DV Lotterij - public charge

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
DreamingEagle
Amerika-newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2023, 09:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

DV Lotterij - public charge

Bericht door DreamingEagle »

Goedendag,

Ik kan niet echt een duidelijk antwoord hierover vinden. Er wordt gevraagd om geld achter de hand zodat je geen public charge wordt. Is het dan echt nodig om aan te tonen dat je bijv voor een gezin van 4 25000 euro (zoals op "britsimonsays' staat) op je spaarrekening hebt of is het ook goed als je dat in je huis hebt zitten en dat bij verkoop vrijkomt?

Gr
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18763
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: DV Lotterij - public charge

Bericht door kastelke »

In tegenstelling tot Canada, waar je, als je je aanvraag doet om als Permanent Resident binnen te mogen komen, je verplicht bent om aan te tonen dat een gezin van 4 personen $25,564 hebt, hanteert Amerika enkel maar een richtlijn. En als jij bv. een ervaren Software Developer bent zal men je kansen om snel een baan te vinden waarmee je je gezin kan onderhouden hoger inschatten dan wanneer je geen diploma hebt en bandwerk doet of vaak werkloos bent. Dus zal men ook wat minder geld verwachten.
Mijn persoonlijke mening: Ik zou niemand aanraden om zonder een concreet goed betalend job offer naar Canada te verhuizen met enkel maar $25,000. Zelfs niet als je maar met 2 bent. En ik denk dat dat in de USA ook geen al te best idee is.
Maar als jullie je huis tijdig kunnen verkopen zodat je visum ondertussen niet vervallen is, dan zou ik aanraden om inderdaad een waardebepaling van je huis mee te nemen naar het visa interview + bewijs van hoeveel je nog moet afbetalen, en wat je alvast op je bankrekening hebt.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: DV Lotterij - public charge

Bericht door Disney-Golf »

Nog even een aanvulling op de public charge…
Je kan/mag overheidshulp aanvragen en wanneer je aan de voorwaarden voldoet zal je het waarschijnlijk ook krijgen.
Maar, overheidshulp aanvragen betekend dan ook het einde aan je Amerika verhaal wanneer je voor citizenship wil gaan of je green card moet verlengen!
De reden hierachter is dat je een toegevoegde waarde moet zijn voor het land en wanneer je toelagen nodig hebt om te overleven ben je dit niet voor de U.S.C.I.S. 🤷‍♂️
Corv
Amerikakenner
Berichten: 663
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: DV Lotterij - public charge

Bericht door Corv »

Forumlid @Thoomz heeft zijn ervaringen mbt het winnen van de lottery gedeeld in een topic. Hij schreef
'Nee, ze vroegen me niets over financiën verassend genoeg. Ik had wel bank statements meegenomen om zo te kunnen bewijzen dat ik geen 'public charge' zou worden, maar daar is niets over gevraagd.'
viewtopic.php?f=12&t=76914&p=1271620#p1271620
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 491
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV Lotterij - public charge

Bericht door Nagini »

Hey Corv, Ik ben een DV winnaar uit 2020. Mij hebben ze indertijd wel gevraagd om bewijs van mijn financien, en ik heb toen mijn spaargeld laten zien (20k+, maar ik ben ook maar in mijn eentje). Er werd wel niet heel nauw naar gekeken, uiteindelijk hebben ze alleen maar een uitdraai van mijn huidige saldo ingenomen. Maar zoals al is aangegeven kijken ze naar de individuele situatie. Een goed plan is het belangrijkst, je moet de consular officer ervan overtuigen dat je niet op dag 2 staatshulp nodig hebt. Dus niet 'ik heb 10k en ga op de bonnevooi naar NY', maar 'ik heb 10k en ga eerst via mijn werk een overplaatsing naar de VS branch regelen' bijv. Ik geloof dat je huis wel meeteld als assets, maar ze het liefst liquide middelen zien.

Als je al familie of kennissen in de VS hebt, is het ook een optie om een I-134 formulier te laten invullen. Interessant genoeg is de I-134 niet legaal bindend (het is meer een soort pinky promise aan de US gov'ment), maar men moet je wel financiele informatie willen geven. Een I-134 is altijd goed genoeg.

Either way, als je 'wint' dan heb je meestal nog ruim tijd om dit te regelen. Zo heb ik dat als student destijds ook gezien. De winkans is maar 1:72, dus helaas winnen de meeste mensen nooit.
Gebruikersavatar
ned in MO
Amerika-expert
Berichten: 7097
Lid geworden op: 02 jan 2007, 18:16
Locatie: Bradenton, FL
Contacteer:

Re: DV Lotterij - public charge

Bericht door ned in MO »

Ik ging in 1996 met $2000 cash. nul op de rekening. goeie ouwe tijd lol
clp90
Amerikafan
Berichten: 353
Lid geworden op: 06 mar 2013, 21:41
Locatie: Atlanta, GA

Re: DV Lotterij - public charge

Bericht door clp90 »

Disney-Golf schreef:
25 sep 2023, 16:45
Nog even een aanvulling op de public charge…
Je kan/mag overheidshulp aanvragen en wanneer je aan de voorwaarden voldoet zal je het waarschijnlijk ook krijgen.
Maar, overheidshulp aanvragen betekend dan ook het einde aan je Amerika verhaal wanneer je voor citizenship wil gaan of je green card moet verlengen!
De reden hierachter is dat je een toegevoegde waarde moet zijn voor het land en wanneer je toelagen nodig hebt om te overleven ben je dit niet voor de U.S.C.I.S. 🤷‍♂️
Dit is niet waar.

Q: Are lawful permanent residents subject to a public charge inadmissibility determination when they apply to renew their Green Cards?

A: No. Lawful permanent residents applying to renew their Green Card are not subject to a public charge inadmissibility determination, because they are not required to establish that they are admissible to the United States to renew their Green Card.

Q: Does the receipt of public benefits by a lawful permanent resident affect their immigration status while they are in the United States?

A: No. DHS only applies the public charge ground of inadmissibility to applicants for admission to the United States or to applicants for adjustment of status who are already in the United States. Lawful permanent residents have already adjusted their status.

https://www.uscis.gov/green-card/green- ... %20citizen.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2504
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: DV Lotterij - public charge

Bericht door Dutchess »

Nagini schreef:
26 sep 2023, 15:38
Als je al familie of kennissen in de VS hebt, is het ook een optie om een I-134 formulier te laten invullen. Interessant genoeg is de I-134 niet legaal bindend
Ik dacht dat een I-134 alleen bedoeld was voor non-immigrant visitor visas, terwijl je voor green card applicants een I-864 moet gebruiken (wat wel legaal bindend is).
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: DV Lotterij - public charge

Bericht door Disney-Golf »

clp90 schreef:
27 sep 2023, 02:57
Dit is niet waar.
Je hebt gelijk, de wet is sinds 23-12-2022 aangepast geworden, ik heb het opgezocht!
Tot... De volgende president het weer gaat aanpassen... :wink: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 491
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV Lotterij - public charge

Bericht door Nagini »

Dutchess schreef:
27 sep 2023, 06:37
Ik dacht dat een I-134 alleen bedoeld was voor non-immigrant visitor visas, terwijl je voor green card applicants een I-864 moet gebruiken (wat wel legaal bindend is).
Voor family en werk-based immigration visas moet je de I-864 gebruiken en die is inderdaad legaal bindend. Maar voor DV en K-visa (geloof ik) is het de I-134. Ik vermoed dat het misschien iets te maken heeft met de tijdelijke status die je eerst krijgt, in zowel een K als DV visum moet je aan bepaalde eisen voldoen voordat je visum kan worden omgezet in een greencard. Maar wie weet, ik niet :).
Meestal zal het niet zoveel uitmaken maar het kan goed zijn om te weten voor mensen die overwegen een sponsor te zijn voor een DV winnaar. Het fijne van de I-134 is dat zolang je sponsor voldoende salaris heeft (en de grens is niet zo hoog) je nooit op public charge wordt afgekeurd met een I-134. Geeft wat zekerheid. In sommige landen, vooral in Afrika en Azië, wordt er vaker en meer expliciet om gevraagd dan hier.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2504
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: DV Lotterij - public charge

Bericht door Dutchess »

Ah, van het K-visum wist ik dat het een tijdelijk visum was (uit ervaring), maar van DV had ik dat niet begrepen. Bedankt voor de uitleg!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 491
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: DV Lotterij - public charge

Bericht door Nagini »

@Dutchess Ja, het 'DV' visum wat je eerst krijgt is namelijk maar 6 maanden geldig vanaf de datum van je medical (voor de meeste mensen meestal rond de ~5maanden na het interview, maar soms veel korter). Het is eigenlijk een eenmalig inreisvisum, wat wordt omgezet in een tijdelijk onbeperkt inreis visum zodra het bij binnenkomst in de VS gestempeld wordt. Bij binnenkomst moet je namelijk een gesealde bruine envelop aanleveren die je bij het ophalen van je paspoort kreeg. Als je niet binnen die 6 maanden inreist en die ongeopende bruine envelop aanlevert vervalt het visum en krijg je ook geen greencard. Dat is vooral ten tijde van de travel ban 2020-2021 nog wel eens voorgekomen, ikzelf ben bijvoorbeeld met minder dan 48 uur resterend op mijn DV visum destijds de grens overgekomen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer