Green Card aanvragen voor ouders - zelf inmiddels citizen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Malaika1st
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2013, 07:14
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: On our way to move to Colorado

Green Card aanvragen voor ouders - zelf inmiddels citizen

Bericht door Malaika1st »

Hallo,

Ik heb al gezocht en door de berichten gekeken of ik dit al kon vinden. Bijna tien jaar geleden alweer zijn we verhuisd naar Colorado. Ik ben nu opnieuw de papierwinkel aan het induiken om het proces te beginnen voor mijn ouders en vroeg me af of iemand ervaring hier ervaring mee heeft. Dus om als US citizen zijn/haar ouders naar de VS te halen. Ik lees dat er geen wachttijd is voor een nummer, maar ben erg benieuwd hoe lang het hele proces gaat duren.

En is het inderdaad drie formulieren (I-130, I-485 en I-864) invullen, of komt er meer bij kijken.

En kunnen ze tijdens dit proces heen en weer vliegen, of moeten ze wachten. Want ik heb geen idee hoe lang het duurt en het leven gaat door.

Alvast bedankt voor het meedenken en het delen van jullie ervaringen.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Green Card aanvragen voor ouders - zelf inmiddels citizen

Bericht door Nagini »

Omdat er inderdaad geen wachttijd is voor de IR categorie (ouders vallen onder het IR5 visum), hangt de tijdslijn af van of je ouders in de VS of in NL/BE wonen. Ik ga er eigenlijk van uit dat ze nog in Europa wonen? Op https://travel.state.gov/content/travel ... tion.html/ vind je het stap-voor stap proces van de aanvraag tot en met het interview. De I-485 is alleen nodig als je ouders al in de VS wonen, en die wordt gelijktijdig met de I-130 ingestuurd.

Als je ouders in NL/BE zijn heb je de volgende stappen:
  • Invullen en opsturen I-130. Dan begint het wachten: processing times voor de I-130 kun je vinden op https://egov.uscis.gov/processing-times/(let op dat je de juiste categorie kiest). Op dit moment varieren de processing times tussen 10.5 en 16 maanden, gemiddeld. Het kan sneller maar ook langer duren, maar dat geeft je een indicatie.
  • I-130 is goedgekeurd. Je ouders vullen een DS260 in, en plannen een interview. De wachtijden voor interviews kunnen op het moment best lang zijn, dus reken hier misschien 2-3 maanden voor. Ook is er misschien tijd nodig om bepaalde documenten te regelen, maar meestal is hier tijd genoeg voor tijdens het wachten.
  • Jij vult I-864 in als ondersteunend document voor hun interview.
  • Het interview vind plaats, en bij goedkeuring heb je meestal binnen een week de visums.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4966
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Green Card aanvragen voor ouders - zelf inmiddels citizen

Bericht door hemmie »

Geen antwoord op je vraag, maar zoek goed uit of je wel een betaalbare ziektekostenverzekering kunt krijgen in de VS voor je ouders. Daar lopen dit soort plannen vaak op stuk.
Terug in Texas!
Malaika1st
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2013, 07:14
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: On our way to move to Colorado

Re: Green Card aanvragen voor ouders - zelf inmiddels citizen

Bericht door Malaika1st »

Dat is een hele goede. Aanvankelijk zijn ze van plan om 6 maanden in NL te zijn en 6 maanden hier, totdat ze volledig overgaan.
Malaika1st
Amerika-ontdekker
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 mei 2013, 07:14
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: On our way to move to Colorado

Re: Green Card aanvragen voor ouders - zelf inmiddels citizen

Bericht door Malaika1st »

Dank je wel voor de uitgebreide reactie. Ze zijn nu hier in de VS, maar de doorlooptijd is best lang, dat ze niet hier zullen zijn als het proces afgerond is. Dus de I-485 is idd niet nodig. Dat scheelt trouwens wel in fee kosten.

Ik heb dit nog gevonden. https://travel.state.gov/content/travel ... ition.html
Nagini schreef:
28 okt 2022, 14:29
Omdat er inderdaad geen wachttijd is voor de IR categorie (ouders vallen onder het IR5 visum), hangt de tijdslijn af van of je ouders in de VS of in NL/BE wonen. Ik ga er eigenlijk van uit dat ze nog in Europa wonen? Op https://travel.state.gov/content/travel ... tion.html/ vind je het stap-voor stap proces van de aanvraag tot en met het interview. De I-485 is alleen nodig als je ouders al in de VS wonen, en die wordt gelijktijdig met de I-130 ingestuurd.

Als je ouders in NL/BE zijn heb je de volgende stappen:
  • Invullen en opsturen I-130. Dan begint het wachten: processing times voor de I-130 kun je vinden op https://egov.uscis.gov/processing-times/(let op dat je de juiste categorie kiest). Op dit moment varieren de processing times tussen 10.5 en 16 maanden, gemiddeld. Het kan sneller maar ook langer duren, maar dat geeft je een indicatie.
  • I-130 is goedgekeurd. Je ouders vullen een DS260 in, en plannen een interview. De wachtijden voor interviews kunnen op het moment best lang zijn, dus reken hier misschien 2-3 maanden voor. Ook is er misschien tijd nodig om bepaalde documenten te regelen, maar meestal is hier tijd genoeg voor tijdens het wachten.
  • Jij vult I-864 in als ondersteunend document voor hun interview.
  • Het interview vind plaats, en bij goedkeuring heb je meestal binnen een week de visums.
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: Green Card aanvragen voor ouders - zelf inmiddels citizen

Bericht door grouch »

Malaika1st schreef:
28 okt 2022, 23:39
Dat is een hele goede. Aanvankelijk zijn ze van plan om 6 maanden in NL te zijn en 6 maanden hier, totdat ze volledig overgaan.
Als ze telkens heen en weer reizen kan de vraag opkomen of ze wel echt naar de VS zijn verhuisd. Het hangt een erg van de omstandigheden af, maar als ze bijvoorbeeld hun huis in Nederland aanhouden en in de VS bij jou inwonen, is hun hoofdverblijf nog in Nederland.

https://lawandborder.com/risk-abandonin ... -6-months/
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer