Wonen en werken in Amerika voor NLse werkgever - belastingen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Charlie2021
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2022, 23:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Wonen en werken in Amerika voor NLse werkgever - belastingen

Bericht door Charlie2021 »

Hi allemaal,

Ik kan online weinig informatie vinden over de volgende situatie: ik ben samen met mijn man naar Michigan verhuisd (hij heeft een L1 visum, ik een L2 visum). Ik heb aantal maanden geleden mijn EAD ontvangen. Ik was werkzaam in Nederland maar lastig om in Michigan aan de slag te gaan. Ik denk aan de volgende oplossing/constructie:
A. Vanuit Amerika voor mijn voormalige NLse werkgever werken in loondienst, eventueel niet langer dan 183 dagen per jaar als dit is vereist op basis van het belastingverdrag tussen NL en de VS. Weten jullie meer over welk verdrag precies van toepassing is en wat de eisen zijn? Oftewel, ik woon en werk in Michigan voor een NLse werkgever. Mag dat, al dan niet beperkt tot 183 dagen? Welk land mag dan belasting heffen over mijn inkomen uit arbeid, Nederland omdat het beperkt is tot minder dan 183 dagen? Wilt de IRS hier niet belasting over heffen nu ik in Amerika het werk feitelijk verricht en woon?
B. Lokaal in Michigan een LLC oprichten en dan vanuit dit eigen bedrijfje als zzp'er werk verrichten voor mijn voormalige NLse werkgever. Dan zal ik facturen versturen en het NLse bedrijf deze facturen moeten verwerken en betalen op mijn Amerikaanse bedrijfsbankrekening. Zijn hier bezwaren vanuit belasting oogpunt? Mijn bedrijf zal in de VS belastingaangifte doen, vraag is wat het Nederlandse bedrijf die mij als ware inhuurt te wachten staat.

Al jullie advies van harte welkom!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Wonen en werken in Amerika voor NLse werkgever - belastingen

Bericht door goldenhills »

Die 183 dagen slaan voor zover ik weet op je verblijf (substantial presence test), niet op hoeveel dagen je werkt. En het is niet simpelweg 183 dagen, voorgaande jaren tellen ook mee.

Aangezien je in de VS bent als je het werk doet, vind de VS dat het 'US-sourced earned income' is en moet je belastingaangifte doen. Als je in loondienst bent in NL dan wordt daar door je werkgever belasting voor jou betaald, maar aangezien er een belastingverdrag is tussen de VS en NL kun je wel double taxation voorkomen. Vergeet ook de state tax niet.

Of je werkgever het ziet zitten om een werknemer in de VS te hebben is een ander punt. Als ze in de VS actief zijn (bijv Amerikaanse klanten) dan hebben ze wellicht te maken met labor certification etc. Geen ervaring mee...

Als ZZP'er gaan werken heeft het risico dat het als een verkapt dienstverband wordt gezien (federaal, staat, of NL). Maar als je ook wat opdrachten in de VS kan vinden en sowieso kan aantonen dat je onafhankelijk opdrachten uitvoert is ZZP zeker een optie. Overigens doe jij dan in de VS belastingaangifte, je NL opdrachtgever hoeft voor zover ik weet geen opgave te doen in de VS (en er zit in de regel geen salestax / BTW op arbeid in de VS; hangt van de staat af).

En als je als ZZP'er wilt werken hoef je geen LLC op te richten, je kunt gewoon als self-employed aan de slag (behalve als het een beschermd beroep is). Een LLC wordt interessant als je investeerders, creditors, partners, etc. hebt. Bij malpractice geeft een LLC geen bescherming, en een LLC oprichten (en in stand houden) kost geld. Als je veel gaat verdienen dan is een LLC + S-corp wel een goed idee, maar dat kost nog meer in administratie kosten (maar levert belastingvoordeel op). Liability insurance is verstandig als er kans is dat je door een klant wordt aangeklaagd.
Charlie2021
Amerika-newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2022, 23:33
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Wonen en werken in Amerika voor NLse werkgever - belastingen

Bericht door Charlie2021 »

Veel dank voor je reactie! Dit is hartstikke nuttig en helpt in het krijgen van een goed beeld van wat mogelijk is.

Paar reacties/opmerkingen:
- Mijn werkgever ziet het niet zitten om mij in loondienst te hebben terwijl ik in Amerika woon en feitelijk mijn werk uitvoer. Ik was in NL voorheen advocaat en werkte bij een advocatenkantoor. Als ik mijn werk als advocaat of jurist in Amerika voortzet, vrezen zij dat er sprake is van een "permanent establishment" d.w.z. dat het kantoor als het ware een vestiging opent in Michigan omdat ik vanaf daar mijn werk verricht. Geen optie zo lijkt het.
- ZZP'en zou het risico inderdaad zijn dat ik voornamelijk of alleen maar mijn werk aanbiedt aan het NLse advocatenkantoor, wat als een verkapt dienstverband wordt gezien. Opdrachten in de VS vinden gaat niet lukken voor mij.
- Ik wist niet dat voor ZZP'en een LLC geen vereiste is. Weet jij of dit ook geld voor het werken van een jurist? Ik zou bewust niet als advocaat gaan werken, omdat ik dan allerlei bar exam vereisten krijgen in Michigan.

Nogmaals veel dank voor je uitleg.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: Wonen en werken in Amerika voor NLse werkgever - belastingen

Bericht door goldenhills »

Graag gedaan. Ik ben nergens tegengekomen dat het oprichten van een LLC verplicht is. De default voor een ZZPer (self-employed) is 'sole proprietor'. Ik ben momenteel een engineering consultant (en niet voor een licensed practice zoals civiel), en sole proprietor lijkt prima te werken voor mij (ik heb liability insurance). De bedrijfsvorm is een keuze met impact op aansprakelijkheid en belastingen. Voor zover ik weet staat registratie los van de bedrijfsvorm. En als ik het zo lees zijn belastingen niet je probleem. Eerst maar eens inkomen vinden...

Of je als jurist aan de slag kan? #iamnotalawyer :wink: Het lijkt me dat je best als sole proprietor klussen kunt doen voor je voormalige werkgever in NL. Ik vermoed dat federaal en state daar weinig boodschap aan hebben, je doet niets juridisch voor klanten of activiteiten in de USA. Zolang je maar netjes je self-employment income opgeeft bij federal en state (dat moet ieder kwartaal, zoek op 'estimated taxes'). Het risico van een verkapt dienstverband moet je zelf inschatten, samen met je opdrachtgever. #notlegaladvice etc. Mogelijk dat je opdrachtgever ook dat te risicovol vind, net als jou weer in dienst nemen.

Ik begrijp goed dat verhuizen naar het buitenland 'als partner van' frustrerend kan zijn vanwege de hindernissen om passend werk te vinden, en vaak moet je in die situatie water bij de wijn doen. :? Wat is de hoofdreden om weer aan de slag te gaan? Inkomen? Een leven buiten het huis? Je vak uitoefenen? Zijn er creatieve oplossingen die tenminste een deel van je wensen realiseren?

Is het bijvoorbeeld een optie om als paralegal aan de slag te gaan? Dat lijkt een stuk makkelijker & sneller dan bar exam. Wellicht is er een community college bij jou in de buurt waar je een paralegal certificate program kan doen, en doe je gelijk wat sociale contacten op. Dan zou je wellicht zowel voor je voormalige NL werkgever als klanten in Michigan opdrachten kunnen doen.

Als je eenmaal een inkomstenbron hebt gevonden kun je nadenken over de beste belastingtechnische constructie, inclusief kwesties als voorkomen van double taxation, mogelijkheden en voor- & nadelen van social security opbouwen in de VS, etc.
Eric91
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 sep 2023, 10:15
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Wonen en werken in Amerika voor NLse werkgever - belastingen

Bericht door Eric91 »

Hallo Charlie, ik vroeg mij af of het inmiddels gelukt is? En voor welke constructie je uiteindelijk hebt gekozen?

Ik sta zelf voor een soortgelijke situatie; mijn partner kan voor werk naar New York en ik kan mee op haar visum (E2). Ik wil voor mijn huidige Nederlandse werkgever blijven werken en hoop dit op ZZP of BV basis te kunnen doen. Ik ben heel nieuwsgierig naar jouw ervaringen of advies waar ik op moet letten.

Groet, Eric
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Wonen en werken in Amerika voor NLse werkgever - belastingen

Bericht door Willem1 »

Ik ben niet OP - maar heb er ook mee te maken gehad. Ik kon "gewoon" als zelfstandige aan de slag zonder daar ook maar iets voor te hoeven doen (geen LLC, geen inschrijving, helemaal niks). Ik stuurde gewoon facturen naar een bedrijf in Nederland, en die werden betaald. Natuurlijk moet je een en ander netjes opgeven aan de belastingen, inclusief 4x per jaar een geschatte belastingafdracht doen, en je inkomsten zijn ook subject to the self-employment tax.

Wat er nog wel speelt: je opdrachtgever in NL is verplicht om over jouw (vanuit de VS verstuurde) facturen BTW te betalen (aan NL. Dat is verlegde BTW). Als je opdrachtgever een BTW-ondernemer is, dan kan hij/zij die BTW ook meteen weer als voorbelasting aftrekken en heeft het verder geen financiele consequenties - maar in het andere geval is dat dus wel een verliespost van 21%.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer