Zwanger van een Amerikaan

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Heeeij93
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2023, 14:17
Aantal x V.S. bezocht: 5

Zwanger van een Amerikaan

Bericht door Heeeij93 »

Hi allen.

Tijdens mijn solo trip naar Amerika ben ik verliefd geworden op een Amerikaan. We zijn een aantal maanden samen gaan reizen door Amerika. Na 3 maanden toen mijn ESTA was afgelopen ben ik terug naar Nederland gegaan. 3 maanden later ben ik terug naar Amerika gegaan omdat we elkaar erg miste. Tijdens deze trip woonden we samen en zijn we afgelopen kerst erachter gekomen dat ik zwanger ben. Vervolgens wilde mijn vriend niet dat ik terug ging naar Nederland, en zijn we gaan trouwen.

Ik ben toen langer gebleven dan ik eigenlijk mocht met mij ESTA. De emigration lawyer zei dat dit niet erg is, aangezien we al getrouwd zijn op papier. De bruiloft doen we volgend jaar als ik al ben bevallen, hebben we besloten. Aangezien we een zware high risk zwangerschap hebben, hebben we uiteindelijk besloten dat het toch beter is dat ik naar Nederland ga voor het betere healthcare dat we in Nederland hebben. Zo is de bevalling ook gratis/stuk goedkoper. In Amerika is dit $20.000? Jeetje. Die keuze was toen snel gemaakt, alhoewel we elkaar nu wel erg missen.

De emigration lawyer zei dat zolang je niet langer dan 6 maanden hebt overstayed, dit mijn CR1 niet in gevaar brengt. Ik ben uiteindelijk 5.5 maand gebleven in totaal, dus was net op het nippertje.

We zijn nu bezig net de CR1 visum. Deze zal deze maand worden ingediend. Ons is ook verteld dat we tijdens de CR1 ook de K3 kunnen doen, die we ook al volledig betaald hebben, zodat ik in Amerika kan wachten voor de interview in plaats van in Nederland. Dit zal een paar maanden wachttijd schelen. Klopt dit?

Mijn man komt me over 3 maanden bezoeken met zijn moeder als ik ben bevallen. Ik wil dan wel zo snel mogelijk terug naar Amerika om bij hem te zijn zodat hij de kleine ook kan ervaren, alle momentjes van zijn leven en niks gaat missen.
Als onze kleine is geboren, heb ik begrepen dat mijn man naar de Amerikaanse consulaat in Amsterdam kan gaan en onze kleine dan direct zijn Amerikaanse paspoort krijgt?

Hoe lang denken jullie in mijn geval dat ik zal moeten wachten tot ik met onze kleine kan terugkeren?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7763
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Zwanger van een Amerikaan

Bericht door mtl »

Ik denk dat die immigration lawyer waar je het over hebt de aangewezen persoon is voor dit soort vragen. Neem dus contact op met die persoon.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Zwanger van een Amerikaan

Bericht door hemmie »

Jouw situatie is enorm complex. Je bent gebleven op een esta, maar hebt blijkbaar niet meteen een AOS ingediend? Uiteindelijk met een flinke overstay weer terug naar NL. Ik denk dat je niemand gaat vinden met ervaring in zo'n situatie, normaal geaproken is blijven en trouwen op esta al niet aangeraden, maar als je dat doet is zover ik weet het advies trouwen voordat esta afloopt en zsm AOS aanvragen, en niet het land uit tot de green card er is.

Ik zou in dit geval zeker een immigration lawyer in de arm nemen voor het hele proces, en daar dus ook je vragen stellen.
Terug in Texas!
Heeeij93
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2023, 14:17
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Zwanger van een Amerikaan

Bericht door Heeeij93 »

Hi. Bedankt voor je reactie. We zijn getrouwd voordat mijn ESTA was afgelopen. Vervolgens gingen we voor de green card tijdens mijn stay in de US, maar moest ik naar NL voor mijn high risk zwangerschap. Dus hebben we het omgeschakeld naar de CR1.
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Zwanger van een Amerikaan

Bericht door Disney-Golf »

Zoals hierboven reeds vermeld is de enige die je een “correct” antwoord zal kunnen geven, een “correcte” immigration lawyer!
Bedoelende dat je CR1 niet in gevaar zou zijn door je overstay…
Heb je een re-entry permit dan geen probleem maar anders zie ik je nog niet de U.S. binnen mogen voor op je K3 te wachten door je overstay, maar zal je moeten wachten in NL op je K3… 🤷‍♂️
Nogmaals ik ben geen lawyer en hoop dat ik het volledig mis heb…
Good luck🍀 en alvast proficiat met je baby!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Zwanger van een Amerikaan

Bericht door USInsider »

Voorzover ik weet, worden K-3 visums niet meer uitgegeven aangezien de CR-1 procedure nu ongeveer net zo nlang in beslag neemt.
Ik las ergens dat als je een K-3 aanvrage doet deze automatisch wordt omgezet naar CR-1.

Ik zou me geen zorgen maken ! Dat is heel ongezond in jouw situatie voor jou en voor baby. Dus: geen zorgen maken !
In geval van een huwelijk met een US citizen kan er veel, heel veel, vergeven worden door USCIS. Plus jullie huwelijk is duidelijk geen fraude om in de US te geraken want jullie spruit heeft zich al gemeld. Men zal juist willen meewerken aan een snelle en succesvolle procedure. (Misschien is ergens een zg. Waiver voor nodig maar dat zal de advocaat je kunnen vertellen.)

Je situatie is niet echt complex. Jullie werden verliefd en daar komen kindjes van. De snag is dat je een high-risk pregnancy hebt. Ik zou als reden voor je terugkeer ook aangeven dat je liever in je eigen land, in je eigen taal geholpen wordt. Plus dat je bij je familie wilt zijn in deze moeilijk dagen en dat zij er voor jou willen zijn.

Toen je VWP periode* afliep maar jullie al getrouwd waren, ging je status in een vorm status niet helemaal correct maar toch toegestaan. Daar is een aantal jaar geleden een uitspraak over gedaan. Ik ga ervan uit dat jullie trouwden voor de tweede keer 90 dagen voorbij waren ? Dan ben je getrouwd.
Wat voor feestje jullie nog wilt geven daarenboven, doet er niet toe. Ga dat ook niet melden aan de Consular Officer in A'dam, CBP, of wie dan ook, want kleine breintjes zijn snel verward.
*NIET drie maanden maar 90 dagen ! plus je ESTA is niet een paar maanden geldig maar twee jaar.

Hebben jullie een Advance Parole aangevraagd vanwege je vertrek naar Ned. ? Ik dacht dat je daarmee een langere periode kon wegblijven (dan zes maanden). Ga niet snel terug vanwege immigratie-besognes. Jouw gezondheid plus die van het kindje is het allerbelangrijkste !

Je moet inderdaad stappen nemen om de baby US staatsburger te maken zodat hij/zij ook naar de US kan. Bij het US Consulaat in Ned. is dat niet zo lastig, het gaat om het indienen van enkele formulieren plus wat bewijzen. De vader hoeft daarvoor niet naar Ned. te komen. (Maar dat zal hij toch wel doen.)
Heeeij93
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jun 2023, 14:17
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Zwanger van een Amerikaan

Bericht door Heeeij93 »

Hoi! Bedankt voor je bericht :). Wij hebben inderdaad in onze brieven en uitleg aangegeven dat we vanwege de zwangerschaps toestand het liefst in Nederland geholpen willen worden, en ik dus zo doende terug naar NL ben gegaan. We hebben geen Advance Parole aangevraagd. Ik ben gewoon terug naar NL gegaan en dus hebben we de visum proces moeten veranderen naar CR1.

Mij is verteld dat het hele proces 2 jaar kan duren. Misschien langer. Dat vind ik wel sneu voor mijn man om dan 1.5 jaar niet mee te kunnen maken van zijn kind. I.v.m zijn werk kan hij maar 2 weken vakantie per jaar krijgen.

We hebben de K3 ook betaald, en ons is verteld dat als de CR1 is ingediend (wat nu in final review is qua documentatie), dan kan de K3 ook worden ingediend en dit dan een stuk scheelt qua tijd aangezien ik dan niet hier in NL hoef te wachten tot de interview, maar in Amerika.
Laatst gewijzigd door markro op 07 jun 2023, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een direct bovenstaand bericht in zijn geheel quoten is niet nodig, quote verwijderd.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Zwanger van een Amerikaan

Bericht door USInsider »

Ik begrijp niet waarom jullie advocaat geen Advance Parole heeft aangevraagd ? Wat gaf hij/zij als reden ?
Brieven en uitleg hebben weinig waarde in de US immigratie bureaucratie. Het gaat erom de juiste formulieren op de juiste manier op het juiste moment in te dienen.

Ik begrijp ook niet het "we zijn voor CR-1 gegaan maar we doen ook K-3." Ik vond voor K-3 een wachttijd van bijna twee jaar. Je kunt niet naar de US vertrekken meteen na aanvrage, je moet wachten tot het visum wordt uitgereikt. Voor de K-3 is er ook een visum interview (op het US consulaat in A'dam) plus een med exam is vereist. Vergeleken met CR-1 schiet je weinig/niets op, lijkt mij. Je betaalt alleen meer.
Hoe goed is de advocaat die jullie ingehuurd hebben ? Ik heb zelf bijzonder slechte ervaringen met immigratie-advokaten.

Dit is de info die ik vond:
"In practice, the K-3 is almost never a realistic option (anymore). Over time, USCIS and the State Department have coordinated to stop issuing any K-3 visas. According to the State Department annual report on “Nonimmigrant Visas Issued by Classification” were in 2022 worldwide 5 (vijf) K-3 visa issued, in 2020: 2 (twee)."

(Naar ik begrepen heb is de reden waarom het K-3 visa anno 2023 nog bestaat, is in het geval de immigrerende echtgeno(o)t(e) een kind/kinderen heeft tussen de 18 en de 21 jaar oud. Onder CR-1 moeten de ouders getrouwd zijn voor het kind 18 werd, want dan geldt het als stiefkind en krijgt immigratierechten via de US echtgenoot/sponsor. Bij K-3 krijgt het kind een K-4 visum en dan hebben ze rechten via de moeder, die rechten gelden tot 21 jaar. Met een beetje geluk wordt de Groene Kaart uitgereikt voor het kind 21 wordt, al dan niet met behulp van CSPA. Dit dus volledig terzijde.)

P.S. Als iemand andere/betere info heeft, hoor ik het graag !
Laatst gewijzigd door USInsider op 09 jun 2023, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Zwanger van een Amerikaan

Bericht door hemmie »

Er is ook een FB groep van nederlanders die op K1 of CR1 naar de VS zijn verhuisd (of daarmee bezig zijn), misschien kun je daar meer info krijgen? De naam is Nederlanders in Amerika Verhuisd voor de liefde.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Zwanger van een Amerikaan

Bericht door USInsider »

Ik denk dat haar situatie vrij uniek is. Ze is van AOS - na getrouwd te zijn tijdens de VWP/ESTA periode vanwege in verwachting zijn - overgegaan op CR-1 - gedwongen door complicaties bij de zwangerschap. Waarom haar advocaat denkt dat ook filen voor K-3 een goed idee is, ontgaat me. Misschien is in haar situatie een waiver mogelijk ?
De hele situatie klinkt heel stress-vol en dat is nu net wat moeder en kind niet nodig hebben.

Heeej, Laat je man overleggen met de advocaat of het zin heeft de hulp in te roepen van zijn Congress-person (Huis-afgevaardigde of Senator). Soms kunnen die iets bereiken bij de Dep. of State, bv. een snellere afwikkeling van de CR-1 procedure door de file prioriteit te geven. Sterkte !
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2248
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Zwanger van een Amerikaan

Bericht door Big Al »

Ik zou de mening van een tweede advocaat vragen.

Mag ik vragen hoe je de eerste hebt gevonden? Veel advocaten in de VS werven cliënten via reclame. Als regel kan je stellen: hoe meer reclame, hoe slechter de advocaat. Een goede vriend van mij was advocaat en die heeft aardig uitgelegd hoe het werkt. Daar word je niet blij van. Zelfs advocaten die een hoog slagingspercentage hebben krijgen dit vaak voor elkaar door minimale service te verlenen en hebben een hele beperkte definitie van "success". Het gaat dan om volume en niet om kwaliteit.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Zwanger van een Amerikaan

Bericht door RaphaelB »

Bij mij was het andersom. Mijn Amerikaanse vrouw een tijd geleden ontmoet, getrouwd etc en toen zwanger en bevallen in de VS. Vervolgens woonden we in NL.
Uiteindelijk om meerdere redenen besloten om toch naar de VS te verhuizen.
Om je vraag te beantwoorden over hoelang alles duurde.. Ik heb nooit een overstay gehad, maar ik had de CR1 procedure doorlopen in 2018. Wij hadden een Amerikaanse advocaat genomen die alles regelde. 2 jaar later was de greencard procedure pas goedgekeurd en vertrok ik definitief naar de VS. Een half jaar na aankomst in de VS kreeg ik de fysieke greencard. En begin dit jaar alle stappen doorlopen om Amerikaans staatsburger te worden. Dus na 2,5 jaar de greencard gekregen. En in totaal na 5 jaar officieel Amerikaan geworden. Begin zsm aan de procedures als je in de VS wilt wonen want het duurt allemaal vrij lang.
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Zwanger van een Amerikaan

Bericht door USInsider »

Raphael, vraagsteller is al begonnen met haar immigratie-procedure. Helaas is ze - vanwege zwangerschap - al getrouwd waardoor K-1 niet meer mogelijk is. Doordat ze gaat bevallen in Nederland is ze overgestapt van AOS naar CR-1.
Een wachttijd van twee jaar betekent dat haar man de eerste jaren van de ontwikkeling van de baby moet missen.
Zoals ik al aangaf, ik denk dat een verzoek aan een lokale US Senator of Afgevaardigde de beste kans is om eerder in de US te belanden dan wel een ontheffing te krijgen.

Big Al, advocate zijn zelden bereid het werk van andere advocaten te beoordelen of of gelijktijdig hetzelfde werk te doen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer