Erfenis uit Florida.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
jacodepapegaai
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2018, 12:57
Aantal x V.S. bezocht: 15

Erfenis uit Florida.

Bericht door jacodepapegaai »

Ik ben in blijde verwachting van een erfenis uit Florida. De bank wilde mij een cheque opsturen maar vermits dit hier in België voor de nodige
miserie zou zorgen, raadt mijn advocaat in Florida mij aan dat het geld in een Trust Account van zijn firma gestort wordt (ik moet daarvoor toestemming geven) en dat het geld dan doorgestort wordt naar mijn bankrekeningnummer hier. Is dit een veilige oplossing of helemaal niet nodig? Het gaat over een POD account (heb ik gisteren vernomen) . Vermits het toch over wat geld gaat, (100000dollar ongeveer) vraag ik mij af of er een middel bestaat om zo weinig mogelijk belasting erop te moeten betalen hier in België. Zijn er financiële constructies? Het geld in Florida laten (als er al een mogelijkheid is om een bankrekening te openen zonder SSN) en het met mondjesmaat over te storten, is dat een optie? We vertrekken regelmatig op vakantie naar ginder, volgende week al....dus weet iemand wat ik best kan doen of kent er iemand een fiscalist die op de hoogte is van dergelijke zaken ergens te lande in België? Ik heb namelijk weinig zin om de helft aan de Belgische Staat cadeau te doen .
Dank op voorhand!
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: erfenis uit Florida

Bericht door Hockey »

jacodepapegaai schreef:
27 jul 2023, 13:26
Ik ben in blijde verwachting van een erfenis uit Florida.
heb je iets gehad aan de antwoorden uit je vorige topic?
Laatst gewijzigd door Hockey op 27 jul 2023, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JeroenB
Amerikafan
Berichten: 351
Lid geworden op: 13 sep 2010, 16:03
Locatie: Clermont, Florida

Re: Erfenis uit Florida.

Bericht door JeroenB »

bankrekening is volgens mij alleen mogelijk met een verblijfadres/woning in de USA.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Erfenis uit Florida.

Bericht door Galapogos »

Voorop gesteld: ik heb nul verstand van erfenissen, laat staan van erfenissen uit Amerika.

Maar wat ik wél weet is dat je als Nederlander gewoon een account bij Wise kunt openen, en je dan vervolgens geld kunt ontvangen via een Amerikaans bankrekeningnummer. Dat geld kun je dan vervolgens zelf via IBAN overboeken naar een andere bankrekening.

Geen idee of hier nog limieten aan zijn qua maximale hoogte van de bedragen. Dat zou je even moeten opzoeken.
jacodepapegaai
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2018, 12:57
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: erfenis uit Florida

Bericht door jacodepapegaai »

Hockey schreef:
27 jul 2023, 16:26
jacodepapegaai schreef:
27 jul 2023, 13:26
Ik ben in blijde verwachting van een erfenis uit Florida.
heb je iets gehad aan de antwoorden uit je vorige topic?
Wel ondertussen heb ik via de Belgische Ambassade In Miami een Belgische advocaat gevonden en sindsdien is er wel wat beweging in gekomen. Heb inderdaad geen ITIN nodig omdat het gaat om een rekening die ook al op mijn naam stond (POD account). Is ook geen probate daarom, maar was daarvan niet op de hoogte ( bank had mij dat wel kunnen meedelen.... )
Moet alleen een W8-BEN invullen (is ondertussen gebeurd en overgemaakt aan de bank op basis van mijn rijksregisternummer).
Kreeg vorige week wel opeens een cheque toegestuurd van de bank alhoewel de advocaat had aangedrongen om dat op een TRUST account van zijn firma te storten zodat eerst de facturen kunnen betaald worden. Maar ja Amerika en zijn cheques hé, van een overschrijving krijgen ze kippevel denk ik. Afin het ziet er een stuk beter uit dan een tijdje geleden. Nu zoek ik dus nog de beste weg om zo min mogelijk belastingen op de som te moeten betalen in België. Vermits het in graad toch een ver familielid is kunnen de belastingen oplopen tot 55%. Daarom ook mijn vraag gisteren in een andere topic of er een bank is in Florida waar ik een rekening kan openen zonder SSN.Vermits we toch graag op vakantie komen, zou het handig zijn dat ik een deel ginder kan laten op een rekening....
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Erfenis uit Florida.

Bericht door BonnyR »

Toevallig zelf bezig met twee erfenis zaken, maar hier in Nederland. Totaal geen verstand van hoe het werkt met banken in Amerika en ja de belastingdienst vreet je leeg.
Hoe dan ook deze erfenis is/ gaat onderdeel worden van je vermogen. Mocht de constructie werken om het geld daar te laten komen je er misschien mee weg. Maar mochten ze er op één of andere manier achterkomen dan heb je waarschijnlijk een probleem . Zo had ik bedacht, dat het omzetten van geld in een goudbaar, misschien een strak plan was, maar werd er toen fijntjes op gewezen, dat zolang die ergens in een kluis ligt geen probleem, maar wil je hem omzetten in cash heb je wat uit te leggen.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: erfenis uit Florida

Bericht door Disney-Golf »

jacodepapegaai schreef:
28 jul 2023, 19:00
Nu zoek ik dus nog de beste weg om zo min mogelijk belastingen op de som te moeten betalen in België. Vermits het in graad toch een ver familielid is kunnen de belastingen oplopen tot 55%.
Je erft van iemand die geen Belgische rijksinwoner is, correct?
Waarom zou je dan Belgische belastingen moeten betalen?
jacodepapegaai
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2018, 12:57
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Erfenis uit Florida.

Bericht door jacodepapegaai »

Disney-Golf schreef:
28 jul 2023, 23:40
jacodepapegaai schreef:
28 jul 2023, 19:00
Nu zoek ik dus nog de beste weg om zo min mogelijk belastingen op de som te moeten betalen in België. Vermits het in graad toch een ver familielid is kunnen de belastingen oplopen tot 55%.
Je erft van iemand die geen Belgische rijksinwoner is, correct?
Waarom zou je dan Belgische belastingen moeten betalen?
Wel, dat vind ik ook: het is Amerikaans geld (is idd een Amerikaanse burger sinds de jaren 60) en dat ik daar belastingen moet op betalen in Amerika kan ik nog mee leven, maar dat ook de belgische staat daar haar cent wil aan verdienen... . Heb ondertussen wel een afspraak gemaakt met een fiscalist om te horen wat ik best kan doen. Ik hou jullie op de hoogte!
jacodepapegaai
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2018, 12:57
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Erfenis uit Florida.

Bericht door jacodepapegaai »

BonnyR schreef:
28 jul 2023, 19:38
Toevallig zelf bezig met twee erfenis zaken, maar hier in Nederland. Totaal geen verstand van hoe het werkt met banken in Amerika en ja de belastingdienst vreet je leeg.
Hoe dan ook deze erfenis is/ gaat onderdeel worden van je vermogen. Mocht de constructie werken om het geld daar te laten komen je er misschien mee weg. Maar mochten ze er op één of andere manier achterkomen dan heb je waarschijnlijk een probleem . Zo had ik bedacht, dat het omzetten van geld in een goudbaar, misschien een strak plan was, maar werd er toen fijntjes op gewezen, dat zolang die ergens in een kluis ligt geen probleem, maar wil je hem omzetten in cash heb je wat uit te leggen.
Ja heb ik ook al overwogen,maar dan is de bedenking : hoe krijg je die hier? In je handbagage? op je lichaam? in je bagage (toch een risico) dus dat plan is al afgevoerd.... bitcoins mss?
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Erfenis uit Florida.

Bericht door BonnyR »

Screenshot_20230729-111023_Chrome.jpg
Misschien werkt dit ook zo in België???
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Erfenis uit Florida.

Bericht door IngridUSA »

Er is een verschil in erfbelasting (simpel gezegd: die betaal je om de erfenis/waarde te kunnen ontvangen) en vermogensbelasting, of hoe dat dan ook heet in België. Dit laatste betaal je op enig moment later in je thuisland omdat je dan nu eenmaal een groter vermogen bezit. Volgens de belastingdienst in NL zou je dus geen hier erfbelasting hoeven te betalen. Maar als je vermogen na ontvangst met 100K toeneemt komt wel de vermogensbelasting om de hoek kijken.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Erfenis uit Florida.

Bericht door Disney-Golf »

IngridUSA schreef:
29 jul 2023, 11:55
Er is een verschil in erfbelasting (simpel gezegd: die betaal je om de erfenis/waarde te kunnen ontvangen) en vermogensbelasting, of hoe dat dan ook heet in België.
België heeft (nog) geen vermogensbelasting…. 🤷‍♂️
jacodepapegaai schreef:
29 jul 2023, 10:29
Heb ondertussen wel een afspraak gemaakt met een fiscalist om te horen wat ik best kan doen. Ik hou jullie op de hoogte!
Die gaat je vertellen dat je in België niets moet betalen… Dat had hij aan de telefoon ook al kunnen vertellen of je hebt nog andere vragen natuurlijk?
jacodepapegaai
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2018, 12:57
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Erfenis uit Florida.

Bericht door jacodepapegaai »

Disney-Golf schreef:
29 jul 2023, 16:22
IngridUSA schreef:
29 jul 2023, 11:55
Er is een verschil in erfbelasting (simpel gezegd: die betaal je om de erfenis/waarde te kunnen ontvangen) en vermogensbelasting, of hoe dat dan ook heet in België.
België heeft (nog) geen vermogensbelasting…. 🤷‍♂️
jacodepapegaai schreef:
29 jul 2023, 10:29
Heb ondertussen wel een afspraak gemaakt met een fiscalist om te horen wat ik best kan doen. Ik hou jullie op de hoogte!
Die gaat je vertellen dat je in België niets moet betalen… Dat had hij aan de telefoon ook al kunnen vertellen of je hebt nog andere vragen natuurlijk?
Wel ik heb die niet te pakken gekregen via de telefoon, maar via email en ben op de vlakte gebleven (hij is momenteel in verlof) maar wat je zegt ben ik op het internet ook al tegengekomen maar vind het niet meer terug.... kan je mij eventueel een link bezorgen waar ik dat kan terugvinden.?Ik dacht dat ik gelezen had dat als er geen onroerend goed bii betrokken is en het dus alleen over een geldsom gaat dat er inderdaad in België geen erfbelasting moet betaald worden maar wel belastingen achteraf bij je jaarlijkse aangifte als inkomen uit het buitenland. ik had hierover graag zekerheid gehad want dat maakt toch wel een serieus verschil...
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Erfenis uit Florida.

Bericht door Disney-Golf »

jacodepapegaai schreef:
03 aug 2023, 12:38
kan je mij eventueel een link bezorgen waar ik dat kan terugvinden.?Ik dacht dat ik gelezen had dat als er geen onroerend goed bii betrokken is en het dus alleen over een geldsom gaat dat er inderdaad in België geen erfbelasting moet betaald worden maar wel belastingen achteraf bij je jaarlijkse aangifte als inkomen uit het buitenland. ik had hierover graag zekerheid gehad want dat maakt toch wel een serieus verschil...
Notaris.be en of 1700.be zal je al aardig op weg helpen.
Verder ben je de wetgeving van België, Nederland en de V.S. op een hoopje aan het gooien… 😉😀
Focus je op de Belgische wetgeving, die is al complex genoeg!🤷‍♂️
Je ontvangt een erfenis uit de V.S. waarop jij, als buitenlander, erfbelasting betaald.
Wij als American person (in Florida wonend) niet als de erfenis waarde niet hoger is dan ongeveer 13 miljoen dollar.
Omdat je de erfbelasting reeds betaald hebt moet je die in België niet meer betalen omdat de overledene zijn laatste verblijfplaats niet in België was.
De opbrengsten daarvan zijn inderdaad belastbaar als roerende inkomsten, maar dat zijn alle andere Belgische opbrengsten ook en heeft niets met een erfenis uit het buitenland te maken. (wink-wink als er roerende inkomsten zijn natuurlijk?)
Let op! Laat je het geld op een U.S. rekening staan moet je die inkomsten ook aangeven zowel in België (rekening in het buitenland), alsook in de V.S. want intrest aanzien ze hier als un-earned income en is bijgevolg belastbaar als inkomen.
Dus daar ga je niet aan kunnen ontsnappen!🤦‍♂️
jacodepapegaai
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 sep 2018, 12:57
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Erfenis uit Florida.

Bericht door jacodepapegaai »

@ disney-golf Ok Thanks, het begint zo stilaan te klaren en ja de wetgeving qua taksen of belastingen zijn overal ingewikkeld vind ik. Ergens zal ik wel (in het beste geval) "iets" belastingen moeten betalen, zo werkt tenslotte het hele systeem, maar iedereen betaalt nu eenmaal zo weinig mogelijk nietwaar :D . Bedankt alvast voor alle info! Ik hou jullie op de hoogte hoe het afloopt, maar kan nog effe duren :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer