DV 2025

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

DV 2025

Bericht door Nagini »

Het is weer bijna zover! De datums voor DV2025 zijn bekend. DV 2025 begint op 4 October at 12:00 noon, Eastern Standard Time (EST) (GMT-5), en eindigd op 7 November (bron: https://travel.state.gov/content/travel ... tions.html, de officiele instructies zijn nu live!)

Schrijf je alleen in op de officiele site: https://dvprogram.state.gov/ ! Dit is een vrij makkelijk en gratis process. Gebruik geen websites die aanbieden om je te helpen of beloven je betere kansen te geven. In het beste geval maken ze fouten die je zelfs bij winst je visum kunnen kosten, en in het ergste geval is het pure fraude of proberen ze je later geld af te troggelen. Voor de officiele instructies, zie: https://travel.state.gov/content/travel ... tions.html

Voor de foto: zorg voor een nieuwe, nog niet eerder gebruikte pasfoto in US format en let goed op de eisen! In de laatste twee jaar zijn de regels aangescherpt en het vermoeden is dat ze sinds vorig jaar strictere automatische processen gebruiken om de foto's te screenen. Je kunt een officiele foto in US format laten maken bij de meeste winkels die pasfoto's maken, maar er is ook een tool beschikbaar om een zelfgemaakte foto tot het juiste formaat te snijden.
Laatst gewijzigd door Nagini op 29 sep 2023, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Corv
Amerikakenner
Berichten: 663
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: DV 2025

Bericht door Corv »

Nagini schreef:
28 sep 2023, 17:02
een zelfgemaakte foto tot het juiste formaat te snijden.
Ik raad aan om een professionele foto te laten maken bij een fotograaf.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV 2025

Bericht door Nagini »

Nieuw in DV2025: Het Verenigd Koningkrijk en dependent territories zijn nu eligeable om mee te doen aan de DV lottery. De rest van de uitzonderingen blijft onveranderd. Ik vraag me af of dat betekend dat de winkans in DV2025 voor de rest van de EU iets lager zal liggen dan in voorgaande jaren.
image.png
image.png (67.93 KiB) 2518 keer bekeken
Gerlinde
Amerika-ontdekker
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 okt 2019, 20:45
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Curacao

Re: DV 2025

Bericht door Gerlinde »

Ik vermoed ook dat de kans voor de rest van Europa daardoor kleiner wordt. Voor West-Europa is de kans de voorbije jaren al sterk verminderd. De meeste winnaars zitten in oost-europa en Rusland maar ook in enkele landen die geografisch in Azie liggen maar voor de Green Card onder Europa vallen.
MBA93x
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2023, 07:31
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: DV 2025

Bericht door MBA93x »

Hoi,

Hopelijk kunnen jullie mij advies geven.
Bij de Entrant information staat het volgende:
You must have a minimum of a high school diploma reflecting the completion of a full course of study (vocation schools or equivalency degrees are not acceptable)
Nu heb ik MBO 4, luchtvaartdienstverlening gestudeerd. Wat ik nu lijk te begrijpen is dat dit niet acceptabel is.

Ze verwijzen je door naar een website om te zien of jouw beroep in aanmerking komt, alleen begrijp ik die website niet goed (https://www.onetonline.org/).Daarbij heb ik de opleiding wel afgemaakt, maar ben ik nooit in de luchtvaartwereld actief geweest.

Begrijp ik goed dat het, doordat ik een MBO 4 opleiding heb gedaan, ik geen kans maak om uberhaupt kans te maken?
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV 2025

Bericht door Nagini »

Ze kijken in eerste instantie naar het niveau middelbare school die je hebt afgemaakt. Havo wordt in mijn herrinering wel goedgekeurd, alhoewel er wat debat over is, VMBO is te kort (ook omdat je daarmee niet naar een HBO of universiteit kunt). Dus als je havo hebt gedaan is er geen probleem.

Verder wordt er pas naar je opleiding of werkervaring gekeken als je wint. Soms beginnen mensen zelfs met inschrijven als ze nog bezig zijn met de middelbare school; zolang ze die diploma maar op hun interview hebben. Hetzelfde geld voor de werkervaring, zolang je aan de voorwaarden voordoet eind 2024 - begin 2025 (bij winst in mei 2024, interviews beginnen October 2024 en eindigen September 2025) kun je nu gewoon meedoen. Heb je nu een baan die het juiste O-niveau heeft, of heb je in de afgelopen 5 jaar minstens 2 jaar zo'n baan gehad? Het maakt niet uit of het bij je opleiding past. Dan kun je meedoen en maak je kans.
MBA93x
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2023, 07:31
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: DV 2025

Bericht door MBA93x »

Nagini schreef:
10 okt 2023, 05:43
Ze kijken in eerste instantie naar het niveau middelbare school die je hebt afgemaakt. Havo wordt in mijn herrinering wel goedgekeurd, alhoewel er wat debat over is, VMBO is te kort (ook omdat je daarmee niet naar een HBO of universiteit kunt). Dus als je havo hebt gedaan is er geen probleem.

Verder wordt er pas naar je opleiding of werkervaring gekeken als je wint. Soms beginnen mensen zelfs met inschrijven als ze nog bezig zijn met de middelbare school; zolang ze die diploma maar op hun interview hebben. Hetzelfde geld voor de werkervaring, zolang je aan de voorwaarden voordoet eind 2024 - begin 2025 (bij winst in mei 2024, interviews beginnen October 2024 en eindigen September 2025) kun je nu gewoon meedoen. Heb je nu een baan die het juiste O-niveau heeft, of heb je in de afgelopen 5 jaar minstens 2 jaar zo'n baan gehad? Het maakt niet uit of het bij je opleiding past. Dan kun je meedoen en maak je kans.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb VMBO-4 en MBO-4 gedaan, daarmee zou ik wel naar het HBO kunnen. Maar verder geen HBO diploma.
Ook mijn werkervaringen zitten niet in de juiste zone, ik kom op 6 uit en het moet 7 of hoger zijn. Onwijs jammer, maar ik zal de lottery aan me voorbij moeten laten gaan ☹
DreamingEagle
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2023, 09:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: DV 2025

Bericht door DreamingEagle »

MBA93x schreef:
10 okt 2023, 12:02

Bedankt voor je reactie.
Ik heb VMBO-4 en MBO-4 gedaan, daarmee zou ik wel naar het HBO kunnen. Maar verder geen HBO diploma.
Ook mijn werkervaringen zitten niet in de juiste zone, ik kom op 6 uit en het moet 7 of hoger zijn. Onwijs jammer, maar ik zal de lottery aan me voorbij moeten laten gaan ☹
Op de site van Britsimonsays wordt hierover ook uitleg gegeven (zie https://web.archive.org/web/20210128072 ... v-lottery/)

Er staat:
The term High school is confusing. For instance, in the UK where I was educated, “High school” ended at 16 years old – and that would NOT be sufficient to meet the DV requirement. In UK terms a child would have to attend 2 further years of education beyond 16 years old (receiving “A levels”) to be qualified to enter a University – and that is the level required therefore. Other countries will have other standards – and each embassy is able to set the level required based on their understanding.

Normaal gesproken ben je in NL 16 jaar als je met Mavo klaar bent. Dan zou je dus twee jaar te kort komen voor 12 jaar onderwijs, maar MBO-4 daarentegen is nog 4 jaar extra bovenop de 4 jaren op de middelbare school. Dus volgens mij kwalificeer je dan voor de minimum van 12 jaar school. Ook staat er op Britsimonsays dat elk land/ambassade zijn eigen regels kan hebben. Bij Nederland staat inderdaad zoals Nagini aangeeft HAVO of VWO (zie https://web.archive.org/web/20170812133 ... lents.html). Dan zou Mavo ook weer niet genoeg zijn, maar je geeft zelf aan MBO-4 en dan vraag ik mij af of HAVO/VWO er niet staat, omdat je dan net als in de US 6 jaar op de middelbare school zit itt MAVO wat 4 jaar is. Het is erg verwarrend! Ik zou het ook wel willen weten. Ik heb mij ook opgegeven voor de DV lottery met Mavo & Mbo. Het MBO staat nergens tussen de hoogst genoten opleiding bij het inschrijven wat het nog verwarrender maakt, maar de harde eis van 12 jaar onderwijs is wel degelijk bereikt.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV 2025

Bericht door Nagini »

Qua schooltijd kom je inderdaad aan de juiste hoeveelheid jaren met het MBO erbij. Het probleem is echter dat MBO waarschijnlijk als 'vocational' training gezien wordt, niet als een continuering van je highschool education, omdat je vaak voor een specifiek beroep leert in plaats van de generieke opleiding zoals de middelbare school. En dat telt niet voor de education requirement (maar kan eventueel wel helpen met het kwalificeren via werkervaring, als de O-net van dat beroep 7 of hoger is. Helaas is dat bij MBA93x niet het geval). Verder telde mijn Universitaire BSc en MSc bijvoorbeeld ook niet voor het kwalificeren via educatie toen ik de DV won. Ik moest mijn VWO diploma laten zien tijdens mijn interview om te bewijzen dat ik aan de eis voldeed. Sommige CO's zijn hier erg streng op.

In diezelfde link van Simon wordt deze informatie ook genoemd (grote fan van Brit Simon trouwens, goede informatie):
Vocational education
The rules specifically exclude vocational education as being used to qualify on education grounds. For example, if a selectee were to leave school at 16 and then immediately or later go into a vocational program such as teaching or nursing, the time spent in that vocational training/education could not be used to satisfy the educational requirement.
DreamingEagle
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2023, 09:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: DV 2025

Bericht door DreamingEagle »

Nagini schreef:
18 okt 2023, 16:14
Qua schooltijd kom je inderdaad aan de juiste hoeveelheid jaren met het MBO erbij. Het probleem is echter dat MBO waarschijnlijk als 'vocational' training gezien wordt, niet als een continuering van je highschool education, omdat je vaak voor een specifiek beroep leert in plaats van de generieke opleiding zoals de middelbare school. En dat telt niet voor de education requirement (maar kan eventueel wel helpen met het kwalificeren via werkervaring, als de O-net van dat beroep 7 of hoger is. Helaas is dat bij MBA93x niet het geval). Verder telde mijn Universitaire BSc en MSc bijvoorbeeld ook niet voor het kwalificeren via educatie toen ik de DV won. Ik moest mijn VWO diploma laten zien tijdens mijn interview om te bewijzen dat ik aan de eis voldeed. Sommige CO's zijn hier erg streng op.

In diezelfde link van Simon wordt deze informatie ook genoemd (grote fan van Brit Simon trouwens, goede informatie):
Vocational education
The rules specifically exclude vocational education as being used to qualify on education grounds. For example, if a selectee were to leave school at 16 and then immediately or later go into a vocational program such as teaching or nursing, the time spent in that vocational training/education could not be used to satisfy the educational requirement.
Ook als het echt meerdere jaren MBO zijn? Dat zijn gewoon fulltime opleidingen en veel ook niet in BBL vorm. Dan heeft iemand dus 16 jaar schoolopleiding gehad in NL.

Wat gek dat zelfs een BSc en MSc niet meegenomen worden. Er zijn toch zat mensen de plas over gegaan die niet allemaal universitair zijn opgeleid? Ik herinner mij het verhaal van Johan Ch** van deze site. Zijn vrouw had alleen de huishoudschool gedaan, maar uiteindelijk werden ook zij akkoord bevonden voor GC. Lijkt mij erg vreemd als je alleen met VWO kans zou maken..
MBA93x
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2023, 07:31
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: DV 2025

Bericht door MBA93x »

Nagini schreef:
18 okt 2023, 16:14
Qua schooltijd kom je inderdaad aan de juiste hoeveelheid jaren met het MBO erbij. Het probleem is echter dat MBO waarschijnlijk als 'vocational' training gezien wordt, niet als een continuering van je highschool education, omdat je vaak voor een specifiek beroep leert in plaats van de generieke opleiding zoals de middelbare school. En dat telt niet voor de education requirement (maar kan eventueel wel helpen met het kwalificeren via werkervaring, als de O-net van dat beroep 7 of hoger is. Helaas is dat bij MBA93x niet het geval). Verder telde mijn Universitaire BSc en MSc bijvoorbeeld ook niet voor het kwalificeren via educatie toen ik de DV won. Ik moest mijn VWO diploma laten zien tijdens mijn interview om te bewijzen dat ik aan de eis voldeed. Sommige CO's zijn hier erg streng op.

In diezelfde link van Simon wordt deze informatie ook genoemd (grote fan van Brit Simon trouwens, goede informatie):
Vocational education
The rules specifically exclude vocational education as being used to qualify on education grounds. For example, if a selectee were to leave school at 16 and then immediately or later go into a vocational program such as teaching or nursing, the time spent in that vocational training/education could not be used to satisfy the educational requirement.
Wauw, wat bizar dat zelfs jouw universitaire opleiding niet voldoende was. Ik vond inderdaad een website waarin werd uitgelegd dat MBO gelijk staat aan Vocational.
Moet wel eerlijk toegeven dat waar ik hier in NL altijd nog best positief was over mijn opleidingsachtergrond, ik daar nu ik zo met Amerika mee bezig ben toch erg onzeker over wordt.
MBA93x
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 jun 2023, 07:31
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: DV 2025

Bericht door MBA93x »

DreamingEagle schreef:
17 okt 2023, 16:28
MBA93x schreef:
10 okt 2023, 12:02

Bedankt voor je reactie.
Ik heb VMBO-4 en MBO-4 gedaan, daarmee zou ik wel naar het HBO kunnen. Maar verder geen HBO diploma.
Ook mijn werkervaringen zitten niet in de juiste zone, ik kom op 6 uit en het moet 7 of hoger zijn. Onwijs jammer, maar ik zal de lottery aan me voorbij moeten laten gaan ☹
Op de site van Britsimonsays wordt hierover ook uitleg gegeven (zie https://web.archive.org/web/20210128072 ... v-lottery/)

Er staat:
The term High school is confusing. For instance, in the UK where I was educated, “High school” ended at 16 years old – and that would NOT be sufficient to meet the DV requirement. In UK terms a child would have to attend 2 further years of education beyond 16 years old (receiving “A levels”) to be qualified to enter a University – and that is the level required therefore. Other countries will have other standards – and each embassy is able to set the level required based on their understanding.

Normaal gesproken ben je in NL 16 jaar als je met Mavo klaar bent. Dan zou je dus twee jaar te kort komen voor 12 jaar onderwijs, maar MBO-4 daarentegen is nog 4 jaar extra bovenop de 4 jaren op de middelbare school. Dus volgens mij kwalificeer je dan voor de minimum van 12 jaar school. Ook staat er op Britsimonsays dat elk land/ambassade zijn eigen regels kan hebben. Bij Nederland staat inderdaad zoals Nagini aangeeft HAVO of VWO (zie https://web.archive.org/web/20170812133 ... lents.html). Dan zou Mavo ook weer niet genoeg zijn, maar je geeft zelf aan MBO-4 en dan vraag ik mij af of HAVO/VWO er niet staat, omdat je dan net als in de US 6 jaar op de middelbare school zit itt MAVO wat 4 jaar is. Het is erg verwarrend! Ik zou het ook wel willen weten. Ik heb mij ook opgegeven voor de DV lottery met Mavo & Mbo. Het MBO staat nergens tussen de hoogst genoten opleiding bij het inschrijven wat het nog verwarrender maakt, maar de harde eis van 12 jaar onderwijs is wel degelijk bereikt.
Valt jouw baan wel in de juiste categorie? of neem je gewoon de gok?
Ik las dat , mocht je uberhaupt het geluk hebben geloot te worden, als blijkt dat je alsnog niet voldoet dan wordt het ingetrokken.
Maar ik kan me ook voorstellen dat wanneer je bepaalde dingen aanvinkt die niet meetellen, dat ze daar al op filteren als eerste stap.
DreamingEagle
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2023, 09:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: DV 2025

Bericht door DreamingEagle »

MBA93x schreef:
18 okt 2023, 18:54


Valt jouw baan wel in de juiste categorie? of neem je gewoon de gok?
Ik las dat , mocht je uberhaupt het geluk hebben geloot te worden, als blijkt dat je alsnog niet voldoet dan wordt het ingetrokken.
Maar ik kan me ook voorstellen dat wanneer je bepaalde dingen aanvinkt die niet meetellen, dat ze daar al op filteren als eerste stap.
Hetzelfde verhaal als jij, maar ik heb veel door dit forum zitten spitten en er is veel over te doen. Lees veel dat MBO goed zou zijn, maar Nagini heeft zelf de procedure doorlopen. Het is erg verwarrend. Dit is een onderwerp dat je veel terug ziet komen. Daarbij is het zo dat HBO in Nederland ook vaak bepaalde richtingen op zijn (dus ook net als MBO vakgericht). Je kunt in NL ook op de MAVO beginnen en uitkomen op HBO of hoger.. en dan zou het niet genoeg zijn?!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV 2025

Bericht door Nagini »

Het is inderdaad soms raar en arbitrair. Stel je voor; geen middelbare schooldiploma, maar later via volwassenenonderwijs toch VWO equivalent halen en daarna een BSc+MSc krijgen? Kom je niet in aanmerking voor de DV via schoolervaring. De GED in Amerika halen (een test die in de VS kan worden gedaan om te bewijzen dat je middelbare school niveau hebt qua kennis) telt ook niet, terwijl je daar wel een community college mee binnenkomt. Het zal ook zeker van de CO afhangen hoe er naar deze regel gekeken wordt. Stel ik kon mijn diploma niet meer vinden zouden ze me dan hebben afgewezen met de rest van mijn educatiepapieren? Ik weet het niet.

HAVO of VWO zijn beide genoeg, dus als je HBO doet heb je meestal een HAVO of VWO diploma, en voldoe je dus ook zonder het HBO aan de eisen. HAVO telt ook omdat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen HBO en WO in Amerika en er zijn meer landen waar de (hogere) middelbare school maar tot 11 jaar totaal/17jarige leeftijd duurt die ook geaccepteerd worden. Maar in Engeland hebben ze een systeem wat tot 16 verplicht is, en met alleen die basisdiploma kom je ook niet in aanmerking, je moet ook O-levels gedaan hebben (+2 jaar).

Voor het geselecteerd worden maakt het trouwens niet uit wat je kiest bij de entry. Je kunt namelijk nog niet aan de eisen voldoen bij inschrijving (bijvoorbeeld als je nog bezig bent met de middelbare school, of op dat moment nog geen 2 jaar op een O-net 7 baan hebt gewerkt), zolang je maar aan de eis voldoet ten tijde van het interview. Ook als je iets verkeerds kiest maakt dat niet uit voor je winstkansen, ze gebruiken die vraag alleen voor statistieken. Ben je in het laatste half jaar begonnen met een baan met O-net 7? Als je een beetje stressbestendig bent kun je je interview uitstellen tot je 2-jarige anniversary op het werk (winst in mei 2024, interview juli-aug 2025) en via werkervaring voldoen.

Tip trouwens voor het gebruiken van het forum: quote geen hele berichten (zeker niet van een veelschrijver zoals ik!), dat is tegen de regels. Quote alleen wat relevant is, of als je de aandacht van de schrijver wil vragen gebruik je @ (bijv @Nagini ).
DreamingEagle
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2023, 09:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: DV 2025

Bericht door DreamingEagle »

Duidelijk Nagini. Vandaag contact opgenomen met het consulaat, maar zij verwijzen naar de website. Hierin wordt dus ook geen duidelijkheid verschaft vanuit het consulaat.

Zelf nog verder wezen spitten op dit forum. Er wordt ook gesteld dat, als MAVO niet voldoende is, je met MBO eventueel de gemiste jaren (t/m afronding MAVO = 10 jaar) tot 12 jaar kan aanvullen. Er is nergens te lezen dat iemand op MAVO + MBO is afgewezen. Voor mensen zonder HAVO+ blijft het dus een gok ben ik bang.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV 2025

Bericht door Nagini »

Nog 4 dagen om je in te schrijven! De DV lottery inschrijfperiode eindigt om 12:00PM EST (GMT -5) op November 7, 2023. Wacht ook niet te lang, de site is soms erg druk/overbelast op de laatste dag. Schrijf je alleen in via de officiele website: https://dvprogram.state.gov/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer