Citizenship na 3 jaar

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Citizenship na 3 jaar

Bericht door RaphaelB »

Hi, kon niet zo snel een oudere topic hierover vinden. Als je minstens 3 jaar in de VS woont, moet je dan formeel citizenship aanvragen als je dit wil? (Ben naar de VS gegaan op een CR1, ben permanent resident en getrouwd met Amerikaanse). Of worden de formulieren automatisch opgestuurd na 3 jaar. En moet je hier dan echt exact 3 jaar wonen of kan je de aanvraag ook een paar maanden van te voor doen?

Moet me er nog in verdiepen, maar is het gewoon een kwestie van de N400 formulieren invullen en fees betalen? Is er iemand die nu midden in dit proces zit, en hoelang duurde het?
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Citizenship na 3 jaar

Bericht door hemmie »

Je moet niets, je mag citizenship aanvragen. Je moet zelf het initiatief nemen, dus N400 invullen en betalen.
Ik neem aan dat het basis van huwelijk na 3 jaar hetzelfde werkt als voor anderen na 5 jaar, je mag 90 dagen (of 3 maanden) voordat je die 5 jaar hebt bereikt citizenship aanvragen. Er is ergens online een calculator te vinden die dan de exacte datum voor je uitrekent.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Citizenship na 3 jaar

Bericht door hemmie »

Mijn man vroeg het 15 februari (dit jaar) aan, 2 augustus interview, 27 augustus ceremony. Maar het verschilt per regio, dit was Houston. En dit was niet obv huwelijk, maar denk niet dat dat voor de tijdlijn uitmaakt.
Terug in Texas!
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: Citizenship na 3 jaar

Bericht door MariekeH »

Als je op basis van 3 jaar citizenship aanvraagt, dan moet je bewijzen aanleveren van je huwelijk, financial comingling, etc. Lees de N-400 instructies door voor een volledig overzicht. De processing time verschilt enorm per locatie; die kan je vinden op de USCIS website.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Citizenship na 3 jaar

Bericht door hemmie »

Die processing time die ze aangeven lijkt weinig te zeggen, ze gaven bij mijn man eerst 13-19 maanden aan, daar ging al snel een paar maanden af omdat hij geen biometrics hoefde te doen, maar het werd uiteindelijk dus slechts 6,5 maand.
Terug in Texas!
BFTE
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2014, 20:53
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Southern California

Re: Citizenship na 3 jaar

Bericht door BFTE »

Zoals eerder al aangegeven mag je vanaf 90 dagen voordat met een Green Card hier 3 jaar gewoond hebt je N400 applicatie voor naturalizatie aanvragen. Die kost $725 voor de aanvraag inclusief $85 voor je biometrics. Als je biometrics worden gewaived krijg je niet die $85 terug.

Dit proces kan vrij snel gaan maar duurt normaliter tussen de 9 - 15 maand, afhankelijk van je service center en ook je persoonlijke situatie.

Ikzelf stuurde mijn N400 in eind December 2020 en in Maart was ik al citizen, maar dat kwam doordat ik toen bij de USCIS moest zijn voor mijn GC verlenging. De afspraak voor de GC verlenging viel letterlijk 5 dagen nadat ik de benodigde 3 jaar in de VS had gewoond. Nadat mijn verlenging was goedgekeurd en ik alleen nog maar op een interview hoefde te wachten, vroeg ik of we die ook niet gelijk konden doen, waarna de officer even in de agenda keek en zag dat de afspraak na mij gecanceld was en toen instemde. Ik mocht toen dus ook de Naturalization interview + 6 vragen doen en voldeed waarna ik werd verteld te wachten in de waiting room. Dit omdat destijds (ik weet niet of dit nog steeds van toepassing is) door middel van covid de USCIS centers zelf de oath ceremonies mochten doen, wat dus betekende dat ik een same-day oath ceremony had.

Ik wandelde naar binnen voor verlenging van de Green Card en wandelde naar buiten als American Citizen met mijn Certificate of Naturalization in de hand.
Afbeelding
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Citizenship na 3 jaar

Bericht door RaphaelB »

Okay dat is wel snel 6,5 maand en BFTE al na 3 maanden wow. Ik heb zojuist m’n N400 opgestuurd. Processing time is 16 maanden stond er :shock: hoop dat het inderdaad wat sneller zal gaan.
BFTE schreef:
06 okt 2022, 01:24
Ik mocht toen dus ook de Naturalization interview + 6 vragen doen en voldeed waarna ik werd verteld te wachten in de waiting room. Dit omdat destijds (ik weet niet of dit nog steeds van toepassing is) door middel van covid de USCIS centers zelf de oath ceremonies mochten doen, wat dus betekende dat ik een same-day oath ceremony had.
Kan je je nog herinneren welke (6) vragen je kreeg?
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Citizenship na 3 jaar

Bericht door hemmie »

Mijn man heeft in februari citizenship aangevraagd, toen gaven ze 13-19 maanden aan. Dat werd al snel een paar maanden minder doordat hij geen biometrics hoefde, maar uiteindelijk had hij na 6,5 maand al zijn ceremony.
Terug in Texas!
BFTE
Amerika-ontdekker
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2014, 20:53
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Southern California

Re: Citizenship na 3 jaar

Bericht door BFTE »

Volgens mij waren het deze 6:

1. Name your U.S. Representative.
2. What is the highest court in the United States?
3. Where is the Statue of Liberty?
4. We elect a President for how many years?
5. How many amendments does the Constitution have?
6. What ocean is on the West Coast of the United States?

Bij mij kwamen die vragen random uit de computer.
USCIS heeft een speciale app waarop je de vragen in meerkeuze uit je hoofd kunt leren. Dat heeft mij zeker geholpen met het onthouden van de meeste vragen.
Afbeelding
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Citizenship na 3 jaar

Bericht door RaphaelB »

Misschien handig voor toekomstige lezers. Ik heb zojuist mijn N400 interview gehad hier in Phoenix, AZ. De hele procedure ging vrij snel, in Oct 2022 aangevraagd en vandaag (Febr 2023) was het al zover voor de interview en ben geslaagd. Over 3 weken is de ceremonie.

Je moet je dus wel goed voorbereiden wat ik gelukkig gedaan had (boekje gelezen en audiobooks geluisterd in de auto en tijdens het sporten). Er werden vragen gesteld over de geschiedenis en de politiek van de usa enz.

-over de constitution
-hoe de eerste 10 amendments heten (bill of rights)
-waar usa bang voor was tijdens de cold war (communisme)
-over de supreme court
-wie de president en vice president vervangt als er iets met ze gebeurd (speaker of the house)
-over de democraten werden vragen gesteld
-waar de 13 strepen op de vlag voor staan (kolonies)
-wie de eerste bewoners waren van de VS

En er waren nog meer vragen. Daarna allerlei andere persoonlijke vragen over je leven. (Met wie ben je getrouwd, waar werk je, ben je weleens in aanraking met justitie geweest enz). Ik moest ook Engelse zinnen voorlezen en een paar keer ook zinnen opschrijven wat de immigratie officer voorlas.

Dus na 3jaar ben ik geslaagd en ben ik geen permanent resident meer maar word ik een Amerikaanse Citizen. Is toch wel snel gegaan. Dank voor de tips en jullie ervaringen
Laatst gewijzigd door RaphaelB op 27 feb 2023, 20:21, 5 keer totaal gewijzigd.
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Citizenship na 3 jaar

Bericht door SemJes »

Gefeliciteerd!! Mogen er inmiddels al gasten bij de ceremonie zijn? Ik had die van mij in 2021 en toen mocht dat vanwege coronamaatregelen nog niet. Hopelijk kun je gauw een afspraak maken :)
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Citizenship na 3 jaar

Bericht door RaphaelB »

Dank je wel! Heb net gehoord dat het over een paar weken al is die ceremonie. Er werd niks gezegd over eventuele gasten die aanwezig mogen zijn dus ik ga wel alleen
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Bennogr
Amerika-expert
Berichten: 8334
Lid geworden op: 26 mar 2006, 07:13
Locatie: Philadelphia, PA

Re: Citizenship na 3 jaar

Bericht door Bennogr »

Ik heb indertijd een verhaaltje gehouden over het feit dat de Pilgrim Fathers uit Delfshaven vertrokken zijn in 1620 nadat ze jarenlang in Amsterdam en Leiden hadden gewoond. Hoefde daarna nog maar twee vragen te beantwoorden.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Citizenship na 3 jaar

Bericht door RaphaelB »

Bennogr schreef:
28 feb 2023, 15:31
Hoefde daarna nog maar twee vragen te beantwoorden.
Haha mooi, ze waren kennelijk erg onder de indruk
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Citizenship na 3 jaar

Bericht door Dude »

RaphaelB schreef:
27 feb 2023, 20:11
Dank je wel! Heb net gehoord dat het over een paar weken al is die ceremonie. Er werd niks gezegd over eventuele gasten die aanwezig mogen zijn dus ik ga wel alleen
Bij ons mocht dat. Er waren veel mensen die familie of vrienden meegenomen hadden.

Proficiat btw :)
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer