletje. Maar daar schreeuwen ze om mensen!
volar92
Amerika-ontdekker
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jun 2014, 21:03

Re: Na IT studie paar jaar werken in Amerika

Bericht door volar92 »

Hoe zit dit nu met H1-B? Veel tech bedrijven werken nu remote dus ik heb het gedacht dat er veel minder naar H1-B's gezocht wordt. Bv. San Francisco is een beetje een spookstad vergeleken met 2019. Zeker na de layoffs in tech de voorbije jaren.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Na IT studie paar jaar werken in Amerika

Bericht door goldenhills »

Veel van de grote H-1B employers hebben ook een return-to-work policy, remote work is lang zo hot niet meer. En remote work voor werknemers (niet contractors) is grotendeels binnen de VS, en vaak ook (officieel in ieder geval) binnen de staat, vanwege belastingregels.

Layoffs betekent niet dat er geen mensen worden aangenomen, het aantal H-1B aanvragen is torenhoog. Drie er uit, een nieuwe er in...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer